Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm BR omkamring
#21
Du har fuldstændig ret GT, men det gør da bare n a´s oplevelser endnu mere alarmerende.

Når lokale våbenkontorer påstår, at der skal en bøssemagertilladelse undskyld, TILLADELSE TIL OPBEVARING AF VÅBEN I FORBINDELSE MED BØSSEMAGERVIRKSOMHED til for at almindelige jægere /skytter må dreje et ganske uskyldigt gevind i enden af en riffel, så er sagen jo for alvor gået over gevind (undskyld), eftersom bemeldte tilladelse ikke på nogen måde garanterer faglige kvalifikationer.

Våbenkontorernes tolkning er efter min mening forkert, og de vil aldrig få nogen dømt for overtrædelser her.

Dine egne oplevelser er ikke rigtig relevante for diskussionen. De der føler sig klemt lige nu, er dem der har kvalifikationerne og lysten til at lave tilretningerne på egne våben, men ikke vil indlade sig på at drive bøssemagervirksomhed for eksterne kunder, og derfor ikke vil betale for hveren tilladelse til opbevaring af våben i forbindelse med bøssemagervirksomhed eller for producenttilladelse.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
@Lasse,

mine egne erfaringer er måske ikke direkte relevante men anskueliggør vel bare at det er ret nemt/problemløst at opnå tilladelsen.

For at få opbevaringstilladelsen kan du faktuelt nøjes med et Skafor blå skab og intet mere. Det har en af vores fælles bekendte fået sidste år.

Hvad der kræves har jeg for længst spurgt JM om og de har lovet mig svar inden for de næste to måneder, efter jeg har rykket.....
Hvad de lokale myndigheder mener, er vi to nok enige om, er ligegyldigt da det må være en dommer der skal afgøre når nu loven ikke er klar.

Men det er da nemt. Lav selv et gevind og anmeld det til politiet, så der bliver afgjort en sag af en dommer.

Ansøgningen om "TILLADELSE TIL OPBEVARING AF VÅBEN I FORBINDELSE MED BØSSEMAGERVIRKSOMHED" er iøvrigt gratis[Wink] og der skal ikke betales noget som helst andetsteds heller.
Det eneste du skal ofre er et par minutter ved tastaturet, men bevares, hvis de aller grådigste skal have mellem 700 og 1000kr for omtalte gevind, så er det vel også omkring 400kr i tid man skal ofre på ansøgningen[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
@Zeb,

du skal lige tænke dig om inden du får kørt en rival i kammeret.
Fra fætter 6BR skal der ofte laves en tilbagesætning af piben hvis du kamrer om til et andet kaliber.

Du vil muligvis kunne kamre om til en 6x47Lapua eller 243win AI i en Sauer pibe.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by GT

@Zeb,

du skal lige tænke dig om inden du får kørt en rival i kammeret.
Fra fætter 6BR skal der ofte laves en tilbagesætning af piben hvis du kamrer om til et andet kaliber.

Du vil muligvis kunne kamre om til en 6x47Lapua eller 243win AI i en Sauer pibe.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



GT: Det er modtaget med tak.. Så begynder det at blive lidt mere omfattende - i min infantile uvidenhed håbede jeg at det bare var en tur med kammerrivalen..

Mvh Zeb
Svar
#25
Du skal se det således at den nye geometri skal være en lille smule større end den gamle for at få et "rent" kammer. Egentligt meget simpelt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by GT

Du skal se det således at den nye geometri skal være en lille smule større end den gamle for at få et "rent" kammer. Egentligt meget simpelt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Mjo det havde jeg næsten regnet ud [Wink] Jeg kunne bare ikke finde nogen dimensionsangivelser som viste at der blev taget materiale nok ud...

Bortset fra det er det så fup eller fakta at kammerrivalen kan "køre skævt" under udskæringen af et eksisterende kammer ?
Svar
#27
Det er igen lidt afhængigt af kammergeometrien.

F.eks at skære et 30-06 kammer op til 300 Win Mag kan godt give lidt problemer hvis man kører for hårdt på.

Kan piloten på rivalen få fat i bommene inden resten af skæret går i indgreb og man ellers kører moderat så giver det normalt ingen problemer.

Een af de 260 AI´er jeg har haft der har skudt ubetinget bedst var skåret op fra et 6,5træls kammer, der var sat 16mm tilbage.

[sarkasme start]

Nu skal du lige tilsikre at vedkommende der "fører" rivalen er reglementeret påklædt og bærer bøssemageruniformen korrekt.
Det være sig militær eller jagtstøvler, selv om det er indendørs.
Et par sorte 511 eller muligvis kun Fjällräven bukser.
En grøn flugtskydningsvest hvor der med store hvide bogstaver står "BØSSEMAGER" på ryggen[Big Grin].

[/sarkasme slut]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Jeg kørte lige 6mm BR igennem Rechambering Guide på http://www.ammoguide.com

jeg valgte samme kugle dia, maks længde den originale + 0,6" (dvs. maks 3" totallængde

Her er deres forslag, til Rechambering.

*** navn *** kugle dia *** totallængde *** Dia af bund(rim)
.240 NMC ***** .243 *** 1.916 **** .473
.240 Page Super Pooper ** .243 *** 2.233 *** .473
.243 Ackley Improved *** .243 *** 2.045 *** .473
.243 Winchester *** .243 *** 2.045 *** .473
.244 (6mm) Ackley Improved *** .243 *** 2.233 *** .473
6-08 Liles *** .243 *** 2.045 *** .473
6-6.5x47mm Lapua *** .243 *** 1.850 *** .473
6mm BS (Baby Shehane) *** .243 *** 1.570 *** .473
6mm Benchrest Remington *** .243 *** 1.560 *** .473
6mm Competition Match *** .243 *** 2.055 *** .473
6mm Dasher *** .243 *** 1.558 *** .473
6mm-284 Winchester *** .243 *** 2.170 *** .473
6mm/250 AI *** .243 *** 1.912 *** .473
6mm/250 Improved (30°) *** .243 *** 1.920 *** .473
6mmXC *** .243 *** 1.911 *** .471

Hvis jeg øger totallængde til 30-06 og tillader anden dia af bunden, så kommer der 28 hits.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#29
HUSK: Ovenstående er VEJLEDENDE, og få dit valg checket af en kvalificeret våbensmed.

P.S. Forskellen på 6mm BR Norma og 6mm BR Remington er hovedsageligt kuglelængden. (70 grains kugler i Rem, 100+ grains VLD kugler i Norma)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#30
@Jrex,

du skal huske at du ikke kan lave setback i en Sauer pibe.

Så det er ikke umiddelbart dem alle der kan gå.

Det skal nok passe med listen hvis du har en almindelig gevindsamling pibe/låsestol.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Okay godt så.. Nu blev jeg lige så glad [B)]

For lige at jeg forstår de brugte termer rigtigt, så er "setback" at man korter lidt af kammerenden af piben for at sikre materiale nok til fjernelse under selve omkamringen ? Korrekt ??
Og det kan man ikke på en Sauer fordi den låser i piben i modsætning til fx en Remington ??
Og hvad kræver det helt nøjagtigt for at finde ud af hvad der er muligt ? Er vi ude i noget ala "vi prøver ad og krydser fingre" eller ??
Svar
#32
Du kan regne dig frem til det, men du kan ikke direkte bruge den med længder.
Som du selv siger, så skal det nye kammer helst fjerne det gamle.

Hvis du kommer forbi kan vi smide tegningerne ind i CAD anlægget og du kan se hvilke der er større end 6mm BR. Jeg har snart dem alle i ProE alligevel.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)