Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg
#21
.270 Weatherby Magnum.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#22
Hej Santo
Måtte desværre sælge min 358.
Den var super skøn, men jeg har brug for at kunne tage piben af og på, uden at være i tvivl om at den vil ramme. På mine ture til Jylland, vil jeg gerne bruge tiden på jagt og ikke indskydning.
Med offentlig transport, får man en del opmærksomhed, med en lang taske[xx(]

BC 308 er jeg med på, men er det en 6,5-284 eller en 6,5x47 lapua ?

Michael
Svar
#23
.270 Weatherby Magnum.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#24
Et sæt piber: 6,5x55 og 9,2x62, sådan et turist løsning[|)].

Jeg ved ikke hvad der fik dig til at sælge det du havde, men en 3 pibers løsning: 243W, 7mm-08 og 358W. Rent genladning ville der ikke være det store udfordringer, men anvendelses området kunne der ikke klages på.

Jeg mener stadig at kaliberen i midten skal være en ren 7mm med en hylster volume der passer til dit temperament.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#25
Har på fornemmelsen at Flemming også har noget han vil sige[Big Grin]
Svar
#26
Jep, det har jeg .270 Weatherby Magnum, har skudt lidt vildt med denne kaliber.
Håber at jeg, på min tur i næste uge, kan komme til skud på + 300 meter.[:I]
Men med min vide om dit våben, må jeg beklage, at det desværre ikke kan lade sig gøre, i denne kaliber.[Sad]
Måske var det derfor jeg købte den pibe i .300 Win Mag af dig, der nu sidder på mit ny/gamle projekt, venter stadigvæk på min våbentilladelse, jubiiiiiiiiii nu er der kun 6 uger tilbage.[xx(]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#27
Hej Flemming
Talte med Tonni som sagde at du var ventet i butikken.
Håber at du får en super tur.
Har haft en 270 weatherby. Havde problemer med at finde ammu til den, men den skød godt...
Svar
#28
Gad nok vide, om det der gør en kaliber kedelig er, at der er mange der vælger den?
En af begrundelserne for, at der er mange, der vælger en 'kedelig' kaliber er nok, at den har rigtig mange gode egenskaber og færre dårlige end de mindre populære.
I min verden har jeg rigelig udfordringer med at få riflen til at performe bedst muligt, så hvis jeg kan få lidt medvind, ved at vælge en kedelig kaliber, så kan jeg ikke få det til at blive diskvalificerende.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvad 'kedeligt' er der ved en .30-06 ??
Hogmeister



Den er kedelig fodi den gør jobbet, helt uden dikkedarer ...

Ingen grund til at have flere rifler, ikke behov for nørderi, altså ikke noget for riffelautister og kalibermongoler med Armas Numeralis ...[Sad]

Lyder det ikke lidt trist?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#30
Jeg kører den semikedelige kombi .270win og 9,3x62.
Valget af .270 win skyldes at den kan fodres med 140 grains kobbersøm.
Hvorfor ikke en 7mm i stedet? Tjahh den næste pibe bliver nok en 7x61 S&H når nu min lås ikke kan klare 8x68s

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Hej Santo
Måtte desværre sælge min 358.
Den var super skøn, men jeg har brug for at kunne tage piben af og på, uden at være i tvivl om at den vil ramme. På mine ture til Jylland, vil jeg gerne bruge tiden på jagt og ikke indskydning.
Med offentlig transport, får man en del opmærksomhed, med en lang taske[xx(]

BC 308 er jeg med på, men er det en 6,5-284 eller en 6,5x47 lapua ?

Michael



Som den tossede alternativ løsning anbefaler jeg 284 Winchester.

en 7 mm patron, der oprindeligt er lavet til en kort Winchester riffel.
Det var ikke den store salgsmæssige succes og derfor gled hylstret i glemme bogen hos de fleste. Kun Winchester laver hylstre i dag(og der har sikkert heller aldrig været andre)disse er skod dårlige. Men jeg har 400 af dem, som du kan købe billigt[Big Grin]

I stedet tager man hylstre fra 1. klasses fabrikanten i Finland.
Deres 6,5-284 er helt i top.

Hylstret har en volumen, der er tættere på et 30-06 hylster end et 308 hylster. Derfor kan man, da hylstret er ganske effektivt forbrændende, opnå hastigheder der minder om 7x64, 270 win og 280 rem. men fra en kort lås. Det betyder ikke så meget i den riffel du på tænker, men giver den fordel i din, at projektilerne kan sættes lidt længere ud med øget hylstervolumen til følge. En throat reamer kan skabe yderligere plads til krudt om ønsket, men her er vi på overdrevet.

Men hylstret gik i glemmebogen indtil der skete 2 ting. 1 Norma genopdagede hylstret og mente, at volumen var ganske passende til en 6,5mm patron og 6,5-284 var født.

og 2 Berger begyndte at lave nogen meget fine 180 grains projektiler til 7 mm. Ja så lå vejen lige for en genoplivning af moder patronen.
Ikke i norma hylstre men i Lapuas.

Så lige nu åbnes der 6,5-284, med det formål at skyde den gamle patron i et bedre hylster.

Kombinationen af en moderat rekyl, gode hastigheder med FX Reloader 17(alias URP) og høj BC, gav en god lang distance patron. Med markant bedre levetid på piben end 6,5-284. Bruger man i stedet for Berger et tungt og langt jagt projektil har man tilføjet høj SD til populære egenskaber.

Men det er en hjemmelader patron og den tilbyder intet(og det gælder også for diverse andre 270 eller 7 mm patroner), som en 308 win ikke også kan, til det brug du har nævnt.

Men skulle du købe et skæfte, hvor det ikke er åndenødden, men justeringsmuligheder du betaler for, så vil den være en super ekstrapibe til længere hold.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#32
@ Claxel.
Derfor det Amerikanske udtryk: "beware of the man with but one gun. He likely knows how to use it!"
H
Hogmeister
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ Claxel.
Derfor det Amerikanske udtryk: "beware of the man with but one gun. He likely knows how to use it!"
H



Hmm, fuldstændig korrekt. Måske derfor jeg har omskrevet det i min sidste signaturlinie[Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#34
Tak for de mange indlæg.
Må se hvad det ender med, men jeres ideer vil blive brugt.

Michael
Svar
#35
Ny bane!
Har fået tilbud på to rifler. Kan leve med begge, trods forskellen.

M1: Sauer 202 XT i 308 win.
Fordele: billig ammu, kan skifte kaliber og skæftet kan tages af, hvilket gør det lettere at rejse med offentlig transport.

M2: Remington 700 custom. Kaliber 270 win. Kulfiberskæfte skæfte og låsen rettet. Let og anderledes.

Skal bruges til dansk jagt og måske en gris eller to....
Pris på ammu har ikke den største betydning, da jeg skyder for lidt.

Hvad siger I? Og hvorfor......?
Svar
#36
Spar penge på riflen og køb en bil, så er du fri for alt det offentlige transport høhø Smile

Spøg til side, det er jo 2 vidt forskellige ting vi er ude i, custom vs ordinært. Skal det beholdes eller skal det sælges en gang, så er det måske lettere at få solgt en 308 og især lige en sauer. men på den anden side hvis det ikke er største bekymring, så er det jo altid mega fedt med noget custom!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)