Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rygter om prisstigning på tungsten
#21
Det eneste den pågäldende undersögelse dokumenterer er effekten af wolframfragmenter i muskelväv (på rotter). Forsögene er gennemfört i overensstemmelse med en metode, der blev udviklet i forbindelse med den förste golfkrig til at fastslå farligheden af de sprängstykker soldaterne kunne blive udsat for. Der kan med andre ord ikke konkluderes noget som helst i forhold til almindelig håndtering, svejsegasser og alt muligt andet end decideret implantering i muskelväv. Postulatet om at resultaterne kan overföres fra rotter til mennesker (og evt. andre dyr) udtaler undersögelsen sig ikke om, men da metoden er udviklet til at vurdere farligheden i forhold til netop mennesker, må der jo väre nogen der ser på resultaterne med et vist mål af alvor [:0]

Et andet usikkerhedsmoment er, at den i forsögende anvendte wolframlegering er den som det amerikanske forsvar anvender og denne legering er ikke nödvendigvis identisk med andre legeringer i sine medicinske egenskaber. Det oplyses bl.a. at legeringen foruden wolfram indeholder en andel Cobalt. Det er med andre ord ikke 100% fastslået, at det er netop Wolfram (=tungsten) der forårsagede den ekstremt agressive kräft der konstateredes for ALLE forsögsdyrene med indopererede wolframstykker. Omvendt er det bestemt heller ikke fastslået, at det IKKE var wolfram, der var synderen....

Det er fuldständigt korrekt, at wolfram hidtil har väret anset som värende närmest inaktivt og ugiftigt, og at dette har väret en udbredt opfattelse underbygges netop af, at bl.a. det amerikanske forsvar uden videre undersögelser har ivärksat produktion af projektiler med wolfram i stedet for både bly og forarmet uran og man har stolt betegnet disse nye projektiler som "green ammunition".

Men som forskerne skriver i artiklen om deres forsög, så har effekten af netop sprängstykker i muskelväv ikke tidligere väret undersögt. Resultaterne kommer dog alligevel som en stor overraskelse - ikke mindst hastigheden som kräften udviklede sig med kom bag på forskerne, der måtte afslutte forsöget lang tid för planlagt eftersom alle forsögsdyrene bukkede under for lungekräft med oprindelse i agressive svulster omkring sprängstykkerne.

Da man forböd blyhagl, var alle andre lovlige materialer tilladt. Mig bekendt gennemförte man ingen undersögelser af de nye eksotiske materialer, der blev taget i anvendelse. De förste bismuthhagl splintrede som glas og jeg fik selv undersögt en fasan hos distriktsdyrlägen i Ringsted, der på stedet erklärede den uegnet som mennekeföde under henvisning til metalstöv og splinter. Sagen endte dog i miljöministeriets arkiver, man var ikke indstillet på at forlänge dispensationen for anvendelse af blyhagl yderligere....

Jeg skal ikke göre mig klog på effekten af vismut (=bismuth). Jeg har aldrig haft tiltro til det. Derimod mente jeg tidligere, at wolfram var dokumenteret ufarligt. Det tror jeg ikke på längere. De eneste ammunitionsmaterialer man mig bekendt kender effekterne effekterne af i relation til anskydninger (af både duyr og mennesker) er bly, jern og kobberlegeringer - det vi har anvendt i hundreder af år.

Jeg vil meget nödigt selv "anskydes", men skulle det ske foreträkker jeg blyhagl [Big Grin]

Den fuldständige artikel kan ses her:

http://ehp.niehs.nih.gov/members/2005/7791/7791.html

Og for dem, der ikke gider tygge sig igennem en lang tör artikel, fölger hermed en hurtig lille anskueliggörelse: [xx(]

[Image: fig2.jpg]

Billederne A og B viser effekten af implanteret Tantal, som er dokumenteret inaktivt og anvendes i indopererede proteser. Billederne C og D viser effekten af de indoperede Wolfram stykker.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
Jeg har prøvet at søge lidt rundt på nettet efter forskningsresultater i forhold til Bismuth.
Jeg har ikke kunnet finde nogen steder, hvor ordinær Bismuth er beskrevet som farligt. MEn der er jo nok ikke gennemført de førnævnte forsøg på forsøgsdyr....

Dog er der publiceret et del artikler omkring anvendelsen af radioaktivt Bismuth 213 (et affaldsisotop fra kernekraftværker) som helbredende middel mod visse cancertyper....men det er jo en lidt anden sag og kanikke sammenlignes med naturligt forekommende grundstof - Bismuth..

Uanset hvad, så har jeg ikke tænkt mig, at skyde wolframholdige hagl efter vildtet igen.... prisstigninger eller ej..[8)]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#23
Hvis nu man blandede lidt Bismuth 213 i wolframlegeringen, så kunne det jo väre at virkningen blev ophävet...[:o)]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
Nu vil jeg ikke betvivle at det amerikanske forsvar er nået til disse resultater ved at indoperere wolframlegeringer i rotter, men da der er tale om wolframcarbid som IKKE er en legering men et HELT andet kemisk stof, vil jeg ikke mene at der er tale om det marteriale der anvendes til hagl.
Wolframcarbid er et af de hårdeste materialer der findes, såvidt jeg husker er hårdheden højere end diamant og anvendes til bl.a. savskær.

Det kan være at det er kombinationen af kobolt og wolfram der giver den stærkt carcinogene effekt?

Men wolframlegeringer og wolframcarbid er altså ikke det samme.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by fasan

men da der er tale om wolframcarbid


Nej der IKKE tale om wolframcarbid men derimod om en metallisk legerering - jeg ved ikke hvor den carbidsnak er opstået, men i fölgende citat fra forskningsartiklen fremgår legeringen:

"All metal pellets were cylinders 1 mm in diameter and 2 mm in length. Nickel (99.995% metallic Ni) and tantalum (99.95% Ta) pellets were purchased from Alfa Aesar (Ward Hill, MA). WA pellets were fabricated by Aerojet Ordnance Tennessee (Jonesborough, TN) using standard kinetic energy penetrator production processes. An average WA pellet weighed 27.5 mg and consisted of 91.1% tungsten, 6.0% Ni, and 2.9% Co. Ni and Ta pellets weighed 14 mg and 27 mg, respectively. Before implantation surgery, all pellets were cleaned and chemically sterilized (Pellmar et al. 1999)."

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#26
red]An average WA pellet weighed 27.5 mg and consisted of 91.1% tungsten, 6.0% Ni, and 2.9% Co.[/red

Hej Høgh.

Det der Co, er det ikke den kemiske betegnelse for kobolt.

Jeg tror faktisk at den ovennævnte legering var den der blev brugt under ørkenstormen i Q8, og at der efterfølgende var noget debat blandt de danske fredstropper om hvorvidt skidtet ikke også var radioaktiv.
Mon ikke der er af formændene her på forummet der kender langt mere til det end jeg gør, så lad os høre om jeres viden og erfaring.

Hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

red]An average WA pellet weighed 27.5 mg and consisted of 91.1% tungsten, 6.0% Ni, and 2.9% Co.[/red

Hej Høgh.

Det der Co, er det ikke den kemiske betegnelse for kobolt.

Jeg tror faktisk at den ovennævnte legering var den der blev brugt under ørkenstormen i Q8, og at der efterfølgende var noget debat blandt de danske fredstropper om hvorvidt skidtet ikke også var radioaktiv.
Mon ikke der er af formændene her på forummet der kender langt mere til det end jeg gør, så lad os høre om jeres viden og erfaring.

Hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hej 375ras

Der findes radioaktive isotoper af Cobolt. Men det betyder ikke at cobolt per definition er radioaktivt.

Det var forarmet uran som i stor stil blev brugt i ammunitionen i Kuwait. Det er ikke voldsomt radioaktivt, men et giftigt tungmetal.

Der var en del omtale i forlængelse af golfkrigen om de mange hundrede (måske endda tusinde) tons forarmede Uran, der blev spredt ud over landet som fragmenter/støv via afskudte projektiler, granater og bomber.....

Et miljøproblem, der med garanti er værre end anvendelsen af blyprojektiler til jagt.. [Wink]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#28
I øvrigt lidt mærkeligt, at Jægeren ikke skriver om problemet med tungsten som haglmateriale.....
De her nævnte engelsksprogede artikler er kommet til deres kendskab for flere måneder siden....
Gad vide om det er Jægerforbundets holdning at vi hellere vil anskyde med cancerfremkaldende haglmaterialer end at anbefale andre materialer??

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#29
Der er ingen tvivl om at priserne på tungsten stiger. Ædelmetaller er steget helt vanvittigt de sidste 1-2 år. Vi har på mit arbejde bare i år fået opjusteret den pris vi får for defekte katalysatorer to gange grundet råstof prisen. Og det er ikke småpenge længere - men desværre giver vi også tilsvarende mere for en ny....:-(
MVH
Henrik
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by HVK

Der er ingen tvivl om at priserne på tungsten stiger. Ædelmetaller er steget helt vanvittigt de sidste 1-2 år. Vi har på mit arbejde bare i år fået opjusteret den pris vi får for defekte katalysatorer to gange grundet råstof prisen. Og det er ikke småpenge længere - men desværre giver vi også tilsvarende mere for en ny....:-(
MVH
Henrik



Jeg tænkte nu ikke så meget på dete med priserne...mere på det med at wolframlegeringen er cancerfremkaldende.... [xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by HVK

Der er ingen tvivl om at priserne på tungsten stiger. Ædelmetaller er steget helt vanvittigt de sidste 1-2 år. Vi har på mit arbejde bare i år fået opjusteret den pris vi får for defekte katalysatorer to gange grundet råstof prisen. Og det er ikke småpenge længere - men desværre giver vi også tilsvarende mere for en ny....:-(
MVH
Henrik



Jeg tænkte nu ikke så meget på dete med priserne...mere på det med at wolframlegeringen er cancerfremkaldende.... [xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Det så jeg - jeg svarede bare på det der oprindeligt blev spurgt om....[Big Grin]
MVH
Henrik
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by HVK

Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by HVK

Der er ingen tvivl om at priserne på tungsten stiger. Ædelmetaller er steget helt vanvittigt de sidste 1-2 år. Vi har på mit arbejde bare i år fået opjusteret den pris vi får for defekte katalysatorer to gange grundet råstof prisen. Og det er ikke småpenge længere - men desværre giver vi også tilsvarende mere for en ny....:-(
MVH
Henrik



Jeg tænkte nu ikke så meget på dete med priserne...mere på det med at wolframlegeringen er cancerfremkaldende.... [xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Det så jeg - jeg svarede bare på det der oprindeligt blev spurgt om....[Big Grin]
MVH
Henrik



Jojo....[Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#33
Et lille kuriosum ang bismuthagl
Stoffet vismut=bismut, anvendes som et kendt lægemiddel mod diarre' og tynd mave, så risikoen ved at spise vildt indeholdende bismuthagl, eller splinter, må ansees for værende HÅRD MAVE

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)