Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmper til jagtfeltskydning
#21
Citat:quote:

Fin dæmper, men til 3500 kr + gevind


Da jeg købte min hos ham der "ikke-bøssemager" på Fyn, var gevindet da med.[^]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#22
Hvorfor er en støttebøsning nødvendig på en teleskob dæmper når den ikke er det på en frontmonteret? Eller er det bare en ekstra sikkerhed?

Jeg har en Aimsonic med aftagbart bagkammer. Dvs den kan fungere som teleskob og frontmonteret. Hvorfor skulle den være mere udsat med bagkammeret på? Bevares jeg bruger den med bøsningen - men kan bare ikke se formålet...

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#23
Fidusen med støttebøsning, er robusthed og brugervenlighed.
Monteringen bliver mange gange mere stabil overfor stød og slag på dæmperen, da den ikke udelukkende vil vride i selve mundingsgevindet, men derimod fordele kraften over hele piben.
Det er også meget lettere at skrue an dæmper med støttebøsning af og på, da det er næsten umuligt at skrue den skævt på gevindet, da den allerede har den rigtige retning, på grund af de 2 styrepunkter med stor afstand.

Så slipper man med al ævl og bortforklaringer, med at man ikke må støde dæmperen imod eller andet hælden vand ud af ørene, når der er en dæmper der har delt sig.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#24
Hvor stor burde afstanden være mellem piben og bøsningen i mm?

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#25
Der er et par tiendedele mm på mine.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Citat:quote:

Kom lige ind i kampen i stedet for at hyle som en sonic der har brækket sig


Jeg er skam godt inde i kampen, det er bare din bror der ikke rigtigt har fattet det[Wink]
Men ja jeg har snart monteret nogle hundrede sonic´s og har ikke haft en "SL´ert" endnu[Big Grin]
Statistisk skal det da nok komme at der sker en fejl, ingen tvivl om det!!!

En "SL´ert" eller en S-eLlert" må vel være en flyvende dæmper.

Heller ikke på de Hausken og Ase Utra jeg også har solgt har der været "SL´erter".

@ZAZE,

der skal være mindst 0,3mm på diameteren uanset dæmperfabrikat.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hej Axel

På nuværende tidspunkt er der ikke ret mange i Danmark, der har stor erfaring med dæmpere. Derfor bliver valget nemt præget af smag og behag, hvilket dit indlæg også bærer præg af.
I dit sted ville jeg lave en prioriteret liste over krav til din nye dæmper og derefter indhente og sammenligne data fra de forskellige producenter.

Jeg har valgt at prioritere pris og tilgængelighed i forhold til at høste de første erfaringer med dæmpere. Skulle jeg opgradere, ville jeg købe et nyt låg til dæmperen med fæste for flimmerbånd.

Min påstand er:
- alle dæmpere bliver varme ved skydning og kan derfor give mirage.
- alle dæmpere forskyder balancen fremad, hvilket nogle oplever som en forbedring og andre oplever som en forværring.
- de gode dæmpere reducerer lyd og rekyle, så det bliver lettere at ramme.

Held og lykke med valget
Vh Lars

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Jeg er kun halv-jyde[Big Grin]
Har læst for meget om bøvl med den O-ring som skal sikre teleskop dæmperne mod haveri - så det vil jeg ikke have.
Alu har jeg ikke fidus til når man skyder relative mange skud slet ikke efter S&L dæmperen fløj af h...... til.
Sidst i Karup røg der 10 skud af sted på 2,5 min - så det skal den kunne klare uden flimnmer af nævneværdig grad.
Carbondæmper mener jeg ikke er til jagtfeltbelastning. Jeg synes ikke om disse plastbeskyttere - virker for ukurant - det er jo en Tikka ikke også M&X [Big Grin] - jeg har jo stålmagasin på min!!!

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Med dine Jyske gener og veludviklet sparsommelighed skal du da have en Sonic eller en SAI.
I morgen skal jeg skyde min anden feltskydning med dæmper og denne gang skydes der 8 skud på hver stand. Det var nogenlunde hvad jeg kunne skyde sidste gang uden mirage. Jeg skyder på de lange afstande først og skruer en smule ned for forstørrelsen inden jeg skyder den de korte skud.
PS: Hvorfor vil du have en frontmonteret dæmper? Den rykker balancen noget mere end teleskop modeller.

Og hvad er argumentet for en gevindbeskytter i stål på en plasticskyder [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#28
Hej Lars
Min tanke er at det er blandt jagtfeltskyttere man kan få reelle oplysninger om dæmperes karakteristika.
Sidst så jeg BC dæmper den virkede meget gedigen. Så nyt kommer til hele tiden.
Jeg vil nu se frem til 2 tests som kommer i svenske jagt blade. Så falder det hele vel endeligt på plads.
Nu vil jeg tage ud og tjekke indskydning. Og se om der er en sogl der er flyvende igen i aften[:I]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvorfor er en støttebøsning nødvendig på en teleskob dæmper når den ikke er det på en frontmonteret? Eller er det bare en ekstra sikkerhed?

Jeg har en Aimsonic med aftagbart bagkammer. Dvs den kan fungere som teleskob og frontmonteret. Hvorfor skulle den være mere udsat med bagkammeret på? Bevares jeg bruger den med bøsningen - men kan bare ikke se formålet...

Stort knald = stort smil :-D



Bøsningen er ikke pr definition påkrævet, når det er teleskopiske dæmpere.

Der findes da teleskopiske dæmpere uden bøsning.

Én feature ved bøsningen er at det er en extra "sikkerhed" for at skidtet ikke hælder ned foran projektilet, hvis dæmperen går løs.
Bøsningen kan godt udelades på lige fod med "løbsforlængende" dæmpere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#30
Tænker også at en teleskob dæmper (uden bøsning) der rager 10cm frem for gevindet må være mindre udsat ved slag end en frontmonteret der rager 15cm frem??

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#31
Nej, rent statisk er det det samme idet den teleskopiske rager 15 cm ned over løbet så ergo har du samme moment arm.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Så skulle der være en Ase dæmper på vej til mig i sort udgave
Kender en meget godt som har købt en tilsvarende [Big Grin]

http://www.aseutra.fi/s-series-sl5-suppressor#

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)