Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelvalg
#21
Nu kommer jeg lige med et morgensurt gammelmands opstød!

Hvis jeg tager udgang i egen erfaring på lerduebanen. Her kommer jeg vel 10 gange om året - og evnerne stemmer desværre overens med det manglende engernement. Når der kommer enkeltduer, så rammer jeg ret ofte, men i dubleerne sker det indimellem, at jeg ikke rammer nogen af dem.
Det der går galt er, at jeg koncentrerer mig så meget om at være klar til det andet skud, at jeg ikke fokucerer nok på det første.
Det første skud bliver afgivet for hurtigt - for jeg skal jo også nå det næste!

Jeg føler, at det også ofte gør sig gældende, når alle andre end prins Franz er på drivjagt!
Hvis folk har halvautomater går det helt galt!

Jeg har ikke noget som helst at have det i, men jeg vil vædde på, at skudstatistikken er meget dårligere for halvautomater, end for selv den langsomste Mauser.

Øvelsen går jo ikke ud på, hvor hurtigt du kan sætte skud nummer to og tre i røven på grisen, men derimod hvor sikkert, du kan sætte nummer et på bladdet!

Derfor er min kedelige, sure gammelmands anbefaling at bruge den riffel, du er vandt til at bruge, og som du er dus med - eller en, der fungerer magen til.
Du skal højst sandsynligt have optik, der er velegnet til drivjagt og så skal der øves en hel masse på bane.
Men at vælge drivjagtsriffel efter, hvor hurtigt man kan repetere, er efter min mening en misforstået prioritering.

Og det siger jeg så til trods for, at jeg selv er meget, meget glad for min Blaser (men af andre årsager)!
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Nu kommer jeg lige med et morgensurt gammelmands opstød!

Hvis jeg tager udgang i egen erfaring på lerduebanen. Her kommer jeg vel 10 gange om året - og evnerne stemmer desværre overens med det manglende engernement. Når der kommer enkeltduer, så rammer jeg ret ofte, men i dubleerne sker det indimellem, at jeg ikke rammer nogen af dem.
Det der går galt er, at jeg koncentrerer mig så meget om at være klar til det andet skud, at jeg ikke fokucerer nok på det første.
Det første skud bliver afgivet for hurtigt - for jeg skal jo også nå det næste!

Jeg føler, at det også ofte gør sig gældende, når alle andre end prins Franz er på drivjagt!
Hvis folk har halvautomater går det helt galt!

Jeg har ikke noget som helst at have det i, men jeg vil vædde på, at skudstatistikken er meget dårligere for halvautomater, end for selv den langsomste Mauser.

Øvelsen går jo ikke ud på, hvor hurtigt du kan sætte skud nummer to og tre i røven på grisen, men derimod hvor sikkert, du kan sætte nummer et på bladdet!

Derfor er min kedelige, sure gammelmands anbefaling at bruge den riffel, du er vandt til at bruge, og som du er dus med - eller en, der fungerer magen til.
Du skal højst sandsynligt have optik, der er velegnet til drivjagt og så skal der øves en hel masse på bane.
Men at vælge drivjagtsriffel efter, hvor hurtigt man kan repetere, er efter min mening en misforstået prioritering.

Og det siger jeg så til trods for, at jeg selv er meget, meget glad for min Blaser (men af andre årsager)!



+1
godt skrevet

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Nu kommer jeg lige med et morgensurt gammelmands opstød!

Hvis jeg tager udgang i egen erfaring på lerduebanen. Her kommer jeg vel 10 gange om året - og evnerne stemmer desværre overens med det manglende engernement. Når der kommer enkeltduer, så rammer jeg ret ofte, men i dubleerne sker det indimellem, at jeg ikke rammer nogen af dem.
Det der går galt er, at jeg koncentrerer mig så meget om at være klar til det andet skud, at jeg ikke fokucerer nok på det første.
Det første skud bliver afgivet for hurtigt - for jeg skal jo også nå det næste!

Jeg føler, at det også ofte gør sig gældende, når alle andre end prins Franz er på drivjagt!
Hvis folk har halvautomater går det helt galt!

Jeg har ikke noget som helst at have det i, men jeg vil vædde på, at skudstatistikken er meget dårligere for halvautomater, end for selv den langsomste Mauser.

Øvelsen går jo ikke ud på, hvor hurtigt du kan sætte skud nummer to og tre i røven på grisen, men derimod hvor sikkert, du kan sætte nummer et på bladdet!

Derfor er min kedelige, sure gammelmands anbefaling at bruge den riffel, du er vandt til at bruge, og som du er dus med - eller en, der fungerer magen til.
Du skal højst sandsynligt have optik, der er velegnet til drivjagt og så skal der øves en hel masse på bane.
Men at vælge drivjagtsriffel efter, hvor hurtigt man kan repetere, er efter min mening en misforstået prioritering.

Og det siger jeg så til trods for, at jeg selv er meget, meget glad for min Blaser (men af andre årsager)!



Det kan du have ret i. Selvfølgelig er det første skud det afgørende.
Jeg har bare set en masse drivjægere med deres rettrækkere og ville høre om andres meninger og erfaringer.
Jeg tror nu det ender med at jeg køber den sakoSmile

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#24
Køb du trygt den SAKO, suveræn driftsikkerhed. Jeg har to og har brugt dem begge på drivjagt, og det har ikke været repeteringshastigheden jeg har haft problemet. Du kan finde mange brugte SAKØer til omkring 6-8k, ellers en ny SAKO 85 til omkring de 15-18k. Personligt er jeg lidt forelsket i SAKO 85 Grizzly (Den fåes i Tommerupi 30.06 til omkring de 16k, og den har været til salg længe, så mon ikke de er friske på en handel ?)

Held og lykke med valget
Svar
#25
Du skriver RIGTIG drivjagts riffel så må det jo bliver en halv automat eller pump jeg har ikke nogen af delene men kunne fristes[Big Grin](men beholder det jeg har) har dog set på drivjagt at halvautomat som må være 1 valg give rigtig mange skud og knap så meget vildt flere jeg kender er gået tilbage til traditionelle rifler pga. dårlig skudstatistik pump virker driftsikker og hurtig og skyder ok til de forholdsvise korte hold.og så er der jo den traditionelle ret trækker eller boltlift begge fungere fint der skal bare trænes og en god låsegang uden for meget slør er et must for at repeter ved skulder træning er langt det vigtigste se bare på FRANZ [Wink] personligt tror jeg du skal købe det du bedste kan lide og træne træne træne med den. en magasin riffel er måske værd at overveje jeg har selv en r93 med 4 skud som lades oven fra det har været nok for mig og det er da blevet til nogle doubler og en enkelt gang 3 stk vildt i samme sekvens havde jeg haft en bolt lift som jeg havde trænet med var det sikkert også gået bare låsen går godt.med mindre du er på drivjagt hver weekend tror jeg en traditionel riffel som du får trænet med og er glad for er det bedste valg kombineret med noget godt drivjagts optik (læs nogle af de tråde der er på dette forum)knæk og bræk med valg af ny riffel
Svar
#26
Hvad er der nu galt med lever-action [:p].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#27
Udvalget af projektiler begrænses vel af de skal være fladnæsede [B)]

mvh
mvh
Svar
#28
Hvad med en side by side dobbeltriffel. DET er drivjagt. Ikke ligesom alle de bastard pump riffler Wink

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Anton

Hvad med en side by side dobbeltriffel. DET er drivjagt. Ikke ligesom alle de bastard pump riffler Wink

Knæk og bræk
Mvh
Anton



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Anton

Hvad med en side by side dobbeltriffel. DET er drivjagt. Ikke ligesom alle de bastard pump riffler Wink

Knæk og bræk
Mvh
Anton



Ja den passer fint til tweed sættet [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#31
Du kan også smide et bud på denne her

http://www.lauritz.com/da/auktion/riffel.../i3391236/

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)