Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skema til dispensation til udlandsrejse
#21
Citat:quote:

Originally posted by GT

@SANTO,
Ja selvfølgelig har jeg det, hvorfor spørger du på den måde??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Grunden til mit spørgsmål er at jeg kigger på en tur til Namibia til næste år og jeg kan ikke finde info i deres lovgivning om det er tilladt at bruge dæmper dernede. Så viden om dette vil jo være dejligt.[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#22
Tænkte nok der skulle bores.....

Men jeg kan bekræfte at det er tilladt. Så denne gang var det lovligt[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Sidste nyt: man ved ikke om man skal kaste op eller drage i landflygtighed: justitsministeriets stjernejurister [xx(] sender ansøgningerne over til politiet. Politiet kan (stadig)ikke give den dispensation man ansøger om; men har kun hjemmel til at give en eksporttilladelse der sletter den danske tilladelse og så en importtilladelse og en ny dæmpertilladelse når man vender tilbage til kongeriget. Træls at man ikke bare får løst situationen. Reglerne giver så vidt jeg ved mulighed for både at give den ansøgte dispensation og/eller (med ministerens underskrift) ændre våbenpasbekendtgørelsen. Ministeriet kan ifølge politiet endda bemyndige politiet til at give den dispensation til midlertidig udførsel som kan træde i stedet for våbenpasset. Det burde have været automatik da lyddæmperne blev lovlige til jagt. Men nej ikke på Slotsholmen.
Hvis det ikke var virkelighed skulle man tro det var et kasseret afsnit af "javel hr. minister". Suk - og vi betaler deres løn![V]

9,3*57
9,3*57
Svar
#24
Ja, det er rigspolitiet der hænger i bremsen.
Meldingen fra justitsministeriets folk på kontoret for sikkerhed og forebyggelse (det tidligere politikontoret), melder klart ud at man kan anvende tolderklæringen og så bare få SKAT til at stemple ved grænsen. Lidt svært i dag med det antal toldere der er ved grænsestederne.

Men hvad med om vi spammede JM med spørgsmålet indtil der blev udstedt et sæt passende retningslinier for politiet??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
GT har du noget på tryk om ministeriets konklusion? Blanketten til tolddeklarationen indeholder jo en udtrykkelig instruks om at den ikke kan anvendes inden for EU. Tankevækkende at det er nemmere at tage sin jagtriffel m lyddæmper ud af landet for at rejse uden for EU end til Sverige

Skal vi spamme nogen er det måske rigspolitiet for at få ændret blanketten?

9,3*57
9,3*57
Svar
#26
Jeg har også sendt blanketten til Justitsministeriet der har videresendt den til Københavns politi.

Jeg blev ringet op fra Københavns politi den anden dag, der stillede undrende spørgsmål til den proces jeg havde fulgt. Anyway, de forventede at sende mig en tilladelse til midlertidig udførsel en af dagene [Smile] Så det ser ud til at de skotske hjorte kommer til at dø i (næsten) stilhed [8D]

Mvh.
Anders
Svar
#27
@Anders,

hvilken blanket anvendte du?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
@ Anders
Virkelig interessant. Ved du om det er den version hvor de giver dig en eksporttilladelse/ophæver din danske tilladelse plus en importtilladelse med en ny våbentilladelse?

9,3*57
9,3*57
Svar
#29
Jeg anvendte den blanket (dispensationsansøgning) som Niels linker til øverst i tråden som jeg efterfølgende sendte til Justitsministeriet.

Jeg spurgte den flinke dame jeg talte med om det var den variant med export/import tilladelse og efterfølgende ny tilladelse og fik at vide at det var det ikke - det var en midlertidig udførselstilladelse.

Jeg giver en melding når jeg ser hvad der kommer fra dem - jeg håber det er et stykke papir hvor der står at jeg må tage min lyddæmper med til Skotland i uge 40 [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#30
Fint hvis systemet er ved at komme med.

9,3*57
9,3*57
Svar
#31
Så var der svar fra Policen, jeg har modtaget en tilladelse til udførsel og en tilladelse til indførsel. Det fremgår ikke at ind- og udførslen aflyser min eksisterende våbentilladelse til dæmperen.

Mvh.
Anders
Svar
#32
Hej Anders
Det er nu nok det der er tilfældet med mindre ordet "midlertidig" fremgår af udførselstilladelsen. [Sad]Ellers var der ingen grund til at sende dig to separate tilladelser.
Mvh Niels

9,3*57
9,3*57
Svar
#33
Hej Niels

Tjah, jeg prøver at ringe og spørge dem i næste uge. Hvis det er tilfældet returnerer jeg tilladelserne - så er det for meget besvær ift. At få dæmpet de 4-5 skud jeg kommer til at affyre på dem tur.

Mvh.
Anders
Svar
#34
tja forskel i behandling (var det ikke det der skulle mindskes ved samling af våbenkontorer?).. har fået AFSLAG fra Østjyllands politi mht midlertidig ud/ind til sverige med lyddæmper (det var 'midlertidtigft' der åbenbart er key issue).. istedet opfordret til at bruge fysiske told steder til ud/ind stempling (om enddet medgives de er svære at finde) .. og en 'million' lov/regulativ henvisninger hvorfor/ikke

ØV

det her er ping-pong i et vakuum mellem styrelse/RP og lokal politi - ingen ønsker at gribe bolden. Så jægerforbundet må finde en anden måde st få de forskellige myndigheder til ikke kan tørre den af på hinanden

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#35
Hej Anders
Hvis du har en lokal tilladelse der hvor du skal hen så er det nok ikke noget problem at være uden dansk tilladelse. Det store problem er for os der tager til Sverige som kræver en dansk tilladelse.

Hej Wolf Skate. Men hvordan forklarer de at skemaerne som tolderne sku stemple på ( hvis de var på arbejde når man drog ud) udtrykkeligt angiver at være til rejser uden for EU?

Suk hvor de danske embedsmænd IKKE er løsningsorienterede.

Med venlig hilsen
Niels

9,3*57
9,3*57
Svar
#36
Hej

Jeg er forvirret på et højere plan - håber en eller anden kan skære det ud i pap for mig :-)

Men jeg skal på jagt til Sydafrika ultimo september med transit gennem Frankfurt i Tyskland. Jeg vil gerne medbringe min lyddæmper til Sydafrika.

Skal jeg udfylde formularen vedr. ansøgning om midlertidig udførsel og sende den til Justitsministeriet - denne formular her:
http://www.jaegerforbundet.dk/page1817.aspx

Eller skal jeg udfylde denne formular ved politiet:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/33E6B...5_0196.pdf

Der står dog på denne formular ved politiet "Deklarationen gælder kun for ind- og udførsel fra lande, der ikke er medlem af EU, og skal kun anvendes, hvor Danmark er EU´s ydre grænse til det pågældende land – ellers skal europæisk våbenpas anvendes."

Men jeg regner med, at jeg kan checke våbnene ind hele vejen til Syd Afrika, når jeg tager afsted fra Kastrup? Eller skal jeg have dem ud i Frankfurt og checke dem ind igen?

Hvordan plejer I at gøre? Og til de af jer, der har været en tur i Afrika - hvis I var i transit i et andet EU land med jeres dæmper - hvilken formular udfyldte I?

På forhånd tak for input!
Svar
#37
Du skal i princippet ikke bruge dit våbenpas, men det er ofte en fordel grundet uoplyste security folk i lufthavnene.
Det er meddelt fra JM at det helt uden tivil er den såkaldte "A B" blanket der skal anvendes uden for EU.

Når man nærlæser loven paragraf 31 stk. 4 så er det også til anvendelse inden for EU fuldstændigt uagtet hvad der er påtrykt en tilfældig blanket!

Så du medtager i lufthavnen følgende og viser det til security i forbindelse med indcheckning:

-Våbentilladelse til riffel OG dæmper
-Pas
-Våbenpas (i baglommen for en sikkerheds skyld)

Selvfølgelig har du på forhånd sat dig ind i at du i destinationslandet lovligt ken medbringe og anvende lyddæmper til jagt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
@GT men hvis du læser henvisningen i Våbenbekendtgørelsen paragraf 31,stk4, så henviser den til et sted i EU forordning 258/2012 der omhandler midlertidig udførsel til tredjelande - dvs uden for EU. Så tolderklæringen kan altså ikke efter en almindelig fortolkning bruges inden for EU. Hvorfra har du at de kan bruges inden for EU og har du det på tryk?

9,3*57
9,3*57
Svar
#39
Det var meldingen fra JM.

Og det er ikke kun 3. lande.
Du KAN stadig vælge at tolddeklarere mellem EU lande. Der er ikke noget der siger at du SKAL bruge et EU våbenpas.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Det er vel helt unødvendigt at søge om at indføre lyddæmpere til Sverige! [Smile]

Sakset fra: http://www.tullverket.se/innehallao/tjan...10780.html

"Ljuddämpare
Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen."


mvh Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)