Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skema til dispensation til udlandsrejse
#41
Vil det sige at vi nu kan rejse ind og ud af sverige , uden at der er nogle problemer idet , hverken fra Dansk eller Svensk side ?
Det lyder næsten for godt til at kunne være sandt .[Smile]

Mvh LWL
Svar
#42
Jamen for pokker...........

Det er ikke problemet at indføre dæmperen i Sverige og brugen af dæmperen i Sverige.

Det e at få dæmperen retur til Danmark der er et såkaldt "juridisk problem).
Alle er klar over at svenskerne ikke er dem der laver problemer.
Det er vores egne lovgivere og lovudøvere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#43
Hvad er det så lige der foregår?

Nu har jægerforbundet slettet sit link og dermed fjernet muligheden for at lave den ansøgning ...

Hvad bunder det mon i?

Måske fordi de har fået bøvl med JM pga. fremgangsmåden?

Jeg ved det ikke, men synes det er skræmmende at VORES organisation, ikke ser at gøre noget ved den farce det her er ved at munde ud i.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#44
Jeg har skrevet lidt frem og tilbage , med våbenkontoret de sidste par dage for at prøve at få lidt klarhed over proceduren , for at medtage en dæmper til Sverige .

Man skal først søge en indførselstilladelse til Sverige , den skal man så vedlægge sin ansøgning om udførselstilladelse til Sverige og indførselstilladelse til Danmark .

Jeg havde vedhæftet Swift`s link til Tullverket , for at gøre det lidt lettere , og vise at man ikke skal ha` andet end sin Danske tilladelse for at opfylde kravene fra den Svenske police .

Når så Svensken , skriver og fortæller dig at du ikke behøver en indførselstilladelse , ja så har du det " dokument " du skal vedlægge din ansøgning [V]

Jeg ved ikke rigtigt , om jeg skal grine eller græde [V][Sad!]

Mvh LWL
Svar
#45
Jægerforbundet er skam i diskussion med både ministeriet og Rigspolitiet. Men i "systemet" har man ikke fundet fælles fodslaw mht hvilken fremgangsmåde der er den rigtige. Nogle steder giver man en midlertidig udførselstilladelse som gælder én tur over sundet (uden alt det pjat med svenske erklæringer) men dog gældende i tre måneder [Big Grin]. Kort sagt vild forvirring p.t.
Det bedste var hvis nogen af jer kendte jeres lokale folketingspolitiker (helst ikke til venstre for Helle) og ku snakke med ham/hende. Valget lurer jo i horisonten.
Og endelig:Bliv ved med at søge - de skal ikke ha lov til at glemme denne sag.

9,3*57
9,3*57
Svar
#46
Indtil videre har jeg valgt den pragmatiske løsning.

Jeg tager lyddæmperen med til Sverige, hvor jeg har den helt lovligt jf. Tullverkets generelle meddelelse. Derefter tager jeg den med til Danmark igen hvor jeg har den helt lovligt jf. min danske tilladelse. Der er altid svenske toldere ved grænsen, men de laver ingen problemer. Der er aldrig danske toldere ved grænsen, så jeg tror ikke jeg nogensinde bliver kontrolleret i det splitsekund hvor jeg måske,måske ikke krydser en hvirvel i den danske lovgivnings rum/tidskontinuum. Hvad fanden, man kan ikke gå med livrem og seler hele tiden.

Jeg opfordrer ingen til at gøre som jeg, enhver må gøre op med sig selv hvor tæt han tør gå på det sorte hul i dansk våbenlovgivning hvor fornuften forsvandt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Indtil videre har jeg valgt den pragmatiske løsning.

Jeg tager lyddæmperen med til Sverige, hvor jeg har den helt lovligt jf. Tullverkets generelle meddelelse. Derefter tager jeg den med til Danmark igen hvor jeg har den helt lovligt jf. min danske tilladelse. Der er altid svenske toldere ved grænsen, men de laver ingen problemer. Der er aldrig danske toldere ved grænsen, så jeg tror ikke jeg nogensinde bliver kontrolleret i det splitsekund hvor jeg måske,måske ikke krydser en hvirvel i den danske lovgivnings rum/tidskontinuum. Hvad fanden, man kan ikke gå med livrem og seler hele tiden.

Jeg opfordrer ingen til at gøre som jeg, enhver må gøre op med sig selv hvor tæt han tør gå på det sorte hul i dansk våbenlovgivning hvor fornuften forsvandt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]


[^][^][^]
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#48
@Lasse

+1

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Et eller andet sted er den jo sammenlignelig med 'magasin import' sagen, hvor en person blev frikendt, fordi dommeren mente at når man lovligt kunne besidde våbenet(havde tilladelse) og automatisk også magasiner til dette, så krævede det ikke særskilt importtilladelse at indføre magasiner, på samme måde som med andre reservedele.

Polisen er så ikke enig i afgørelsen, men de har det jo også med at forsøge at være dømmende magt engang imellem Sad. Trist at politiet er blevet så politisk.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#50
Tjaaa.

Efterhånden er "vores" jægerforbund vist ved at udvikle sig til en form for "diplomat-korps" der har mere travlt med at polere jægernes "natur-glorier" og være "stor-entrepenører" på prestige-byggeri, end at aktionere for reelt at hjælpe de danske jægere, der betaler deres høje "leder-honorarer" ... [V]

Det kan vel ikke være noget stort problem for Danmarks Jægerforbund at skrive en stak breve til diverse politikere og Departementschefer i JM og Politiets ledelse, og høfligt men bestemt gøre dem opmærksom på den "gråzone" de anbringer lovlydige borgere i?
Ved manglende respons, eller "undvigende svar" kan man så eventuelt "optrappe" og rundsende problemet til et større antal folketings-medlemmer.

Jeg vil opfordre alle der læser med her og som har en aktie i at få disse regler på plads, til at skrive til Jægerforbundet/formanden (ikke Email-- et rigtigt brev, det er sværere at ignorere!!) og bede dem handle!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#51
Der skal ikke så meget til.

2 yderst ihærdige personer som blev støttet op af 60 andre fik ændret det fanatiske forbud mod at sælge æg fra havehøns. (At sælge sådanne æg ville jo være en tikkende bombe under folkesundheden og udradere den danske befolkning i et pandemi af salmonella.)

Men lidt ihærdige skriverier og en aktion hvor der blev sendt en bakke æg fra havehøns til ALLE fødevareordførerne m.fl. på borgen, fik de tåbelige regler bragt frem i lyset. OG ændret selvom fødevarestyrelsen var på vej i chok over det.

Nu er havehøns væsentligt lettere at skabe sympati omkring end våben, men med lidt koordinering, et par velformulerede drivkræfter til at styre det, og en flok til at støtte op, så er det muligt at påvirke politikerne ganske betydeligt. Det skal blot være sagligt, præcist og koordineret. Og så skal der være omgående modsvar hvis der kommer kritik eller lignende.

Lassescout@ Du plejer at være særdeles velformuleret og grundig. Var det ikke noget for dig at koordinere en aktion? Om man skal tage én sag af gangen eller smide alle problemer på bordet på én gang ved jeg ikke, men det er nok letteste at vinde én konkret sag af gangen.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#52
Hej alle

Jeg har fået videresendt et brev fra jægerforbundet.

Heri er der en redegørelse vedr. Status på dæmpere.

Der er lige noget med Polen og dæmpere der ikke spiller ... Men læs:


Kære riffeludvalg m.fl.
Der har været nogle forespørgsler på hvorfor vi har fjernet blanketten til ansøgning om dispensation til midlertidig udførsel af lyddæmpere.
Her er en kort gennemgang af sagens natur.
Som udgangspunkt er der tre muligheder for danske jægere for at bringe våben lovligt ind og ud af Danmark.
1. Midlertidig udførsel (maks. tre måneder) ved brug af EU våbenpas.
2. Midlertidig udførsel (maks. tre måneder) ved brug af blanket.
3. Permanent udførsel.
I øjeblikket meddeler Rigspolitiet, med henvisning til Justitsministeriet (JM), at den eneste måde man kan bringe lyddæmpere ud af landet er ved brug af blanket (P704-16 12/13). Her opstår problemet så, da denne blanket er til permanent udførsel.
Så snart et våben udføres permanent fra Danmark ophører den danske våbentilladelses gyldighed, og i f.eks. Sverige kan man kun medbringe en lyddæmper såfremt man har en gyldig tilladelse fra hjemlandet.
Når de danske Kendo* kæmpere rejser til udlandet, står de med samme problem, når de skal medbringe deres samuraisværd. I den forbindelse har Justitsministeriet givet dispensation til midlertidig udførsel.
Det er netop denne dispensation som vi af politiet blev anbefalet til at søge.
Kort tid efter at vi publicerede vores blanket, blev vi kontaktede af Justitsministeriet, der ikke ville give jægere dispensation, da der findes funktionelle måder at ind- og udføre lyddæmpere.
De bad os fjerne blanketten, så ville de kontakte rigspolitiet og sørge for at alle politikredse blev orienteret om hvorledes lyddæmper transport skal håndteres.
I øjeblikket står vi i en situation hvor JM og Rigspolitiet ikke mener at der er noget problem, da de har udsendt retningslinjer til politikredsene.
Politikredsene giver afslag, da jægerne ikke skal udføre lyddæmperne permanent og de ikke mener at de har mulighed for at lade jægerne udføre dæmperne midlertidigt.
Jeg søgte inden sommerferien om tilladelse til at medbringe min lyddæmper på jagt i henholdsvis Sverige, Polen og Norge. Som forventet fik jeg et meget velformuleret afslag, som jeg omgående klagede over.
Lige nu står vi og venter på svaret på denne klage.
Sagen i en nøddeskal er at, da JM ikke vil lade lyddæmperen optage i EU våbenpasset, selvom EU direktivet egentligt tillader det, skal man søge i hver enkelt tilfælde. Og som beskrevet herover, er dette ikke muligt.
Jeg er med på at enkelte politikredse har givet tilladelser til midlertidig udførsel, selvom de ikke har hjemmel til det.
Så snart vi hører noget bliver i naturligvis underrettet.
Som i kan se, ved vi i øjeblikket kun hvad der ikke kan lade sig gøre, men håber på snart at kunne melde noget konstruktivt til vores medlemmer.
*Kendo= kampsport hvor der kæmpes med sværd.

Med venlig hilsen / Yours sincerely
Danmarks Jægerforbund / Danish Hunters´ Association

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#53
Noget nyt omkring det? Hvad er status?

Skal til sverige i slutningen af måneden, og vil gerne have min dæmper med.

Skal den bare indføres i våbenpasset og så føres på tullverkets onlineblanket?

Eller hvad?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#54
Ljuddämpare
Ljuddämpare är tillståndspliktigta i Sverige. Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge.

Ovenstående er klippet fra Tullverkets forside:

Svenskerne er ligeglade så længe du har en tilladelse i hjemlandet. Danskerne er ligeglade så længe du er i Danmark.
Problemet opstår lige idet du kører den røde streg på asfalten/linien midssunds.
Man kan vælge at være civil ulydig i det splitsekund det tager at krydse stregen - 2 gange. Man skal jo have den med hjem igen [Wink]
Og den kan ikke skrives i våbenpasset fordi der ikke findes en kategori eller kode for lyddæmpere [xx(]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
Den kan godt skrives i våbenpasset.
Jeg har en jagtkammerat på Sjælland, der har sin dæmper skrevet i våbenpasset.
Vil det løse problemet, hvis den er skrevet i våbenpasset? (Skal jeg så ikke udfylde tullverkets dokumenter?)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by ran

Den kan godt skrives i våbenpasset.
Jeg har en jagtkammerat på Sjælland, der har sin dæmper skrevet i våbenpasset.
Vil det løse problemet, hvis den er skrevet i våbenpasset? (Skal jeg så ikke udfylde tullverkets dokumenter?)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Nej nej nej. Den kan ikke skrives i våbenpasset. At der er en på Sjælland der har det, gør det ikke automatisk muligt for at du kan.
Hvor har du været igennem hele lyddæmper debatten. Der er tærsket langhalm på det og HVIS den kunne skrives i våbenpasset, så havde Jægerforbundet ikke arbejdet på en dispensation.
Jeg går på jagt sammen med en, nu tidligere medarbejder fra våbenkontoret. Han siger osse at lyddæmpere ikke kan skrives i våbenpasset.
Ring til mig. Så får du hans nummer og så kan du høre det fra hestens egen mund.

PS: min oldefar røg 20 cigarer om dagen og kørte altid uden sikkerhedssele. Han blev 102 år gammel [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#57
Godt for din oldefar ;-)

Jeg har skam fulgt med - men der er jo ikke sket noget i denne tråd i flere måneder (seneste post før min er fra august) - og da jeg i dag hørte, at min kammerat havde fået sin noteret i våbenpasset (Han er er i Sverige mange gange om året - har egen jagt deroppe) - så kunne det jo være, at tingene havde ændret sig - måske også i lyset af, at denne debattråd var gået død... det kunne jo skyldes, at der ikke længere var noget at diskutere, hvis altså tingene var blevet "ordnet"...

Men nu er Politiet jo en offentlig institution. Og dermed er de underlagt forvaltningsloven.
Det betyder rent faktisk, at når de først har gjort det for en borger - skal de gøre det samme for andre borgere - for jvf. forvaltningsloven skal borgerne behandles ens. Det vil sige "bordet fanger"...

Det er ikke sikkert, nogen har angrebet det fra den vinkel.... men jeg vil nu forsøge uanset og rette henvendelse til Holstebro i morgen desangående.... så skal jeg nok følge op med deres bemærkninger.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#58
Jamen god fornøjelse.

Jeg er spændt på om du har ret i at forvaltningsloven står over folketings oprettede love, således at hvis Politiet laver en fejl, så fanger bordet og loven ændres automatisk, "fordi man må jo ikke behandle borgerne forskelligt"

Det lyder ikke ret sandsynligt i mine ører.

Jeg tror i stedet at din kammerat får fjernet lyddæmperen fra sit våbenpas igen, lige så snart du gør dem opmærksom på det. Og det takker din kammerat dig sikkert for [B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#59
Nu er forvaltningsloven jo også en lov, som er vedtaget i Folketinget.

I øvrigt bruger vi jo "våbentilladelsesansøgninger" til lyddæmpere, uagtet at blanketten ikke passer til lyddæmpere. Så politiet kan jo godt "tilpasse" procedurerne. Derfor kan dæmper i passet jo være et udtryk for samme "tilpasning" af praksis.

Hvilket lovgrundlag henviser du i øvrigt til?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#60
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/appl...37da01.pdf

Så det er vedtaget i EU.

Men jeg glæder mig da til at kunne henvise til dig, når jeg i næste uge går ned på stationen og beder om at få min dæmper i våbenpasset [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)