Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rust i løbet
#21
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Er det den samme Umimmak der mener at det er bedre at skyde uden kikkert??????

Kan han have været udsat for luftmangel under fødslen eller at navlestrengen har været viklet rundt om lille Minimikmak [B)]

--
FKF

ANNA



Når man ikke har nogen saglige argumenter kan man jo altid sige: Han er dum! Dermed stempler man sig selv som dum, ikke de andre!

Og du er da vist for dum til at holde en sober tone i debatten!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#22
Jamen, så lad os da få den tilbage på sporet!

Du kan da ikke seriøst mene, at det er dumt at opbevare sine våben tørt og varmt???????????
Svar
#23
Jo, faktisk!
Det forudsætter selvfølgelig at våbnet/bilen luftes en gang i mellem og bliver vådt i regnen, hvorpå det sættes tilbage i den tørre og opvarmede våbenskab/garage. Det er der at du har de ideelle betingelser for skader på stålet, simpelthen qva fysikkens love!

Er der ikke en fysiklærer herinde der kan sætte et fagligt funderet punktum i denne debat!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Nu har jeg faktisk været smed, så jeg mener nok at vide en del om stål!

Rust er en oxyderingsproces, og er i princippet det samme som når kobber irrer og aluminium korroderer. Og den proces har ideelle forhold når stålet opbevares tørt og varmt!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s



Og det var da godt at du holdt op md at være smed [Big Grin] En smed der tror at jern ruster når det opbevares tørt og varmt, har ikke hørt efter da hen var i lære.

Her på de sidste af dine indlæg synes jeg godt nok du har travlt med at svømme rygsvømning [Big Grin]
Først siger du til mig at jeg ikke har noget at have det i med hensyn til balance i rifler uden kikkert, blot fordi jeg ikke ejer rifler uden kikkert. Du har ikke den fjerneste anelse om hvor mange rifler jeg håndterer dagligt, men du kunne have spurgt mig. Jeg har faktisk en rimelig god ide om hvordan sådanne kønsløse rifler håndteres. [Smile][^]

Så klandrer du FKF for ikke at have saglige argumenter og at han derfor må være dum.
Jeg spørger bare: Hvor er dine saglige argumenter for at jern ruster når det opbevares tørt og varmt. Indrømmet, FKF's bemærkning var perfid, men nu faldt du selv i fælden ved at kalde ham for dum [Wink]
Du er på tynd is med den påstand om jern der ruster......

tag en kiks og kom ind i kampen,men med argumenter der holder [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Som jeg har forstået det skal der være varmere i våbenskabet end udenfor for at undgå rust dannelse under opbevaring.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Jo, faktisk!
Det forudsætter selvfølgelig at våbnet/bilen luftes en gang i mellem og bliver vådt i regnen, hvorpå det sættes tilbage i den tørre og opvarmede våbenskab/garage. Det er der at du har de ideelle betingelser for skader på stålet, simpelthen qva fysikkens love!

Er der ikke en fysiklærer herinde der kan sætte et fagligt funderet punktum i denne debat!



Du bliver er jo ved..........lige netop det der er det eneste rigtige. Selvfølgelig kondenserer luftens fugt på det kolde våben, men lige så snart stålet er varmet op til rumtemperatur, så fordamper fugten og det ruster det ikke. Processen går i stå. Lader du det derimod blive i et futteral, så har fugten ikke mulighed for at fordampe og stålet ruster hurtigt. Våbnet skal ud i den varme tørrre luft så hurtigt som muligt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Som jeg har forstået det skal der være varmere i våbenskabet end udenfor for at undgå rust dannelse under opbevaring.



eller tørrere [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Personligt har jeg en glødelampe tændt i våbenskabet altid bare for at ha den lille temperaturforskel i våbenskabet, noget jeg lærte mig for mange år siden ved opbevaring af svejseelektroder, det virkede dengang og virker for mig.
Svar
#29
For at finde et videnskabeligt bevis skal jeg have lidt mere tid, end her og nu! Så I må vente et par timer mere. Men her er foreløbigt et argument jeg fandt på et bilsite. Det understøtter faktisk hvad jeg siger:

Faktisk er det bedst med en uopvarmet garage, hvis man ikke har styr på luftugtigheden. Der er intet værre for en bil mht,. rust at komme udenfra og ind i en varm garage hver dag - den vil ruste væk meeget hurtigt. Det er primært i tørreprocessen rust opstår. Og - der vil opstå kondens alle mulige mærkelige steder hele tiden.

I øvrigt forstår jeg nok jeres skepsis. Jeg husker at hele klassen havde svært ved at tro på det, da vi lærte det, men et par praktiske forsøg fik al skepsis til at fordampe!

Vent lige et par timer, så kommer jeg igen med noget mere videnskabeligt!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#30
Her er et klip fra bladet Ingeniøren, om hvordan man skal opbevare bilen:

Rust kommer ifølge "Retningslinjer for bevaring og håndtering" fra Kulturarvsstyrelsen hvis den relative luftfugtighed overstiger 70 pct. Mellem 45 og 55 pct. er optimalt, lyder det.

Temperaturen skal være så lav som muligt, for nedbrydningen sker langsommere ved lavere temperatur (jf. kemiske reaktionshastigheder).

Konklusionen er dermed overskriftens "Koldt og tørt" - men ikke for koldt eller for tørt.

Citat slut.

Men jeg fornemmer nok at der er nogen herinde der er MEGET klogere end Ingeniøren og jeg er (eller selv mener at de er det!)

Jeg kan i øvrigt tilføje at her på Grønland hvor klimaet netop er tørt og koldt, holder bilerne ofte længere end i DK. Den bedste jeg har set var en Toyota Tercel på 25 år, der stadig kørte som dagligbil her i Nuuk! På den tid ville den jo være smeltet om 2 gange i DK!

Her er et eksempel mere fra Antirustringens hjemmeside:

Skrøne 2: "Biler ruster kun om vinteren"

Salt er naturligvis en alvorlig fjende for vores biler. Men på grund af vort fugtige klima i forårs- og efterårsmånederne opstår de fleste rustskader i hulrummene på grund af kondensvand. En normal vinter med frostvejr og tør luft skader faktisk bilen mindre. Populært sagt: rust angriber din bil i 9 af årets 12 måneder.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#31
Øhh - jeg har meget vanskeligt ved at se, hvordan dit indlæg giver dig ret!!
Det er da nøjagtigt som dravis sagde.
Svar
#32
Det behøver ikke være hverken videnskabeligt eller ingeniøragtigt. Bare lidt mere seriøst.

Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

For at finde et videnskabeligt bevis skal jeg have lidt mere tid, end her og nu! Så I må vente et par timer mere. Men her er foreløbigt et argument jeg fandt på et bilsite. Det understøtter faktisk hvad jeg siger:

Faktisk er det bedst med en uopvarmet garage, hvis man ikke har styr på luftugtigheden. Der er intet værre for en bil mht,. rust at komme udenfra og ind i en varm garage hver dag - den vil ruste væk meeget hurtigt. Det er primært i tørreprocessen rust opstår. Og - der vil opstå kondens alle mulige mærkelige steder hele tiden.

I øvrigt forstår jeg nok jeres skepsis. Jeg husker at hele klassen havde svært ved at tro på det, da vi lærte det, men et par praktiske forsøg fik al skepsis til at fordampe!

Vent lige et par timer, så kommer jeg igen med noget mere videnskabeligt!



Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#33
Gu' ve' om det her er videnskabeligt nok for jer, men det kommer fra Department of Physics ved University of Illinois:

4) Hot iron rusts faster than cold iron -- typically heat speeds up chemical reactions. This is one reason why mufflers and exhaust manifolds in cars get rusty very quickly (unless they are coated or made out of non-rusting materials).

Det fastslår da ret tydeligt at varmt stål ruster hurtigere end kold stål gør!
Og så kan jeg jo vanskeligt være helt galt på den når jeg påpeger at det IKKE er ideelt at opbevare våben varmt og tørt!

Men der er sikkert nogen herinde der alligevel mener at de er klogere end universitetet!!!
Her er originalkilden: https://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=485
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#34
Her er en til fra https://www.physicsforums.com/threads/ca...st.119469/

I have a laptop which has never been exposed to water or liquids. But somehow I have rust where my processor's fan blows out the extremley hot air prior to over heating. Does any know why there would be rust. Does it have to be from a moisture. Can it be from over heating of materials causing element break down. Thanks for your replys

No, but heat and air can. Rust forms from a redox reaction when Iron specifically is oxidized to form a Iron Oxide. Remember, that with heat alone, Iron in its metal state cant donate electrons to anything. Oxygen must be present. Copper does something similar in which "red" copper corrodes or oxidizes to form a green copper oxide crust. BTW- heat simply speeds the reaction up.

Den sidste sætning giver mig da ret i at varme øger rustprocessen! Så det er vel rimeligt at nævne det varme og tørre våbenskab som en mulig årsag til at FredrikR har problemer med sin rustne Browning! [Smile]
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#35
Du læser det, som fanden læser Biblen!
Det er givet vis rigtigt, at metal ruster mindst, når det er koldt og tørt – men læg mærke til, at der står OG!!
Min far havde sine geværer stående op ad skorstenen. Han gav vel nok geværerne olie ca. hver tredje år – en gang imellem gik der måske længere tid!! Men geværerne rustede ikke, for de stod tørt!
Den vigtige faktor er FUGTIGHED.
Hvis man hæver temperaturen i et rum, så vil den relative fugtighed falde – og så ruster metallet ikke længere.
Det vil sige, at det gode ved at hæve temperaturen er, at den relative fugtighed falder.
Det er rigtigt, at luften som regel er mere tør på Grønland, end den er i Danmark.
Har du våbenskabet stående varmt, så vil du i praksis aldrig have fugtproblemer, hvorimod hvis du har det stående koldt, så vil det aldrig tørre i Danmark – og så ruster geværet altså. Punktum!
Svar
#36
Det her "rustne snak" stammer fra de 3 simple observationer der nævnes flere gange i diskussionen.

(3 fysisk/kemiske FAKTA):

1: Rust dannes KUN når der er vand til stede ..

2: Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft

3: Højere temperaturer fremmer kemiske reaktioner, som f.eks. oxideringen af jern.

Altså:

Hvis man opbevarer sine våben "fugtigt" så ruster de .. uanset temperatur ... men: hvor HURTIGT de ruster afhænger af temperaturen.

kold luft har lavt indhold af vanddamp... derfor ruster bilerne i Arktis langsomt, den lave temperatur hjælper til ved at forsinke den kemiske proces.

Så ideelt set skal man opbevare jern køligt og tørt. Problemet ligger så i hvordan man rent praktisk opnår dette ..

Våben SKAL være i et våbenskab ... våbenskabe er af metal.. det er nemmere at opnå en ensartet temperatur i opvarmede lokaler end i uopvarmede, hvor temperaturen vil svinge.
Udsving i temperatur giver stor sandsynlighed for kondens dannnelse på metal (Metal-dele har høj varmekapacitet, og forbliver derfor kolde i længere tid, selvom luften pludseligt bliver varmere (og fugtigere)) Det giver kondens ..

Altså ... det er nemmere at undgå vand på sine våben i et opvarmet lokale (eller med varme i skabet!!)

Rent praktisk er det altså nemmere at opbevare sine våben ved stue-temperatur (rimeligt konstant) og tørt .. Så ruster de ikke.

Endnu bedre er det altid at sørge for at metaldele er behandlet med et tyndt lag syrefri (= meget ren) olie det vil forhindre eventuel kondens i at komme i direkte kontakt med metallet.. denne direkte kontakt er en forudsætning for dannelsen af rust..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#37
Nu er der en hel del snak om biler og våben i samme sætning.
Rusten i Uni. Illinois eksemplet er jo i lydpotter og udstødningssystem.
Som vi alle ved dannes der CO2 og H2O (vand [Smile]) når organiske forbindelser forbrændes. I dette tilfælde benzin/diesel/gas.
Det betyder at det at en lydpotte ruster hurtigt fordi den er varm ikke HELT er det samme som at et våben gør det samme idet betingelserne er vidt forskelige.

Det jeg mener er at lydpotten påvirkes konstant af større mængder vanddamp, samt at den er VARM.
Et våben i et våbenskab vil blive påvirket, primært af den omkringværende luft, der i vinteren vil have en relativ luftfugtighed på 50% sådan cirka og om sommeren ca 60% RH samt af rumtemperaturen (17-20°C).
Det er klart at der vil være en rust proces, men den vil ikke være specielt hurtig, hvis man husker at tørre sine våben af når der er deciderede vanddråber på våbnet.

SÅ denne lidt eskalerende diskussion er temmelig akademisk og måske ikke specielt relevant for den der behandler sine våben, bare rimelig fornuftigt, for ja, alle våben ruster hvis man hælder dem over med saltvand og lader dem stå lunt [Wink]

Jeg håber ikke jeg fik smidt mere benzin på bålet med dette indlæg!

Mange hilsner

Frederik

En lydpotte drypper jo vand ud af udstødningen!

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)