Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobberkugler til 6,5x55?
#21
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Lars - i mine øjne er kobberkugler dødsstødet til 6,5mm og større vildt! Du skal sgu ud og have ny riffel inden du tager til Tyskland[Big Grin]

D93



Tja, det har du nok ret i, men mit budget er begrænset. Hvis jeg køber en ny riffel, tror jeg ikke, jeg har råd til turen til Tyskland [xx(]

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#22
I Norge har der været fortalere for, at 120/130grs homogene projektiler i 6.5mm burde gøres lovlige til storvildt. Ikke kun pga de mange 6.5x55 rifler i norske våbenskabe, men også fordi de vurderes til at kunne løse opgaverne på denne front.

Jørund Lien har på et tidspunkt skrevet en artikel om dette i bladet "Jakt".

Mvh Pete
Svar
#23
Jeg har skudt 1 1/2 håndfuld klovbærende vildt med 130gr TTSX i 308w. Ikke noget statistisk stort grundlag, men det interessante var, at 3 af skuddene var placeret temmelig skidt (lever skud, eller meget lave skud). Ingen af dyrene gik længere end 50 meter... Jeg vil beteegne effekten som direkte voldsom med et blodspor der var til at få øje på... Mit råd er derfor at gå godt ned i vægt når man vælger TTSX og giv dem et los i r.ven!

J.
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by SAKONEZER

Kan man købe færdig E-tip ammo i cal 30 180 grains herhjemme ?



Tag fat i din lokale Winchester forhandler han kan skaffe dem.

http://www.winchester.com/Products/rifle...006ET.aspx

Jeg har skudt en enkelt buk med min 260Rem med 120gr TTSX her i weekenden og den gik 30 cm og det var i knæ og om på siden på 80m afstand. udgangshul som en 2krone og nærmest intet kødspild. <50g.

Det var en lidt høj lungekugle, men der var et meget fint hul igennem lungerne da jeg fik ham åbnet.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#25
Barnes TSX har jeg brugt i 7-8 år nu i 2 forskellige kalibre, nemlig 35 Whelen og 223.
3 af mine jagtkammerater med 375HH, 30.06 og NKT skyder osse med TSX eller TTSX.
Vi ser os aldrig tilbage. Glimrende præcision og overvejende knald&fald effekt.

Jeg har nok skudt tæt ved 100 stykker vildt med den kugle og mine jagtkammerater tilasmmen nogenlunde andre små 50 stykker vildt. Det er selvfølgelig et begrænset statistisk materiale, men vi arbejder på at øge gentagelsesnøjagtigheden og mindske E.S. [8)]

Ingen af os har mistet noget vildt og vi er alle meget glade for den kugle.
Jeg er den af os der har brugt den kugle mest og fouling holdt op med at eksistere da Barnes begyndte at lave riller i projektilerne. Jeg renser min jagtriffel 1 gang om året, men den skyder stadig 1 MOA grupper inden rensningen.
Jeg oplever ingen forskel på TSX og TTSX. Flugtstrækninger mellem nul og 10-15 meter og hovedparten i den lave ende.
Jeg bliver ved TSX i min 35 Whelen, men har da købt TTSX til 223eren. Mest fordi de er "søde" med den blå spids.

Jeg forstår ikke G.T's dårlige erfaringer, men det skyldes nok at han skyder som en Klud [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
@ M@X: Skyder du lungeskud - eller gennem bovene?
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#27
Råvildt i Tyskland skyder jeg i lungerne. Kun vinkelrette skud da de skal sælges.
I DK skyder jeg dem på bladet eller hvis de står skråt, gennem hjerte/lungeregion.

Vildsvin på drev får ofte en baglig kugle da jeg ikke skyder så godt som Franz. Men et kaliber 35 kobbersøm igennem maven stopper de fleste grises lyst til at løbe langt.

Kronvildt har jeg skudt mest på bladet for, hvis det er muligt, at afbryde transmisionen til forenden.

Ræve skyder jeg "midt på". De har så tyndt skind [:I]

Så alt i alt en blandet landhandel. Nu mangler jeg bare at konvertere min 6½er til kobber. [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen
Jeg har i 280AI og 338 win mag gjort den erfaring at TSX og TTSX ikke kunne skyde ordentlig med langsomme krudttyper. Så jeg vil anbefale, at du prøver et relativt hurtigbrændende krudt fx N203B og ser om det hjælper. Derudover tror jeg de bedst kan lide ladninger tæt på maks.

Mvh Søren



det er netop det jeg har gjort med min 375Ruger..203b..fin samling kom i 'stiv ladning' 250gr TTSX med v0=ca 880m/s hvis jeg husker rigtigt(til vidre en elgtyr skråt forfra på 15-20m-> 30-40m så lagde den sig)..men som sagt 6,5r[xx(] fler forskeligge krudt , sætte dybder (også dybt) etc..= på 100m,roder rundt med 3skuds 5cm grupper eller mere + strøere! (og vil ned på omkring ½ MOA som jeg ved riflen kan lave)..på 200m samme billede bare x2

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by D93

@GT nu gik din oprindelige udtalelse jo på E-Tip, så jeg er ligesom Leo lidt forvirret? Har du eller har du ikke positive erfaringer med E-tip?
D93



E-Tip er ikke en ren kobberkugle, prøv at læse GT's tekst igen med dette i mente [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#30
Ja, så gir det mening, meeen...
Det er da en blyfri, massiv kobber legering.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

I Norge har der været fortalere for, at 120/130grs homogene projektiler i 6.5mm burde gøres lovlige til storvildt. Ikke kun pga de mange 6.5x55 rifler i norske våbenskabe, men også fordi de vurderes til at kunne løse opgaverne på denne front.

Jørund Lien har på et tidspunkt skrevet en artikel om dette i bladet "Jakt".

Mvh Pete



Enig. Kobberkuglerne er ikke dødsstødet til 6,5'eren til større vildt. Den er ligeså anvendelig som den altid har været. Men det er rigtigt, at man normalt anvender lidt lettere kugler, når det er kobber, hvilket er meget naturligt, da de ikke taber ret meget vægt og dermed har gennemtrængningsevne som en lidt tungere standard kugle. Desværre tager jagtlovene ikke højde for det i dag, hvilket tvinger os til at bruge de få tunge kobberkugler der findes (Lapua).
Forhåbentlig kommer der en åbning i loven på et tidspunkt.

Mvh Søren
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen
Jeg har i 280AI og 338 win mag gjort den erfaring at TSX og TTSX ikke kunne skyde ordentlig med langsomme krudttyper. Så jeg vil anbefale, at du prøver et relativt hurtigbrændende krudt fx N203B og ser om det hjælper. Derudover tror jeg de bedst kan lide ladninger tæt på maks.

Mvh Søren



det er netop det jeg har gjort med min 375Ruger..203b..fin samling kom i 'stiv ladning' 250gr TTSX med v0=ca 880m/s hvis jeg husker rigtigt(til vidre en elgtyr skråt forfra på 15-20m-> 30-40m så lagde den sig)..men som sagt 6,5r[xx(] fler forskeligge krudt , sætte dybder (også dybt) etc..= på 100m,roder rundt med 3skuds 5cm grupper eller mere + strøere! (og vil ned på omkring ½ MOA som jeg ved riflen kan lave)..på 200m samme billede bare x2

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Tja, nogle rifler kan bare ikke lide en bestemt kugle. Hvis du har haft riflen ordentligt renset, kan jeg kun ét trick mere, men måske har du prøvet det. Skift hylster. Prøv evt. med to andre typer. Jeg ved det lyder underligt, men jeg havde en 7mm rem mag, der ikke ville skyde med Nosler Partition. Jeg skiftede krudt og sættedybde i et væk, uden resultat. I arrigskab skiftede jeg fra Norma hylstre over i Remington. Og i første forsøg var præcisionen der. Ikke fordi Remington er bedre end Norma, de var bare anderledes.[Smile]

mvh Søren
Svar
#33
Tak for mange gode og konstruktive indlæg.
Kan I anbefale andre projektiler end TTSX/TSX? (Jeg blev heller ikke rigtigt klog på GT's indlæg)

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#34
Citat:quote:

Det er da en blyfri, massiv kobber legering.


Nope det er glide metal, altså det samme som kappen på Noslers andre kugler er lavet af.
Det er gudske lov ikke kobber[xx(]

Næ M@X, jeg mener nu ikke at ammunitionen spiller ind på egne evner.
Når der skydes med f.eks Accubond, så holder 10 skudsgrupper X-10 på 200m og med det der kobber skrammel så er det 8´eren der er fællesnævner......
Pibefabrikaterne der er prøvet er: Slut med Larsen, LW, Lilja, Krieger og Shilen. Slut med Larsen både med og uden QPQ.
Mange hylster, FH, krudt, sættedybde combo´s er prøvet.

Meldingerne jeg har fået tilbage er fra mange kunder der har købt ammo med kobberkugler fra mange forskellige leverandører og fra PH´er der lever af at guide jagtklienter mest i Afrika men også andre steder.

Med E-tip har jeg indtil videre stadig kun et statistisk værdiløst antal resultater (under 20).

Med de helt lette kugler giver de lige som alle andre lette kugler af og til lidt blodudtrækninger. Tror min 150 grains var tæt på 900m/s i TRG´en. Men den skød lige så godt som et matchprojektil.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
En interessant hjemmeside om jagt i SA samt TSX og også 6,5x55

mvh Søren

http://www.petesafaris.dk/vaben-og-kalibervalg/
Svar
#36
GT tag nu det læsekursus [B)][Wink]
Jeg tror det heder guilding metal, og ikke glide(creme)metal[B)]
Det er for øvrigt uanset slavefejl stadig en kobber legering, som i disse kugler er anvendt som massivt.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#37
Jeg mener at kunne huske at årsagen til at gik ned i kuglevægt da man begyndte at bruge kobberkugler var at man var bange for et højere tryk, men i min alder virker hukommelsen jo ikke altid efter hensigten.
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg mener at kunne huske at årsagen til at gik ned i kuglevægt da man begyndte at bruge kobberkugler var at man var bange for et højere tryk, men i min alder virker hukommelsen jo ikke altid efter hensigten.



Tror der var flere grunde.

1)Tryk hensyn
2)Ej behov for tunge kugler, da de ikke smider vægt.
3) Kuglerne er længere end tilsvarende i bly, hvilket kan give stabilitetsproblemer (tro jeg nok ) :-)
Svar
#39
Det er godt med dig din gamle kværulant....

Legeringen som E-tip er lavet af, (samme som kappen på Noslers andre projektiler) har markant anderledes egenskaber end kobber. Det ved du jo godt.

Iøvrigt fouler de ikke bare tilnærmelsesvis på samme måde som de massive kobberkugler X/TSX/TTSX.

Har endnu ikke haft samme præcisionsforringende fouling med E-tip som tidligere med kobberkuglerne.

I 3 forskellige af dine piber, kamret til 300 win mag, fik jeg løse fænghætter efter 10-15 skud. De første 3-5 skud var normalt ikke et problem. Ladningen var en "180 grains" ladning med et 165 grains projektil så der var ikke noget der skulle indikere hårde ladninger.
Yderligere blev der prøvet Lilja og Krieger på samme skyder.
Men hvad fanden ved jeg, det var sikkert fordi aftrækshuset var i alu[B)][:I][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Duue Gammelnok
finessen far det lidt kryptiske "Legering"

For øvrigt, hvis det var mine piber, hvorfor har jeg så ikke fået dem tilbage igen [B)][B)][Smile]
Jeg troede da egentligt at du havde købt dem.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)