Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobberkugler til 6,5x55?
#41
Jeg har skudt med Barnes (X - TSX- TTSX) i over 12 år i min 6,5 x kedelig, og jo ... præcisionen var ikke på højde med f.eks. Hornady kugler eller Lapua, og slet ikke som matchkugler... men selv med de gamle 100 grains Barnes-X ladet til ca. 900 m/s kunne den holde 25 mm grupper på 100 meter ... Til Bukkejagten og den tilfældige ræv var det alt rigeligt.. ingen af de stykker råvildt jeg skød med den kugle gik mere end max 10 meter efter træf, som ikke i alle tilfælde var "textbook" blad eller lungekugler.

Fouling med denne kugle var nok at regne for "problematisk" hvis man skulle skyde mere end 10 - 15 skud.. det havde dog ingen reel indflydelse på præcisionen eller træfpunkt...

130 grains TSX var "næste nummer" efter at 100 grains X udgik..

De skyder uden problemer 15- 20 mm grupper og fouling er ikke et problem i min riffel, jeg har skudt over 30 skud med dem på bane og derefter skudt 7 - 10 mm grupper med riflens "favorit" ( 7 grams Scenar) men der skal nok renses lidt oftere end hvis jeg blot skød med "gilding metal" / tombak (De er ALLESAMMEN kobber-LEGERINGER (messing) [Big Grin][Wink] de fleste "gilding metals" ligger mellem 90 og 95% kobber og 5 - 10 % Zink, og har deres navn fordi de blev brugt som "base" når andre metaller skulle forgyldes)
Virkningen på vildtet har dog ikke været helt så overbevisende som 100 grainerne, men hastigheden var også "kun" omkring 860 m/sek
Statistisk set kan det ikke bruges, da jeg kun har skudt 3 stykker råvildt med den kugle samt et par ræve. men et enkelt bukkelam løb meget langt med en rimelig lungekugle, de øvrige faldt på stedet ---

Til min New Zealand tur besluttede jeg at prøve med lidt "varme" ladninger med 120 grains TTSX, de fungerer aldeles fremragende, præcisionen kan i min riffel fint sammenlignes med matchprojektiler (10 - 15 mm 5 skuds grupper) og virkningen på både Tahr og Gemse var der ikke noget at udsætte på.

De sidste 10 -15 stykker af den ladning blev i øvrigt brugt til at vælte SABB mål på ud til 900 m i Borris [8D]

Efterfølgende skød jeg med 140 grains Berger VLD, og præcisionen fejlede ikke noget på dem, selv efter 10 -15 skud med "TTSX-fouling"

Piben på min Sako er en gammel Shilen Select match i "rusthæmmet" udførelse, med 6 langsgående flutes og ca. 20 mm ved mundingen, og efter mere end 3000 skud burde den slet ikke kunne skyde små grupper, men det er der åbenbart ingen der har fortalt den, for den leverer stadig 14 mm spredning på 200 meter med "favoritten" 7 grams Scenar og ca 20 mm med 140 grains Berger VLD.

MÅske er det ikke KUN piben der er afgørende for en riffels "evner" ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#42
Jeg kender udemærket forskel på legerede og rene kommer materialer[Wink]
Jeg ved også at e-tip er lavet af en kobber legering, men den er altså væsentligt mindre foulende end det andet jeg har prøvet.
Det er min opfattelse at de "renere" kobberkugler har en større tendens til fouling. De virker mere seje i legeringen og "klistrer" tilsyneladende mere. Vel også derfor at man bruger rent kobber som pakninger for at det kan "bide" sig fast i de flader der skal være tætte.

Det virker så tilsyneladende i din ene pibe, men jeg har prøvet omkring 10 piber i forskellige fabrikater/materialer/overfladebehandlinger.
TRG´en laver 10-12mm skudsgrupper på 200m med de traditionelle projektiler jeg har testet indtil videre.

Med de forskellige ladninger jeg testede med rene kobberkugler lå det vel nok i snit 20cm spredning på 200m, hvilket er det bedste jeg har set endnu. Efter ca 20 skud med Barnes kugler begyndte fænghætterne at trille ud af hylstrene.
Med E-Tip får jeg også svagt forhøjede tryk, men til et bestemt niveau der er relativt stationært.

Selvfølgelig virker det at sende et projektil igennem hjerte/lunge regionen på et dyr uanset kuglefabrikat. Ikke ret mange dyr synes at kunne overleve det.
Imidlertid er det min egen opfattelse kva tilbagemeldinger fra kunder der har prøvet TSX og TTSX samt 3 forskellige professionelle jægere at vildtet generelt løber længere.
En enkelt havde en pragmatisk holdning som jeg synes stemmer ganske fint med tilbagemeldingerne. Han skød bevidst højt i forsøget på at komme så tæt på rygsøjlen som muligt for at få skidtet til at lægge sig. Det havde han tillagt sig kva egen erfaring om forlænget flugtafstand.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#43
Nedenstående modsiger lidt hvad du siger GT.

Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

En interessant hjemmeside om jagt i SA samt TSX og også 6,5x55

mvh Søren

http://www.petesafaris.dk/vaben-og-kalibervalg/



Jeg er også skiftet til TSX i min 300 wea og til TTSX min 340 wea.
Ikke de store vildt afskydninger endnu, men super pression.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#44
Det er muligt, men jeg kunne jo også bare vælge ikke at tro på egne erfaringer, kunders tilbagemeldinger og hvad professionelle jægere fortæller[B)][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#45
Ligesom du vælger ikke at tro på mennesker på det forum du deltager på [Wink][Big Grin]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#46
Nej "Zero", det er en afvejelse af en væsentlig faktorforskel i antallet af meldinger[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#47
Jeg er lidt i samme båd som GT hvad angår TTSX.

Jeg har prøvet nogle 165 gr. i min kaliber 308 - præcisionen var acceptabel, men ikke prangende. Jeg undlod dog at bruge dem på jagt da jeg frygtede for om de ville lukke ordentlig op efter at jeg fandt nogle i volden bag skiven som ikke var ekspanderet ordentligt.

Men sidste sæson tænkte jeg så at nu skulle de have deres ilddåb i min kaliber 300WM med nogle 180 gr. Her måtte hastigheden da gøre forskellen var min tanke. Præcisionen var fremragende (trekløvere på 200m).
Gennem sæsonen skød jeg godt og vel 25 stykker kron- og dåvildt med dem. Jeg var på ingen måde imponeret. Flugtafstanden var stor og skudtegnene udeblev ved lungeskud. Der var tilmed store blodudtrækninger på både ind og udgangsside.
Jeg er klar over at der ikke kan føres statistik på den mængde dyr, men det er alligevel nok for mig til at jeg vil forsøge et andet projektil denne sæson.

Lige nu læner jeg op af at prøve Nosler E-tip..

@ GT - er det med 168 gr. du har forsøgt dig og samme opskrift som du bruger til dine AB og BT?
Eller er du gået ned i 150 gr?

Jeg vil i denne sæson kun komme til at bruge min kaliber 308 til jagt.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#48
Det er i 308win jeg har brugt 150 grains med 165 grains ladninger.

Jeg vil stadig sige at med omkring 900 m/s så kommer der blodudtrækninger stort set uanset hvilket projektil du skyder med.
Men skudvirkningen har været rigtigt god. Ingen forskel i flugtafstand ifht traditionelle kugler af god kvalitet.

I min 300 med den nuværende pibe var præcisionen ikke for god men den har også rundet 3000 skud for længst....
Så når jeg får taget mig sammen til at smide en ny pibe på så skal der klart forsøges igen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at "kobberkuglerne" er mere problematiske m.h.t. præcision og måske også m.h.t. "knald og fald" effekt..

Langt de fleste projektiler der er lavet af mere "sprødt" materiale, vil have en kraftigere "sekundær projektil" virkning, i form af enten messing splinter eller "bly-peber" der træffer vitale dele i dyret.

Så snart skuddet er placeret så det, enten direkte eller via trykbølger i væv og vibrationer gennem knogler, påvirker centralnervesystemet (For det meste rygraden) så er en "knald og fald" situation meget mere sandsynlig, og i mange tilfælde er forskellen på homogene kobberkugler med næsten 100% restvægt og så de mere sprøde typer (enten messing og/eller bly) ganske enkelt afstanden til centralnervesystemet sammen med energiniveauet når kuglen træffer.

Det stemmer fint overens med de maaaange empiriske erfaringer fra meget aktive jæger med mange stykker nedlagt vildt... rent statistisk vil de både skyde bedre og få flere træf i de "traditionelle" områder, nemlig hjerte og lunge, samt en del baglige skud (lunge og mellemgulv) på det større hjortevildt. (man kan bare opholde sig en enkelt dag på hjortebanen og få syn for sagen, bare kig på fordelingen af hullerne i hjorteskiven!!!!

Rene pæne hjertekugler og lungeskud favoriserer den traditionelle kugles splintervirkning og hurtige expansion, når det gælder en omgående virkning på vildtet, men ulempen er større kød-ødelæggelse når og hvis der træffes knogler, evt. "bly-peber" i kødet, og mindre "garanti" for et schweiss-producerende gennemskud.

Et "kobber-søm" der placeres i et mindre dyrs "bløde områder" e.v.t med en anslagshastighed under "sømmets" ideelle expansions-"vindue" vil statistisk set give mindre hul i dyret, længere flugtstrækning, og måske endda i nogle tilfælde ringere schweiss fra et mindre og "skarpere skåret" udgangshul.

Havde det samme skud siddet gennem bov-bladene, og lidt højt havde jægeren straks udråbt "sømmet" til det 8. vidunder, for bukken ville være trimlet om på siden, og måske have møffet lidt rundt i 30 sekunder, og den glade jæger havde haft brugbart kød på ihvertfald den ene bov, måske endda med lidt fraskæring på begge bove...

Jeg kan dog konstatere at så snart det gælder større og tungere vildt og tungere kalibre, så er "kobbersømmene" helt på hjemmebane...

Der er ganske enkelt ikke noget der kan hamle op med den "statistik" der tegner sig på f.eks. Barnes TSX 350 grains .375H&H i Afrika..

f.eks. 6 kafferbøfler i streg, alle nedlagt med den kugle og alle forendt efter 1 skud!!! Samme kugle... 4 Zebraer, 4 skud ....

Og jo... de løb allesammen et stykke, en Zebra kan løbe meget langt på de 20 sekunder den er om at dø af et perfekt placeret skud...

kun 1 af bøflerne løb mere end 50 meter!!! den kom omkring 70 meter ud... Alle bøflerne blev skudt på mellem 60 og 120 meter..
De kugler der blev fundet ligner reklamer for Barnes-X ....

Nå, jo og den Sako og den Remington de blev skudt af i, placerer dem på omkring 1 tomme, måske max 30 mm spredning på 100 m ...

"Bønnerne" blev specielt fremstillet til Sako'en, men skød kun marginalt dårligere i en lånt Remington.

Jeg har indtil nu ladet til omkring 20 forskellige rifler, og oplevet 2 der ikke ville "makke ret" m.h.t. Barnes kugler... Bevares, kun nogle få af dem gav "match-præcision" men 20 cm spredning på 200 meter har jeg aldrig set på nogen af dem, heller ikke efter 20 - 30 skud ..

Jeg har lige skudt med den omtalte Sako, for at teste Accubond kugler til plains-game, og den var irgrøn i piben, af fouling fra omkring 20 - 40 Barnes kugler skudt i Uganda (Nogen gider åbenbart ikke rense deres riffel ... [V]) men for sjov lod jeg være med at rense den inden jeg skød den første 3-skuds gruppe... Jeg har desværre kun ca. 80 meter i min "hjemmeskydebane" men spredningen på de 3 skud var ca. 2 cm....

Tjaaa ... Erfaring, specielt på 2. hånd er noget "letflydende stads" ikke [?][?][Wink]

Jeg vil stadig til enhver tid anbefale atman i det mindste prøver Barnes kuglerne, hvis man SKAL/VIL skyde med "Blyfri"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#50
Den med "splitter" er ganske interessant, hvorfor jeg har stor forventning til de homogene messingkugler som "kværulanten" kommer til at lave.
Det er noget nært optimalt med 4 flige der brækker af og gør skade samtidig med at de sidste vel sagtens 60% af kuglen ryger igennem.
Jeg har nu ikke den store fidus til rene kobberkugler generelt idet de ved træf, der ikke ødelægger knogler, vil have en overvejende tendens til at virke som en spids-skarp grundet de manglende fragmenter.

Så når de en gang kommer på markedet så skal de med sikkerhed afprøves.

Jo erfaring er noget sjovt noget[Wink]
I mit eget eksempel nåede jeg aldrig acceptabel præcision.

De to af de PH´er jeg har kontakt med jævnligt har erfaring fra SA (30 år) og den anden fra Namibia i 20 år. De har grundet nogle af de ting du beskriver ikke ønsket at anvende disse kugler da de ikke gider rende og lede efter vildtet i bushen. Det er således produktet af den mængde ting de ikke er interesseret i.
Havde jægerne generelt skudt høje skud hvor man var i nærheden af rygsøjlen så havde resultatet vitterligt set anderledes ud.
Jeg er kommet til den konklusion at hvis man vil skyde med massivt kobber så er man nødt til at skyde "højere" skud for at bibeholde den samme flugtafstand som med traditionelle kugler.

Mht. rengøring så ønsker jeg ikke at skulle rense kemisk i bund for hver 10-15 skud for ikke at få overtryk. Det var det der skete i 300 WM piberne jeg testede med. Det er ganske enkelt for bøvlet på jagter hvor det gennemsnitligt skydes 40-50 skud.
Der bør ganske enkelt kunne fremkomme et resultat hvor man kan have samme rensefrekvens som med blyholdige kugler.
Det tror jeg så på at man kan med messing med "mikro bånd".
Jeg ser ihvertfald frem til at prøve dem så snart de er kommet ud af langdrejeren[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#51
det med splitter.. det har den 'gale Tysker' jo jobbet med i meget lang tid og min erfaring med hans kobber kugler er ganske fin (kort flugt stræk og minimal/moderat kødspild).. prøv at læs han sider, for meget shrapnel er heller ikke af det gode (='smadder') ..så der en balacering af den energi der ligger i sharpnel og den den der ligger i 'rest stumpen' (og der har han nok størst erfaring af alle de små projektil fabrikanter)

mht messing og shrapnel.. der er han design pointe at der SKAL en designed brudrille ind .. ellers vil det sprøde messing splittre ukontrolabelt og kunne levne en 'skævflækket' reststumb der tumbler og laver smadder i sig selv (uforudsiglig terminal vej/virkning)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#52
Det med PH'erne i Aaaaafrikaaa (Som det hedder i gl. Holte.. [Wink]) er jo lidt sjovt...

Jeg har ladet til tre forskellige personer der har været i RSA, Zimbabwe og Uganda.
Den ene person har jeg ladet til i næsten 10 år.
på de 10 år har han nedlagt 3- 4 elefanter, 6 - 7 bøfler, en flodhest, et par giraffer, 4 - 5 Zebraer, adskillige gnuer og et utal af warthogs og plainsgame.. Han har være 1 eller 2 gange i Afrika stort set hvert år i den tid jeg har kendt ham.

Han startede med "almindelige" Hornady 300 grains FMJ til den første elefant og den første bøffel, og med Swift A-frame som "softpoint"

Så fik han læst Kevin Robertsons bøger og ville derfor gerne have Woodleigh 350 grains.. Han købte til en af turene Normas PH ammo (dog ikke uden at hyle over prisen.. [Big Grin]) fordi jeg ikke havde mulighed for at få ladet til ham.
Lad os bare sige at hverken han eller hans PH var imponeret af Woodleighs 350 grains softpoint... FMJ kuglen virkede fint..

Jeg ladede i mellemtiden en god flok med 350 grains Woodleigh, som han så tog med på næste tur, men jeg ladede også nogle 300 grains TSX.. Da han kom tilbage var han fuld af lovprisninger af de 300 grains TSX, som jeg havde ladet meget moderat, så de ikke afveg alt for meget i kuglebane fra hans 350 grainere.

De næste par ture skød han udelukkende med ret moderat ladede 300 grains TSX og hårdt ladede 350 grains solids (710 m/s) og fik 2 bøfler, hvor han udelukkende brugte solids som "affangning" begge bøfler gik ned efter mindre end 30 m med 1 hjerte-lunge skud med TSX, men blev derefter affanget på kort hold med en FMJ.
det lykkedes at finde den ene woodleigh FMJ, som var krum som en banan...

I mellemtiden var der så kommet TSX i og Barnes Banded Solids i 350 grains og det skulle jo prøves, i øvrigt efter opfordring fra en af hans PH'er!!!

Ingen af de PH'er han har været ude med siden da har haft andet end store lovord til 350 grains .375 TSX kuglerne... De kan reelt levere døde bøfler med 1 velplaceret skud! BNS solids i 350 grains leverer gennemskud diagonalt gennem selv meget voksne bøffeltyre og indtil nu har de ikke fundet nogen af dem i dyrene.
der blev i år nedlagt en flodhest med 1 skud med den samme 350 grain solid..
dertil en meget gammel "kriger" en bøffeltyr på næsten 1000 kg, nedlagt med 1 skud fra en 375H&H, noget lige præcis den PH aldrig havde set før... Tyren gik ganske enkelt i knæ efter et lille hop og kom aldrig op igen! (Måske var den så gammel at den fik hjertestop..[Wink])

Samme virkning så man på de 4 Zebraer der blev nedlagt.. 1 skud .. 1 Zebra, flere af dem løb slet ikke de samlede bare benene under sig og faldt om---

Der blev også skudt plainsgame, herunder Impala, og her var kuglen nok for hård og for langsomt expanderende, for i flere tilfælde løb dyrene ret langt. PH'erne brokkede sig dog ikke, for alle dyr blev fundet forendte efter mindre end 1 minut!
Det er årsagen til at jeg nu lige skal eksperimentere med nogle blødere kugler til plainsgame.. f.eks. den æske Accubond jeg har liggende [^]

Min konklusion er at der vist ikke er udbredt enighed om hvorvidt "kobber-sømmene" er skidt eller kanel, heller ikke i "Aaaafrikaaa" [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#53
Citat:quote:

mht messing og shrapnel.. der er han design pointe at der SKAL en designed brudrille ind .. ellers vil det sprøde messing splittre ukontrolabelt og kunne levne en 'skævflækket' reststumb der tumbler og laver smadder i sig selv (uforudsiglig terminal vej/virkning)

Præcis,

det var det man havde glemt da man kopierede dele af "kværulanten´s" design...... se "Mit Jagtblad" et af de første eksemplarer.

Hele fidusen ved møllerens kugler er at de gør lige som "Langelænderen" de deler sig:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#54
Så er første test af TTSX udført... Jeg må give GT ret. En præcis ladning kommer ikke af sig selv. Nu må jeg prøve at variere sættedybden og teste en ny ladning.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#55
Hej Lars!

Jeg har haft super resultater hver gang jeg har sat TTSX så den sidste udfræsning/rille akkurat er synlig...

J.
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hej Lars!

Jeg har haft super resultater hver gang jeg har sat TTSX så den sidste udfræsning/rille akkurat er synlig...

J.



Det var også den længde, som jeg havde ladet, men det var ingen succes.
Derimod blev jeg ringet op af Kurt (Kr. Skovs efterfølger) til formiddag. Han havde fået en portion Nosler E-Tip med bud igår.
Så nu har jeg noget nyt at teste.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#57
Nosler E-Tip - hvordan er erfaringerne med den i .308 W. ?

//C-X
//C-X
Svar
#58
I 2 forskellige af mine egne 308´ere skyder den perfekt. I min 300 win mag var det ikke for godt. Virkningen på vildtet er ikke de samme lange flugtstrækninger som der ofte opleves med f.eks TSX.

En ting du skal være opmærksom på når du går ned i kuglevægt er at hastigheden stiger og stort set alle kugler vil give forholdsmæssigt større blodudtrækninger.

Skal til at teste 165 grain i alle mine .30 kanoner.

Får også de nye Accubond LongRange til 300´en.
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#59
Spændende - mange tak!

Hvor stor en kuglevægt har du prøvet med til .308'eren?
Min riffel er med en 1-10" twist. Ville det så være en fordel at gå efter høj kuglevægt, eller er det ud fra terminal ballistik af mindre betydning (tænker på en all-round kugle der er passende overfor alt relevant vildt, større end råvildt)?

//C-X
//C-X
Svar
#60
http://www.nosler.com/e-tip/

for mig at se skal der lidt hastighed på for en ordentlig ekspansion..

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)