Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobberkugler til 6,5x55?
#61
I 308 har jeg kun prøvet 150 grain og i 300 wm 180 grain.
Min 308 er vist nok også en 10" eller er det en 11"????

Jeg fik ca 880 m/s med 150 grain og der var fin sårkanal i råvildt vildsvin, også ude på 300m. Ingen af kuglerne blev fundet så jeg kan ikke eftervise størrelsen af ekspansionen.

Jeg ville starte med 150 og efterfølgende prøve 165 grain i 308´eren.
Så må det komme an på en prøve om den vil skyde ordentligt med dem.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#62
I forbindelse med diskussionen om kobber (blyfri) kugler, skal man jo passe paa med at generalisere. I min 6.5x55 har jeg rigtig gode erfaringer med 130 grs Barnes TSX (850 m/s). De gaar mindst lige saa godt som Norma D/L og det siger ikke saa lidt. Ogsaa rigtig god skudvirkning - primaert erfaring med raavildt. I min .308Win har jeg endnu ikke tilstraekkelig grundlag for at vurdere praecisionen. Min .375 Ruger skyder rigtig godt med 235 grs TSX (900 m/s).. God skudvirkning paa vildt, men maerkelig nok ikke altid gennemskud paa stoerre arter som zebra, wilderbeast o.l. - sikkert p.g.a. stor expansion ved den relativt hoeje hastighed. 300 grs. TSX (800 m/s) gaar ikke saerlig godt (spreder ca. 80mm), mens 300 grs Barnes solid laver 3-kloevere. Saadan en solid gaar lige gennem en boeffel, saa jeg har aldrig set hvordan den ser ud efter brug...

Nozler E-tip ser dog ogsaa saedeles spaendende ud og jeg har da stor lyst til at teste dem ved lejlighed. Hvordan er det med molycoating naar de har saadan en plastspids - falder den af eller hva'?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#63
Dem jeg har tumblet har ikke mistet tippen, hverken Ballistic Tip, Accu Bond eller E-Tip.

Som sagt så kommer "Kværulanten" forhåbentlig snart med nogle ordentlige messing kugler med en funktionel fragmentering[^]
Sådan en kugle den skal ganske enkelt testes.

Den har alle fordelene som traditionelle kugler har, bare uden bly.

3-5 fragmenter der gør som en god gammel Partition og bagenden der flyver igennem.
Når de nu bliver masseproduceret så tror jeg vi er nede i en pris hvor alle kan være med[^] og at man så af den grund bare bruger dem til træning også[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
Mærkværdigt som efaringerne med tsx/ttsx kan være så forskellige. Jeg har skudt med tsx i mange år nu, først i min 243 og senere også i 308 og 35 whelen. Jeg kan ikke genkende problemerne med hverken præcision eller skudvirkning snarere tværtimod. Holdt op imod hvad jeg ellers har prøvet (eksempelvis Nosler Partition, Accubond, Ballistic Tip, Hornady Interbond, Speer Grand Slam, Deep Curl m. fl.)er det stadig det projektil jeg synes bedst om. M.h.t. fouling oplever jeg heller ikke de store problemer. Renser mine rifler i bund en gang om året og det lader til at være rigeligt.

mvh

Steen
Svar
#65
Selvom vejret ikke var så indbydende i går, var jeg på skydebanen for at teste ladninger. E-Tip 120 grains og TTSX 120 grains er nu testet med MRP og URP i forskellige mængder og med forskellige sættelængder. De skyder lige godt - eller dårligt.
Umiddelbart kan jeg ikke opnå 5-skuds grupper, som er bedre end ca 30 mm. Jagtmæssigt er det fuldt tilstrækkeligt, men ikke så sjovt som 15-20 mm med blyholdige projektiler.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#66
Hej
Jeg skyder og har skudt med Barnes TSX og TTSX i kaliber 243w, 6.5x55, 308w, 30-06, og lidt i 270w, 8x68S og 375H&H.
Har skudt over 200 bukke, over 100 råer/lam/smaldyr
En del grise, Dåvildt og kronvildt, hvor 80% af dem er skudt med Barnes TSX og TTSX kugler og jeg skyder på lange hold.
Der er ikke nogle rifler, hvor jeg ikke har kunne få kuglerne til at skyde godt i, så dem kan i rolig bruge.
Jeg bruger altid lidt hotte ladninger, da det mindsker flugt afstandene.
Sidste år skød jeg 10 bukke i Polen alle knald/fald og det har jeg også gjort i år, hvor alle 10 bukke var knald/ fald skud, jeg havde skud over 200m og det virkede bare.
De første mange år skød jeg med Lapua Mega 10,1g. i 6,5x55, dengang man skød med det, troede man jo at tingene skulle være sådan, prøvede forskellige kugler med Bly, men blev aldrig rigtigt glad for nogle af dem jeg prøvede.
En dag fik jeg 243w hvor jeg ladede med en Barnes TSX 85gr., ramte plet i min første ladning og den skød som en drøm, derefter gik tingene stærkt med at gå over til Barnes kugler.
Pt., der skyder jeg meget med kaliber 30-06, Barnes 130gr. i TSX og TTSX, de er ladet sådan at bagende på kuglen sidder samme sted i hylstret, de skyder ens ud til 250m og længere kommer jeg ikke til at skyde vildt på, så det passer mig fint.

Det med at folk kan skyde grupper på 10-15mm på 200m og 20-25mm på 300m. og tillige ramme centrum i skiven på de afstande, det har jeg til gode at se i nu. Jeg ved godt der er mange som skyder godt [Big Grin] men jeg vil gerne se det.
Jeg ved godt der er mange som skyder super godt, det kan man jo se til feltskydning.

Hornady GMX i 150 og 165gr. til kaliber 30, der virker de super

Mvh. Ole

Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA MEOSTAR R2 2,5–15X56 RD

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#67
nå giver den et sidste forsøg med 'alm.' koppersøm til min gamle 6,5x55 LW sporter pipe
lige skaffet 120gr E-tip fra KO SKov
(TTSX,TSX, GMX duer ikke .. strøer omkring sig.. 'gale tyskers' KJG virker, men for bøvlet få fat i og han har ændret design til messing m brudlinie)

nogen der har praktiske ladeforslag til E-tippen i 6,5x55?

(har brygget QL data sammen for 120grainern..start tryk 350bar som for de få andre E-tip der i nosler.bul datafilen.. lidt højere end for TSX, TTSX = 300bar..nogen erfaringer i den sammen ligning?)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#68
Med mindre at man kun vil skyde råvildt og mindre. Så er dine 120 grains kugler vel udelukkede til lovlig jagt eller hva?????


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#69
@n_a "you are talking to me?".."you are talking to ME!?"
ja min 6,5er er min "mellem-vildt" ('klasse2') riffel til skandinavien (rådyr, bæver og nogen gange topfugl) + til vindblæste skotland etc

9gram kravet til klasse1 vildt kan jeg ikke se opfyldt fornuftigt med hel-kobber/messing projektiler i 6,5 (for lange til fleste piper/twist, kamre/magasiner)..så der ligger en 8x68S og 375Ruger og gør jobbet istedet

anyway ingen der haft gang i E-tip i de 'mindre' kalibre?

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#70
Wolf_skate

Jeg skal selv til at lade 120 e-tip i 6,5x55

Jeg tager udgangspunkt i GTs recept med at lade efter en højere kuglevægt, pga af potentielt højere tryk.

Så ud fra vihtavuori ladedata: tager jeg udgangspunkt i denne;
130 TSX Barnes Vihtavuori N560 start 47.2 max 50.2.

Hvordan har du opbygget ladning i QL?
Svar
#71
Æw Bæw ... Jeg har stadig en håndfuld 140 grains Barnes X (nærmest rundnæsede) som min 6,5 x kedelig skyder glimrende med .. og de kan lige præcis gå hurtigt nok til de 2700J /100 m .. (840 m/s)

Det er alt rigeligt til kronvildtet ... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by maan01

Wolf_skate
Jeg skal selv til at lade 120 e-tip i 6,5x55
...
Hvordan har du opbygget ladning i QL?


jeg koncenterer mig om Norma og landet på URP til 120gr E-tip'en (selv om URP ikke har givet hvad jeg håbende på i andre patroner)

QL 3.6 nosler.bul har nogle få E-tip -> med en text editor kopiere line til relevant sted under 6,5 listing-> +1 på feltet oven for projektil-listen, der siger hvor mange projektiler der i filen..og så rette til i felter (BC fra Nosler hvis du stoler på den (ikke relevant for ladning), start tryk har Brömel angivet til 350bar ("35" i slut af linien).. diameter midt på og slut i boat-tail kopier du fra 'nabo boat-tails' BT eller 130gr AB der ligner.. længde måler du selv

/wolf_skate

@dravis hvis det er 'fed og langsom' så kan jeg kaste med kartofler eller klippe passende stykke NKT kobbertråd af.. jeg vil gerne have spids på (og fart på mht fragmenteringspændet i terminal hastighed) -> så der er noget at kæmpe mod vinden i skotland etc

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hej Lars!

Jeg har haft super resultater hver gang jeg har sat TTSX så den sidste udfræsning/rille akkurat er synlig...

J.



Det var også den længde, som jeg havde ladet, men det var ingen succes.
Derimod blev jeg ringet op af Kurt (Kr. Skovs efterfølger) til formiddag. Han havde fået en portion Nosler E-Tip med bud igår.
Så nu har jeg noget nyt at teste.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Kurt er jo Kristian O. Skov's svigersoen. Har selv gaaet i skole med Kurt, saa jeg skulle vel vide det :-)

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#74
Hej Lars, Long time no....

Håber du har det godt!
Jeg landede for 5 år siden på Barnes TSX til min .223 i 70 grains. Det har fungeret supergodt. Har vel skudt 15-20 stykker råvildt med den. Kort flugtafstand, mininalt udgangshul og ødelæggelse. Er meget imponeret. Den var svær at få til at skyde....

Har iøvrigt en pakke 6,5 (264) i 120 grains, som du kan få billigt! (bruger ikke 6,5 for tiden!)

/Kasper
Svar
#75
Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)