Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Håndkikkert, ideel forstørrelse til natjagt
#21
Stort tillykke til Lasse heroppe fra.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Arrh, hvor er I søde.

...OK rettelse: Kikkerten er ca.10,5 år gammel.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by CP

Er Lasse blevet ønsket tillykke med 50 års fødselsdagen ??? Kan ikke huske at jeg har set det [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det er muligt, at du ikke engang selv ved det CP, men det var altså en blink tier du fyrede af her[Big Grin]
Svar
#24
ZEISS VICTORY HT 8x/10x54

Takket være det revolutionerende optik koncept, har ZEISS med succes fået ydelsen fra en 56 mm linse ind i et betydeligt lettere og mere kompakt linse design. Det gør 54 mm modellerne til de mest lysstærke kikkerter i verden.

Coating: LotuTec® / T* flerlags coating
Objektivtype: FL / HT
Prismesystem: Abbe-König
Korteste fokuseringsafstand: 3,5 m
Dioptrisk justeringsområde: +/- 3 dpt
L x B: 193 x 142 mm

Tjah, Carl Zeiss's oplysninger kan selvfølgelig beklikkes; men vi er mange, der har stor tillid til deres produkter, og hvis der kan fremskaffes evidens for at deres egne mål for lysgenemstrømning er et falsum, tages det selvfølgelig til efterretning!
Svar
#25
Jeg synes falsum er et for stærkt ord her. Der er mange måder at måle lysgennemstrømning på. Der er f.eks. forskel på hvor godt forskellige bølgelængder af lys trænger gennem linserne.

Det kan både bruges og misbruges, for der er bølgelængder som er meget relevante ved natjagt, og andre der ikke er det. Man kan også lægge målingerne sammen for flere bølgelængder hvis det gavner den historie man vil fortælle, eller man kan lade være.

Så en enkelt procentangivelse kan nemt være mere vildledende end vejledende. Skal man kunne sammenligne kikkerter direkte, må man kræve at de er målt på samme måde, ellers giver resultaterne ikke mening.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Det har du for så vidt ret i, Lasse.
Alle standarder kan tilrettes således, at man får den historie ud man ønsker.
Til gengæld er 'sandheden' fra f.eks et upartisk jagtblad heller ikke evident - her er resultatet jo også afhængig af hvilke bølgelængder, man finder mest interessant at måle.

Jeg har dog stadig til gode at se nogen der påstår, at de har bedre lysgennemgang end Zeiss.

Det er mit klare indtryk, at netop Zeiss altid har koncentreret sig om at vægte coatningen, så kikkerterne er stærke i dårlig belysning - lidt på bekostning af stærke/rigtige farvegengivelser i dagslys - og i modsætning til f.eks Svarowski.

Med hensyn til udgangspunktet, så er min oplevelse af forstørrelsen, at så længe den følger med ned i forhold til størrelsen på kikkerten, så kan man sagtens få gode nategenskaber på en mellemstørrelse kikkert.
Svar
#27
Man må heller ikke glemme den "biologiske Sensor + bio-processor" der reelt laver arbejdet... [Big Grin]

Menneskers øjne er ret uensartede, men fremragende "måleinstrumenter" specielt i kombination med den "neurale netværks-billed processor" der sidder i hjernens "syns-center"

Det vil helt sikkert medføre at vi alle vil opfatte forskellige kikkerters egenskaber forskelligt.. ogk ikke kun "subjektivt"

Jeg har afprøvet det på min stakkels familie, dog med sigtekikkerter som test-objekt.

Testen gik i al sin enkelthed ud på at tælle sprosser på en bukkeopsats og linjer på et stykke papir i tusmørke.. Min kone og mine to døtre var "forsøgspersoner" sammen med en nabo. (ikke jæger)
Jeg vidste jo hvor mange sprosser der var på opsatsen, så jeg deltog ikke i sammenligningen.
Resultatet var at der var forskel på hvilken kombination af person og kikkert der var tale om.

Og så er vi tilbage ved: Lån og test ... [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by CP

Er Lasse blevet ønsket tillykke med 50 års fødselsdagen ??? Kan ikke huske at jeg har set det [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det er muligt, at du ikke engang selv ved det CP, men det var altså en blink tier du fyrede af her[Big Grin]


Jeg sigtede i hvertfald efter den[Wink]
CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
Leo [Big Grin][Big Grin] , det er sjovt at når man ikke stiller sig op i rækken af det store jubelkor for det dyreste og mest reklamerede grej , så er man useriøs [Smile].

Testen i DJZ er en helheds vurdering incl pris , men det kan/må jo ikke stemme at noget der er meget billigere kan være lige så godt (halleluja for reklamens magt [:X])

Hilsen A-bolt
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Leo [Big Grin][Big Grin] , det er sjovt at når man ikke stiller sig op i rækken af det store jubelkor for det dyreste og mest reklamerede grej , så er man useriøs [Smile].

Testen i DJZ er en helheds vurdering incl pris , men det kan/må jo ikke stemme at noget der er meget billigere kan være lige så godt (halleluja for reklamens magt [:X])

Hilsen A-bolt



A-bolt jeg er altså helt blank - jeg forstår ikke, hvad det er du forsøger at sige??
Mener du, at jeg antyder, at nogen er useriøs?
Svar
#31
Her et lille indspark.

Køb ikke en bedre kikkert end den du har på riffelen ...

Det er brand ærgerligt at kunne spotte noget man ikke kan se i sigtekikkerten [Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#32
Grunden til at håndkikkerten ofte er mere lysstærk end sigtekikkerten er ret simpel.

Håndkikker=fast forstørrelse=færre linser=mere lys.
Riffelkikkert=Zoom(oftest)=flere linser=mindre lys.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#33
Plus to øjne der ser ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#34
Derfor er mit "nat-setup" også følgende:

Håndkikkert: Bushnell 10 x 42 (model: "koster ikke en brugt Skoda")

Sigtekikkert: S&B 8 x 56 fast forstyrrelse...[^] og fede stolper...
( 2500,- brugt for mange år siden.. Det skal være Swaro eller Zeiss eller Leica for at slå den, hvis de er variable. Jeg ønsker mig en Swaro 8 x 50 fast ..)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)