Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor præcist med korn og kærv
#61
thebaldur, jeg ved ikke hvor god du er til at svömme, men du ner ude på dybt van her!
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

thebaldur, jeg ved ikke hvor god du er til at svömme, men du ner ude på dybt van her!



tror måske ikke du har læst og forstået præmissen for det jeg siger. Ellers ville du nok ikke komme med en så diffus udtalelse.
Svar
#63
@thebaldur, jo jeg forstår godt prämissen, men den er tråden jo afviget fra for länge siden og i stedet går det på om man skal bruge optik eller stål sigtemidler, jeg har i min ungdom skudt en del vildt med stål, men efterhånden som jeg blev äldre og fik råd til at köbe min förste sigtekiggert, en fast 4x bushnell og fandt ud af at det var meget lettere at ramme der hvor man sigter! Så har jeg fortsat med det med rimelig succes,har dog stadig 1 riffel med jagtdiopter, men har ikke skudt med den i 10 år til trods for at det faktisk går at ramme en stående lerdue på 100m. Siddende ved bänk, men det er noget helt andet end lagtlige forhold.
jeg har stadig en del rifler, men selvfölgelig ikke så mange som da jeg sköd meget, da havde jeg mere end 200 og alle med optik, + 1 med diopter som bare var rar at ha, men som bare blev luftet hvert andet år for at se om jeg kunne endnu, og det kan jeg, men ville idag kun bruge den på et pas meget meget korte afstande og min Aimpoint eller min kiggert med lav forstoring var gået i stykker.
Så som jeg ser det fortsätter jeg helt sikkert med optiken, pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison
[br pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk



eeh, det er der rent faktisk en hel skitter der afholder formelle konkurencer I og de rammer fint maal ud til 500 - 600m. Hvorvidt, de kunne ramme bedre eller lave mindre grupper med optisk sigte er et aabent spoergsmaal.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

@thebaldur, jo jeg forstår godt prämissen, men den er tråden jo afviget fra for länge siden og i stedet går det på om man skal bruge optik eller stål sigtemidler, jeg har i min ungdom skudt en del vildt med stål, men efterhånden som jeg blev äldre og fik råd til at köbe min förste sigtekiggert, en fast 4x bushnell og fandt ud af at det var meget lettere at ramme der hvor man sigter! Så har jeg fortsat med det med rimelig succes,har dog stadig 1 riffel med jagtdiopter, men har ikke skudt med den i 10 år til trods for at det faktisk går at ramme en stående lerdue på 100m. Siddende ved bänk, men det er noget helt andet end lagtlige forhold.
jeg har stadig en del rifler, men selvfölgelig ikke så mange som da jeg sköd meget, da havde jeg mere end 200 og alle med optik, + 1 med diopter som bare var rar at ha, men som bare blev luftet hvert andet år for at se om jeg kunne endnu, og det kan jeg, men ville idag kun bruge den på et pas meget meget korte afstande og min Aimpoint eller min kiggert med lav forstoring var gået i stykker.
Så som jeg ser det fortsätter jeg helt sikkert med optiken, pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk



Det er fair nok du har et par rifler at vælge imellem. Men som jeg også skriver så kan jeg sagtens se og forstå at det teleskopiske sigte, aimpoints mv sin berettigelse til mange formål. Så din kommentar med svømning og dybt vand var vist lidt malplaceret. Det er langt fra enten eller i min verden.

Glæder mig til at se denne i auktion, er det næste must have and cannot shoot without hos FKF [Big Grin] http://images.techhive.com/images/article/2013/07/pgf_hud1-100047395-orig.jpg så kan man jo næsten ikke skyde forbi og skytten kan sikkert ikke ramme uden. Måske man også remotely kan affyre skidtet....og pludselig ligner en s&l med en zeiss jo blot en hestevogn.
Men nok om det. Jeg har forstået pointerne, og vil under ingen omstændigheder bruge åbent sigte, hvis ikke jeg skyder tilstrækkeligt, og hvis det viser sig, at jeg skyder signifikant bedre med teleskopisk.
Svar
#66
Jeg skød for 5-6 år siden syv-otte antiloper i Sydafrika med de ubehjælpelige sigtemidler min tikka er født med. Efter en del indledende øvelser og forsøg under forskellige forhold herhjemme kunne jeg konstatere at min maks. afstand for et sikkert skud var 50-60 meter. Med bedre åbne sigtemidler er jeg slet ikke i tvivl om at man kan skyde sikkert på noget længere afstand.

Grunden til jeg skød med åbne sigtemidler var at jeg ville gøre hegnsjagten lidt spændende og grunden til jeg kun skød på 50 meter var at min lyst til spænding og udfordringer ikke skulle være på bekostning af dyrevelfærden.
Det er vel af samme grund nogle benytter en bue og holder sig indenfor 20 meter med den?

Er der ikke nogle fra Team Headshot der kan give deres besyv med om forsvarlige skud til vildt?

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison
[br pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk



eeh, det er der rent faktisk en hel skitter der afholder formelle konkurencer I og de rammer fint maal ud til 500 - 600m. Hvorvidt, de kunne ramme bedre eller lave mindre grupper med optisk sigte er et aabent spoergsmaal.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Men kære hjemmelader.
Nu sammenligner du æbler og pærer.
De feltskydninger der foregår med diopter er på runde skiver hvor diopterring og den sorte cirkel er tilpasset hinanden og afstanden.
Tag samme skytte med på en jagtfeltskydning og han vil ikke klare sig særlig godt.
En jæger med en stor kikkert får sikkert osse bank af ham med diopteret på de der runde sorte center uden noget fast holdepunkt for et trådkors.

og til thebaldur:
Jeg synes godt nok at du ikke længere magter at holde fokus på det der diskuteres. Du er begyndt at bruge et grimt sprog og gå efter manden i stedet for bolden.
Dette er et jagtforum og vi diskuterer åbne sigtemidler over for gængse jagtkikkerter som 99,99% af skytter i Danmark benytter.
Jeg har stor respekt for Mikkelhunds måde at jage på og jeg kan følge hans 50 meter grænse som det var min egen.
Men den sidste bemærkning omkring "Team headshot" falder sgu da helt uden for kontekst. Hvad har det med jern sigter at gøre?
Lad os nu holde os til jern kontra Kikkert.

Foreløbig kan jeg ridse op:
Jernsigter dækker halvdelen af målet
Jernsigter kræver et tipasset skæft
Jernsigter kræver højere træningsmængde og kortere skudafstande.
Jernsigter er lysfølsomme (svært at korrigere for i en fart)
Jernsigter er mest anvendt mod stort farligt vildt på korte afstande.
Jernsigter udelukker lyddæmper
Jernsigter ses aldrig på jagtfeltskydninger - hvorfor mon ikke??

Kikkerter er økonomisk overkommelige for alle.
Kikkerter er universale med stort spænd i forstørrelsen
Kikkerter er absolut jernsigter overlegen ved svagt lys (natjagt)
Kikkerter er de fleste jægere vokset op med
Kikkerter er - jeg kunne blive ved

og til thebaldur og andre der forsat holder af Morten Korch og de gode gamle dage -
bliv at endelig ved med at skyde med det I har lyst til. Mig bekendt er der ingen der overvejer at forbyde det, men hold nu op med at påstå at det er så godt og at vi andre der har erkendt at vi ikke er så begejstrede for det, har en forvrænget holdning og at vi er blevet bondefanget af en diskenspringer i en sulten jagtforretning.

mvh en af de 99,99% idioter der ikke fatter at den sidste 0,01% selfølgelig har ret [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#68
@M@X

Kan kun give dig 100% ret.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

[quote]quote:

Originally posted by Marion Morrison
[br pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk



eeh, det er der rent faktisk en hel skitter der afholder formelle konkurencer I og de rammer fint maal ud til 500 - 600m. Hvorvidt, de kunne ramme bedre eller lave mindre grupper med optisk sigte er et aabent spoergsmaal.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Men kære hjemmelader.
Nu sammenligner du æbler og pærer.
De feltskydninger der foregår med diopter er på runde skiver hvor diopterring og den sorte cirkel er tilpasset hinanden og afstanden.
Tag samme skytte med på en jagtfeltskydning og han vil ikke klare sig særlig godt.
En jæger med en stor kikkert får sikkert osse bank af ham med diopteret på de der runde sorte center uden noget fast holdepunkt for et trådkors.

og til thebaldur:
Jeg synes godt nok at du ikke længere magter at holde fokus på det der diskuteres. Du er begyndt at bruge et grimt sprog og gå efter manden i stedet for bolden.
Dette er et jagtforum og vi diskuterer åbne sigtemidler over for gængse jagtkikkerter som 99,99% af skytter i Danmark benytter.
Jeg har stor respekt for Mikkelhunds måde at jage på og jeg kan følge hans 50 meter grænse som det var min egen.
Men den sidste bemærkning omkring "Team headshot" falder sgu da helt uden for kontekst. Hvad har det med jern sigter at gøre?
Lad os nu holde os til jern kontra Kikkert.

Foreløbig kan jeg ridse op:
Jernsigter dækker halvdelen af målet
Jernsigter kræver et tipasset skæft
Jernsigter kræver højere træningsmængde og kortere skudafstande.
Jernsigter er lysfølsomme (svært at korrigere for i en fart)
Jernsigter er mest anvendt mod stort farligt vildt på korte afstande.
Jernsigter udelukker lyddæmper
Jernsigter ses aldrig på jagtfeltskydninger - hvorfor mon ikke??

Kikkerter er økonomisk overkommelige for alle.
Kikkerter er universale med stort spænd i forstørrelsen
Kikkerter er absolut jernsigter overlegen ved svagt lys (natjagt)
Kikkerter er de fleste jægere vokset op med
Kikkerter er - jeg kunne blive ved

og til thebaldur og andre der forsat holder af Morten Korch og de gode gamle dage -
bliv at endelig ved med at skyde med det I har lyst til. Mig bekendt er der ingen der overvejer at forbyde det, men hold nu op med at påstå at det er så godt og at vi andre der har erkendt at vi ikke er så begejstrede for det, har en forvrænget holdning og at vi er blevet bondefanget af en diskenspringer i en sulten jagtforretning.

Citat:mvh en af de 99,99% idioter der ikke fatter at den sidste 0,01% selfølgelig har ret [Wink]


Flot med en dumsmart bemærkning, det er netop dem der gør at man er nødt til at bekæmpe ild med ild. Og god sammenligning med Morten korch, det er rart du i det mindste et par minutter kunne holde dig til subjektet, da du skrev dine bulletpoints, i hvilke jeg stort set deler din holdning, afhængig af hvilken jagt man driver. Hvorfor kunne du ikke bare nøjes med at skrive dem? Så var jeg igen fri for at besvare med tilsvarende halvdumme bemærkninger som falder helt uden for subjekt, og ligeså med mine kommentarer til fkf og Marion Morrison.

Skyder selv med teleskopisk sigte, og hvis det kommer som en overraskelse, så syntes jeg du skal læse hvad jeg skriver inden du trækker en holdning ned over hovedet på en.

og til m@x: syntes du skal kigge indad mht. brugen af sprog og din evne til at holde dig til subjekt
Svar
#70
jeg begyndte at svare, men avstår, tror jeg vil se nyhederne på tv i aften, jeg ved jo tydeligt ikke nok om skydningens håndværk.
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

jeg begyndte at svare, men avstår, tror jeg vil se nyhederne på tv i aften, jeg ved jo tydeligt ikke nok om skydningens håndværk.


at du føler dig truffet af min kommentar står 110% for egen regning, det kan jeg ikke forhindre at du gør. Men ud fra det du skrev i din 2. kommentar, så kan jeg ikke se hvorfor du skulle det.
Svar
#72
NO FURTHER REPLY.....
Svar
#73
Så skal vi vist have fundet kammertonen igen

Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison
[br pröv lige at forestille dig en fältskydning med lange og varierende afstande med stål sigtemidler.
knäk og bräk



eeh, det er der rent faktisk en hel skitter der afholder formelle konkurencer I og de rammer fint maal ud til 500 - 600m. Hvorvidt, de kunne ramme bedre eller lave mindre grupper med optisk sigte er et aabent spoergsmaal.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Men kære hjemmelader.
Nu sammenligner du æbler og pærer.
De feltskydninger der foregår med diopter er på runde skiver hvor diopterring og den sorte cirkel er tilpasset hinanden og afstanden.
Tag samme skytte med på en jagtfeltskydning og han vil ikke klare sig særlig godt.
En jæger med en stor kikkert får sikkert osse bank af ham med diopteret på de der runde sorte center uden noget fast holdepunkt for et trådkors.



@Max og Rolin,

Der tager I godt nok fejl. Til feltskydning er det netop ikke konsekvent cirkulaere maal. Det er en combination af runde, rektangulaere, toendeformede m.v. Til feltskydning KAN man godt bruge de normale runde dioptere, men mange vaelger at skifte det forreste sigtemiddel ud med et almindeligt stolpesigte - netop fordi det ikke er cirkulaere maal.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#75
Ok... "hjemmeladeren" kom mig lige i forkøbet der ..

SKF'ernes "tærrænskydninger" foregår netop på "ukendte afstande" på mål i varierende størrelse, form og farve, det samme gælder for "pistol-tærræn"

Afstandsmålere er ikke tilladt, så man er afhængig af sine evne til at bedømme afstande, og sin træning i hvor man skal holde på de forskellig mål. (Som ovenikøbet kan placeres i vilkårlige vinkler ...)

Alligevel sker det at banerne er så "nemme" at nogle skytter skyder "fuldt hus" ..

På pistol-tærræn er det ikke ualmindeligt at se de største mål sat op ude på over 100 m ... Det er altså langt væk med en .22LR pistol med åbne sigtemidler [:I]

MEN: konkurrence-skydning på skiver ER noget helt andet end jagt med riffel ...

Jeg er helt enig med M@x og flere andre i at man kan sætte spørgsmålstegn ved brugen af "åbne sigtemidler" til jagt ... Man skal bare stille de rigtige spørgsmål!!!

Præcis ligesom hele debatten omkring "Team Headshot" (som nok var noget mere heftig end denne her om sigtemidler[:I]) så handler det om at sætte grænser ... og nogen grænser skal sættes i fælles "konsensus" via "jagt-etiske regler" (som nogen gange ER selvmodsigende.. f.eks. "haren i sædet" eller "Anden på vandet") eller via jagt-loven ...
Andre "grænser" skal sættes af den enkelte jæger selv, og IKKE påduttes andre!!! Enhver har lov til at have sin mening om hvor de mener disse grænser skal være, men det er og bliver "en mening" som den enkelte jæger kan tage stilling til.

Hvis en jæger mener at være en tilstrækkeligt god skytte til at ramme under jagtlige forhold, på relevante afstande, med de valgte sigtemidler, tilkommer det kun andre at have en MENING om det... DEn kan de lufte, men på en ordentlig og høflig måde ...
(Det overrasker mig gang på gang, hvor uhøfligt, selv vidt fremmede jægere der mødes på en fællesjagt, kan finde på at tiltale andre, især når det gælder "medjægernes" valg af våben... [xx(][V])
Jeg har ikke tal på de gange jeg har fået spydige, belærende, eller direkte fornærmende kommentarer når jeg stiller op med min sorte Steyr Scout på en trykjagt ....[Sad!][xx(]

Jeg har også flere gange hørt kommentarer af samme uhøflige art om f.eks. en hundefører der ankommer med en slidt Mauser med "jernsigter"

Efter min ringe mening er det relativt "dårlig stil" at komme med nedsættende bemærkninger om f.eks. en schweisshunde-førers valg af våben ...[xx(]

Uanset hvilke sigtemidler en jæger benytter sig af, må han/hun affinde sig med at få "negativ respons" hvis man udviser synligt dårlig skydning på en jagt... Der kan man måske nok tillade sig f.eks. at kommentere hvis dårlig skydning er kombineret med valg af "ringere" sigtemidler ...

"thebaldur" startede denne tråd med relevante våbentekniske spørgsmål omkring hans ønske om at anvende "åbne sigtemidler"! Mange af indlæggene har i stedet drejet sig om at få luftet "meninger" omkring hvor "ringe og utidssvarende" åbne sigtemidler er, og kaste fornærmelser rundt mellem deltagerne i debatten ..[V]
Sjovt så nemt det er at forfalde til den slags bare fordi vi sidder ved hver sin skærm, og ikke står overfor hinanden på jagten eller skydebanen... (Selvom tonen som sagt også der kan være nedladende og uhøflig...)

A ---- (kammertonen ... [8D])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

- Ville i anbefale at få et andet hvis det skulle bruges til jagt på rådyr i DK?

Er der andre der har benyttet et tilsvarende sigte, hvor god gruppe kan i sætte på 100 m? Og hvor god gruppe ville i sige er acceptabelt hvis det skal anvendes til jagt på rådyr (op til 100m) ?



@dravis

Er det ikke disse 2 spørgsmål det har drejet sig om hele tiden????
Jeg kan ikke se at nogen svarer på andet.

Men jeg synes godt nok at thebaldur[xx(] læner sig op ad.......nåh, af hensyn til Moderator stopper jeg debatten her.[Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#77
Citat:quote:

Men jeg synes godt nok at thebaldur læner sig op ad.......nåh, af hensyn til Moderator stopper jeg debatten her.


God idé fkf, det bliver også min sidste kommentar til dig: når man kun kan se splinten i din andres øjne, men ik bjælken i dit eget, så er det vist på tide. Der er ikke meget selverkendelse at hente hos dig.

Citat:quote:

Originally posted by Kima

Så skal vi vist have fundet kammertonen igen

Kima/moderator



modtaget [Smile]
Svar
#78
Hvis jeg havde jagten til det, kunne jeg godt finde på at have en lille fiks riffel med jagtdiopter, som alternativ til buejagt, og så bruge den som havde det været buejagt (altså maks 30-50m, og stille og rolig skydning).
Der ser jeg ikke nogen grund til forstørrelse, men før bøssemageren er færdig, er prisen nok næsten den samme som for en base og et mini reddot.
Så må man overveje om man vil risikere dråber på linserne og batteri, eller om man vil nøjes med åbne sigtemidler.

Men til generelt allround jagt, er denne debat spild af tid.

Bare mit besyv.

Mvh. Loft

Ps.: den med de 20m til råvildt med bue, er grundet lydens hastig kontra pilens, og råvildets hurtige reflekser.
Svar
#79
Som en generel løsning har jeg også vanskeligt ved at se begrundelsen for ikke at bruge optik til jagt - og jeg har heller ikke fundet svaret i denne tråd - endnu!

Til gengæld synes jeg løsningen er alt for overset til trykjagt eller eftersøg.
Jeg har ofte brugt det, når jeg går i tæt skov eller er på post med meget korte skudhold. Fordelen er, at jeg kan nøjes med at tage kikkerten af uden at behøve at slæbe en Aimpoint eller andet grej med. Det fungerer fint synes jeg, men er nu, som det også er sagt tidligere, ødelagt ved at jeg skyder med dæmper.
Svar
#80
Lad os sige en gruppestørrelse på f.eks. 8 cm er acceptabelt hvis man skal skyde råvildt på bladet, så kan man måske skyde ud til 150 meter med kikkert på og kun ud til 50 meter uden kikkert. Hvis det får det til at krilre i maven på Baldur at skyde uden kikkert indenfor en afstand på 50 meter, så skal vi vel ikke forbyde ham det?

Hvis en er fortrolig med brugen af skydestok og kan holde kuglerne indenfor 8 cm ved hjælp af den og en anden kun kan skyde sikkert siddende i et skydetårn, så skal vi vel heller ikke tvinge ham med skydestokken op i tårnet?.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)