Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor præcist med korn og kærv
#41
Nu har jeg efterhaanden boet I Afrika det meste af tiden siden 2005 og kender derfor en hel del PH'ere med special I farligt vildt. Jeg tror derimod ikke jeg kender en eneste PH som brurger kikkert paa sin "stopper". Alle skyder over korn og kaerv, men det er naturligvis ogsaa normalt paa skraemmende kort hold. Det er naturligvis en betingelse at systemet er tilpasset som en haglboesse saa sigtemidlerne naturligt falder paa linie.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Nu har jeg efterhaanden boet I Afrika det meste af tiden siden 2005 og kender derfor en hel del PH'ere med special I farligt vildt. Jeg tror derimod ikke jeg kender en eneste PH som brurger kikkert paa sin "stopper". Alle skyder over korn og kaerv, men det er naturligvis ogsaa normalt paa skraemmende kort hold. Det er naturligvis en betingelse at systemet er tilpasset som en haglboesse saa sigtemidlerne naturligt falder paa linie.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Kunne man ikke forestille sig at årsagen til det du beskriver, er flere ting.
1: store mål
2: meget korte skudafstande til de nævnte store mål.
3: Angsten for at få kikkerten i panden på grund af de voldsomme kalibre[B)][B)][Wink]

Andre professionelle jægere som udføre "Culling" af specielt antiloper o.l. ser du næppe uden en kikkert på riflen.
1: relativt små mål
2: relativt lange skud til de nævnte små mål
3: Begrænset risiko for at få kikkerten i panden, på grund af moderat rekyle.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#43
så fik jeg afprøvet skidtet. Kom desværre for sent afsted så havde kun 35 min på banen. 22 skud blev affyret på en alm. indskydningsskive på 100m-banen på amager. Alle skud, inkl. svipsere, sad indenfor en diameter på 15 cm. Alle skud affyret med de fineste AMA militær ammu :-) Generelt blev jeg positivt overrasket over sværheden, og skal helt sikkert prøve det på andre typer skiver, der mere "simulerer" det visuelle ved et rådyr

Jeg kan ikke helt regne ud hvordan man sideregulerer det åbne sigte jeg har(hvis man kan). Skal man have fat i en ny "plade" på det bagerste sigte? Det sidste billede her: http://1drv.ms/1wbmFvw
Svar
#44
havde skruet det bagerste sigte en smule skævt på(der er lidt at give af sidevejrs på den inden skruen spændes), og skævheden passer med den vej som den skød "skævt", så håber det løser problemet.
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Nu har jeg efterhaanden boet I Afrika det meste af tiden siden 2005 og kender derfor en hel del PH'ere med special I farligt vildt. Jeg tror derimod ikke jeg kender en eneste PH som brurger kikkert paa sin "stopper". Alle skyder over korn og kaerv, men det er naturligvis ogsaa normalt paa skraemmende kort hold. Det er naturligvis en betingelse at systemet er tilpasset som en haglboesse saa sigtemidlerne naturligt falder paa linie.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Kunne man ikke forestille sig at årsagen til det du beskriver, er flere ting.
1: store mål
2: meget korte skudafstande til de nævnte store mål.
3: Angsten for at få kikkerten i panden på grund af de voldsomme kalibre[B)][B)][Wink]

Andre professionelle jægere som udføre "Culling" af specielt antiloper o.l. ser du næppe uden en kikkert på riflen.
1: relativt små mål
2: relativt lange skud til de nævnte små mål
3: Begrænset risiko for at få kikkerten i panden, på grund af moderat rekyle.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Joo! det har du da helt ret I, men det aendrer altsaa ikke ved at man selv I en tilspidst situation som sagtens kan koste et par underbukser, kan ramme en arrig boeffeltyr I panden med staal sigtemidler (ikke et saerligt stort traefomraade). Det er naturligvis en betingelse at vaabnet er tilpasset skytten. Jeg advokerer ikke for at man skal syde paa afstande der I dag anses for passende med optisk sigte, men det kan altsa lade sig goere med lidt (meget) traening. Da jeg tidligere skod en del feltskydning I DDS var det jo ogsaa normalt at skyde paa 500 - 600 m med diopeter sigte under tidspres. Maalene paa den afstand var godt nok paa stoerrelse med en lille toende, men det kunne altsaa sagtens lade dig goere at hamre 6 ud af 6 I traefomraadet paa 45 sek.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

så fik jeg afprøvet skidtet. Kom desværre for sent afsted så havde kun 35 min på banen. 22 skud blev affyret på en alm. indskydningsskive på 100m-banen på amager. Alle skud, inkl. svipsere, sad indenfor en diameter på 15 cm. Alle skud affyret med de fineste AMA militær ammu :-) Generelt blev jeg positivt overrasket over sværheden, og skal helt sikkert prøve det på andre typer skiver, der mere "simulerer" det visuelle ved et rådyr

Jeg kan ikke helt regne ud hvordan man sideregulerer det åbne sigte jeg har(hvis man kan). Skal man have fat i en ny "plade" på det bagerste sigte? Det sidste billede her: http://1drv.ms/1wbmFvw



Var det dig, der sad ved siden af mig og larmede ad helvede til med en gammel 8x57'er? [Sad!][Smile]
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

så fik jeg afprøvet skidtet. Kom desværre for sent afsted så havde kun 35 min på banen. 22 skud blev affyret på en alm. indskydningsskive på 100m-banen på amager. Alle skud, inkl. svipsere, sad indenfor en diameter på 15 cm. Alle skud affyret med de fineste AMA militær ammu :-) Generelt blev jeg positivt overrasket over sværheden, og skal helt sikkert prøve det på andre typer skiver, der mere "simulerer" det visuelle ved et rådyr

Jeg kan ikke helt regne ud hvordan man sideregulerer det åbne sigte jeg har(hvis man kan). Skal man have fat i en ny "plade" på det bagerste sigte? Det sidste billede her: http://1drv.ms/1wbmFvw



Var det dig, der sad ved siden af mig og larmede ad helvede til med en gammel 8x57'er? [Sad!][Smile]



det kan jeg desværre ikke prale af.
Jeg var der mellem 1430 og 1500 på indskydningsbanen. Der var kun en kvinde og en skydeleder udover undertegnede [Big Grin]
Svar
#48
Korn og kærv sagtens .

Jeg prøvede for nogle år siden på elgbanen m min s&l mod 68 i cal 358 nm

Resultatet 4 guldløb på rad
Det er faktisk fedt at skyde m de grove m korn og kræv[Big Grin]

Vh auto
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Så sandt, så sandt

MEN, jeg ved selv hvor let det er at lade sig rive med af stemningen.
Derfor køber jeg det mest optimale grej, jeg har råd til.
For ikke at gøre det sværere for mig selv [Smile]

--
FKF

ANNA



Og hvad så den dag skruen lige får det der tvist der gør at du ikke længere har råd. Det kunne jo gøre det hele meget sikre hvis vi nu alle installerede den der kikkert der først skyder når man igen er på pletten...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#50
Jeg tror det er vigtigt at holde skidt for sig og snot for sig.
Peter, du skyder 100 eller 1000 gange flere skud om året end en gennemsnitsjæger, måske oven i købet med et skytteforeningsvåben.
Du har derfor uendelig meget mere rutine i skydning med og uden stål sigtemidler.

Jeg kender ikke træningstilstanden hos trådstarter, men hvis den er på niveau med min, jeg skyder 1000-2000 skud om året med kikkert, nul skud med jernsigte, så er der lang vej op til dit niveau.
Jeg er for en gangs skyld imponeret over n/a skarpe og enkle måde at anskue problemet på. Han må have fået ny og stærkere medicin [Wink]
99,9% af almindelige jægere opnår med den nuværende træningsmængde ikke tilstrækkelig rutine til at skyde sikkert under stress og forskellige lysforhold. Der er simpelthen ikke tid til at vurdere alle parametre og justere sigtet korrekt. Og hvor mange har, som FKF skrev, fået tilrettet skæftet til skydning over korn/kærv med den påklædning de anvender på dagen.
Jeg har osse den opfattelse at det er unødvendigt, gammeldags og på grænsen til uforsvarligt at skyde vildt med jernsigter. Personligt vil jeg aldrig kunne opnå mine egne krav til forsvarligt træfsikkerhed - og derfor lader jeg være.
Men at forbyde det, kunne jeg ikke drømme om. Der er allerede for mange forbud for os jægere/skytter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#51
Næ max.

Min rutine m stålsigte er fra barnsben hvor man tømte en bøtte hagl i bukselommen næsten hver dag og gik så løs på alt som rørte sig m en diana 27.alt fra gråspurve t stilke på tulipaner høns osv

Faktisk har jeg kun brændt en Sauer pibe op i min tid.
Så du skyder nok mere end mig når vi når dertil.

Nogen lære det nemt .andre aldrig[Smile]
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg har osse den opfattelse at det er unødvendigt, gammeldags og på grænsen til uforsvarligt at skyde vildt med jernsigter. Personligt vil jeg aldrig kunne opnå mine egne krav til forsvarligt træfsikkerhed - og derfor lader jeg være.



Har du forsøgt, eller kan du bare "regne" ud at det kan man ikke? Hvis du har forsøgt, hvor godt/dårligt resultat endte du ud med, som du så valgte ikke at være tryg ved?
Svar
#53
nu kender jeg ikke alderen på alle herinde, men os der er +50 kan ikke focusere ordentligt på både mål og sigtemidler [B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by thebaldur

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg har osse den opfattelse at det er unødvendigt, gammeldags og på grænsen til uforsvarligt at skyde vildt med jernsigter. Personligt vil jeg aldrig kunne opnå mine egne krav til forsvarligt træfsikkerhed - og derfor lader jeg være.



Har du forsøgt, eller kan du bare "regne" ud at det kan man ikke? Hvis du har forsøgt, hvor godt/dårligt resultat endte du ud med, som du så valgte ikke at være tryg ved?



Jo,jeg har forsøgt flere gange da jeg var omkring 45 år. Jeg var lige begyndt at bruge briller og jeg kunne ikke samle skuddene fordi jeg ikke kunne fokuserer 3 steder samtidigt. Så pillede jeg de faste sigtemidler af alle mine rifler.
Og i dag, hvor jeg skyder med lyddæmper, så er jernsigter overhovedet ikke interessant længere.
Jeg har skudt lidt med en 458 med nogen ret anvendelige sigtemidler, men alene det at sigtet skygger for halvdelen af målet, gør at jeg ikke føler det er komfortabelt. Jeg foretrækker at kunne se hele dyret jeg skyder på.
Et hulsigte eller ghostring kunne være løsningen, men jeg har osse en Aimpoint, så hvorfor spilde mere tid på jernsigter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Et hulsigte eller ghostring kunne være løsningen, men jeg har osse en Aimpoint, så hvorfor spilde mere tid på jernsigter.



der ser jeg det så med omvendt fortegn, hvorfor spilde mere tid på store fine teleskopiske sigter, svingmontager, alt for dyre aim points osv hvis man lige så godt kan undvære(det er så det der bliver tjekket om det kan :-) ) ...altså til den jagt jeg vil benytte det åbne sigte til. Det andet grej du nævner syntes jeg har deres fulde berettigelse andre steder.

Men klart, hvis man ikke kan ser godt nok til grejet, eller hvis man skyder på vildt, der er så langt væk, at sigtet dækker det hele med det åbne sigte, så ville jeg også skrue mit teleskopiske sigte på igen, så man igen "trygt" ville kunne skyde på de afstande
Svar
#56
Baldur.

Uanset hvor tæt på eller hvor langt væk målet er, så dækker et jernsigte kun halvdelen, hvis det ellers er filet/justeret til afstanden.

Og lyddæmper udelukker jo jernsigter. Tiden ER løbet fra jernsigter, lige meget hvor glad du er for dem [Wink]

--
FKF

ANNA
Svar
#57
@M@x m. fl.

Man hverken kan eller skal "fokusere på flere ting" når man sigter .. fokus er med åbne sigtemidler udelukkende på det forreste sigtemiddel (Det er derfor det hedder et "ghost-ring" sigte på engelsk, den SKAL være en utydelig "skygge" rundt om forreste sigte, som skal stå skarpt.)
skiven / målet vil derfor også stå lidt uskarpt hvis det er tæt nok på, men det har reelt ingen betydning.

Selv med ret høje tal for langsynethed er forreste sigtemiddel på en riffel så langt væk fra øjet at de fleste stadig kan fokusere på det.

Jeg bruger mellem +1,5 og +2,5 som læsebriller, men kan stadig sagtens fokusere på det forreste sigtemiddel på min gamle Mauser 96
Med pistolerne er jeg nødt til at bruge minimum +1,0 briller ... hvis jeg skal ramme præcist.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Baldur.

Uanset hvor tæt på eller hvor langt væk målet er, så dækker et jernsigte kun halvdelen, hvis det ellers er filet/justeret til afstanden.

Og lyddæmper udelukker jo jernsigter. Tiden ER løbet fra jernsigter, lige meget hvor glad du er for dem [Wink]

--
FKF

ANNA



Ved godt det er et postulat, men tror nu mere det er grundet dårlige skytter og generel uvidenhed om "håndværket" skydning, kombinret med gode sælgere i jagtudstyrsbutikker, der til sammen gør at den enkelte jæger har den forvrængede holdning til teleskopisk sigte.

Og ja, hvis nu våbnet heller ikke må sige bang længere, så kan jeg da godt se at åbent sigte ikke duer, det er ganske indiskutabelt. Og så får du samtidig legitimiteret dit dyrt indkøbte teleskopiske sigte. Dte er jo ren win-win.

Jeg bruger også +1,5 på mit højre øje, men skyder ind i mellem uden briller. Det gjorde jeg også i week-enden.
Svar
#59
Forvrænget holdning tsk tsk, siger en der sværger til hestevogn [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Forvrænget holdning tsk tsk, siger en der sværger til hestevogn [Big Grin]

--
FKF

ANNA



Helt klart en hest, hvis det er en pløjemark jeg skal passere [:0]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)