Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka
#21
Hej Sneppe.

Der er da ikke nogen der er fornærmede.

Jeg læser det som om at skribenten kun udtaler sig om fabriksladet idet han af gode grunde ikke kan vide noget om hvor tit det sker med hjemmeladet.

Det betyder ikke at når det er på en måde med fabriksladet, så er det automatisk det modsatte med hjemmeladet.

Statistik er noget mærkeligt noget.
Hvis der et år sker uheld med 2 patroner ud af 100.000.000 og det næste år sker uheld med 10 ud af 100.000.000, så kan man læse på forsiden af Extrabladet, "5-dobling af uheld med dårlig ammunition på 1 år"
Den stigning vil i hvert fald ikke få mig til at indstille skydningen [8)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Ja jeg vil sku gå så langt at jeg faktisk vil give Ignoranten ret....

jeg bliver lige nødt til af hælde noget galde af her..... selv om det nu ikke er genladningstråden.....men så må muggertratoren jo slå mig oven i hovedet....[B)]

Der er rigtig mange hjemmeladere, som han beskriver, der ikke evner at lave ammo til en specifik riffel og som tror slavebundet på hvad der står i ladebøger......[B)]

Har personlig oplevet en erfaren skytte udtale da hans fænghætter røg ud af hans håndladede patroner afskudt i en DL97´er at der måtte være noget galt med riflen fordi han havde da bare taget den maxladning der stod i norma´s 15 år gamle lade "hæfte" og ladet patronen herefter!!!!!
Vi taler her om en mand der har ladet i 15 år! Så det er ikke udelukkende nye håndladere der ikke forstår sig på faget eller måske interesserer de sig bare ikke for det????

Har selv ladet temmelig meget ammo gennem tiden og har ALDRIG oplevet nogen sprængning eller haft tryk der har været så ekstreme at fænghætter er faldet ud. Måske på grund af forsigtighed...??

Jeg har oplevet en materialefejl i et S&B hylster i 243, hvor der kom en mindre gaslækage, men det sker der jo som sagt ikke så meget ved i en 98´er type lås. Hylsteret havde en svaghed der rent faktisk gjorde at det revnede på det sted hvor godstykkelsen er størst.....[B)][xx(][xx(]

Jeg har set MANGE eksempler på at man køber billig spidsskarp ammunition og trækker kuglen ud hvorefter man i f.eks 6,5x55 sætter en 10,1 g kugle i en patron der var født med en 8,4 gram. Resultatet er selvfølgeligt at fjolserne ingen kontrol har over hvad der sker trykmæssigt idet holdningen er at "kun idioter bruger en kronograf".
Nå jo men så er det jo fastlagt.

Tillige har man heller ingen holdekraft på projektilerne i hylstret.

Derfor har jeg haft flere rifler (4 stk i 2005) inde til rensning/eftersyn hvor man har haft kamret en patron der så af den ene eller den anden grund ikke skulle skydes af og pga. den manglende holdekraft bliver kuglen der selvfølgelig er sat for langt ude i hylstret siddende i piben og hylsteret trækkes tilbage for at efterlade hele krudtladningen i låse og aftrækssystem.
Føj for fanden.

Har dog også selv oplevet fejl på den ammo jeg brugte dengang jeg skød meget 200m i DDS. Der var det af og til nogle sjove eksempler på fejl. Den værste nok at der i et par enkelte patroner manglede krudt.....[B)]

Wowwww det lettede, så kan man arbejde videre.......[Wink][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Både hjemmeladere og dem der køber fabriksammo, samt alle de andre "tal-analfabeter" skulle købe og læse bogen: "Living with uncertainty" af Gerd Gigerenzer...

Det er oplysende læsning... F.eks kan man læse at hvis man VIL ha fugleinfluenza så skal man ihvertfald IKKE cykle ned til bageren, og derfra tage sin bil og køre til sydtyskland, for derefter at tage toget til tyrkiet og så køre med bussen til de allerøstligste tyrkiet...

Sansynligheden for at blive dræbt på den første cykeltur er nemlig 15 milliarder gange større end at blive smittet med fugleinfluenza, selv i det østlige Tyrkiet.... alligevel har mere end 50 % af adspurgte danskere svaret at de er mere bange for Fugleinfluenza end de 20 øvrige "ulykker" de blev bedt om at tage stilling til.

Kort sagt hvis man tænker med "r.ven" så føler man sig sikker overfor det der er farligst og usikker på det der stort set aldrig går galt..
OG visse ting er "god Latin"

Fabriks-ammo er mere sikker og bedre end genladet ammo... VÅS!
Netop FORDI alle føler sig mere sikker på fabriksammo'en overser man alle de andre fejlkilder....

Jeg har f.eks. oplevet følgende på en skydebane:

En ung dame skal indskyde sin jagtriffel, det går rimeligt godt, hun får alle de "rigtige" gode råd, men NOGET er galt, hun kan ikke samle 3 skud til noget der ligner en gruppe..
Antagelserne starter naturligvis i denne rækkefølge:
1: HUN kan ikke skyde... Lad en MAND komme til...
2: Nå det hjalp ikke, (det blev faktisk værre[8D]) OK-RIFLEN kan ikke skyde... Kikkerten KAN ikke skyde....

Imens står en "ignorant" (nej ikke DEN ignorant[Wink]) og studerer hylstrene fra "forsøgene" og konstaterer at de næsten alle er revnet PÅ LANGS ... I BUNDEN.....-------[xx(]

Nå.. for ..h.lan da.... SÅ starter diskussionen.... lige indtil en eller anden "Riffelinstruktør" "Stopper den" ved højlydt at udtale: Det er jo helt nyt Lapua trænings-ammo i .308.. der må være noget galt med kammeret i den riffel...

Det tog en DEL tid at overbevise denne person om at uanset hvor "dinglet" et kammer den riffel havde, SÅ FÅR DET ALTSÅ IKKE HYLSTRE TIL AT REVNE I BUNDEN HVOR DE ER ALLERTYKKEST...
Der VAR altså tale om DEFEKT Lapua .308 trænings/match ammo...

Efter at den unge dame fik noget Norma jagt-ammo så gik det hele straks meget bedre....

Den "rigtige Ignorant" har sikkert nogle bundsolide tal fra mange års erfaring, men statistik siger INTET om hvornår i bunken med de 250000 stk fabriksammo de der 20 stk kommer der ved en fejl i Federals maskineri er ladet med pistol-krudt...
En M98-er i .308 med Matchpibe KAN overleve 41 grains H110..Men den er ikke meget bevendt bagefter. Skytten var efter sigende næsten helt intakt... Kun lidt skrammel fra magasinet der ramte den ene arm[xx(]

Det er da lysende klart at sløseri med krudt fænghætter og gamle genbrugte patronhylstre er en god opskrift på hvordan man øger sin egen (eller andres!) risiko for at få "en grim overraskkelse"

Netop DERFOR sløser man da ikke med den slags!
Og vil man gerne beholde sine fingre til at fremstille flere patroner, så køber man en kaliber med et større hylster, istedet for at "lege med ilden" for at få "lige de der 30 M/sek mere ud af sin .308 med en 180 grains Oryx"
Hvis man VIL have højere hastighed, SÅ KØB EN MAGNUM, med eller uden "mavebælte"
Er man rigtig "Riffel-Autist" så får man da lavet sin egen kaliber der KAN kyle den der 140 Grains VLD ud med 1000 m/s...[Big Grin]
Og siden MODEN nu siger "uden mavebælte" så må man jo holde sig fra "gammel kendinge" MED mavebælte..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Det var hovedet på sømmet du ramte der....[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Ja det er helt enkelt ufatteligt at folk ikke tænker længere....[:0]

Dravis, din historie fra skydebanen minder mig om en situation forrige forår på den lokale bane hvor alle "eksperterne" kommer 2 gange inden bukke jagten og skuder 2 spidsskarpe og så lige "en af de dyre"....

Der var en lokal jægersmand der havde været inde hos en våbenhandler og købe sig en riffel med tilhørende ammo.

Nu er det jo imidlertid sådan når man køber sin fabriksammo af en så betroet fagmand som en våbenhandler så er alt jo naturligvis i orden og man kan derfor roligt koble sin hjerne fra.

Jeg sad inde i opholdsrummet og kunne høre vores lokale "guro" stå inde i skydehuset og komme med det ene guldkorn efter det andet alt imens denne "altvidende guru" fik skamjusteret mandens kikkert og sågar også skød adskillige skud med "fabriksammoen" hvorefter de i fælleskab konstaterede at lortet ikke kunne skyde.

De kom så sammen ud i opholdslokalet og lagde den tomme patronæske der engang indeholdte 20 stk Norma blyspids i kaliber 308 på bordet hvor jeg sad.
Nu var det lige sådan at manden forinden, stolt havde fortalt om hans just indkøbte riffel og kaliberet 30-06, som kan skyde alt.

Jeg spurgte dem hvorfor de skød 308 ammo af i en 3006´er hvortil de sagde "øøøøøøøøøhhhhhhhh"..........

Nogen gange er der bare intet håb.......[xx(][xx(]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Nu hvor Gammeltoft har gang i skræk historie kan jeg også fortælle en lille en der kunne være gået grueligt galt. For 10 år siden skulle jeg hjælpe en ældre jæger med at skyde ind, nede på vores lokale skydebane. han havde problemer med at stille på kikkerten så det skulle jeg hjælpe med, riflen var en Parker Hale 30.06 og ammunitionen var en blandet landhandel i en gammel cigaræske, der var flere forskellige kuglekonstruktioner iblandt og de så ud til at være af ældre dato. Det skal siges at jeg ikke tjekkede at det var rigtig kaliber. jeg står ved siden af ham og skydebænken da han skyder skud nummer 7-8 stykker og jeg ser bare en sky af krudt gas og mærker noget der prikker mig i hovedet samtidig med et mega brag. Riflen var sprunget... Den ældre herre blødte en lille smugle et par steder i hovedet ellers fejlede han ikke noget og jeg havde bare fået et par små træsplinter i hovedet. Men riflen var godt nok færdig, låsen lignede en tennisboldt og magasnin bunden var blæst ud, de patroner der lå i magasinet var trykket flade.
Hvad der gik galt har jeg aldrig fundet ud af. Riflen røg til Korsholm for at blive tjekket men jeg har aldrig hørt mere. Det var et mega held at ingen kom til skade, og set i bakspejlet skulle jeg aldrig have ladet ham skyde med de gamle patroner. Men jeg fik da et chock og mere respekt for våben end jeg havde i forvejen.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#27
Jeg håper ikke i tror jeg ville kritisere hjemmeladet ammo. jeg havde åbentbart misforstået artiklen i jæger.
Mvh
Sneppen
Svar
#28
Vi kan jo blot tænke på gode gamle Murphy:

Hvad der kan gå galt, vil gå galt ...

Vi skal være glade i dag, for det bliver værre i morgen [xx(]

Den værste jeg har hørt om, var på den lokale skydebane, hvor en jæger var kommet til at afskyde nogle .308Win i en .270'er ...

Utroligt at det ikke gik galt, men hylstrene så da også noget mærkelige ud, fortalte min kammerat, som så dem. Helt rette, som pistolammunition ...

MHT. Tikka, så er der tre af dem her i huset. Med den rette ammunition er det ikke riflernes skyld at det der bliver beskudt, ikke vælter.

Jeg har engang fjernet en overfaldende kindpude for en kammerat, på en Tikka, det skæmmede den ikke. Han er venstreskytte og var ved at få ryddet overmunden ved hvert skud.

Efter et års tid, var det ikke til at se at der var gnavet i skæftet og skydningen blev markant bedre, [Wink]

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)