Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmpere
#21
@na - vi er skræmmende enige på næsten alle punkter.

Men hvis vi skal fluekneppe lidt, så findes der jo andre måder at flytte balancen på end at korte af piben. Man kan da tilføre vægt i den anden ende af våbenet;-)
Det er da praktiseret på en af mine bedre engelske haglbøsser, den ville jeg være ked af at korte af piberne på.

Mht. Garantien så er jeg også en anelse uenig. Hvis der sker noget med min Finske dæmper så skal jeg hele møllen igennem med forhandler og producent og Porto frem og tilbage.
Med en Sonic kunne jeg være skydende dagen efter igen.
Men hvis der aldrig opstår problemer, er garantien jo ligegyldig.

//Bo

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Rixen



Jeg er uenig.

F.eks. Sonic, SAI (Evo) og S&L er ikke interessante på mine våben. De er ganske enkelt for fysisk store, og tunge. Og er en konstant gene når jeg er på pürsch.
Reelt forlænger den anden diskuterede dæmper 22mm mere end den lille og superkorte SL5. Til gengæld er vægtcenter for SL5 placeret ca 30-40 mm længere foran mundingen. Det medføre at man ved måling af balancepunkt på riflen får samme eller lidt mere næsetung resultat for den lille dæmper som vejer ca 60 gram mindre.
Hvad påvirker den del af en dæmper som går ind over piben fornemmelse og håndterbarhed, udover at der specielt ved tyndpibede rifler, er en god chance for en klart stærkere og mere robust montering ?

Så jeg betaler glædeligt de par hundrede ekstra, for at få en mindre, og lettere dæmper. Der så tilfældigvis er mere effektiv og stærkere samtidig.
De par hundrede du snakker om, er det reelt ikke 1000kr.[Wink]
Angående reel styrke, har du så deltaget i, eller set destruktive test som underbygger dette ?
Findes der støjmålinger som sammenligner nyeste modeller, som viser effektiviteten. Men ingen tvivl om at den lille SL5 er en superstærk og meget effektiv dæmper, specielt i forhold til længden.

Og så er der også lige det med den lidt mangelfulde finish, på de billige danske. Skarpe kanter, uens overflade finish fra komponent til komponent, rust i de rustfri dele osv.
- Nej, behold du din billige dæmper, så beholder jeg min, åbenbart, himmelråbende dyre potte [^]
[/quote]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Rixen



Jeg er uenig.

F.eks. Sonic, SAI (Evo) og S&L er ikke interessante på mine våben. De er ganske enkelt for fysisk store, og tunge. Og er en konstant gene når jeg er på pürsch.
Reelt forlænger den anden diskuterede dæmper 22mm mere end den lille og superkorte SL5. Til gengæld er vægtcenter for SL5 placeret ca 30-40 mm længere foran mundingen. Det medføre at man ved måling af balancepunkt på riflen får samme eller lidt mere næsetung resultat for den lille dæmper som vejer ca 60 gram mindre.
Hvad påvirker den del af en dæmper som går ind over piben fornemmelse og håndterbarhed, udover at der specielt ved tyndpibede rifler, er en god chance for en klart stærkere og mere robust montering ?

Hvor stort er behovet, reelt, for at have den ekstra styrke, ved at køre med støttebøsning? Er det egentlig ikke bare salgsgas? Ikke engang de militære enheder, finder (tilsyneladende) behov for den ekstra styrke, der eventuelt måtte kunne hentes.

Så jeg betaler glædeligt de par hundrede ekstra, for at få en mindre, og lettere dæmper. Der så tilfældigvis er mere effektiv og stærkere samtidig.
De par hundrede du snakker om, er det reelt ikke 1000kr.[Wink]
Angående reel styrke, har du så deltaget i, eller set destruktive test som underbygger dette ?
Findes der støjmålinger som sammenligner nyeste modeller, som viser effektiviteten. Men ingen tvivl om at den lille SL5 er en superstærk og meget effektiv dæmper, specielt i forhold til længden.

Jeg er almindelig forbruger (Så almindelig som jeg nu kan blive), så nej, det har jeg ikke. Omvendt har jeg heller ikke set andre dæmpere gå "high" end en modificeret carbon dæmper. - Og så de billeder der en gang i mellem ser dagens lys.
Men når du nu siger "nyeste" model. Mener du ikke bare den der nye og endnu større endestykke til dine Sonic dæmpere?


Og så er der også lige det med den lidt mangelfulde finish, på de billige danske. Skarpe kanter, uens overflade finish fra komponent til komponent, rust i de rustfri dele osv.
- Nej, behold du din billige dæmper, så beholder jeg min, åbenbart, himmelråbende dyre potte [^]



Du har ikke lyst til at kommentere på den mangelfulde finish? Eller får man bare hvad man betaler for? Hvad med de rustne komponenter?


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
[/quote]
Svar
#24
Sonic lyddæmperne er et produkt som jeg 100% kan stå inde for.

Jeg har i år monteret omkring 60 Sonic dæmpere, og jeg har udelukkende fået positive tilbagemeldinger fra mine kunder. De har alle – efter at de har afprøvet produktet – været ovenud tilfredse med resultatet, og har i rigtigt mange tilfælde anbefalet det til deres jagtkammerater.

At prisen for dette kvalitetsprodukt ligger i bund, skal vel ikke nogen ulempe? [Wink]

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Rixen

Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Rixen



Jeg er uenig.

F.eks. Sonic, SAI (Evo) og S&L er ikke interessante på mine våben. De er ganske enkelt for fysisk store, og tunge. Og er en konstant gene når jeg er på pürsch.
Reelt forlænger den anden diskuterede dæmper 22mm mere end den lille og superkorte SL5. Til gengæld er vægtcenter for SL5 placeret ca 30-40 mm længere foran mundingen. Det medføre at man ved måling af balancepunkt på riflen får samme eller lidt mere næsetung resultat for den lille dæmper som vejer ca 60 gram mindre.
Hvad påvirker den del af en dæmper som går ind over piben fornemmelse og håndterbarhed, udover at der specielt ved tyndpibede rifler, er en god chance for en klart stærkere og mere robust montering ?

Hvor stort er behovet, reelt, for at have den ekstra styrke, ved at køre med støttebøsning? Er det egentlig ikke bare salgsgas? Ikke engang de militære enheder, finder (tilsyneladende) behov for den ekstra styrke, der eventuelt måtte kunne hentes.

Personligt ser jeg det ikke som salgsgas. Derimod ser jeg det som et middel til at lette af og påmontering af dæmperen, samtidig med at det indtil nu har elimineret dæmperhavarier på grund af indvendige træf i dæmpere. Jeg har lavet lidt test med hvor meget/lidt der skal til for at bøje gevindender på piber (relativt tynde med relativt stort hul) og her kan man med et moderat klask med en tung hånd påføre permanent retningsændring, uden voldsom brutalitet. Med støttebøs langt inde på piben, er det beviseligt fuldt muligt at bære riflen i selve dæmperen. Du kommenterede i øvrigt ikke på det egentlige indhold i mit tidligere indlæg.

Så jeg betaler glædeligt de par hundrede ekstra, for at få en mindre, og lettere dæmper. Der så tilfældigvis er mere effektiv og stærkere samtidig.
De par hundrede du snakker om, er det reelt ikke 1000kr.[Wink]
Angående reel styrke, har du så deltaget i, eller set destruktive test som underbygger dette ?
Findes der støjmålinger som sammenligner nyeste modeller, som viser effektiviteten. Men ingen tvivl om at den lille SL5 er en superstærk og meget effektiv dæmper, specielt i forhold til længden.

Jeg er almindelig forbruger (Så almindelig som jeg nu kan blive), så nej, det har jeg ikke. Omvendt har jeg heller ikke set andre dæmpere gå "high" end en modificeret carbon dæmper. - Og så de billeder der en gang i mellem ser dagens lys.
Hvordan kan du så have en underbygget mening om styrker??

Men når du nu siger "nyeste" model. Mener du ikke bare den der nye og endnu større endestykke til dine Sonic dæmpere?
Jo, og de målinger jeg har set og udført, underbygger ikke din opfattelse af virkningen på de 2. Selv om jeg også synes at en SL5 er meget effektiv i forhold til totallængden


Og så er der også lige det med den lidt mangelfulde finish, på de billige danske. Skarpe kanter, uens overflade finish fra komponent til komponent, rust i de rustfri dele osv. Finishen lader jeg andre om at vurdere, og om det har betydning for deres valg. Du har aldrig hørt fra producenten af sonic, at ståldelene skulle være rustfrie. Rustproblemerne kan i en vis grad kontrolleres med olie, og en mere intensiv skydning. Eller en bedre udtørring. Problemet er dog mere synligt da man kan skille dæmperen ad, og dermed bedre se

- Nej, behold du din billige dæmper, så beholder jeg min, åbenbart, himmelråbende dyre potte [^]



Du har ikke lyst til at kommentere på den mangelfulde finish? Eller får man bare hvad man betaler for? Hvad med de rustne komponenter?


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



[/quote]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#26
Angående materialevalg. ..
Kom til at tænke på den gang den unavngivne var på en dansk fabrik der producerede våben. Den gang var kvalitetsbegrebet forbundet med stål... ikke alu og komposit...
Nu er alu så stærkt nok til at klare en af de største belastninger ved skud afgivelse.
Men kan ikke sige noget ufordelagtigt om Sonic.. kun at den subjektivt virker klodset
Har kun selv set en "prototype" (S&L) oven i købet største model fungere som rocket launcher.. og det efter 100 skud. Har billede af alugevindet og følt med fingrene på det indre som var løst.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Angående materialevalg. ..
Kom til at tænke på den gang den unavngivne var på en dansk fabrik der producerede våben. Den gang var kvalitetsbegrebet forbundet med stål... ikke alu og komposit...
Nu er alu så stærk nok til at klare en af de største belastninger ved skud afgivelse.
Men kan ikke sige noget ufordelagtigt om Sonic.. kun at den subjektivt virker klodset
Har kun selv set en "prototype" (S&L) oven i købet største model fungere som rocket launcher.. og det efter 100 skud. Har billede af alugevindet og mærket det indre som var løst.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


Nu vrøvler du da vidst i et desperat forsøg på at få ret.
Du har jo mig bekendt selv skiftet standpunkt i denne sag. Fra at du ALDRIG skulle have den slags potter på din riffel [Wink]
Du opfatter da heller ikke det som et problem, at kikkertproducenter er gået fra primært stål til nu primært alu [Wink]

Angående materialevalg til forskellige komponenter, er der vel næppe tvivl om at der er forskel afhængigt af hvilke typer belastninger delene udsættes for.
På rifler, er det nok meget fornuftigt med træ og stål. På en dæmper, som primært er en tryktank, er alu en af de materialer som giver størst styrke i forhold til vægten.
Fejldimensionering eller overfladebehandlingsfejl, som du beskriver i dit eksempel, har næppe noget med materialet at gøre.
En væsentlig årsag til det du beskrev, var en for kraftig bejdsning (ætsning) af emnerne i alukseringsprocessen. Kombineret med en måske ikke så gennemtænkt placering af de små runde huller til haknøglen.

Du ved jo nok at man lære så længe man spiser lever.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Svinedrengen

Hej Krudtkammarater.
Nu har lyddæmperen jo været på markedet et stykke tid, så ville jeg lige høre jeres erfaringer, hvilken tror i er den bedste på markedet
lige nu... ??
Det er jo billigere at undgå dumheder. [Big Grin]



Der er rigtigt mange her I denne tråd der ikke svarer på dit spørgsmål, men her er mit svar på det du spørger om:

Hvis prisen har NOGEN som helst betydning, så tror jeg ikke du kommer udenom Sonic. Jeg fik dæmpere + montage til 4 rifler for ca. 1000,- mere end montagen alene ville have kostet mig på Sjælland [:o)]

Jeg har brugt mine dæmpere NOGET, men kun min .22 dæmper er brugt meget, og jeg har aldrig været så glad for at skyde som jeg er nu [Big Grin]

Jeg har en Sonic 35 på min .223, og en Sonic 45 på min 30-06, og det er bare DEJLIGT ikke at skulle bruge høreværn, og sidde i en osteklokke når man er på jagt. På bane betyder det mindre, da alle de andre røvhuller [[Wink] uden dæmper nødvendiggør høreværnene, men den mindre rekyl er da dejlig.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#29
Nå, I har rigtig hygget jer, mens jeg har været på jagt. Skød forøvrigt en ræv i dag.

Til Rixen. Lige netop på min jagtriffel (6,5 x 55) sidder der en Sonic 35. Den er vist både mindre, lettere og kortere end din ståldæmper. Og til 1200 incl. montering er den vist svær at slå i en heads up competition [^]
Kom nu med den reelle pris du har givet for dit set-up. Den der med et par hundrede ekstra holder vist ikke helt [Wink]
Så må jeg leve med de lidt skarpe kanter der er på især slutmodulet. Jeg vil gøre endnu et forsøg på at lære fabrikanten at taste et par tal mere ind i NC-programmet. Det vil betyde ca. 15 sekunders længere cyklustid, hvilket kan omsættes til en 50er mere i salgspris. Det tror jeg de flerste gerne vil give for plaster er jo heller ikke gratis [B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nå, I har rigtig hygget jer, mens jeg har været på jagt. Skød forøvrigt en ræv i dag.

Til Rixen. Lige netop på min jagtriffel (6,5 x 55) sidder der en Sonic 35. Den er vist både mindre, lettere og kortere end din ståldæmper. Og til 1200 incl. montering er den vist svær at slå i en heads up competition [^]
Kom nu med den reelle pris du har givet for dit set-up. Den der med et par hundrede ekstra holder vist ikke helt [Wink]
Så må jeg leve med de lidt skarpe kanter der er på især slutmodulet. Jeg vil gøre endnu et forsøg på at lære fabrikanten at taste et par tal mere ind i NC-programmet. Det vil betyde ca. 15 sekunders længere cyklustid, hvilket kan omsættes til en 50er mere i salgspris. Det tror jeg de flerste gerne vil give for plaster er jo heller ikke gratis [B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Det er ikke nødvendigt. Jeg har fået det ud af den her tråd, som jeg ville have. [Wink]

God jul, og pas på fingrene.
Svar
#31
Det er sgu for slapt, Rixen. Svar nu på, hvor meget du har givet for din dæmper som du er så glad for. Ikke bare stikke af nu hvor du er lidt presset [Big Grin]

Edit: jeg kan finde en SL5 til 2700kr + montering. Er det markedsprisen???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Jeg har vel givet omtrent det dobbelte af hvad en Sonic koster - men M@x når du nu alligevel har købt en Sonic 35 til din jagtriffel så er det jo en dæmper mere til budgettet ;-)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#33
Citat:quote:

Nu er alu så stærk nok til at klare en af de største belastninger ved skud afgivelse.


Hvor stor er den belastning så??
Fakta???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Skød forøvrigt en ræv i dag.


Tillykke med ræven! - og må vi så få en beretning i "Rævetråden" [Big Grin]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#35
Jeg synes egentligt ikke der er mange bud på at besvare trådstarters spørgsmål.
Det er jo ret simpelt - hvilken dæmper er bedst?
Der bliver ikke spurgt til pris - men allerede i første forsøg på at svare Svinedrengen kommer prisen i spil.
Selvom man ikke er rig, bliver man ikke fattig af at købe en lyddæmper, så jeg synes faktisk spørgsmålet er meget relevant.
Selvfølgelig har vi forskellig opfattelse af, hvad der er vigtige faktorer, men vi kan vel blive enige om, at dæmpning, minimal størrelse, forlængelse og vægt grundlæggende har høj prioritet?
Det kunne være fedt, hvis vi kunne få flere bud eller erfaringer på, hvilke fabrikanter der gør det bedst her.

Selv har jeg ikke et godt svar!
Jeg har en Sonic 45 på min 6,5x55. Den dæmper fint. Om der er nogen, der dæmper lige så godt, men er mindre 'klodsede', ved jeg ikke.
En sonic 35 dæmper efter min smag for lidt i kaliber 6,5 og opefter.
Svar
#36
Alt er et kompromis - du får ikke dæmpningen fra en Sonic 55 med 5 ekstra moduler i en Ase Utra der til gengæld vejer halvdelen og er meget kompakt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg synes egentligt ikke der er mange bud på at besvare trådstarters spørgsmål.
Det er jo ret simpelt - hvilken dæmper er bedst?
Der bliver ikke spurgt til pris - men allerede i første forsøg på at svare Svinedrengen kommer prisen i spil.
Selvom man ikke er rig, bliver man ikke fattig af at købe en lyddæmper, så jeg synes faktisk spørgsmålet er meget relevant.
Selvfølgelig har vi forskellig opfattelse af, hvad der er vigtige faktorer, men vi kan vel blive enige om, at dæmpning, minimal størrelse, forlængelse og vægt grundlæggende har høj prioritet?
Det kunne være fedt, hvis vi kunne få flere bud eller erfaringer på, hvilke fabrikanter der gør det bedst her.

Selv har jeg ikke et godt svar!
Jeg har en Sonic 45 på min 6,5x55. Den dæmper fint. Om der er nogen, der dæmper lige så godt, men er mindre 'klodsede', ved jeg ikke.
En sonic 35 dæmper efter min smag for lidt i kaliber 6,5 og opefter.



Trådstarter skriver da på ingen måde at prisen er ligegyldig, og eftersom lyddæmpere vel er en sliddel, og man ofte skal have mere end én, så betyder prisen nok mere end man umiddelbart skulle tro. Jeg tror langt de fleste nok skal skrive det hvis de vil have et bud på det ultimativt bedste, og at prisen er ligegyldig.

Det er i hvert fald ud fra de kriterier jeg har svaret.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#38
Jeg har valgt dæmper efter størrelse. Jeg bruger stadig høreværn, derfor er vægt og kompakthed de væsentligste faktorer. Selve dæmpningen er kun en af flere faktorer. Jeg ønsker effektiv reducering af rekyl, tryk, mundingsbrag og flammedæmpning... Derfor valgte jeg en Ase Utra SL-5. Den gør det godt på min Tikka Tac m. 20" pibe. Og efter jeg smed riflen i et PSE Composite Multipurpose-skæfte er balancen helt perfekt. Skydning med det setup er en drøm, og jeg advarer alle mod at prøve et lignende setup medmindre i har pengene til Sådan et projekt [Big Grin]

Summa summarum...jeg vil hellere have en lille og kompakt dæmper, der dæmper lidt mindre, som jeg får med på jagt hver gang, end en stor klods med optimal dæmpning, som ikke kommer med, fordi den er for uhandy og tung....puha...det var en lang sætning [Smile]

Håber det var svar på dit spørgsmål

J.
Svar
#39
Den bedste dæmper ift at undgå dyre fejltagelser er et bredt spørgsmål til at begynde med [Smile]

Bedst til dæmpning ?

Bedst til prisen mht til garanti ?

Bedst til at ikke blive set i kikkerten ved lav forstørrelse ?

Bedst ift ikke at ændre balancepunkt i det samlede system ?

Så jeg er sikker på, at trådstarter værdsætter svar i både Nord, Syd, Øst og Vest med det brede udgangspunkt[Wink]

I min bog findes der kun få generelle, universelle sandheder mht lyddæmpere, mange af vores erfaringer er jo stærkt individuelle alligevel, og de ændrer sig over tid. En stooor dæmper der effektivt dæmper en grov kaliber 30 er det bedste i verden, lige indtil den dag du ikke gider bære den mere.

Jeg købte 3stk Sonic 45 og begynder så at opbygge erfaringer derfra.

Erfaringer:

Alle 3 rifler med til sammen 6 piber bliver dæmpet for 4500kr. En eller flere af dæmperne kan altid sælges igen, hvis den ikke falder i min smag som tiden går.

Der skal kortes af piberne til jagt. Ukortede piber er klodsede selv med en Sonic 45 på snuden. Et sted mellem 45-50cm er passende for mig.

Sonic 45 kan ses i kikkerten på 1 af 3 rifler, men det er ikke til større gene. Det er selvfølgeligt et resultat af montagehøjde, kikkert, pibelængde mm.

Der kan komme modlysrefleksion fra dæmperen fra sol eller måne men det kan fjernes med neoprencover eller camotape.

Vekselpibesystemer skal måske have lidt mere moment på pibemuffeboltene. Min 9.3’er skulle ihvertfald have mere end normalt for at ”holde sammen”.

Tikka’s Varmintpiber kan kortes meget uden at skulle have drejet af profilen for at passe i Sonic 45. Sauers banepiber skal have drejet noget af hvis de skal ned på 50cm.

Hvis præcisionen er dårligere end normalt er der mere at fejlsøge på med en dæmper ”i ligningen” (gevind ok ?, bryst rent ?, klemmer på piben ? osv...)

Generelt er præcisionen bedre med dæmper.

Har hældt 4-500 skud igennem den Sonic 45 der passer på matchpiberne, som er den der har skudt mest, og det er uden problemer.

Der er en god ide at lægge et viskestykke på en bordplade og banke evt slagge fri og ryste dem ud af dæmperen før de evt ryger ned i løbet og ender i kammeret ved montering på riflen. Det er sket for mig. Efter normal skydning renses dæmper med bronzebørste og får et pift WD-40 el lign fra begge ender. Efter 100-200 skud skilles den helt ad og slagger/sodaflejringer i reflexkammer og alle individuelle moduler fjernes med en stiv tandbørste.

Det er fornuftigt at holde alle dæmperens gevind velsmurte, så de ikke gror sammen, derved kan dæmperen skilles ad, tjekkes, fejlsøges, og rengøres i fremtiden.

Nogen vil have eksklusive produkter fra øverste hylde, andre vil have dæmpere til flere rifler for samme pris, og så videre. Der er et valg vinklet efter dit behov, din smag og din tegnebog.

Jeg tror, at Svinedrengen finder svaret på sit spørgsmål når han har haft en eller anden dæmper i et eller andet fabrikat i et par sæsoner [Smile][Big Grin]

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)