Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Arveriffel"
#21
OK, som første mand stemmer jeg så på en Sauer 200 STR. Både du og knajten kan slide 6,5 + .308 piber op "like its going outta style". Billigere end noget andet.

Brugt pris for riflen inkl. 22LR og 308W matchpibe er ca 8500kr. Ikke at min er til salg [8D][8D][8D]

[Image: 2014-10-24%2012.40.46_small.jpg]

Mvh Pete
Svar
#22
Jeg arvede en Sako Forester fra min far, som jeg i et øjeblik af sindsyge byttede til Sauer 202. Denne havde jeg i godt 12 år, inden den blev solgt, og der kom finske rifler til at erstatte den igen [Wink]

Jeg vil sige, at jeg alle dage har været glad for min Sauer, og den skød som en drøm, men personligt syntes jeg bedre om Sako. Som tidligere nævnt, så er der en Vixen i skabet, og derudover nogle Tikka T3'ere. Sidstnævnte er også rigtig gode rifler, men det er mere et praktisk stykke værktøj, end det er den store kærlighed til det æstetiske i riflen.

Hvis du endeligt vil i noget af det vekselspibe halløj, så ville jeg kraftigt overveje Mauser M03, personligt holder jeg mig langt væk fra det i fremtiden.

Jeg fandt i øvrigt en Sako 75 i 308W til en kammerat for et halvanden år siden til 6500 kr, den er godt nok dejlig [Wink]

Christian
Svar
#23
Jeg er helt på linie med konceptet om at man ikke kan leve uden at købe en riffel som kan gå i arv. Jeg har derfor ofret mig og bestilt en S&L Legacy i 223 rem.[:p][Big Grin]
Svar
#24
Sådan en Legacy er altså også en fiks lille sag.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hmm, der er ikke mange stemmer til Sauer eller Blaser...

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



OK, så lad da bare mig stå for skud.
Anbefaler helt klart Blaser [Smile][Big Grin]

Superhandy, mulighed for skift af kaliber (pibe) ingen træfpunktsændring ved skift, hverken mellem piber og eller kikkerter (som passer til hver pibe).
ALLE jeg kender, der har skiftet riffel, har skiftet til Blaser - enten R93 eller R8.

Køb en Blaser - hverken du eller dine arvinger vil fortryde det [Big Grin]

Mvh
Korthår
Svar
#26
Citat:quote:

Køb en Blaser - hverken du eller dine arvinger vil fortryde det


Præcis.... og muligvis kommer de til at arve riflen(eller dele af den) LÆNGE før end beregnet.....!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink][:I]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#27
Hvad med en Mauser M03? Solidt kram, der nok kan holde i flere generationer.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Hvad med en Mauser M03? Solidt kram, der nok kan holde i flere generationer.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum



Jeg vil gerne have en kort lås, hvis jeg skal betale så mange penge for en riffel. Derfor går Mauser 03 fra.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#29
Mit foretrukne valg ville være en 202'er.
Har selv 2 stk(medium og magnum låsekasse)
Men har selv i foråret lavet købet, hvor ungerne kan være med.
Men da jeg skyder links og ungerne højre, er der ikke så store valgmuligheder, for jeg vil da ikke købe en riffel som jeg ikke selv kan bruge fuldt ud.
Så valget blev en Blaser R93, med en 6mm Br pibe og en 308 w pibe, har sidenhen købt et ekstra håndtag til, så vi har til både højre og venstre side.
Kan klart anbefales, og så kan caliberen jo vokse med alderen [Smile]

Mvh.
Carsten
Svar
#30
Hmm - jeg ejede engang en Sako som var færdiggjort hos Holland & Holland, det kunne have været en fin riffel at lade gå videre.

Da jeg også selv har to drenge på hhv 8 og 9 år har jeg gået lidt med samme tanker. Jeg har dog istedet lovet dem at hvis de ikke begynder at ryge, så vil jeg købe dem begge en passende starter riffel. Så kan de selv senere bestemme hvilken riffel de ender op med som deres favorit.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#31
Boryx beskriver det jo egentlig meget godt. Yderligere, måske vokser den ene op med præferencer for træ og pæn brunering og den anden bliver til plast og coating som finish. Når man skal starte selv, er det sjældent, at man lige præcis er til det samme som sin oldsag af en fader. Først senere finder man måske ud af, at fatter havde ret... lidt ret... nogen gange... måske... når han var ædru...

//C-X
//C-X
Svar
#32
Efter min mening er der ingen grund til at købe sig fattig i blaser, sauer eller mauser m03 som der har været nævnt.
Køb to gode rifler i f.eks. 223 så de kan brænde en masse patroner af på skydebanen og samtidig skyde en buk. Når så de vil skyde større vildt har de nok også lært at sparre sammen til endnu en riffel.

Så lige i en østjydsk våbenforretningWink her den anden dag at de havde en brugt tikka t3 varmint og en remington 700 xcr begge i 223 til 8.000 stykket.
Hvis de blev utilfredse med nogle af dem så fortjente de dem vist heller ikke.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#33
OK, formænd!

Jeg beklager, at jeg har udtryk mig uklart. Her kommer det i klartekst. Jeg VED, at min kone ikke læser med her, så hvis hun pludselig har fattet mistanke, er det jeres skyld!

- Jeg vil have en riffel mere!
- Den skal udelukkende bruges af mig!
- Den skal være lavet af træ og stål.
- Kaliberen skal baseres på .308-hylstre og være lovlig til klasse 1 med blyfrie projektiler.
- Prisen er i første omgang uden betydning.
- Når jeg engang er død, kommer mine drenge til at vriste den ud af mine kolde stive hænder.

Til den tid HÅBER jeg, at de vil tænke:"Den flotte riffel tjente vores far trofast i mange år og har patina fra alverdens strabadser i ind- og udland. Den minder os om vores kære fars glæde ved jagt og natur. Til hans minde vil vi gerne beholde riflen og bruge den på jagt..."

Bo's fine Sako/H&H kunne være et godt bud, men den var kaliber 270.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#34
Find en fin Sako L579, få den ompibet i 358win, og se dig ikke over skulderen.
Drengene vil, når den tid kommer, heller ikke kunne slide den op.

Godt nytår!
Mvh.
Torben
Svar
#35
Jeg har stadig den gamle lakerede Sako Forester Cal. 308 stående jeg arvede fra min far . og begge tøser er begyndt at skyde med den , der er 4 år i mellem dem så de kan begge låne den til at start med

Mojn LWL
Svar
#36
Ja Lars
Du havde tilbuddet, da jeg solgte min Hansen i 358 win.
Savner den. Fantastisk riffel og Søren, som du mødte på jagten, skal nok minde mig om min fejl [:I]
Uden at være psykolog, så tror jeg du vil få det bedre med en R8 Classic Pro i kaliber 308 win. Kan den fåes i 358 win eller i 338 Federal, skulle dette også kunne løse problemet.
Har set omtalte H og H hos Hunters House. Husk at give lyd, hvis du kommer til området- så giver jeg kaffe.

Michael
Svar
#37
Jeg havde også en Sako Forester i cal 308w.
Jeg brugte den i vel 20 år. og skød både buk, svin og elg
Men jeg blev aldrig rigtig venner med den. Den var ikke så præcis som jeg kunne ønske, og så synes jeg rekylen var for voldsom til min spinkle krop...
Gik så over til 6,5x55 som jeg er rigtig glad for - så glad at jeg har 3 rifler i dette cal.
Hvor står det at vi ikke kan skyde med dette caliber mere...?
Lars M.L. du er en spinkel mand - selvfølgelig er 308w ok til jagt men ikke til skiveskydning (alm Sako). Gætter at dine sønner også bliver sådan lidt boglige, og de bryder sig ikke om hårde slag i skulderen og øjenomgivelser...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Køb en Blaser - hverken du eller dine arvinger vil fortryde det


Præcis.... og muligvis kommer de til at arve riflen(eller dele af den) LÆNGE før end beregnet.....!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink][:I]



For høvled...

Nu var jeg lige holdt op med at hoste... så læste jeg dit indlæg.

[Big Grin]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#39
Nå så er præmissen ændret en del efter din præcisering :-)

Hvis ikke pris er en faktor, så gik jeg for en Blaser R8. Jeg er ret vild med deres Black edition og så med en semityk pibe i 308. Evt en rød bagkappe så er der også lidt "gå i byen" riffel over den.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#40
En rigtig riffel af stål og træ er da en bolt lift.
Og en blazer er en beklædningsgenstand. :0)
Hvad med s&L' ambassador det er da også en fin pind.

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)