Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ja det er en anden kultur
#21
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Jeg mener ikke det er fakta. Det er et fakta, og jeg lader det blot tale for sig selv. Nogle personer, er det simpelthen ikke vard at skare ud i pap for. Det er blot skruen uden ende. Og gor man det sa endeligt, skal der endu engang stilles sporgsmal, om det nu ogsa kan vare rigtigt, eller hvorfor det er sadan etc.
Studer det selv pa diverse websider og las boger om emnet. der er et vald af informationer overalt. Eller gor som alle andre, og omform virkeligheden, saledes den passer ind i dine meninger istedet. Det sidste er det nemmeste.

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Meget konstruktivt(det var ironisk ment). Det bliver bare en meget kedelig debat, hvis det hele går ud på at vi sidder i hvert sit hjørne og kommer med "fakta", og på ingen måde går ind i en diskussion.

Når man præsenterer fakta, så giver det da mening at kunne underbygge dem. Der er nok ikke nogen der vil bestride det hvis jeg påstår at det er fakta at en Porsche 911 turbo accelererer hurtigere end en Citroen 2CV, men det ville da samtidig være meget nemt for mig at fremvise data der underbygger det, og det undrer mig at du fuldstændigt modsætter dig at tage en debat om det i et debatforum [?]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#22
Du har ret Kenneth, der var jeg lidt for hurtig pa aftrakkeren !

Man kan lase en del om dette emne pa f.eks. Center for Disease Control, NRA, FBI, osv. websider. Disse statistikker er meget varierende. Nogen lyver sikkert ogsa lidt, hvadenten de er pro eller anti gun.

Afhangig af hvem man skal tro pa, anslaes det, at ca. 3.000 born kommer til skade med skydevaben hvert ar. Omkring 60-100 overlever ikke. I disse statistikker, er selvmordsforsog, skydetraning, jagt, uheld og lignende forhold ogsa medregnet. Og husk pa, at alle unde 18 ar regnes for born. Til sammenligning drukner over 700 born i swimming pools.

Der bor ca.320 millioner i USA, og man regner med disse personer er i besiddelse af 300 mill. vaben. Som sagt er vabenkulturen helt anderledes her. Modsat Danmark, er et stort antal af disse vaben ladt til selvforsvar. Ikke alle foraldre tanker sig ligemeget om. Udover det er umuligt at gemme noget for born....de kan finde alt i sidste ende, sa har mange born frit adgang til disse vaben. Hvis dette er kombineret med manglende opdragelse, er det en tikkende bombe.

Omvendt,og her taler jeg af erfaring som boende i en "vabenstat" Arkansas, har stort set alle born respekt for vaben her. Udover de ejer deres egne til bade jagt og skiveskydning, er de fra barnsben tilvendet vabensikkerhed af foraldrene. I sidste uge var jeg pa jagt med en 10 arrig pige og hendes storebror pa 15, som begge var utroligt modne og sikre med deres vaben.

Alt har en pris, og jo flere faremomenter en husholdning besidder, som varende sig biler, kadesave, maskiner, vaben osv. desto storre chance for uheld af enhver art. Noget der i sidste ende afhanger mere af, hvordan foraldrene opdrager deres born til omgang med dette, end selve den fare det udgorer at have disse sager.

Mange helt unge born, forstar jo slet ikke hvor farligt et skydevaben kan vare. Nar dette kombineres med f.eks. en forstegangs vabenejer, som glemmer sikkerhed i hjemmet, eller ikke har hverken tilvendet eller opdraget deres born mht. vaben, er det jo nasten en ulykke der venter pa at ske.

Nar jeg f.eks. har born pa besog her, ved jeg alle deres foraldre allerede har opdraget dem mht. vaben. Og hvis der er tvivl, lader jeg dem skyde med dem, saledes det ikke er sa mystisk og spandende mere. Og hvis de er i tvivl om skydevabens effekt, giver jeg dem gerne nogle eksempler pa, hvor farlige de kan vare. seeing is believing.

Og sa den anden side af sagen. Nar vaben reder liv ! Man anslar vaben anvendes til selvforsvar mellem 100 til 300.000 gange arligt. Oftest skydes der slet ikke, men blot trues. Langt de fleste tilfalde indrapporteres slet ikke til myndighederne, da man frygter deres pengesystem nasten ligesa meget som overfaldsmanden. Ja, her koster rigtigt og forkert en masse penge, skulle sagen ende i retten.
Derfor eksisterer der ikke rigtigt statistikker over, hvor mange borneliv der redes i selvforsvars situationer. Hvis blot halvdelen af disse tilfalde har born i hjemmet, er det nemt at se, at vaben reder flere liv end de tager.

Pa den mere civiliserede side af sagen, kan man hurtigt blive enig om, at det virker helt forrykt. Jeg ville vare den forste til at opgive mine vaben til selvforsvar, hvis alt var sikkert udenfor hjemmet. Og blot bruge dem til jagt og konkurrenceskydning. Men dette er USA og ikke Lolland. Der er sa mange vaben i de forkerte hander, som en anden sagde her pa forum "point of no return", at man bliver en del af det.
Arkansas som stat, er nok mere sikkert at fardes i end Danmark, men sommetider bliver man nod til at komme steder, man helst ville vare foruden. Og sa er det rart med en pistol i baggen.

Men ok det er en svar debat, specielt nar born og sageslose kommer til skade.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#23
Min kone og jeg sad og så udsendelsen sammen, vi fik begge det indtryk at der var tale om 3000 børn/unge der DØDE i skydevåbenulykker ...

Og så skriver GIJESS så at dette tal i stedet er "tilskadekomne"?

Laver man igen sammenligningen med DK, men med "JESS" tal .. får man altså at der i DK skulle være 50 tilskadekomne "børn" hvoraf 0 - 2 dør af det ... Desværre har jeg ikke kunnet finde statistik for det på Danmarks Statistik, men egentligt lyder det vel ikke helt urealistisk.....?

Endnu et eksempel på hvordan denne udsendelse havde en noget speciel "horisont" ---

De der har lavet udsendelsen har jo tydeligvis haft en intention om at vinkle det så våben-ejere/enthusiaster i USA kom til at fremstå som "uintelligente" "upædagogiske" "uvidende" eller bare ganske almindeligt dumme ...[xx(] og at det at eje/bruge mange våben helt automatisk er dumt og skaber en over-dødelighed for børn og unge ...

Nu ER vi jo formodentligt at anse for en form for "våbentosser" her på dette forum, så vi vil vel helst se lysere på det at eje/bruge våben.. Mange "anti-våben-personer" vil sikker anse os for at dreje statistikkerne i vores retning ...

F.eks. har jeg jo set en tendens til at rigtigt mange her fastholder den misforståelse at kriminaliteten bare stiger og stiger her i DK, selvom jeg meget gerne vill se nogen præsentere valid statistik for den påstand ... [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Tja'he mange tal her i livet, kan vendes og drejes som man lyster.
Uanset hvem der kommer til skade eller dor, hvad enten det er born eller voksne, er det kedelige og uheldige tal. Dette vare sig trafikuheld, drunkeulykker, arbejdsskader osv.

Nu er landet USA noget som alle elsker at pege fingre af. Stort set hver eneste gang, der kan navnes noget negativt, fremhaves dette over det positive. Specielt europaiske lande...og Canada finder USA's vabenkultur uciviliseret samt noget der horer fortiden til. Dette mens de selv kamper med deres egne problemer mht. kriminalitet.

Her i landet har man saledes bestemt ligesiden grundloven blev til, at arlige borgere kan forsvare sig selv. Herved misbruges det er et mindretal, pa samme mader alle ovrige ting kan misbruges. Uanset, sa lange det reder flere liv end det tager, er det vel dette vard.

Et heldigt biprodukt af dette for mig, som konkurrenceskytter og vabenejer, er man ikke skal lide under alle de underlige regler som i skal. Ikke noget med vabentype bestemmelser, kaliberbegransninger, skydebanereglementer, genladningstilladelse osv. Ikke noget med underlige regler og forskelsbehandling, alt efter hvilken politikreds man bor i, som i lider under.

Alt er vel en form for trade off. Sommetider et lidt mere underligt og til tider farligt samfund, men til gengald flere friheder og ansvar.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#25
http://www.bt.dk/udland/mobilvideo-afslo...l-i-munden

It's a free country.... yup, indeed.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
Yep ... 1-årige propper alting i munden og bider i det for at finde ud af om det er mad ...

Forældre uden omtanke lader dem gøre det med alverdens mærkelige ting, og filmer det så med mobilen "fordi det ser så sjovt ud" [xx(]
(USA ??)

En gæst ved et bryllup fyrer en ulovlig 9 - millimeter af op i betonloftet og dræber og sårer gæsterne ....
(??)

2 jægere roder med en riffel de ikke kan få afladt, det bliver den så ...[xx(][V] i maven på den ene ...[xx(]
(DK- Tyskland)

Tåbelig omgang med skydevåben er ikke forbeholdt de "våbenglade" indbyggere i USA ... Der er bare mange flere våbenejere og våben, så statistisk set vil det gå galt en del oftere ... Det er ren forholdsregning ...

Indbyggerne i USA har selv valgt at leve med det, da mange af dem ser det som opvejet af den beskyttelse (og fornøjelse) de mener våbnene giver dem.

Vi her i DK forbyder jo ikke folk at køre på "racercykel" ude i trafikken, selvom det koster flere liv hvert år, vi mener jo det samlet set er bedre for "folkesundheden" .....

Mange VILLE gerne forbyde at unge mænd i en vis alder og af en vis "etnicitet" kan købe BMW'er eller Audi'er og køre "dørtræk" på vejene, men de eneste der rent faktisk gør noget er forsikringsselskaberne, der blot sorterer fattigrøvene fra ..
Har du råd til at betale 50000,- om året i forsikring, så værsgo at køre ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
http://www.motherjones.com/politics/2013...fact-check

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#28
@ Wolfskater ..

Inden du henviser flere gange til "Mother Jones" så tag lige et kig på hvordan de argumenterer omkring lyddæmpere ...

http://www.motherjones.com/politics/2013/03/guns-nra-national-rifle-association-wants-states-legalize-silencers-supressors

Mon ikke de også har en "dagsorden" ....[?][^]

"neutrale" er de ihvertfald ikke ... De har f.eks. "sorteret" grundingt i statistikkerne, f.eks. ved kun at medtage de texanere med både "Serious crime convictions" OG "concealed carry permit"
Der er nemlig i sagens natur ikke nogen af dem GIJESS omtaler med i statistikken, nemlig dem der reelt ER lovlydige borgere som har håndteret en situation ved at vifte lidt med skyderen ...

DEn eneste måde man kan få noget fornuftigt ud af den slags statistikker er ved selv at kigge på dem og lære at forstå dem ...
(Herunder hvordan de er indsamlet og bliver præsenteret)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Det er jo nästen umuligt at lovstifte og forbyde dumhed, men jeg har tit overvejet en lov hvor blivende foräldre skulle gennemgå et kursus og bestå en pröve inden de fik lov til at lave börn!
Og skridtet vide ville väre at hvis de ikke bestod var der tvunget präventivmedel inplantat.[}Smile][^]
Svar
#30
Problemet er mange gange, at folk uden praktisk viden om dette, blot gisner og formoder om emnet. herved drages konklusioner og selvskabt viden. Dog forbliver virkeligheden uandret ! Et vaben i de rigtige hander reder liv...og tager dem i de forkerte.

Forst herfter kan man stille sig selv det spogsmal, hvem er de "rigtige" hander ? Er det dig og mig...eller blot politiet ? Min overbevisning, som mange her allerede ved, er at vaben i de rigtige hander, er det eneste middel der virker mod hard kriminalitet. Tank f.eks. fransk balkon, istedet for smart phone video optagelse, en 308 WIn med en 3X9 kikkert kunne have stoppet flugten og flere drab.

Andet eksempel ! Alle steder og omrader i USA, hvor CCW ikke er tilladt, har den storste kriminalitet. Noget der i sig selv siger alt. Maske CCW ikke passer ind i dansk levestil og kultur lige nu. Personligt tror jeg ikke misbruget ville vare ret stort blandt ellers ansvarlige personer. Maske kriminaliteten ikke er stor nok endu, til retfardiggorelse af denne selvforsvars mulighed. Om 10-20ar med 50 % mere importeret kriminalitet ...maske...hvad mener i ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#31
En civil franskmand på en balkon ville ikke have anet hvem der var terrorist og hvem der var politi/antiterrorenhed. Det er kun os keyboardsoldater der kan sidde og se det i magelighed bag skærmen og kloge os på hvad der skulle have været gjort.

I det jødiske supermarked var der faktisk en ung mand der snuppede en AK47 da terroristen stillede den fra sig. Den unge mand må formodes at have vidst hvordan han skulle bruge våbnet for at afslutte situationen, men han døde alligevel. Han var ikke skrap nok.

Da politiet åbnede porten og afsluttede sagen, gjorde de det uden andre tab af menneskeliv. Terroristens tæller ikke med her.

jeg ved godt hvem jeg foretrækker i den slags situationer. Jeg mener også, at allerede katastrofen i Munchen ved OL i ´72 viser, at angreb på terrorister kræver en høj grad af koordination og kommunikation, ellers ligger man bare og nedskyder sine egne mens alt ender i kaos.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Tjaaa...

Hvis man ser hele det klip med de to terrorister der bliver filmet fra balkonen medens de sætter sig ind i deres flugtbil, så er man vist ikke meget i tvivl om hvem der er "bad guys" eftersom de skyder og henretter en såret betjent på helt klods hold [Sad!][xx(][xx(][xx(]

Men, nu blev "våbnet" altså til en mobiltelefon, og jeg er ret sikker på at de mange mobil-klip har været en medvirkende årsag til at de to mordere blev identificeret så hurtigt som de gjorde ..

Selvom de havde haft et våben, de der personer på balkonen, så lå det jo nok forsvarligt aflåst i våbenskabet, og ammunitionen i en pakke ... så selv en meget beslutsom og våbenkynding person havde haft tiden imod sig.. En eller anden "weekend-ninja" havde næppe haft meget held med en "shootout" med de to mordere, det er et laaaangt skridt at skulle tage at skyde på andre mennesker, men et skridt som morderne allerede havde taget ... De fleste ville tøve, det ville morderne IKKE ..

I øvrigt undrer det mig meget at det var så let for de to mordere at komme ind i Charlie Hebdo's lokaler, den fysiske sikkerhed så ud til at være nærmest katastrofalt ringe, når man tager "tidligere ballade" ind i overvejelserne..

Terror-aktionen under Olympiaden i 72, kan vi ikke rigtigt bruge til noget mere, når det kommer til analyse af "reaktion" på terror, den kom på et tidspunkt hvor stort set kun Israelerne havde prøvet "terror" på det fanatiske niveau.. Det tyske politi var håbløst uerfarent og uden koordination og uddannelse, og uden ordentlig udrustning .. Dengang var Dansk politi's "skarpskytter" udstyret med US-carbines, fra krigens nedkastninger [:0] Tyskerne var ikke meget bedre udstyret.....

Angående "parathed" så fandt Englænderne jo ud af allerede under 1. verdenskrig at erfarne riffeljægere var bedre kandidater til jobbet som "sniper" end de konkurence-skytter der også blev "hentet" til det job ... Det lange skridt er kortere for en jæger ... Desværre vil nogen måske sige ...[B)]
Jeg læste på et tidspunkt for en del år siden en artikel i et amerikansk "gun-magazine" hvor LAPD havde lavet en intern statistik over de politifolk der havde dræbt nogen i tjenesten. Det viste sig at man som betjent havde en over 60% større risiko for at dræbe nogen igen, hvis man allerede havde dræbt en person , og 80 % større risiko for selvmord [xx(][V]
I denne statistik havde man bevidst udeladt "våbnet" -- men stort set alle sagerne drejede sig om betjentenes tjenestevåben.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Dengang var Dansk politi's "skarpskytter" udstyret med US-carbines, fra krigens nedkastninger [:0]


Hehe. Det er det Grønlandske politi også i dag - altså udstyret med US Carbine med rødpunkt-sigte på.

Ja, kan heller ikke lige se hvordan en weekendkriger, eller bevæbnet civilist ville kunne nytte ret meget.

Tror langt de fleste ville tøve med at benytte en riffel imod to sortklædte gerningsmænd med automatvåben, og der er ingen garanti for at skuddet overhovedet vil gøre synderlig skade. Det er før set at folk har benyttet skudhæmmende veste/beklædning.

Man kan jo bare skele en smule til "North Hollywood shootout", hvor nogle gutter havde syet skudhæmmende tøj, ladet umådelige mængder højkapacitetsmagasiner m.v. og sønderskød nærmest hele den del af byen.

Selvom man er bare en LILLE smule optimist, så stod de stadig mål for politiets skyderi i 44min, før episoden sluttede.

Nu er skudhæmmende veste, kevlar eller andre typer stof med samme kvaliteter m.v. jo ikke ligefrem svære at få fat i - og tvivlen ville i hvert fald komme op i mig, hvis jeg så den franske terror udspille sig foran mig. Med sortklædte mennesker med automatvåben og noget der på afstand godt kunne minde om lidt "taktisk" gear.
Min frygt ville være at et "Center Mass" skud som jeg nok ville gå efter for at have størst chance på bevægeligt mål, hvis det var mig - pludselig ville være beskyttet af enten købt eller hjemmelavet skudhæmmende materiale.

Så kunne man måske overveje ben/knæ, som typisk ikke er så hårdt beskyttet, men så kan de stadig skyde tilbage - så er der jo hals/hovedskud, hvilket bestemt vil tiltrække opmærksomhed fra den anden.

Og igen... hallo, automatvåben.

Her må i meget pardon - men kan ikke lige se hvad en "skide civilist" som jeg ville betegne 99,9999999% af verdens befolkning, incl mig selv, ville kunne gøre imod de to.
Jo, man ville måske kunne gøre en forskel, og påkalde sig den andens opmærksomhed, men ville folk der ikke er trænet til det kunne skyde og placere kuglen ordentligt - hvor det tæller, i sådan en situation.?
Det tror jeg næppe.

Det vil givetvis være første gang man skød efter et medmenneske - og bare se hvor mange der har problemer med deres første dyr. (bukkefeber) Nu er det så et menneske der er tale om, hvilket gør "feberen" mange gange værre, i hvert fald efter forlydende.

Har kun stået i selvforsvars-stillingen 2 gange, omend det endte med hånd-til-hånd, og selv dér der overrumpler det én en lille smule.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#34
Ja gode observationer her.
Tror ogsa hurtigt den franske situation, kunne have endt i en stor forvirring. Hvem gjorde hvad og hvorfor. Hvem var ond/god, var nogen bragt i livsfare uden grund osv. Noget vi aldrig far et svar pa nu.

Jeg har tit tank pa hvordan man selv ville reagerer her i USA. Hvis f.eks. i en anden og typisk situation, besogte en kiosk eller tankstation, og blev vidne til et roveri.
Man kan tanke sig folgende: Kommer fra toilettet uset ind bagfra roveren/roverne, som truer ekspedienten med en pistol. selvom man her lovligt kan yde nodvarge pa andres bekostning, ville jeg kun blande mig hvis skud blev affyrret.
Det er bare lidt kedeligt nogen forst skal komme til skade forst, men i denne politiske korrekte tid, hvor dem med de fleste penge gar fri, er det nok den bedste losning.
Pa den anden side, skal man lkeve resten af livet, vel vidende man kunne have gjort noget i tilfalde af ekspedienten blev skudt og drabt. Det er en "give and take" der meget hurtigt kan ende op i een stor harknude af "hvis, hvem, hvorfor, hvornar osv."

Man tanker maske ikke umiddelbart over dette, men det er faktisk noget af et ansvar der folger i kolvandet af at beslutningen om en CCW. Det er daglig rutine med vaben overalt i hjemmet, bilen samt hvad man har pa hoften. Og sa pludseligt star man der i selve situationen, men har set til dode pa TV/Hollywood" osv.

Min beslutning er taget pa forhand ! Hvis nogen vil tage mit liv for egen vindings skyld, far de altsa hammeren, og det har jeg pa forhand lart at accepterer og leve med. Bare en tanke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#35
@GIJESS ..

Netop dit "mindset" .. det at du har tæmkt over en eventuel "grim" situation, og hvad du gerne ville gøre i situationen, gør det meget mere sandsynligt at du faktisk VIL reagere "fornuftigt" hvis du faktisk oplever det .. Det er der masser af undersøgelser/studier der viser.

Det er stort set aldrig direkte skadeligt at være mentalt forberedt på en "skarp situation"

Desværre viser de samme undersøgelser også at det gør en CCW person mere tilbøjelig til at forsøge at "løse probemet" ved faktisk at skyde..[V]
"when all you have is a hammer, everything looks like nails" ...
[Wink]
Man ved fra studier af "interventioner" i Israel (hvor gud og hvermand er bevæbnet ... men antallet af ulykker og døde som følge af utilbørlig omgang med skydevåben er ret lavt!!) at politi og soldater der har fået en grundig undervisning i brug af andre midler end deres skydevåben, er mere "nuancerede" i deres tilgang til "problem-løsning"
[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Citat:quote:

Terror-aktionen under Olympiaden i 72, kan vi ikke rigtigt bruge til noget mere, når det kommer til analyse af "reaktion" på terror, den kom på et tidspunkt hvor stort set kun Israelerne havde prøvet "terror" på det fanatiske niveau.. Det tyske politi var håbløst uerfarent og uden koordination og uddannelse, og uden ordentlig udrustning .. Dengang var Dansk politi's "skarpskytter" udstyret med US-carbines, fra krigens nedkastninger Tyskerne var ikke meget bedre udstyret.....

Netop derfor bragte jeg den situation ind i diskussionen. Den siger lidt om hvor lidt man kan forvente af tilfældige bevæbnede civile der bliver vidner og vælger at involvere sig. Resultatet vil sikkert blive væsentligt ringere, og det var ringe nok i forvejen.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#37
Men det korte af det lange er stadigvak, at vaben i de rigtige hander reder liv, og tager det i det forkerte. Sa er spogsmalet bare, om 98% af alle mennesker stadigvak valger at fornagte dette.
Som Einstein engang sagde "Definationen af sindssyghed, er at gore det samme igen og igen, men forvente et nyt udfald" Sa enten fornagtelsen eller sindssygheden ma vare total i mange kredse.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#38
Dejligt med lidt selverkendelse.
Der er vel INGEN, der som dig, kommer med det samme og det samme og det samme og ..........

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by CP

Dejligt med lidt selverkendelse.
Der er vel INGEN, der som dig, kommer med det samme og det samme og det samme og ..........

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



og hvis du lige vender spejlet en halv omgang, så vil du se en person der skyder på Jess, hver gang han udtaler sig.

Jeg er på grænsen til at være lige så træt af dig som du er af ham, men i ytringsfrihedens navn, så skal I begge have lov til at være her.

Min personlige holdning hælder nok mere til Jes's side end til din.
Og det har jeg lov til at sige og mene [^]

--
FKF

ANNA
Svar
#40
Personer med en markant mening og "skarpt optrukne" holdninger er altid et "Easy Target" ...

Det forekommer mig at mange af dem der vælger at "skyde på" GIJESS ikke rigtigt bringer deres egne færdigtbagte tanker og holdninger til torvs, men "bræger" en del sammen med de andre ...[Big Grin][^]

Hele denne diskussion udsprang af en MEGET tendentiøs TV-udsendelse, som var vinklet på en helt klar "anti-amerikansk" og "Anti-våben" måde ..
Det jeg venter på nu er en lige så tendentiøs / skæv-vredet udsendelse om alle de forældre der pacer deres unger gennem "puslinge-fodbold", ridesport, sejlsport o.s.v. Det behøver man bestemt ikke rejse helt til USA for at "få i kassen"[xx(][V]

Børn og våben er et oplagt emne for at lave en "se hvor er de dog syge i roen" TV-udsendelse, specifikt rettet mod alle de "love and peace-pædagog-med-lilla-ble typer" der tror at den verden vi lever i blev bygget færdigt med happenings i 70'erne og alternativ medicin, samt "anerkendende kritik" og selvhjælps litteratur ..
På den måde får de underbygget og forstærket alle de fordomme som de påstår de ikke har [xx(]

Der hvor GIJESS bor og lever, er kulturen sådan at en stor del af dem der bor der, mener at de gør det rigtige når de bærer våben, og lærer deres poder at omgås et "særligt farligt værktøj" som bruges til mange rekeative og alvorlige formål.

Det er for længst et videnskabeligt velfunderet faktum at mennesket er "Risiko-tager" og "opportunist" samt "grænsesøgende" .. uanset hvordan man indretter et samfund, vil disse helt basale menneskelige egenskaber slå igennem og skabe situationer med måske tragisk udfald.(specielt hos dem der ikke genetisk set er "flokdyrene" - mæææh [:I]..)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)