Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W ammunition til rådyr
#21
Det er da fuldstændig bedøvende lige meget, om jagtammunition så kostede det dobbelte. Man køber vel en kvalitets-patron, der får jobbet gjort, uden skelen til hvad den koster. Alt andet er beskidt.

Med de få patroner en dansk standardjæger bruger om året, kan prisen ikke være en faktor.

Fyr det billige skrammel af på banen og brug så en kvalitetspatron på jagten...............eller lad selv.
Svar
#22
Sorry!!
Jeg skrev fejlagtigt SPS, men mener naturligvis "Core-lock". Jeg tror slet ikke SPS eksisterer mere.

Når så det er sagt, så mener jeg det er en frase når man skriver, at pris intet betyder. Slagtilbud sælger helt vildt også mht jagtudstyr.

Med mit indlæg vil jeg blot pointere, at der findes andre udemærkede patronkonstruktioner fra specielt USA producenter. Det danske marked er lidt forblændet af Norma. Der findes absolut lige så gode alternativer til den halve pris.

Det dyreste er absolut ikke altid "value for money"

/wolfman[^]
Svar
#23
Wolfhunter: Det kan ikke være mit indlæg du hentyder til, når du skriver, jeg citerer: "Når så det er sagt, så mener jeg det er en frase når man skriver, at pris intet betyder. Slagtilbud sælger helt vildt også mht jagtudstyr."

- for hvis du lægger mærke til det, så skriver jeg med intet om, at pris intet betyder. Det er jeg da ikke i tvivl om, at det gør(for standard-jægeren)!

Jeg skriver at, det burde ikke være en faktor.

LOL, gu' betyder slagtilbud noget (også på patroner), men det burde det ikke. Folk skal da ikke bare fyre alt muligt billigt skrammel af i retningen af en bambi.

DU mener, at det er en frase, at skrive pris intet betyder (det har jeg aldrig sagt: læs indlægget!)

JEG mener, at det grænser til det kriminelle, ikke at bruge den mest effektive patron til for målet - uanset prisen.

Jeg gentager: Med de to til fem patroner en standard dansk jæger fyrer af på jagt årligt, betyder prisen intet.

Norma har jeg ikke nævnt med et ord, men nu du siger det: Norma Alaska og Oryx er finfin til bambi.....og svin.
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Scout

Wolfhunter: Det kan ikke være mit indlæg du hentyder til, når du skriver, jeg citerer: "Når så det er sagt, så mener jeg det er en frase når man skriver, at pris intet betyder. Slagtilbud sælger helt vildt også mht jagtudstyr."

- for hvis du lægger mærke til det, så skriver jeg med intet om, at pris intet betyder. Det er jeg da ikke i tvivl om, at det gør(for standard-jægeren)!

Jeg skriver at, det burde ikke være en faktor.

LOL, gu' betyder slagtilbud noget (også på patroner), men det burde det ikke. Folk skal da ikke bare fyre alt muligt billigt skrammel af i retningen af en bambi.

DU mener, at det er en frase, at skrive pris intet betyder (det har jeg aldrig sagt: læs indlægget!)

JEG mener, at det grænser til det kriminelle, ikke at bruge den mest effektive patron til for målet - uanset prisen.

Jeg gentager: Med de to til fem patroner en standard dansk jæger fyrer af på jagt årligt, betyder prisen intet.

Norma har jeg ikke nævnt med et ord, men nu du siger det: Norma Alaska og Oryx er finfin til bambi.....og svin.



I håb om at få en lige så pæn kommentar som Wolfhunter fik[:0], må du godt berige mig med din viden.

Hvad er den mest effektive patron(tråden handler om .308W), når vi snakker om aflivning af et stykke råvildt.

Efter min beskedne mening kan de fleste 150-180 gr. kugler gøre jobbet, også uden der mangler et 1/4 dyr omkring udgangshullet.

Billigt skrammel eller ej, Både Hornady, Remington og Lapua laver billige kugler der fint egner sig til jagt på Råvildt.

Jeg mener vi er ude på overdrevet, hvis man ikke kan gå på bukkejagt med en .308W medmindre den er ladet med en: Swift A-Frame, Nosler Fail Safe, Nosler Partition Gold, Norma Oryx eller tilsvarende.

Ingen tvivl om at disse kugler gør jobbet, men de er vel i bund og grund ikke ikke lavet til råvildtjagt.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#25
Enig.
Effektiv aflivning er det der tæller.
Der er selvfølgeligt et vist etisk aspekt i ikke at "smadre" et dyr - f.eks. med et alt for kraftigt gevær - det ser ikke kønt ud.
Jeg vil umiddelbart tro, at ethvert 308 projektil med blød næse afliver effektivt, hvis ellers skytten kan ramme dyrets vitale dele.
Hvis der så er nogle feinsmeckere imellem, som heller vil skyde med Swift A-frame er det helt fint. Core-Lokt fra Remington til 1/10 af prisen har jeg kun hørt godt om i sammenhæng med råvildt....Til større dyr som kræver bedre dybdevirkning for effektiv aflivning er en billigt kugle måske ikke lige sagen og en Swift A-frame eller lign. måske det eneste rigtige.....Men nu handler denne tråd altså om råvildt...og jeg er siker på at "skrammel"-projektiler nok skal aflive et rådyr effektivt.....jeg er mere bekymret for skytterne....jeg tror at det er skytternes evne til at skyde ordentligt, der er årsag til langt de fleste schweiss-hunde eftersøgninger i jagtlig sammenhæng - ikke projektilets beskaffenhed..

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#26
Jeg er enig i, at man selvfølgelig skal bruge noget ordentlig ammunition til jagt. Men jeg kan ikke se, hvorfor man skal betale mere for f.eks. Norma, når Lapua gør det mindst lige så godt (rådyr).
Jeg vil da også godt lige supplere med den eneste gang (7-9-13), jeg har tilkaldt en schweisshund. Jeg skød til en stor returbuk på ca. 100m (med Lapua 12g). Bukken tegnede ikke i skudet, men spurtede afsted alt hvad remmer og tøj kunne holde. Da jeg havde samlet underkæben op (min egen), gik jeg ud for at se efter eventuelle spor, for man skyder altså bare ikke forbi på 100m. 10m fra skudstedet lå der mørke bloddråber, og der hvor den var løbet over et dige ind i buskadset, lå der en pæn klat schweiss. Nå, tilbage til huset og ringe efter schweisshunden. Han kom 4 timer senere, hvorefter vi brugte to timer på at gennemsøge mosen (jeg VILLE finde det dyr). Hundeføreren mente, at jeg havde lavet et kødsår på bugen bag forbenet, da der ingen knoglestumper var, intet hår, og blodet var så mørkt, så vi opgav. Over til naboen og låne hans skydebænk. 3 skud senere viste det sig, at skuddene sad ca. 35cm for lavt og med en ret stor spredning[:0]
Hvad var der gået galt??? Jo, jeg havde ikke lige fået kontrolleret om løbet lå frit i forskæftet, så i gang med trærasp og sandpapir, og ud at skyde riffel ind igen.
Moralen er, det er ligegyldigt hvor god du er til at skyde og hvilken patron du stopper i, hvis der er mekaniske fejl. Så nu dobbeltcheckes alt udstyr inden jagt.

Mvh.
Torben

PS. Jeg fik ram på returbukken året efter. Den havde ingen mén, men et ar på den ene bov over "albuen".

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#27
Hej mphansen

Du vil gerne have en pæn kommentar, siger du. Hmmm, jeg fornemmer et modikum af sarkasme i dit indlæg, lol.

Nu hjælper det jo ikke, at der er blevet rettet i indlægget over mit svar. Plus at det nogle gange er det lidt belastende, at andre folk ikke kan læse "inden ad" men kommenterer i øst når der er svaret i vest. Det bruges der rigtig meget tid på i diverse fora.

Oplysninger om patroner til Rådyr: jeg kan jo kun give udtryk for min meníng (meninger er lige som en vis legemesdel: Alle har en).

Selvfølgelig kan Lapua (og andre patroner gøre jobbet), men det er da også en kvalitetspatron.

Som du ganske rigtig siger, kan 150-180 gr. kugler få dyrene ned. Jeg bruger selv gerne Norma Alaska, men det er ikke fordi jeg rider på en popularitesbølge, som det antydes andet steds (for øvrigt er det mit indtryk, at Norma Vulcan er mere udbredt og populær blandt danske jærgere. På drivjagt i Polen kan jeg da næsten ikke spytte, uden at ramme en dansk Vulcan-bruger og det uanset om der skydes rådyr eller vildsvin).

Nej, grunden til at jeg gerne bruger Alaska er følgende: Det er en kvalitetspatron og den er tung nok til både at få rådyr og vildsvin ned. Så kan man bruge en og samme patron til begge dyr og det er alt andet lige en fordel. Hvis man er urolig for kødødelæggelse, kan man jo bare skyde rådyret på halsen, det virker.

Mange andre patroner og kalibre virker da fint til rådyr (men det var jo ikke spørgsmålet i trådens start) som for eksempel kaliber 243. Personligt bruger jeg .308 Alaska, fordi jeg går på jagt efter andre mere skudstærke dyr end rådyr og fordi netop den kaliber og det patronvalg giver mig en større sikkerhedmargin. Konklusion: Det vigtigste må være sikerheden for at dyret går ned så hurtigt som muligt.
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Hej Panthera,
jeg har igennem en årrække kun brugt Lapua Mega 12g i min 308w. Jeg er yderst tilfreds virkningen. Typisk falder de på pletten, ellers er det med kort flugtstrækning og yderst moderat kødødelæggelse.
Nosler projektiler kan jeg kun fraråde til råvildt. De er meget voldsomme i udgangssiden.

Mvh

Zoli



Hej Zoli

Jeg har nogle Nosler Ballistic Tip 165 grains liggende...
Hvilke vildtarter ville de egentlig være passende til[?]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej ran.
Jeg har skudt råvildt og dåvildt med ballistic silver tip 165gr. fabriksladet fra winchester, i flere år.
Hvad skud til råvildt angår, må jeg medløbe og sige, den er voldsom. Men samtidig effektiv, jeg har vel nevet en 50-60 stk. råvildt med den og har 7-9-13[Smile] ikke haft en anskydning/eftersøgning. De går ikke langt, selv med en waidkugle. Jeg har lært at holde lavt[Wink] a.h.t. ryggen mm.
Derudover er den sublim til dåvildt, er så heldig at komme et RIGTIGT godt sted i Sverige, hvor vi 4 mand typisk nedlægger 15 hjorte på 3 dage i sep[Big Grin]. Nååh men det er altså rart bare at kunne samle hjorten op, hvor den er skudt, for derefter at tage hjem og sove, og ikke som de andre ligge og rode rundt med hunde og halløj.Har haft en hjort der gik 60m. som det længste. Men den var også nr. 2 i en doublet[Big Grin], så den vidste der var noget helt galt.
Desværre er der vist ikke nogen import af den for tiden, surt [Sad]

Mvh. Brian[/quote]
Svar
#29
Hej VX80

Jeg har skudt de fleste rådyr med Lapua Mega 150 grains, men har også skudt med Swift A-frame. Alle mine dyr er døde i knaldet, på nær et enkelt, som løb 40 meter på bagbene. Jeg havde skudt den forreste del af hjertet væk og såret det i forbenene ved samme lejlighed.
De to af dyrene har jeg ramt midt i rygsøjlen. Den ene med udgangshul og den anden uden udgangshul - begge med Lapua Mega. I den sidste uden udgangshul var det største fragment jeg fandt et stykke krøllet mantel på 3x5 mm - resten var pulveriseret. Jeg har fandt det heller ikke sidenhen i forbindelse med fortæring af dyret.....mit gæt er det må være løbet ind i marvkanalen i rygsøjlen....
I forbindelse med min forholdvis nystartede genladningskarriere har jeg været på udkig efter en blødnæst kugle, der er så billig, at den kan tage konkurrencen op med S&B træningsammo. Jeg forhørte mig først lidt omkring ivedr. Remington core-lokt, som var den billigste blødnæsede kugle jeg kunne finde. Hørte mest godt om den hos dem jeg kender i jagtlig sammenhæng, som havde prøvet den - men hørte en del negativt herinde, hvor jeg mener de fleste der ved noget om rifler (og skydning med samme) er med "ved bordet". Derfor kiggede jeg mig om efter en anden kugle, og endte med en lidt dyrere, men stadig billig kugle, der med en tilpasset ladning, fungerer godt i min riffel.
Hornady Spirepoint 150 grains med 45 grains Vitavovs N150 i et cal. 308win hylster... Prisen for en sådan patron inkl. fænghætte (hvis du har hylstret) er under prisen for en S&B spidsskarp. (Der gå dog en del tid med foretagenet - krudtafvejningen skal jo gøres præcist!!)
Jeg har endnu ikke skudt et dyr med pågældende ladning - men er sikker på at et rådyr vil dø lige så effektivt som med en Lapua Mega. Måske er kødødelæggelsen større end med mega´en - jeg ved det ikke endnu, men jeg tror ikke at et perfekt bladskud, hvor man ikke smadrer igennem en helt masse større knogler vil medføre værre ødelæggelse end f.eks. mega´en.... I tilfælde det ikke duer, har jeg en del A-frame på lager (fabriksladet) og har så til gengæld en hel del træningsammo med blød næse, som er tilpasset min riffel....så helt galt kan det ikke gå....[Smile]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)