Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
Hej Lille
Ideen er jo god og simpel nok. Til at forstå for alle.
Tror bare vi skal passe på med de forkortelser af jagttider.
Jeg kan ikke huske tilbage i tiden, hvor vi har fået jagttid tilbage, efter en forkortelse af en sådan.
Mener ikke det er sket, historisk set.
Så skal man måske få en "tinglyst" ret til at få jagttiden tilbage, om fem, syv eller 10 år. Evt. med 14 dage af gangen, for de enkelte regioner. Nogle steder vil det lykkes hurtigere end andre.
Vh.Mons
Svar
Hej alle

Som jeg har hørt det lidt på "vandrørene" vil "slaget" måske komme til at stå mellem "Ulfborgmodellen", evt. i lidt tilrettet version, og DJ's forkromede oplæg med forvaltningsplaner og hjortelaug.

Er der slet ingen der har kommentarer til Ulfborgmodellen - positive eller negative?

Mvh
Korthår [Smile]
Svar
Idéer til morgendagens hjortevildtforvaltning
Debatten om, hvilke rammer lodsejere og jægere fremover får til at kunne gå på jagt efter det store hjortevildt, er i fuld gang landet over. Tonen er skarp, mange har svært ved at skille egne jagtinteresser ad fra de overordnede hensyn, som Vildtforvaltningsrådet har udtrykt, der skal tages. Der stilles spørgsmålstegn ved fakta, og drøftelserne tager ofte udgangspunkt i det værste, man kan forestille sig, der kan ske, fremfor at bruge kræfterne konstruktivt til at hjælpe med at finde løsninger på udfordringerne. Følelserne sidder med andre ord uden på camouflagejakken.

Lars Jensen, hovedbestyrelsesmedlem, formand for Hjortevildtudvalget og for Den Nationale Hjortevildtgruppe, siger:
”Jeg vil gerne invitere alle vores medlemmer, der har interesse for det store hjortevildt, til at bidrage med idéer til, hvordan vi som jægere kan tage vores del af ansvaret for at hjortevildtet igen kommer i en fornuftig balance på kønsfordeling, aldersfordeling og geografisk udbredelse”.

– Og Lars Jensen fortsætter: ”Det er en unik mulighed vi har de næste måneder til at påvirke den udredningsproces, som Vildtforvaltningsrådet har bedt Den Nationale Hjortevildtgruppe om at forestå. Vi har modtaget en del forslag fra enkelt medlemmer og grupper, blandt andet fra Den Regionale Hjortevildtgruppe i Nordjylland, men der er plads til flere. – Og alt, hvad vi får og har fået vil naturligvis indgå i arbejdet”. Gruppen skal aflevere sin indstilling til december.

Du kan sende dine forslag ind direkte til os på post@jaegerne.dk eller til din lokale repræsentant i din regionale hjortevildtgruppe. Navne på denne kan findes på dette link: http://www.hjortevildt.dk/page763.aspx.

Vi vil så i de kommende uger samle spørgsmål og svar op fra sommerens debat samt svare på de indsendte. – Og alt vil være at finde på http://www.hjortevildt.dk.

Afslutningsvis siger Lars Jensen, at ”ingen skal være i tvivl om, at Danmarks Jægerforbund arbejder for at varetage medlemmernes interesser så godt det overhovedet kan lade sig gøre både på kort, mellem og lang sigt. Vi vil jo have mest mulig jagt og natur! Hvis de drøftede hjortevildtlav bliver en realitet til sin tid, så kæmper vi naturligvis for de bedst mulige vilkår for vores medlemmerne, uanset om de i givet fald bliver medlem af et lav eller ej”.

Vil du gerne vide mere om, hvad forvaltningsudfordringerne er ved hjortevildtet, samt hvad de mulige løsninger kan være, så gå ind på http://www.hjortevildt.dk og læs notatet herom.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hej alle

Som jeg har hørt det lidt på "vandrørene" vil "slaget" måske komme til at stå mellem "Ulfborgmodellen", evt. i lidt tilrettet version, og DJ's forkromede oplæg med forvaltningsplaner og hjortelaug.

Er der slet ingen der har kommentarer til Ulfborgmodellen - positive eller negative?

Mvh
Korthår [Smile]



Kontroversielt, men garanteret mere effektiv, og bedre udbytte i forhold til miljøbelastningen.

1/9 - 31/1 jagt på kalve og alle hjorte op til 4 sprosser pr stang
1/10 - 31/1 jagt på hinder og kalve fra 1 time før til 1 time efter sol op og ned.
1/11 - 31/12 jagt på hjorte større end 4 sprosser på 1 stang

Husk nu på at diverse teoretiske problemer, er udtænkt af primært folk, som har et erhverv som "snabeldyr" hvor deres levebrød, primært består af, at de for andres penge og resurser opfinder problemer, som de så selv kan få betalt for, at opfinde tungt administrative regler og styreformer, til løsning af deres selvopfundne problemer.

Krondyrsbestanden har gennem de sidste 30-40 år oplevet en næsten skræmmende succes, hvor der måske er opstået et væsentligt miljømæssigt aspekt, med for store mark og skrælleskader.
DER ER INGEN BELÆG FOR RENT BIOLOGISK/BESTANDSMÆSSIGT, AT PÅSTÅ AT DEN ULIGE KØNSFORDELING, HAR NOGEN NEGATIV PÅVIRKNING PÅ SELVE BESTANDEN. sandsynligvis vil den skæve kønsfordeling medvirke til en større tilvækst, med mindre miljøbelastninger.
Der findes i øvrigt heller ikke undersøgelser eller brugbare tællinger som viser før og nu antal/andel af voksne hjorte.
Dog må man erkende at der skydes forholdsvis flere voksne hjorte, end tidligere.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Jeg synes Ulfborg modellen virker fornuftig. Altså uden laug og vurdering af arealstørrelse.

Er der nogen, der ved om den relativt nye optællings-metode, der medførte "eksplosion" i Tranumbestanden er blevet accepteret som korrekt ? I Hanherred/Tranum begyndte de for nyligt at benytte en anden optællings-metode, blev det kort konkluderet i Jæger for 6-12mdr siden, og den estimerede kronvildtbestand blev skruet væsentligt i vejret.

Kan man konkludere ret meget, hvis en egn pludselig skruer bestands-estimatet væsentligt op blot baseret på en ny optællings-metode, som vist ikke er brugt andre steder ?

Eller var det en prøveballon, for at se om det blev acccepteret ?

Mvh Pete
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hej alle

Som jeg har hørt det lidt på "vandrørene" vil "slaget" måske komme til at stå mellem "Ulfborgmodellen", evt. i lidt tilrettet version, og DJ's forkromede oplæg med forvaltningsplaner og hjortelaug.

Er der slet ingen der har kommentarer til Ulfborgmodellen - positive eller negative?

Mvh
Korthår [Smile]



Kontroversielt, men garanteret mere effektiv, og bedre udbytte i forhold til miljøbelastningen.

1/9 - 31/1 jagt på kalve og alle hjorte op til 4 sprosser pr stang
1/10 - 31/1 jagt på hinder og kalve fra 1 time før til 1 time efter sol op og ned.
1/11 - 31/12 jagt på hjorte større end 4 sprosser på 1 stang

Husk nu på at diverse teoretiske problemer, er udtænkt af primært folk, som har et erhverv som "snabeldyr" hvor deres levebrød, primært består af, at de for andres penge og resurser opfinder problemer, som de så selv kan få betalt for, at opfinde tungt administrative regler og styreformer, til løsning af deres selvopfundne problemer.

Krondyrsbestanden har gennem de sidste 30-40 år oplevet en næsten skræmmende succes, hvor der måske er opstået et væsentligt miljømæssigt aspekt, med for store mark og skrælleskader.
DER ER INGEN BELÆG FOR RENT BIOLOGISK/BESTANDSMÆSSIGT, AT PÅSTÅ AT DEN ULIGE KØNSFORDELING, HAR NOGEN NEGATIV PÅVIRKNING PÅ SELVE BESTANDEN. sandsynligvis vil den skæve kønsfordeling medvirke til en større tilvækst, med mindre miljøbelastninger.
Der findes i øvrigt heller ikke undersøgelser eller brugbare tællinger som viser før og nu antal/andel af voksne hjorte.
Dog må man erkende at der skydes forholdsvis flere voksne hjorte, end tidligere.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Godt forslag MEN [Big Grin] hvad med at give dem fuldstændig fred og ro i september

1/10-31/1 hinder , kalve og hjorte op til 3 sprosser på en stang . fra 1 time før solopgang og til 1 time efter solnedgang.

1/1-31/1 alt kronvildt fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang

Det skal siges at jeg ikke selv har jagt i områder hvor der er kronvildt, og derfor ikke har megen praktisk erfaring med kronvildtjagt , forslagt skal ses som et bud der kan arbejdes videre med , det vigtige er at vente med at skyde " knogledyrene " til de igen også er " køddyr "

Mojn LWL
Svar
Lidt fra hjortegruppen

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Hej Kære jægere

Jeg har nu siddet og fulgt med i denne tråd.
På det jagt jeg har til rådighed kan man faktisk godt skyde kronvildt.
Sidste jagtsæson hørte jeg så på en fællesjagt, at der var dannet et ”hjortelaug”. Ok tænkte jeg, det er jo sikkert ikke noget der berøre mig eller den jagt som mine jagtkammerater og jeg selv dyrker.
Imidlertid var en at ”hjortelaugets” medlemmer med på denne jagt, og han kunne forklare mig at det i højeste grad ville berøre mine kammerater og mig. Vi ville i fremtiden få meget større hjorte, til glæde for alle der kommer ud i naturen. Lad mig med det samme sige at omtalte hjortelaug medlem, er opvokset i byen. Han har dog i efterhånden mange år boet i ”udkantsdanmark”, og mener derfor at han er en form for ekspert i spørgsmål vedrørende jagt, hvilket han også er rigtig god til at overbevise andre om.

Ok, for det første er jeg jo det man kalder ”udkantsdansker”, og det han kalder naturen og han tager ud i, kalder jeg hjemme. Jeg tager derimod ind til byen, hver dag (Århus), hvor jeg arbejder.
Når visse personer kommer hjem til mig falder de helt i staver over at se når der går et par stykker råvildt, eller en ræv igennem min have. Ved en gå/køretur igennem området ser de hverken dyr eller planter, men lægger meget mærke til nyrenoverede ejendomme, og andet af det som jeg betegner som uvigtigt.
Personligt har jeg svært ved at forstå byfolk, specielt det at de går meget højt op i at manipulere deres omgivelser, er ret uforståeligt for mig. Når jeg ser i Århus, bemærker jeg at jord helst skal dækkes af sten, beton eller asfalt. Om natten skal det hele være lyst op, mørke områder er alvorlige debattemaer. Træer og øvrige planter skal beskæres så de ”passer ind”. Alt hvad mennesker eller dyr laver, gør eller tænker, er nøje reguleret i forhold til en lang kompliceret række love og regler, der skal sørge for tryghed til almenheden. Selv hvornår man krydser gaden er reguleret af et automatisk lyssignal, opsat efter nogle bestemte regulære og love.

Vi ved godt at de ”rigtige” danskere, godt vil hjælpe os udkantsdanskere. Når alt kommer til alt, er vi jo dumme, uudannede, uoplyste, derfor uvidende, og i det hele taget nogle stakler. Derudover bor vi alle sammen i faldefærdige rønner, går rundt, i enten træsko eller gummistøvler, og sover på madrasser fyldt med halm og sorte penge. Derfor kan vi jo heller ikke selv tage vare på os selv, og da slet ikke vores omgivelser. Se bare hvordan der hersker komplet ”uorden” her hvor sådan nogen som mig bor. Dyrene ”vildtet” går rundt uden nogen har styr på dem, og der er oven i købet mørkt om natten, og ingen lys til at regulere hvem eller hvad der går over vejen hvornår.

Os der bor her lever sammen med kronvildtet, nøjagtigt lige som vi lever med alt andet vildt, og vi jager det lige så ansvarligt som alt andet vildt. Nu kommer der så nogle selvbestaltede såkaldte hjortelaug, og vil til at fortælle os hvordan vi skal leve med, og jage kronvildtet. Jeg er opvokset på en gård, har i dag dog intet med landbruget at gøre. En ting vil jeg dog på det kraftigste holde fast i, og det er at min hobby (jagt), må aldrig komme til at ødelægge noget for andre (landmandens) levebrød. Hvis der er et problem med at kronvildtet ødelægger for meget skal det naturligvis reguleres. Det er ikke noget et eller andet laug skal tage stilling til, det kan landbrugsorganisationerne faktisk godt selv tage stilling til uden indblanding udefra. Landmanden skal nok fortælle jægerne der jager ved ham hvis der skal skydes mere, ellers kan han jo leje jagten ud til andre året efter. Nu skal i ikke gå og være bange for at landmændene blot ønsker kronvildtet skudt væk. De fleste landmænd er faktisk meget glade for at en god varieret vildtbestand på deres jord, det gælder både dem der går på jagt og dem der ikke gør.
Så er der jagtlejeindtægter. De landmænd som ikke går på jagt kan jo, nyde godt af at vi jægere jo går amok over kronvildt, og nogle jæger med glæde er villige til at betale svimlende beløb i jagtleje for sådan noget jagt, og at jægere dermed selv har drevet jagtlejepriserne helt gevaldigt op.

Så er vi tilbage ved ”hjortelaug”, hvem er disse mennesker? Jeg kender kun en der er medlem af sådan et lav, og hvordan er han kommet med i det. Hans holdning kender jeg, det er udelukkende store hjorte, og så meget ”avlsmateriale” som muligt. Kommer disse lav til at kunne bestemme over landmænd og andre lodsejeres jagtret, og dermed råderet over jorder. Hvis ja, er vi så ikke ved at være henne ved kommunistiske forhold, hvor stat, kommissioner eller udvalg i virkeligheden bestemmer over jorden, og er det en udvikling vi ønsker her i lille Danmark?

Det jagt jeg har til rådighed har vi gode forhold til naboer, og fryder os hvis en skyder en stor hjort. Det kan godt gå år imellem at der faldet en rigtig stor hjort. Dette hænger dog ikke sammen med at de store hjorte mangler, men mere med at de er ekstremt svære og få skud til. For det første er disse hjorte normalvis alene uden for brunsttiden. Derudover er de meget forsigtige, og kommer normalt kun ud i åbent område på tidspunkter hvor der ikke må skydes. For en der ikke kender forholdene (eksempelvis; en der kommer ud i naturen frem for at bo her), kan det måske forekomme at der ikke findes store hjorte her, hvilket absolut ikke er tilfældet.

De jæger (nabojæger) som jager omkring jagten hvor jeg selv går, er en lidt blandet skare. Nogle vil godt skyde store hjorte, og andre, som jeg selv, foretrækker ungdyr, fortrinsvis kalve. De få af dem som kan se noget fornuft i et kronvildtlaug, er naturligvis dem der vil skyde store hjorte. Personligt har jeg intet imod at en nabo skyder en stor hjort 1. september, selv om jeg har en helt klar holdning til at sådan en skal spises. Jeg tager normalt på andejagt 1. september, men har ved en enkelt lejlighed gået efter hjort (fik også en), og den måtte laves til spegepølse hvilket irriterede mig.
Der er heller ingen tvivl om at bestanden hvor jeg jager vokser år for år, og at den indeholder alt fra helt unge til helt gamle, dog absolut mindst af sidstnævnte, men er det ikke meget naturligt?

Dette var så lidt af tankerne omkring denne tråd. Når alt kommer til alt er der jo sådan set ingen der behøver at tage mine jagtkammeraters eller mine tanker alvorlige. Vi er jo bare udkantsdanskere, og vi ved ikke hvad er bedst for os selv, og bør derfor være glade for at nogle vidende folk vil regulere jagten på kronvildt for os. Vi bliver jo nødt til at have regulativer, regler, forordninger og love til at regulere alt i vore ellers triste hverdag, det må vi simpelt hen bare kunne indse selv som udkantsdanskere. Med lidt held kan vi også engang få alt asfalteret den bare jord og gadelys over det hele, så vi ikke længer behøver at blive skræmt af nattens mørke og få beskidte træsko/gummistøvler.

Når jeg læser tråden igennem ser jeg dog håb, der er heldigvis andre som ikke bare er overlykkelige over at vores kronvildtsjagt skal gennemreguleres mere end den allerede er, eksemplevis ser jeg at folk som rolin, CP og na, ikke bare bøjer hovedet og siger javel.

Sonny
Svar
@Sonny

Hold da kæft hvor er det godt skrevet, sidder med en klump i halsen, for du har jo lige ramt det "som jeg tror" vi næsten alle føler og tænker, men ikke selv kan få skrevet.

Takker mange gange for dette indlæg.

/Rolin

PS: Sonny syntes du skulle sende det til post@jaegerne.dk så kan de få lidt at tænke over.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
@ bobo
Super godt skrevet.
Venlig hilsen
Svar
10-4 fra en anden udkantsdansker.
Svar
Tilbage til virkeligheden!

Tag en kiks og tør øjnene!

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
@Thorlak

Hvilken virkelighed mener du[?].

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
BOBO Sonny
Må jeg stjæle dit indlæg, og sende det til både Claus Lind Christensen og Lars Jensen.
Du ved de 2 kloge hoveder fra jægerforbundet, som jo så godt ved hvad der er bedst for os stakler.[Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Hej jægere

Tak for ros.

Ja na, du må godt sende indlægget videre, jeg står gerne ved mine ord. Dejligt at se så meget støtte.

Jeg tænkte nok at jeg ikke var den eneste stakkel, som ikke har forstand på hvad der er bedst.

Sonny Willy Jensen
Svar
Rolin,

Udkantsdansker, hvad er det for en mærkat at sætte på sig selv.

"Vi ved godt at de ”rigtige” danskere, godt vil hjælpe os udkantsdanskere. Når alt kommer til alt, er vi jo dumme, uudannede, uoplyste, derfor uvidende, og i det hele taget nogle stakler."

Hvad er det for noget usigelig vås at skrive at skrive om sig selv og samtidigt pådutte resten af den danske befolkning for en bestemt og negativ holdning. "rigtige" danskere og udkantsdansker - en uforfalsket hjerne prut.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ar...291339.ece

http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/E...sdansker”/

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
En københavner spurgte en fynbo om hvordan det var at bo på en ø.

Vores egen forhenværende statsminister har selv brugt udtrykket udkantsdanmark. Vores nuværende statsminister ligeså.

@Thorlak. De snakker jo ned til os. De er bedrevidende. De lytter ikke til saglige argumenter medmindre det passer ind i deres planer. Lidt omskrevet. Correct first words, the rest is bullshit. Mener argumentationen er negativt ladet når man starter med at tale ned til andre.
Svar
"Vi ved godt at de ”rigtige” danskere, godt vil hjælpe os udkantsdanskere. Når alt kommer til alt, er vi jo dumme, uudannede, uoplyste, derfor uvidende, og i det hele taget nogle stakler."

Jeg mener stadig at ovenstående er unødvendig flæbende klynkeri.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

"Vi ved godt at de ”rigtige” danskere, godt vil hjælpe os udkantsdanskere. Når alt kommer til alt, er vi jo dumme, uudannede, uoplyste, derfor uvidende, og i det hele taget nogle stakler."

Jeg mener stadig at ovenstående er unødvendig flæbende klynkeri.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Nej Thorlak
Der er faktisk den holdning der oftest udtrykkes fra "de kloge" i storbyerne. Som ofte lever af at lave så meningsløse og uforståelige regler at ingen, dem selv inklusive forstår det.
Jeg er helt sikker på at Sony, ikke har nogen klynkende opfattelse af sig selv. Derimod giver han udtryk for en ægte og overbærende ironi omkring de tosser inde fra stenbroen, som reelt ikke fatter en fis. Men alligevel vil belemre alt og alle med deres "viden"


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)