Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
Bobo, hvor er det lige der dannes et A og B hold i de fremsatte forslag? I det forslag DJ fremsætter behøver den lille jæger (er han max 1,5 m høj) du omtaler, ikke engang tale med sine naboer om den lokale forvaltning inden han skyder alle de 18-endere han lyster på de 9ha.

Personligt ser jeg ikke de fremsatte forslag ændre ret meget ved andelen af reelt gamle hjorte i bestanden. En hjort vil vel typisk blive 12-ender i sit 3. - 5. leveår, så det er stadig mange år han skal leve som "lovlig" inden han er gammel.
Svar
Jægeren må skyde kalve i forslag nr 1 og 2 forslag nr 2 må han skyde hind og kalv salm 6 takker på en stang. Hjortejagten bliver reduceret til 6-8 uger. Medlemmer af et laug må tage fra værktøjskassen og sætte tag og lukkede sider på skydetårnet. Det er da at gøre grin med folk, det næste er vel at hvis pisser i medvind så må man kun skyde hjorten hvis den kommer sønden for.
Svar
DJ på slingrekurs

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Ja nu står det hele klart for mig.
A holdet er dem med Alle pengene, Al jorden. B holdet er dem med Begrænset økonomi og Begrænset areal. A-holdet må skyde alle de dyr de har lyst til, de kan dykke ned i værktøjskassen og få et isoleret skydetårn som de kan sidde i også under den skumringsjagt der ligger i værktøjskassen, Er det så deres dyre jagttøj ikke bliver vådt og riflen skal begynde at ruste? Hvis det er for koldt om vinteren i det overdækkede skydehus med lukkede sider, så kan de få lov til at skyde uden for jagttiderne ifølge værktøjskassen, smalhind i maj og juni måned. B holdet på skyde fra åben platform i dagtimerne og kun store hjorte i en Begrænset periode. Det skriger da til omverdenen. Ja jeg ved godt, meld dig ind i et hjortelaug så må du også det hele. Men hvad nu hvis hjortelauget ikke vil have dig som medlem fordi du kun har 49,9 ha jord og er kerneområde for unghjortene op til 6 takker på den ene stang?
Svar
Unknown, nu nærmer det sig tuderi...:-)
Hvad er det der skal få ejeren af de 49 ha til at holde sig ude af et laug/nabosamarbejde? Der er da ikke lagt op til at store lodsejere skal kunne holde små ude.
Citat:quote:

Er der forresten nogen der kan se hvilke gener der er gode til at sikre kronvildtets bestand de næste 1000 år?


Nej lige præcis, det er derfor der behov for konkurrence mellem voksne hjorte om at beslå hinderne. Det er hinderne og ikke mennesker der skal vælge hvem der parrer.
Svar
DJ på kollisionskurs med medlemmerne

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Ja kan kun give DJ tidligere formand Ole Roed Jakobsen, ret i at DJ skal se at rette ind i linie med flertallet af deres medlemmer, samt lige tænke på at de er med til at ødelægge fremtiden for samtlige jægere i Danmark, noget de i kampens hede glemmer, men de har vel meget at tænke på med Magtens hus[xx(]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by Martin BN

Unknown, nu nærmer det sig tuderi...:-)
Hvad er det der skal få ejeren af de 49 ha til at holde sig ude af et laug/nabosamarbejde? Der er da ikke lagt op til at store lodsejere skal kunne holde små ude.
[quote]Er der forresten nogen der kan se hvilke gener der er gode til at sikre kronvildtets bestand de næste 1000 år?


Nej lige præcis, det er derfor der behov for konkurrence mellem voksne hjorte om at beslå hinderne. Det er hinderne og ikke mennesker der skal vælge hvem der parrer.

Sjovt. Du må læse biblen ligeså godt som fanden.
Svar
Foreningsfrihed.
http://www.netnatur.dk/jagtpolitik/forsi...de-tungest
Rent principelt så mener jeg det er mærkeligt at tvinge folk ind i en forening. Der er åbenbart andre der syntes det samme.
Selv om jeg ikke har kronvildt på terrænnet så kan jeg da nemt lave et laug sammen med naboerne og så kan vi få tag over skydetårnet. Fedest.
Svar
Jeg har fulgt lidt med på sidelinien i denne debat. Jeg har sendt nedenstående til DJ's formand, formanden for Danmarks Jægerforbunds Hjortevildt­udvalg og formanden i den lokale Hjortevildtgruppen:

"Kære tillidsvalgte i Danmarks Jægerforbund

Efter DJ's opfordring vil jeg gerne give mit synspunkt til kende angående arbejdet med kronvildtforvaltning:

1) Husk fagligheden

2) loven skal være lige for alle.

3) hvis der skal være flere gamle/store hjorte, så fred dem

4) hvis der skal være færre hinder og kalve, så skyd dem

ad 1) jagttider og forvaltningsplaner SKAL være fagligt funderet. Hvilken evidens findes der om manipulation af bestandssammensætningen ved ændret afskydningspolitik eller hjortelav?
Hvis der skal laves ændringer, må det være et minimumskrav
- at ændringen gøres midlertidig, således at det kræver en aktiv beslutning, hvis forsøget skal gøres permanent.
- at der laves et baseline-studie i forhold til køns- og alderssammensætning.
- at der laves et veldefineret mål, som kan evalueres efter forsøgets afslutning (INDEN forsøget gøres til en permanent lov)

ad 2) Jeg finder det forkert, at lave et A- og et B-hold, så jagtmulighederne afhænger af arealstørrelse eller om man er medlem af et hjortelav.

ad 3) og 4) Hvis man vil have skudt flere hinder og kalve, bør der være perioder, hvor de gamle/store hjorte er fredede, mens kalve og hinder må jages. Derved undgår man, at jægeren undlader at skyde en kalv fordi han håber, at der vil komme en stor hjort.

mvh
Lars M. L."

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
Lars det er rigtig godt [Smile] '

har selv i går haft en snak med min lokale forenings formand om problematikken, han fortalte at det var hans opfattelse at rigtig mange medlemmer slet ikke er klar over hvad der er ved at ske.

jeg kan kun opfordre til at vi alle tager fat i vores lokale foreninger og den vej lægger pres på DJ.
jeg ved at der her nordenfjords bliver arbejdet på højtryk med at råbe DJ's formand, formanden for Danmarks Jægerforbunds Hjortevildt­udvalg op,

det er nu der skal handles hvis vi skal have mulighed for at gøre vores meninger gældende, hvad enten de er positive eller negative

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
Det lyder fornuftigt.
Svar
Hollandsk syge

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Tja simpelt hovedregning fortæller at når en bestand vokser med 300% over 10 år. Så er der født forholdsvis få hjorte for 10 år siden. Hvis en lille procentdel af disse er skudt væk under opvæksten så er det klart at der er et enormt fabrikeret underskud af store hjorte 10 år senere. Man kan vist først kigge på bestandsammensætningen under mere kritiske og objektive øjne når bestandtilvæksten er 1-2%årligt.Der er vist nogen der trænger til at vende skråen og lade andre 10år passere førend man gør noget ved "problemerne"
Personligt så har jeg snakket med hjorteoptællere som på dagen har talt over 1500 stykker kronvildt på deres arealer og alligevel så er der i de officielle rapporter nævnt tal for hele klyngen som er mindre end det opgivede antal dyr på en lille del af det samlede areal. Man må huske på at dyrene ikke kan tælles to gange da de tælles samme dag og fra morgenstunden af. Folkene i skovene og må markerne på ved hvad de laver.
Svar
Problemet er at diverse beslutninger fra højere sted, søges fremmet ved hjælp af floskler, og udsagn om at VFR politikker ikke er til diskusion. I stedet for at forklare at visse landmænd er ved at blive "spist fra hus og hjem" ja så fremture man med udokumenterbare postulater om forkert kønssammensætning, og for få gamle hjorte.

Undersøgelser viser intet om at mange gamle hjorte har anden væsentlig betydning, end at bestanden levere forholdsvis mange markskader i forhold til de mulige antal jagtoplevelser. Samt giver store trofæer til relativt få.

Undersøgelser punktere også myten om at det er de gamle hjorte der giver fremrykket brunst. Den fremrykkede brunst er primært et produkt af gode fødemuligheder, og velnærede hundyr.

Undersøgelser viser at gamle forældre giver større risiko for gendefekter.

DJ's målsætning om "Mest jagt til flest" harmonere ikke med ieen om mange gamle hjorte i en bestand.
En bestand med mange gamle handyr og en ligelig konsfordeling producere ca 20 jagtmuligheder pr 100 overvintrende dyr pr år

En bestand med meget skæv kønsfordeling 80% hundyr og 20% handyr kan levere 60 jagtoplevelser pr 100overvintrende dyr pr år.

Løsningsmodellerne fra etableret side synes mest at være drevet af en form for vildsom egoisme, baseret på at det primært er "OS" og ikke "OS ALLE" Sammen med en generel mistro til vores naboer og medjægere.

Mit provokerend løsningsforslag er:
1 voksen hjort pr påbegyndt 50 Ha sammenhængende jagt pr år
1 hundyr/kalv og 1årsdyr uanset køn prpåbegyndt 10Ha sammenhængende areal pr år
Kun de almindelige 1/50ha restriktioner på alle hanner op til totalt 12 sprosser
Fredning af 12+ sprossede handyr 2 ud af 3 år

Resultal:
Høj produktivitet af en given bestandsbelastning
Mange jagtmuligheder for mange, og især i forhold til areal.
En reel mulighed for at påvirke til at det er reelt store og stærke hjorte som præger.

Så kanman jo på individuel plan justere sine jagt og forvaltningsmuligheder ved at indgå naboaftaler.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
n a, hvis du absolut skal provokere vil jeg da også gøre det:

Efter min ydmyge mening findes der allerede rigeligt med love, regler, og forordninger i dette land, så jeg mener slet ikke der er behov for landsdækkende ændringer i forhold til kronvildtjagt.
Specielt finder jeg det lidt bekymrende at man skal lade godt kød gå så længe at det bliver mindre godt, fordi der er nogen som mener at store horn på væggen er det vigtigste ved hjortevildt(dette er ikke kritik af trofæjægere, har selv nogle horn hængene).
Er en del at det med store trofæer ikke lige netop at de skal være svære og sjældne at komme til at få skud på?

Endeligt må jeg sige at der hvor jeg går på jagt findes der allerede store hjorte, også uden hjortelaug og specielle regler. Dette er selv om jægerne i området er en helt almindelig broget skare, hvor de fleste skyder unghjorte, og kun få lader dem gå.
Det kan godt ske at det vil være fornuftigt at gå ind og lave visse lokale tiltag nogen steder, men disse bør ikke gøre forskel på om man er medlem af en forening (laug) eller ej, og de bør helt klart være tidsbegrænsede.

Sonny
Svar
Når man læser de mere officielle kanaler så virker det som om det kun er Netnatur der taler den almindelige jægers sag.
Svar
Pressemeddelelse fra DJ

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Debataften slog revner

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
mine favoritløsninger. Så kan vi også slippe for unødig brug ag blyfyldte projektiler. Samtidigt slipper vi for at skulle spilde vores tid, på ukristelige tider af døgnet, i alt slags lor**vejr.
http://netnatur.dk/kort-jagt-nyt/3400-sa...valtningen


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)