Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
Nu har jeg læst rapporten og der er intet i den som tilsiger at det er nødvendigt at ændre et komma i den nuværende jagtlov. Bestanden på Djursland har rigeligt med hanner til at viderføre generne. Der er ingen steder i verden hvor hjortevildet ikke er underlagt jægeres gunst efter deres gevirer. Så det er ikke fysisk muligt at dokumentere hvordan en bestandsammensætning ville være i naturen. Resten er ævl og bævl om hvilken biologi linje man brænder for. Statistik og prognoser, estimater, evaluerede modeller, formodede kønssammensætning, aldersfordeling og overlevelse beregnet ud fra livstabeller. Der er ikke ret meget håndgribeligt i de ord.

En sammensuring af rapporten.
Sådanne konkrete (målbare) optimeringsønsker (som ikke alle lader sig realisere
samtidigt) kunne være:
i. Det højest mulige udtag af dyr eller kød
ii. Flest mulige store trofæer
iii. En høj andel gamle handyr i bestanden
iv. Sikring af bestandens langsigtede levedygtighed (herunder genetisk)
v. En ”naturlig” demografisk sammensætning
vi. Minimering af skader (afgrøde, skov, trafik)
vii. Et bestemt niveau af afgræsning af naturarealer.
Uanset hvilke målsætninger man for en given bestand måtte ønske at fremme,
skal man i forbindelse med tilrettelæggelsen af sin afskydning tage stilling
til følgende bestandsspørgsmål:
1) Hvor stor ønskes bestanden at være?
2) Hvilken demografisk sammensætning skal bestanden have?
a. Hvilket forhold ønskes mellem antallet af hundyr og handyr?
b. Hvilken aldersfordeling tilstræbes inden for hvert køn?
Rapporten er forholdsvis neutral i sine betragtninger omkring disse punkter. Så derfor må der være nogen i hjortegruppen som har bestemt at flest mulige store trofæer er mere vigtigt end bestandens langsigtede overlevelse ( det har slet ikke været debatteret i hjorteudvalgene)
Personligt så ville jeg vælge bestandens langsigtede overlevelse frem for gevirer og så ville jeg vælge maksimalt kød og jagt oplevelse frem for gevirer. Heri kan bestanden passes og plejes og udvikles på den lange bane.
Kronvildtets største problem er deres sammenklumpninger i sommerperioderne når de søger føde på landmandens marker og om vinteren når se skræller barken af skovejerens træer.
Svar
Der er faktisk et stort område her i verden, hvor man kan studere en vildtbestand, som ikke bliver beskudt af mennesker:

http://www.ibtimes.co.uk/wildlife-cherno...ts-1477124

Ellers må man jo give na ret i et vigtigt fakta: Kronvildbestanden er nærmest eksploderet hen over de sidste 10-15 år.

Sonny
Svar
Ny formand i hjortevildtgruppen

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Hej. Der er et stort problem med Danske jægere.

Vi er opdraget forkert og det er der mange grunde til,!!!!!!!
JEG mener at en af de væsentligste grunde til det er, at der er blevet lavet alt for mange jagt film hvor det kun bliver skudt handyr, hjorte/bukke. Man ser ikke at der bliver skudt mange hundyr.
En af de væsentligste medspillere på dette punkt er Hunters video, hvor de der tager jagttegn, som ikke er opdraget med selektiv jagt, ikke får forståelsen for jagt og går i den tro at det kun kommer an på at skyde hjorte/bukke.
Der er mange måder at komme det til livs,
Hvis man ser på udlandet så er der flere måder at gøre det på, jeg vil nævne et par stykker, jeg ved at det ikke er lige populært de oplæg jeg kommer med.
• Store område kvoter f.eks. 50 til 100 km2 ingen yderlig areal krav
Vil det ske! så når der ikke er flere hjorte vil jægeren også begynde at skyde hundyr og kalve, man skyder ikke en hundyr og kalv hvis der er en muglighed for at der kommer en hjort, så vil man igen få nedbragt bestanden eller bare for skudt tillæget
• Alle dyr skal ind meldes, hun/han
• Længere jagttid på vildtet både nat/aften jagt og ungdyrs jagt hele året. Det ville løse problemet med den store tilvækst, fordi at der trækker mange hundyr ud med deres kalve fra året før og sætter kalv i små skov stykker, det ville også skåne mange små bukke pga. at det vil være sjovere at få et ungdyr (kron) end en lille et års buk.
Hvis man ser på Tyskland så er der i nogle Forste der ,skal godkende om det er et af skuds dyr man har skudt, hvis ikke så får man –point og hvis man får for mange minusser, så skal man bevise man må skyde hjort igen, ved at gå til en prøve i at alders vurdere dyr igen , og hvis man har prøvet og side at se på kron vildt så er dette ikke så svært.
Den danske Jæger uddannelsen er den god nok til at kan varetage afskydningen af alle vildt arter ?????
Skyde færdigheder er de gode nok, hvis man ser på Norge så skal de op til en skyde prøve HVERT år med den riffel/kaliber de vil bruge på jagt, før at de kommer op til prøve skal de også have været ude at træne, dette skal bevises.
Og hvis man er bedre skytte, kan man også skyde når det en næsten mørkt, kan man ikke magte dette så lad være, den er ikke længere.
Mvh.
Rasmussen45
Svar
Klart mandat til DJ’s Hjortevildtudvalgs videre arbejde

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Advarer mod fredning efter antal sprosser

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
egon Bennetsens indlæg er det klogeste jeg har set længe

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

egon Bennetsens indlæg er det klogeste jeg har set længe

mvh
Strom, naturgænger



Kære Strom [Smile]
Muligvis klogt og uden tvivl rigtigt.
Argumenterne mod, og udfordringerne med, sprossefredning er velkendte.
Udelukkende jagttidsstyring, som forslået af debatøren, har dog vist mindst lige så store udfordringer som sprossefredningen, og kan ikke stå alene, hvis målet skal nås. (Erfaringer fra Vestjylland).

Som du jo udmærket véd, bevæger kronvildtet sig over meget store arealer og i min optik er det eneste objektive kriterie for en afskydning; noget der kan tælles/vejes/måles med et utvetydigt facit med 2 streger under.
Overlades den selektive udvælgelse til den enkelte jægers dømmekraft og begær [:o)] - er vi vist slået tilbage til start igen.

Men måske kunne et alternativt afskydningskriterie være vægten. Eks. min. 6 sprosser på den ene stang eller gevirvægt på minimum 5 kg.?
Det ville så være op til skyttens ekspertise, om han var så sikker i sin subjektive bedømmelse, at han turde slippe kuglen [8D]

Mvh
Korthår [Smile]

Iøvrigt har jeg en "lommefuld" tomme 223 hylstre, hvis du kommer på disse kanter. [Smile]
Svar
Korthår
Hele problematikken med sprosser og gevirvægt, virker reelt stik modsat af intention. Man burde bare lystigt klappe til alt under 10 ender, og kun have meget begrænset jagttid på hjorte over 12 ender. Det vil rent avlsmæssigt medføre anlæg for større opsatser.

Vi mangler dog stadigvæk bare den fjerneste dokumentation for at der er et reelt problem.
At nogle jagtbrugere (ejere/lejere) gerne vil have store trofæer, er ret beset ikke baseret på Fakta. Derimod er det Egopolitisk.
Hvad med om vi undersøgte hvad der er fup(politik) og hvad der er fakta (biologisk).
Hvad med om vi undersøgte hvad flertallet af danske jægere reelt ønskede, og ikke kun hvad en snæver gruppe af privilegerede ønsker.
Dette sammenholdt med problematik omkring afgrødeskader, burde vel være det som vægter i en fremtidig jagtforvaltning.

Løsning på manglende gamle og store hjorte løses simpelt ved kun at have jagttid på store hjorte i meget kort tid.
Løsning på for store lokalbestande af hundyr, løses vel ved øget skydetid indenfor den gældende fredningstid.
Hvis målet er en reduktion af hundyr, så lær jægere kun at skyde på enkeltdyr og ikke dyr i en rudel.
Hvis målet derimod er en spredning/flytning, er midlet vel at man benytter flest mulige chancer til at skyde dyr fra en rudel,
Begge midler bør kunne bruges både før og efter sol op og ned.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Ens jagttider

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Det lugter af at der bliver en (meget) kort jagttid på hjorte...
Svar
Nyt forslag

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Jeg havde nu heller set at hjortene var fredede i brunsten.
Men trods kompromierns holdeplads ser det vel ikke helt skævt ud,det vil i hvert fald sikre at mange hjorte vil nå at blive ældre.
Om der så vil blive skudt hinder og kalve nok må tiden vise.
Men tror ikke dette vil stabiliserer bestanden.
Svar
Vi må konstatere at det lykkedes for os at korte jagttiden på hjorte ned fra 5 måneder til 6 uger, i stedet for at ville samarbejde. Som jeg skrev længere oppe i tråden, så er jeg ikke så meget i tvivl om at dette kommer til at virke, men det giver bare mindre jagt(tid) til alle. Hvis det ikke virker i denne form, kan man bare korte yderligere af jagttiden indtil niveauet passer. Når det nu ser ud som det gør, havde jeg klart hellere set en fredning af hjortene i brunsten, men jeg anerkender problemstillingen i forhold til at få øget afskydningen af hinder og kalve.
Svar
Ammen for hulen da, kun brunstjagt[xx(], havde godt nok hellere set at der blev en jagttid i december/ januar, men der må være et stort flertal i Hjortevildts gruppen der er helt tosset gal med spegepølse,
Jægerforbundet på råber sig etik, etik, etik, den har jeg svært ved at få øje op når man stort set kun fokuserer på trofæer

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
Hvad havde i forventet jer, når DJ igen sidde til bords og er med til at ødelægge endnu en jagt.

Måske skulle der også her være en afstemning blandt medlemmerne, om det ikke var på tide at hovedbestyrelsen blev draget til ansvar, for herefter at bliver fyret med omgående virkning, havde det været en alm. virksomhed var det aldrig gået, måske i en bank.

Der er så mange munde der skal mættes i DJ, at de har travlt med alt andet end at vartage jagten.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Demokratisk underskud

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Skyder ved siden af

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
hovedet på sømmet !!
lad os få hr Bennetsen frem i forreste linie

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Enig - Egon Bennetsen (og Strom) får min stemme.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)