Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
Hvorfor lytter man ikke til Egon Bennetsen i Den nationale Hjortevildtsgruppe, nej fordi dem der sidder der, er meget klogere end alle andre, lidt ligesom toppen af poppen i DJ, tror det er på tide, der igen bliver sendt et par kongekroner til de tåber der forsøger at ødelægge jagten.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Egon Bennetsen

Har også min stemme..Det er da det klogeste der er sagt i den sag ind til videre. Og hvorfor ikke bruge den model som virker i Nordjylland. det ville både spare tid og penge og så kunne vi komme videre. men nej der skal opfindes en dyb tallækken igen igen

Hilsen H.S.Jensen
Svar
Rapporten virker faglig og saglig velfunderet. En glæde at læse noget som er gennemarbejdet.
Svar
Der deltager mange kloge mennesker i debatten om jagtiderne på kronvildtet, alle har et budskab ligesom alle (tror jeg) ønsker den sundeste/stærkeste bestand.

Derfor synes jeg ikke det klæder os, med udtalelser som dem Rolin kommer med om DJ og Hjortevildtgruppen.

Jeg er dog enig i, at hverken den nyligt opslåede løsningsmodel eller nogle af de tidligere er vejen til endegyldig succes.

Men at I ikke forholder jer en anelse mere skeptiske overfor Egon Bennetsens artikel (rapport er ikke en korrekt betegnelse i min optik), det skæmmer mig. Hvorfor skulle han alene vide? Nuvel, hovedparten af hvad jeg læser i artiklen en jeg enig i og finder fornuftigt med der er altså også steder hvor det stikker helt af for ham og hvor de teoretiske modeller ikke stemmer overens med virkeligheden. Og igen er jeg bare nød til at fokusere på at bare fordi jeg er enig med ham, så er det langt fra sikkert at det er rigtigt.

Men nedenstående kommer de et par eksempler på hvor jeg stopper op i artiklen og undrer mig.

"Og så er vi fremme ved det nye forslags afgørende fejl. I stedet for at reducere afskydningen i aldersklassen 4-8 år, som er helt afgørende, hvis man vil have hjorte i aldersklassen 8 år og opefter"

Her taler han jo egentlig for en fredning af mellemhjortene, som hidtil har eksisteret i det midt/vestjyske og som jeg har hørt mange af EB støtter, kritisere

"Al teori og praksis tilsiger, at hvis der skal være en væsentlig andel voksne og gamle hjorte i bestanden, er det helt afgørende, at alderspyramiden er stejl fra 4 år og opefter. Det strider mod forslaget om at jage hjortene i brunsttiden, hvor netop de 4-årige og ældre hjorte med deres brøl gør opmærksom på deres tilstedeværelse"

Her er det jo med alt tydelighed vist i andre lande at en bestand med store og ældre hjorte godt kan harmonere med brunstjagt - spørgsmålet er jo så om det kan overføres til Danmark og om vi overhovedet ønsker brunstjagt med det dårligere kød til følge?

"Hvorfor vil jægerne dog bytte en 3 mdr. spændingsfyldt jagtperiode, med en kortere på 6 uger, der oven i købet er forbeholdt de skovejere, der har brunsthjortene stående i netop denne periode?"

Siger EB ikke i den sætning at brunstjagt ikke er spændende?

"Med en skovejendom på 66 ha beliggende med statsplantager på tre sider, har jeg, i de 28 år der har været jagttid på kronhjorte, siddet på anstand over 2.500 gange før det lykkedes mig at skyde en stor, voksen hjort. Og det var vel at mærke kun min anden hjort."

Med lidt fingerregning når jeg frem til at EB har været på anstandsjagt ca. én gang dagligt på sit areal på 66 ha i jagtsæsonen[:0]. Her bliver jeg skeptisk og når min skepsis er vakt, så overfører jeg den automatisk over på andre udsagn fra samme mand. I øvrigt finder jeg han titel/visitkort pudsigt "Egon Bennetsen, vildtbiolog og skovejer". Jeg underskriver mig da heller ikke " Bo, Tømrer og husejer" Er der noget han har behov for at vise?

"FIG. 2 Som det ses på figur 2 er der voksne hjorte på ejendommen i brunsttiden, og får vi påtvunget en model med 6 ugers jagttid i brunsten, vil jeg naturligvis skyde en. Men allerede efter et par år, vil det ikke længere være muligt at skyde hjorte i den alder."

EB har tidligere i artiklen udråbt brunstjagt/kød til at være umoralsk og uetisk, faktisk slutter han med at sige at det er dyreetisk angribeligt, men nu vil han naturligvis også selv skyde en hjort. Morale er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt, igen et hak i troværdigheden i min optik

Når nu jeg har anført kritikpunkter af EB, vil jeg gerne slutte med at understrege at jeg i mange af udsagnene og ideerne fra EB er 100% enig.
Men jeg vil bare gerne at folk bevarer en smule skepsis og ikke sætter alle deres penge på en hest. Hvorfor skulle EB dog "Jeg alene vide"?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
Jeg mener ikke at jeg lægger alle mine penge på hans lod, men omvendt så er der lige så mange unøjagtigheder i andre indlæg(rapporter) han kommer også med sine subjektive vurderinger og de hører selvfølgelig ikke hjemme i en rapport medmindre man fortæller det.
Jagtmæssigt så syntes jeg egentligt at det går meget godt med kronvildt jagten så dont fix it if it aint broken.
Vildtforvaltningsrådet børe ændre i deres krav. Og lade jagten være som den er i dag. Åbne op for natjagt hvor der skal reduceres.
Svar
Jeg er enig med HOVEDPARTEN af EB´s rapport.
At begynde at plukke den i småstykker, tror jeg ødelægger meget mere end det gavner.
Der er løbet SÅ MEGET grumset vand i hjortebækken, at hvis der skal ligges et modtræk til det forslag Gruppen vil fremlægge nu (eller rettere et modtræk til en del af det forslag - det er vel kun brunstjagten de fleste gerne ser ændret), er det absolut i sidste minut.

Derfor tror jeg det er bedst at støtte EB´s forslag som helhed.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
hvis man ønsker at holde fast i de 6 ugers hjortejagt så læg dem dog fra 15/12 og frem til 31/1

Hilsen H.S.Jensen
Svar
men hvad gør man for at sparke EB 's meninger ind hos udvalget ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
@STROM

Kontakt dem.[:o)]
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Der deltager mange kloge mennesker i debatten om jagtiderne på kronvildtet, alle har et budskab ligesom alle (tror jeg) ønsker den sundeste/stærkeste bestand.

Derfor synes jeg ikke det klæder os, med udtalelser som dem Rolin kommer med om DJ og Hjortevildtgruppen.

Jeg er dog enig i, at hverken den nyligt opslåede løsningsmodel eller nogle af de tidligere er vejen til endegyldig succes.

Men at I ikke forholder jer en anelse mere skeptiske overfor Egon Bennetsens artikel (rapport er ikke en korrekt betegnelse i min optik), det skæmmer mig. Hvorfor skulle han alene vide? Nuvel, hovedparten af hvad jeg læser i artiklen en jeg enig i og finder fornuftigt med der er altså også steder hvor det stikker helt af for ham og hvor de teoretiske modeller ikke stemmer overens med virkeligheden. Og igen er jeg bare nød til at fokusere på at bare fordi jeg er enig med ham, så er det langt fra sikkert at det er rigtigt.

Men nedenstående kommer de et par eksempler på hvor jeg stopper op i artiklen og undrer mig.

"Og så er vi fremme ved det nye forslags afgørende fejl. I stedet for at reducere afskydningen i aldersklassen 4-8 år, som er helt afgørende, hvis man vil have hjorte i aldersklassen 8 år og opefter"

Her taler han jo egentlig for en fredning af mellemhjortene, som hidtil har eksisteret i det midt/vestjyske og som jeg har hørt mange af EB støtter, kritisere
Forkert. Den hjort som ikke er mindst 10 ender som 4 årig, er ikke værd at satse på

"Al teori og praksis tilsiger, at hvis der skal være en væsentlig andel voksne og gamle hjorte i bestanden, er det helt afgørende, at alderspyramiden er stejl fra 4 år og opefter. Det strider mod forslaget om at jage hjortene i brunsttiden, hvor netop de 4-årige og ældre hjorte med deres brøl gør opmærksom på deres tilstedeværelse"

Her er det jo med alt tydelighed vist i andre lande at en bestand med store og ældre hjorte godt kan harmonere med brunstjagt - spørgsmålet er jo så om det kan overføres til Danmark og om vi overhovedet ønsker brunstjagt med det dårligere kød til følge?
Andre lande, har ikke "folkelig jagt" Derimod har de meget professionelt drevet jagtvæsner, hvor der er klar styring af hvilke dyr som skydes, og hvornår de skydes. Altså jagt primært for de få og købedygtige, og ikke den almindelige og lokale jæger, som er almindelig i Skandinavien.

"Hvorfor vil jægerne dog bytte en 3 mdr. spændingsfyldt jagtperiode, med en kortere på 6 uger, der oven i købet er forbeholdt de skovejere, der har brunsthjortene stående i netop denne periode?"

Siger EB ikke i den sætning at brunstjagt ikke er spændende?

"Med en skovejendom på 66 ha beliggende med statsplantager på tre sider, har jeg, i de 28 år der har været jagttid på kronhjorte, siddet på anstand over 2.500 gange før det lykkedes mig at skyde en stor, voksen hjort. Og det var vel at mærke kun min anden hjort."

Med lidt fingerregning når jeg frem til at EB har været på anstandsjagt ca. én gang dagligt på sit areal på 66 ha i jagtsæsonen[:0]. Her bliver jeg skeptisk og når min skepsis er vakt, så overfører jeg den automatisk over på andre udsagn fra samme mand. I øvrigt finder jeg han titel/visitkort pudsigt "Egon Bennetsen, vildtbiolog og skovejer". Jeg underskriver mig da heller ikke " Bo, Tømrer og husejer" Er der noget han har behov for at vise?
Med den mængde film han har optaget af hjorte i mange sammenhænge, er der noget der tyder på, at han tilbringer mere end gennemsnitlig tid i sit område.
Man kunne forestille sig, at han vil tone rent flag, og oplyse hvilke kasketter han har på, så man kan læse hans indlæg udfra disse forudsætninger

"FIG. 2 Som det ses på figur 2 er der voksne hjorte på ejendommen i brunsttiden, og får vi påtvunget en model med 6 ugers jagttid i brunsten, vil jeg naturligvis skyde en. Men allerede efter et par år, vil det ikke længere være muligt at skyde hjorte i den alder."

EB har tidligere i artiklen udråbt brunstjagt/kød til at være umoralsk og uetisk, faktisk slutter han med at sige at det er dyreetisk angribeligt, men nu vil han naturligvis også selv skyde en hjort. Morale er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt, igen et hak i troværdigheden i min optik

Han efterlever vel nærmere ordsproget "Skik følge eller land fly"


Når nu jeg har anført kritikpunkter af EB, vil jeg gerne slutte med at understrege at jeg i mange af udsagnene og ideerne fra EB er 100% enig.
Men jeg vil bare gerne at folk bevarer en smule skepsis og ikke sætter alle deres penge på en hest. Hvorfor skulle EB dog "Jeg alene vide"?

EB er faktisk meget nuanceret. Men det er da fint at man betragter hans indlæg, som netop et partsindlæg.
Det er straks mere problematisk når det har været så svært at få repræsentanter for jægerforbundet til at arbejde helhjertet for løsninger, som tilgodeser primært flertallet af jægere. Nogle ville antage at den "lidt tøvende" start var præget af at beslutningstagerne primært var inspireret af dem, hvor de blev inviteret på jagt hos.
Jeg husker stadig med forhøjet blodtryk, på den artikkelserie i Oktobernummeret, hvor man ensidigt promoverede en bestemt retning. Samtidigt med at man "voldmanipulerede" med et billede af en vinterrudel af kronvildt, og forklarede at der her var et tydeligt bevis på den skæve kønsfordeling. Faktum var vel, at denne kønsopdeling er 100% naturligt for krondyr udenfor brunsten. Uanset om der så havde været 5 gange så mange handyr i alt.


//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
Citat:quote:

ÅBENT BREV TIL JÆGERFORBUNDETS HOVEDBESTYRELSE
Den fremtidige hjortevildtforvaltning
Set i lyset af de sidste mange måneders til tider massive debat i denne sag, med overvejende holdninger imod de fremsatte forslag, vil vi gerne appellere til Danmarks Jægerforbunds Hovedbestyrelse om at arbejde for at få det nyligt fremsatte forslag trukket tilbage og samtidig at få beslutnings processen udsat.

Debatten blev først for alvor rejst i juli måned 2015 og dermed har der reelt kun været ca. 7 måneder, hvor de ”menige” jægere har kunnet være med i debatten. Og denne meget aktive debat og det engagement der har været i denne, har jo resulteret i, at det første forslag fra Den Nationale Hjortevildtgruppe (DNH) fra August 2015, blev trukket.

Efterfølgende er det fælles forslag fra hjortevildtgrupperne i Himmerland, Djursland, Midtjylland og Vestjylland også blevet trukket. Da det nye forslag som vi kender nu, kaldet ”den nye model” blev introduceret bl.a. med et ufravigeligt krav om ens jagttider for hele landet, gik der kun ganske få dage før der blev ændret på dette også.

Dette forløb indikerer kraftigt for mange af os, at der på ingen måde er enighed om hvordan denne forvaltning skal udmøntes, og at der blandt især jægerne er meget begrænset opbakning, når alle forslagets aspekter bliver belyst og konsekvensvurderet.

Derved gives der ikke tid til at diskuterer ændringer af hjortevildtforvaltning, så som at alt lokalt arbejde der har været de sidste 14 år, stoppen med et slag, ved at indfører generelle jagttider.

Samt der nu også foreslås, at der indføres arealkrav, samt indberetningspligt i form af fotodokumentation ved nedlæggelse af kronhjort, som peger hen i mod kvote- & licensjagt.
Hvor man endda kan spørge sig selv om, hvad dette skal bruges til, da denne indberetning ikke kan bruges forskningsmæssigt.

Det er grundfundamentet for Jægerforbundet som der pilles ved, hvis hovedbestyrelsen i Danmarks Jægerforbund, nikker godkendende til forslaget fra Den Nationale Hjortevildtgruppe.

Vi er bange for, at dette ikke endnu er nået ud til alle jægerne i og med, beslutningsprocessen har været så kort. Ja så kort, at den faktisk er uacceptabel.

Vi beder inderligt hovedbestyrelsen se meget seriøst på dette, i og med, at det kan give store konsekvenser for jagten i Danmark, hvor der nu tages nye redskaber i brug.

Ligeledes er vi også bekymrede for at det kan give negative konsekvenser for Danmarks Jægerforbunds medlemstal, ved at pille ved de elementære principper og holdninger for vores forbund.

Vi henstiller til Hovedbestyrelsen for Danmarks Jægerforbund, på Vildforvaltningsrådsmødet i marts 2016, at bede om udsættelse af punktet til et senere tidspunkt. I og med forslaget først skal træde kraft 2018 og derved fås mulighed for at få en bedre og struktureret debat mellem hovedbestyrelsen og medlemmerne i forbundet samt de danske jægere generelt.

Bjarne Andersen, Holstebro
John Christensen, Herning
Ejner Gubi, Gram
Poul Hartmann, Rønde
Kim Jakobsen, Råsted
Finn Krogh, Nørre Snede
Flemming Overgaard, Ikast/Brande
Norbert Ravnsbæk, Holstebro
Per Poulsen, Thisted


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Positivt, men jeg tror allerede forslaget er makuleret.
Svar
Citat:quote:

Jeg har valgt at opstille som kandidat til hovedbestyrelsen for kreds 2 i Danmarks Jægerforbund

Min beslutning om at stille op til hovedbestyrelsesvalget blev først taget onsdag eftermiddag d. 27/1, efter vi i gruppen fik svar på vores åbne brev fra hovedbestyrelsen ved Claus Lind Christensen med svaret; med respekt for møderne i januar og februar måneders diskussion omkring hjortevildtforvaltning, vil jeres brev blive behandlet sammen med de andre forslag, når alle møder er afholdt. CLC vil anbefale os at holde øje med DJ´s hjemmeside og referaterne fra møderne i Danmarks Jægerforbund.

Jeg snakkede med Claus Lind Christensen søndag aften d. 24/1, først for at informere om, at vi snart sender et brev til hovedbestyrelsen. I denne samtale informerede CLC mig, at beslutningen omkring hjortevildtforvaltningen, først får slået søm i, i foråret 2017 og derefter i Vildforvaltningsrådet i september 2017.

Yderligt har jeg af jægere der var til Jægerrådsmødet i Holstebro, fået fortalt, at Lars Jensen havde informeret dem om, at der kan vælges én af følgende muligheder; Forslaget fra Den Nationale Hjortevildtgruppe eller intet. Og at selve punktet var ikke mere vigtig, end det først kom til diskussion lidt inden kl. 22.

På baggrund af nævnte lave prioritering af hjortevildtsagen og det faktum, at diverse drøftelser ifølge Lars Jensen i princippet er overflødige, da det bliver som beskrevet, valgte jeg derfor at forsøge at skaffe mig indflydelse via en plads i hovedbestyrelsen igen.

Derfor tog jeg min beslutning, at hvis der skal skabes indflydelse, når beslutningen tages, så var det kun at stille op til valget. Både for at lægge pres på hovedbestyrelsen samt at være med hvis jeg vælges, når beslutningen tages.

Første prioritet er at få beslutningen udsat, så der bliver tid til at komme med nye forslag, som har lokal indflydelse. Men også for at sikre, at de løse ender som præger forslaget fra Den Nationale Hjortevildtgruppe, bliver bundet sammen.

Med et pennestrøg fjernes alt det lokale arbejde ved at forslå generelle jagttider, uden hensynstagen til de markant store forskelle der er i bestandene og i udbredelsen af nye bestande. Alt lokalt engagement og indflydelse er fjernet. Ja mildes talt har både Jægerforbundet og de lokale grupper fået det røde kort.

Med vores åbne brev til hovedbestyrelsen samt nu mit kandidatur til hovedbestyrelsen, vil vi forsøge at sætte den nødvendige og manglende fokus på hjortevildtforvaltningen og derved også fokus på, at forslaget som skal træde i kraft pr. 1. april 2018, bygger på målsætningerne, som er 14 år gamle. Tilmed vil jeg sikre, at de etiske regler for hjortevildt gøres tidssvarende, hvilket ikke er tilfældet mere.

Ved at komme med forslag på arealkrav, pilles der i grundfundamentet for den frie danske jagt og i Jægerforbundets natursyn, hvilket måske skyldes, at de som sidder i hovedbestyrelsen ikke ved hvor meget Kristian Raunkjær har arbejdet for at beholde og fastholde de nuværende regler omkring arealkrav på 1 og 5 ha.

Når vi først begynder at tage fat i diskussionen omkring arealgrænser, så er alt åben i fremtiden.
Det er vores bekymring også med fokus på den store folkelige opbakning til jagten generelt.

Sidst men ikke mindst, står jeg uforstående overfor, at man nu med det nye forslag ifølge Lars Jensen kan aldersbedømme kronhjorte på digitale billeder. Tidligere og hele vejen igennem, har devisen være, at det eneste der kunne bedømme alderen, var indsendelse af tænder/kæber til analyse. Jeg har endda været på et kursus omkring aldersbedømmelse af hjortevildt. Der fik vi af vide, at der er utallige punkter på et krondyr, som skal bruges til vurderingen, men den rigtige alder kommer kun ved at indsende tænde/kæber til aldersanalyse.

Med disse ord melder jeg mig som nævnt hermed på banen i opløbet om at få de Midt & Vestjyske jægere så godt og stærkt repræsenteret i Jægerforbundet, som muligt.

Norbert F. V. Ravnsbæk


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Notat forsvandt i 50 dage

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Ups.
Svar
Hele forløbet omkring kronvildtforvaltningen stinker langt væk, så hvorfor kommer det har så som en overraskelse.

jeg var på jagt i går, hvor der under frokosten ivrigt blev debatteret omkring danmarks jægerforbund i helhed og kronvildtforvaltningen i serdeleshed. Der var et par stykker som allerede havde meldt sig ud i protest.

Mit argument var at det er en fejl, da man så sætter sig total uden for indflydelse, men jeg er samtidig fustreret da jeg jo også godt kan se at DJ ser ud til at totalt at negligere deres medlemmers meninger.

Jeg tror det eneste der ville hjælpe er hvis der begynder at komme nogle kollektive udmeldelser.

Det er trist at man overhovedet skal overveje sit medlemsskab, men som man siger kan man ikke lide lugten i bageriet

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
At melde sig ud af DJ reder ingen ting, det samme gælder at side rundt om et bord og blive enige om, at det er et dårligt forslag der er fremsat vedr. kronvildtforvaltningen. Nej skal noget batte, så skal alle der har en mening om ovennævnte sende en mail til DJ's spidser, så de ved der er liv i græsrødderne , hvis de sider det overhørig, kan man begynde at overveje sit medlemskab. Vi er trods alt deres fundament [Smile]

Marc
Marc
Svar
Debatmøder uden debat

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
DJ : intet er besluttet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
JJLL siger nej

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)