Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borgerkrig/ kronvildtforvaltning
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

DJ har også et skriv om tingene...

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyhe...onvildtet/

Jeg er ærgerlig over at vi umiddelbart mister brunstjagten..[V]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"


@Boryx
set i lyset af hvad der ellers kunne være sket er det ikke billigt sluppet og er brunsten helt over 15/10 [Smile]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

DJ har også et skriv om tingene...

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyhe...onvildtet/

Jeg er ærgerlig over at vi umiddelbart mister brunstjagten..[V]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"


@Boryx
set i lyset af hvad der ellers kunne være sket er det ikke billigt sluppet og er brunsten helt over 15/10 [Smile]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt



Tja det er måske rigtigt, jeg ville bare gerne have bevaret brunstjagten da jeg synes det er noget af det mest spændende jagt.
Hinder pr. 1. oktober er heller ikke min kop the - men så kan jeg jo bare lade være med at skyde.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
som Boryx skriver er det for tidligt med hinderne.
lidt træls at arealkravet ikke gik igennem [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Bliv klogere på den nye forvaltningsplan

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Citat:quote:

God jagt, men …
Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen siger om ministerens forvaltningsplan:

- Hvis man udelukkende anskuer planen fra jægernes synspunkt, er det en udmærket plan. Vi får øget jagttid på kalve mod at opgive noget af jagttiden på hjort ældre end spidshjort, og vi slipper for arealkrav. Der er god jagt i det her – ganske enkelt. Men da Danmarks Jægerforbund samtidig bakker op om Vildtforvaltningsrådets målsætninger om en mere harmonisk bestandssammensætning, er jeg bekymret for, at ministerens plan ikke rækker, siger Claus Lind Christensen, som samtidig tilføjer:

- Nu får vi jægere tre år til at vise, at vi kan løfte opgaven. Ministeren har valgt kun i vist omfang at følge Vildtforvaltningsrådets indstilling, og jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ville ønske, at ministeren havde fremlagt sin plan for medlemmerne af Vildtforvaltningsrådet først. Den helt store styrke ved rådet er, at vi på tværs af interessegrupper indgår kompromisser og bliver enige om, hvilken vej vi skal gå. Det giver et fantastisk ejerskab til de beslutninger, der bliver truffet. Derfor er jeg også glad for, at Venstres ordfører på området Thomas Danielsen udtaler, at der fortsat er fuld tillid til rådet, for det, mener jeg, er helt essentielt for det videre arbejde med at sikre en mere harmonisk bestand af kronvildt og for jagtpolitikken i sin helhed, siger Claus Lind Christensen.


Hold da op, jeg troede at han var ansat af jægerne for at varetage vore interesser, istedet for at klappe i sine små hænder er han tøsefornærmet[xx(] og den med at Jægerforbundet bakker op om VFR er da vist en tilsnigelse, jeg kender ihvertfald ikke ret mange der giver det indtryk.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Jeg synes egentlig det ser rigtig fornuftig ud med de kommende jagttider på kronvildt, do skulle spidshjorten have være med til d 31/1 for at gøre afskydningen af hinder og kalve lettere.
Kan kun se at ministerens beslutning er væsentlig bedre end de forslag der ellers har været fremme.
God jul og godt nytår
Marcus

Marc
Marc
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Marcus Marcussen

Jeg synes egentlig det ser rigtig fornuftig ud med de kommende jagttider på kronvildt, do skulle spidshjorten have være med til d 31/1 for at gøre afskydningen af hinder og kalve lettere.
Kan kun se at ministerens beslutning er væsentlig bedre end de forslag der ellers har været fremme.
God jul og godt nytår
Marcus

Marc



Sakset fra ministerens forslag :
Hjorte ældre end spidshjort: 16. oktober til 31. december
Spidshjort: 1. september til 31. januar
Hind: 1. oktober til 31 januar
Kronkalv: 1. september til 28. februar

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
Tak for info, den havde jeg overset.
Hvis vi så forstår at samarbejde naboer imellem, kan vi få rigtig gode jagtoplevelser ved at etablere fællesjagter på hind og kalv i januar
Jeg tror det vil vise sig, at vi alle kan leve med de nye tider.

Marc
Marc
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

som Boryx skriver er det for tidligt med hinderne.
lidt træls at arealkravet ikke gik igennem [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger


Hvorfor så du gerne et arealkrav på kronvildt jagt?
Svar
meget simpelt: der er for mange brådne kar, der skyder langt flere handyr end deres areal berettiger til.
f.eks en skov på djursland på 104 ha hvor der gerne skydes ca 10 hjorte. eller en ejendom på Vind Hede hvor der på 15 ha er skudt 3 store hjorte
absolut ikke ulovligt nu, men dårlig jagtmoral i min optik

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Det ligner da lidt en "godsejer-mentalitet" med det "areal-krav" --
Helt præcist hvor er det "demokratiske" og "jagt-etiske" i at man med et mindre areal må undvære at skyde store hjorte?
Vildtet "tilhører" jo ingen anden end den der nedlægger det på sit eget revir ..

Hvis ejeren af et stort areal ikke kommer nok ud på sin jagt til at få skudt sine "store hjorte" og naboen med "frimærket" bruger den fornødne tid, så kan jeg ikke se noget "jagt-etisk" forkert i det ..

Man kan så diskutere den samlede mængde af nedlagt kronvildt på 15 Ha .. Det er jo en anden "etisk" diskussion ..

Skal harmen over de 3 "Store Hjorte" på 15 Ha forstås sådan at det er "uetisk" at skyde 3 store hjorte, eller er det antallet af dyr over en kam, der er problematisk?

Personligt vil jeg hellere nedlægge 3 gode kalve .. det er omvandrende velsmag på 4 ben ... "stængerne" på hovedet af en stor hjort er ikke engang særligt gode til knivskæfter hvis de er fra en dansk hjort .. [Big Grin]

Ufatteligt at der skal bruges så meget energi og så meget brok over det kronvildt .. Skyd dem og æd dem .. slut .. [}Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
jeg vil da frygtelig gerne have godsejermentalitet - mangler desværre godset [B)]
grundlæggende mener jeg, at man kun med god samvittighed kan høste det vildt ens lejede eller ejede areal kan bære.
går man ofte på jagt på et "frimærke" og skyder ukritisk alt hvad man kan få fat i, er det ikke ok for mig.
vi er en hulens masse jægere i et land med begrænsede jagtarealer, så en god jagtmoral, også mht kronvildt , er nødvendig hvis vi skal have glæde ved vores hobby i fremtiden - vi er jo ikke alt for populære ved politikere og en stor del af den danske befolkning.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Så du mener altså at det er vejen frem at besværliggøre jagtudøvelse for den mindrebemidlede jæger? Det er sku lavt. Hvad bliver næste step? Arealkrav på dåvildt? Råvildt? Fasaner? Ænder?

Dem der betaler gildet mener at der er for meget kronvildt.

Dem der bor inden for byzone mener at der ikke er nok kronvildt. Fordi de så skal besvære sig ud af bilen for at se dem irl.

Jeg hører utallige historier om ham med de 15 ha som skyder så store mængder af kronvildt at hele landsdele er udryddet for kronvildt. Andre steder mister landmændene 50 eller 100 ha afgrøder til kronvildtet uden at det kan lykkedes en flok jægere at skyde så meget som en kalv. Der er et eller andet der ikke hænger sammen. Forklar mig gerne hvad jeg ikke fatter. Jeg mener du kan indsnævre emnet til kronvildt jagt, min kone skal nok tage resten.

Jeg mangler så også lige at forstå hvori problemet er at der skydes mange hjorte. Er de ved at degenere? Indavl sker nemlig ikke ved den afskydning. Er bestandene ved at forsvinde?

Jeg får sku dårlig mave af den elendige mentalitet at jagt ikke er for alle. Kun de rige og velbjærgede. Ikke alle kan være rige og velbjærgede, men alle kan få bedre etik. Hvorfor ikke gøre noget ved det problem istedet for at smadre den smule sammenhold vi få jægere trods alt har endnu.
Svar
@ unknown
lad mig starte med mig selv: jeg jagter primært på 38 ha skov og eng. Jeg har aldrig skudt over 3 stykker kronvildt, 1 buk og 1 rå eller rålam pr år i de 25 år jeg har haft jagten.
Dette grundet at jeg ikke mener at mit areal berettiger mig til mere, skønt det ikke ville svært at stoppe væsentlig mere i fryseren.
ikke at jeg mener at jeg er hellig, men hvad ville du mene var en passende at skyde om året ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
[xx(]
Det er ikke optimalt at besvare et spørgsmål med et spørgsmål. Jeg er indifferent over for hvor meget vildt du skyder.
Jeg anker over at du vil have minmumsarealer på udøvelse af jagtretten. Det er et skråplan af den anden verden. At trække etik ind i diskussionen er meget smart fordi så kan man finde nogen andre som ikke er helt så fine i kanten. Man fralægger sig ansvaret og lader "dem" bestemme. I stedet så bør man snakke med dem man er uenige med. Vores samfund har glemt dialogen. Alt skal reguleres med regler og love og de skal være så firkantede at ingen kan føle frihed. Dem der vinder er dem med den dårlige moral og den store pengepung. Det er sku dårlig moral at hugge jagten fra andre for at tilgodese sig selv.
Svar
Jeg anker over at du vil have minmumsarealer på udøvelse af jagtretten

jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, men der var jo ikke tale om et minimumsareal, men en begrænsning på 1 hjort pr påbegyndt 50 ha, altså må man skyde hjort på arealer over 1 ha

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Hvori ligger forskellen at du skyder 3 stk. Kronvildt på 38 ha og i en skov på 104 ha skydes 10 stk. Kronvildt ?

Ja ja, jeg ved godt det ikke helt går op og du skriver hjorte om de 10 stk.

Der vil dog helt sikkert findes masser der mener at 38 ha. ikke kan " føde en afskydning af 3 stk. kronvildt pr. år.
Så lige på det her punkt er jeg helt enig i at du er langt ude i hampen med ønsket om areal begrænsning, med dine tal har du ganske enkelt skudt dig selv i foden.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
halløj CP
nu er det jo hjortene der var det store emne i forvaltningsdebatten.
de 10 hjorte er jo plus hinder og kalve

og jo, 3 stk synes jeg også selv er i overkanten , men der råbes og skriges jo at bestanden er for stor og der ikke skydes nok hinder og kalve her på norddjursland. ( på de 25 år har jeg skudt 4 hjorte )

og jeg gentager at arealbegrænsningen jeg bifaldt kun omhandlede hjorte, så jeg har svært ved at se den anskudte fod

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj CP
nu er det jo hjortene der var det store emne i forvaltningsdebatten.
de 10 hjorte er jo plus hinder og kalve

og jo, 3 stk synes jeg også selv er i overkanten , men der råbes og skriges jo at bestanden er for stor og der ikke skydes nok hinder og kalve her på norddjursland. ( på de 25 år har jeg skudt 4 hjorte )

og jeg gentager at arealbegrænsningen jeg bifaldt kun omhandlede hjorte, så jeg har svært ved at se den anskudte fod

mvh
Strom, naturgænger



Jeg er faktisk enig og synes egentlig ikke at de 3 er for meget.
Det var mere for at anskueliggøre at det er mere end svært at vurdere hvad der er for meget og hvad der er tilpas - det afhænger jo fuldstændig af øjnene der ser det, og der er ligeså mange forskellige meninger som der er øjne.
Din vurdering af dit eget stykke er jo ikke den samme som din nabos vurdering af dit stykke.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
En "arealbegrænsning" (uanset "målemetode/definition") set i forhold til afskydning af kronvildt er IMHO en nærmest ligegyldig diskussion..

Kronvildt bevæger sig over langt større områder end 15 Ha -- og 15 Ha i et område kan fint være "hoved-trafik-åre" eller kerneområde for hinder m. kalve, som en del af et meget større areal med høj koncentration af kronvildt.
I tilfælde af det første, vil der være mange gode muligheder for på "frimærket" at afskyde et højt antal "store hjorte" uden at man reelt "belaster" selve bestanden, eller reelt "stjæler" "for mange" hjorte fra de andre jagt-revirer. Reelt er man bare "ejer/lejer" af et bedre revir .. længere er den ikke ..

Har man et område på sit lille revir, hvor hinderne sætter mange kalve, kan man sikkert afskyde mange af dem uden reelt at belaste resten af bestanden "uetisk" set over et større område ..

Alt efter placering eller beskaffenhed af ens "frimærke" kan der være himmelvid forskel på hvad området/reviret kan "bære" af afskydning .. Hvilket betyder at man ikke uden at kende området godt, over en årrække, kan bedømme hvor meget det er "etisk forsvarligt" at afskyde

Jeg kommer jævnligt på jagt på Djursland, på et 70-80 ha revir med en god bestand af kronvildt. På det revir har jeg set enorme svingninger i antallet af kronvildt, og ejeren, der bor midt i med udsigt fra sine stuer, ser det samme. Han mener ikke der er nogen sammenhæng mellem jagtudbyttet totalt set (trykjagter og anstand) og hvor meget kronvildt han observerer samlet set over året. Han har et "kerneområde" hvor hinderne sætter en del kalve. Der bliver fodret ret moderat på det revir.
Der har været år hvor der er observeret rigtigt meget kronvildt, men skudt forbavsende lidt på jagterne, og omvendt ..

Min simple konklusion er at ikke engang 70 - 80 Ha er "stort nok" til at man kan være "etisk forsvarlig" i sin afskydning.. selv i en region af DK hvor der er rigtigt meget kronvildt. (faktisk så meget at "jordbrugerne" mener de lider store økonomiske tab!!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)