Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Om kalibervalg
#21
Hej alle

Prøv at kigge ind på jægerforbundets hjemmeside. Der er en test af haglpatroner. Her ser det ud til at 16eren klarer sig enddog rigtig godt[Big Grin]. Man kan også se, at udvalget ikke er så stort, som i kal 20. Den lille kal. klarer sig i øvrigt heller ikke lige så godt, som man havde kunne håbe på.
Til gengæld har alle de testede patroner i kal. 16 en rimelig udgangshastighed 400+ også når det er koldt. Men hvem f..... kan bruge en test hvor temp=21c. Jeg mener da, at jagt for mit vedkommende primært foregår i efteråret og om vinteren, og med mindre jeg er helt galt på den, syntes jeg ikke, at jeg kan huske en November eller December med høj sol og 21c[Wink].
For at sætte tingene lidt i perspektiv, prøv at se på Rio i kal. 12 32 gr[xx(]. Jeg ved, de er billige, men at sælge patroner til jagt med de testresultater burde være strafbart[}Smile].
Så som nævnt i mit første indlæg koste patronerne måske lidt mere til gengæld tyder noget på at de også er bedre, der åbenbart en hvis sammenhæng mellem pris og kvalitet[Wink].
Er der nogen der har prøvet Danarms i praksis ?
Kent patronerne har jeg selv nogen erfaring med og til skud på maks 25 meter og til duer etc. fungerer deres seneste ladning ok. Jeg kan se, at dem jeg tidligere har haft mindre gode erfaringer med, har haft en tungere ladning. (Arne Sander har åbenbert ret i hans antagelse om, at vi skal ned i ladninger hvad angår samlet vægt af hagl og op i hastighed). Se iøvrigt hans hjemmeside på http://www.ammunition.dk

HSH
Svar
#22
Jamen, jeg vil da mene at Kent og Danarms er identiske!!! Sidder lige og kigger på 2 nu, begge med 26 g ladning, og ka absolut ingen forskel se!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#23
Hej Kluden

Jamen så tror jeg de skal prøves. Jeg har måske mulighed for, at købe et par æsker billigt i 24 gr ladning og er de ens med Kent, så er det slet ikke så tosset.

HSH
Svar
#24
jeg er netop blevet gjort opmærksom på at mine elskede jaguar patroner som jeg har brugt siden jeg startede på jagt, ikke engang kan holde 400 m/sek. ved 20 grader. Og ikke en gang 350 ved 0 grader. Ny mærke kan jeg forsikre jer om.
http://www.patrontest.dk
Kent fas steel skulle eftersigende være den patron pt der holder bedst fart uanset temp.

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#25
Hej Ulske

Jeg tror du skal prøve, at få fat i en der "hjemmebrygger". Se om du ikke kan overtale vedkommende til, at "brygge" dig et par stykker. Du vil blive overrasket. Personligt bruger jeg 28gr 2ere(svarene til 36 gr. bly) til havjagt og dem har vi målt til ca. 460m/s ved 3c[:p]. Jeg bruger ikke andet, når det er ederfugle, gæs eller andet skudstærkt vildt, der skal på paraden. Da jeg startede med, at bruge disse patroner troede jeg næsten, at jeg havde fået et helt andet våben. Faktisk tror jeg, jeg ville foretrække disse stålhagl fremfor andet, jeg har prøvet, også bly. Jeg ved godt, at man kan lade patroner der er endnu vildere, men de gør det ikke gratis, jeg har prøvet nogle af dem av-av hvor jeg slog mig[B)]. Faktisk så meget at det gik ud over skydningen og så er vi jo lige vidt.
Jeg har forøvrigt købt nogle data til 16eren (gennem Arne Sander), der skulle holde 534m/s med en 22,5 gr ladning (der er lige så mange hagl i som 29 gr. bly ved haglstørrelse 5, ifølge Rotweil tabeller.) Eneste ulempe 16eren håndtere kun hagl op til str. 3 tilfredstillende og uden unødigt slid på bøssen.(med den hastighed skulle 3ere vel også kunne gøre det).
Desværre har jeg ikke mulighed for at lade på adressen, så jeg har endnu ikke gjort mig nogen praktiske erfaringer[V]. Der er dog langt i ovnen til at komme igang hen over sommeren, jeg har taget ladekurset såe- om ikke så længe, kommer jeg forhåbentlig igang.

HSH
Svar
#26
HSH.
Både Danarms og Kent er lavet på Gamebore i Britannien....Sååååå......
Jeg skal da vist lige kigge lidt i de der ladedata fra Arne...Pleeeease [Big Grin] - og så have købt noget 16'er grej til min presse.......

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#27
Hej Kluden

Jeg har sendt dig en PM. Prisen for en hjemmebryg er i øvrigt billig ca. 3 kr., selvfølgelig afhængig af hvor meget og hvor man handler ind, men det kan sagtens gøres billigere.

HSH
Svar
#28
har lige bestilt kompendie fra lars! så nu skal der smedes 16'ere.....[:p]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#29
Hej Kluden

God ide, held og lykke med projektet. Giv en melding, jeg vil meget gerne hører om dine resultater.

HSH
Svar
#30
Melding : Mangler 2 fingre, stop. Kraftigt nedsat hørelse, stop. Har en sjov skæv næse, og ingen øjenbryn, stop.
- Følger for eftertiden ALTID ladedata, stop........[Big Grin]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#31
Heh he sjovt du nævner det HSH. Jeg skal på ladekursus d. 18/3 og derefter er vi nogle stykker der har en aftale med en kyndig hjemmelader af haglpatroner om at lære os at lave haglpatroner. Det skulle eftersigende ikke være meget de ligger vægt på dette på ladekurset!
Jeg skal sku selv lave mine patroner. Når man skyder lidt edderfugle og gæs så finder man ud af hvor vigtigt det er at patronen har ordentlig anslagskraft og gerne potentiale til gennemskud. De er skudstærke de fugle. Specielt sidst i januar starten af feb. hvor de har et godt lag fedt på kroppen.
Ydermere er da også en vis tilfredstillelse at vide at man selv har lavet patronen og at den virker.
Som en af gutterne sagde: En rigtig strandjæger laver selv sit udstyr!
Så langt er jeg ikke endnu men det kommer!
NU skal jeg så "bare" lige have det kursus og tilladelse, lavet laderummet og så have indkøbt grej og materialer så skulle den være

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#32
Hej forum

Blot for at dele lidt glæde. I lørdags satte den lille Browning[:p] ny personlig rekord[Big Grin], jeg tror det ender med at blive rigtig godt[Smile]

HSH
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by HSH

Hej forum

Blot for at dele lidt glæde. I lørdags satte den lille Browning[:p] ny personlig rekord[Big Grin], jeg tror det ender med at blive rigtig godt[Smile]

HSH



Og hvad var så det? Hvis man må være så nysgerrig at spørge ...[?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#34
Hej Claxel

Jamen selvføgelig må du det.
Jeg vil dog bede om en hvis forståelse. Jeg har jo ikke sagt, at det som sådan var godt, blot en personlig rekord. Hvis nogen skulle finde anledning til sure opstød eller lign. så lad venligst være (det har jeg nemlig ikke brug for[V]).
Jeg skød tre serier a 40 duer. Mærkeligt nok med samme resultat, dog med forskelligt patronforbrug. Alle serierne endte med træf i 37[Big Grin] og med 42-41 og 46[:I] skud. (jeg smed 2 spidsduer, 2venstre, 4 bagduer[Sad] og 1 højredue i de tre serier til sammen).
Nu er håbet så, at niveauet holder til jagtsæsonen. Jeg har fået af vide, at hvis jeg skifter bane med mellemrum, vil jeg kunne lære meget og måske blive mere sikker, så det ikke bliver en enlig svale.
Tilgengæld bør jeg måske selv hælde lidt malurt i bægeret. På jægertrapen var det en ynk. Mellem 13 og 17 træf ud af 25 i tre serier[V].
(undskyldningen er selvfølgelig klar, for meget tøj på solen skinnede etc..,men på den anden side kunne det jo være forklaringen på, at jagtskydningen gik så godt..øv )

HSH
Svar
#35
Hej HSH-du får altså lige et surt opstød alligevel!! Og det sure opstød består af at jeg ikke skød en eneste serie sidste år på 37 ud af 40.....[B)] (ok,jeg brugte også mere tid på riffelbanen end lerduebanen,men alligevel....) Fin skydning[Smile][Smile]
Hilsen Ulrik
Svar
#36
Hej ULG

Jeg skylder så måske at fortælle, at jeg for knap fire år siden besluttede, at enten skulle min skydning forbedres mærkbart (jeg lavede alt for mange anskydninger, hvilket især var et problem når jeg var på havjagt, der hjælper det jo ikke med en god hund)eller også ville jeg indstille min karriere som jæger[Sad]. Den første serie jeg skød viste også klart, at jeg havde alvorligt brug for hjælp, 14 ud af 40[:0]. Nu kan jeg ikke huske tallet præcist, men jeg skød i hvert tilfælde mere end to æsker hagl af[V]. Så vidt jeg husker, nåede jeg vist oven i købet, at lave en enkelt serie der var endnu ringere[B)].
Jeg har siden været på skydebanen ca hveranden uge og skudt i omegnen af 2500 skud om året, et enkelt år (andet år)skød jeg dog knap 6000 skud. (jeg går ud fra, at vi kan tale frit, konen du ved[Wink])
Nu er mit mål så, at prøve om ikke det kan lykkes, at lave en 40/40 eller bare 40 i hvad som helst[Wink]serie, men der går nok nogen tid endnu. Det tætteste jeg har været på var 38/41, men det var med en 12er.

Jeg skal selv igang med at træne med riflen (jeg har nemlig fået ny, for et par måneder siden).

HSH

Ps: Tak for de pæne ord det luner[^][Smile]
Svar
#37
hej HSH

Jeg synes det er meget fine og stabile resultater, jægertrappen er mere en disciplin, hvor det gælder om at koncentrere sig i lang tid ...

Her gælder det mest om at kunne holde hovedet koldt og ikke gå op i tempo.

Du er jo heller ikke kommet sovende til de flotte resultater, det er jo det med, at jo mere man øver sig, jo mere "heldig" bliver man [Wink]

Som en meget erfaren lerdueskytte engang sagde til mig: Det er svært at skyde 40, men skyd ti i hver side og læg dem sammen til sidst, så er det meget nemmere.

(jeg har én gang prøvet at komme til spidsduerne med 30 rene træffere og skyde 35 [xx(])

Så der er noget om snakken ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#38
Hej forum

Jeg har nys snakket med min våbenpusher (Lyngs i Gilleleje) og han fortæller, at han bestilt en Browning, White lightning i kal. 16 hjem[:p]. (synd jeg ikke har råd, det ville være rart med 2). Hvis nogen er interesseret kan de tage op og kigge på den , når han får den hjem.
Jeg kender ikke prisen, men han er altid rimelig[Smile].
(billeder af den, kan ses på Bill Hanus hjemmeside, der er linket til den på WWW://16ga.com)

HSH
Svar
#39
He he he. Sidste år til juli skød jeg en enkeltserie på 40 i 40 skud. ellers lå jeg på en 32-36 stykker ud af 40. skyder normalt serier à 40 duer. Nu har jeg været på lerduebanen én gang i år og skød 24 serier. Startede ellers meget godt med 4 ud af 6 i bagduerne, 6 ud 6 venstreduer (der var lidt kø så vi hoppede lidt ud af rækkefølge) og 5 ud af 6 spidser men ramte så ikke en eneste højredue Tror jeg havde en hit-% på 50 over hele dagen. Skidt men det skal nok komme igen når først jeg kommer rigtigt igang. (håber jeg) Sjovt og hyggeligt var det dog.

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk ..Nu med nyheder!
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#40
Hæ,hæ

Jeg er lige kommet med med lidt nyt legetøj:

En Browning 525 jagtmodel kal. 20/76 med invectorchokes.

Så spørg lige om jeg er glad [:p][:p][:p][:p]

Fruen bad mig om at "tage den op" hvorefter hun påstod at den klædte mig [Big Grin]

Der var 5 chokes med, men måske skal der lange i, hvis de der følger med, ikke kan fordele haglene ordentligt.

Nu skal den snart afprøves, hårdt job, men nogen skal jo ofre sig [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)