Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan man lukker et gevær????
#21
Thorlak du skyder vel også med sådan et rigtigt gevær der nærmest selv åbner når toplukker-nøglen aktiveres? Endda også med ejektor og uden pistolgreb og af engelsk oprindelse? Det er fantastik med geværer på over 100 år som fungere upåklageligt efter så mange år med flittig brug og så er de tilmed flotte.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#22
De fleste fabrikanter anbefaler at man lader toplukkenøglen smække i med fjederens kraft, det giver ensartet og korrekt lukning af låsen

Lister man den i risikerer man at den ikke er helt lukket
Og med den kraft som gastrykket giver er slitagen væsentlig større på et ikke helt lukket gevær

Klemmer du toplukkenøglen for hårdt i slider du også unødig på lukkepalen

Jeg lader selv den smække i og sidste sæson åd min Browning ca 30K skud og den lever i bedste velgående endnu ;-)

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#23
At liste den i er kun for bøgser [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Jeg lader selv den smække i og sidste sæson åd min Browning ca 30K skud og den lever i bedste velgående endnu ;-)

MVH Bjarne



Føj for helvede! Det var da mange skud, det må være dyrt i patroner. På en god sæson skyder jeg vel 100 skud med haglbøssen og de 75 er på jagt[Wink]

Men nej, sikringer skal man ikke stole på og jeg tjekker da også altid at geværet er sikret. Især fordi jeg også har en o/u med manuel sikring. Jeg vil dog forbi Langvad og have ham til at sætte en dims i den, så den selv sikre. Det gjorde han ved en SKB 200E jeg har og det er nu rart.
Svar
#25
Rent maskomekanisk, vil det medføre mindst slitage på lukkeriglen hvis man lukker geværet uden at holde igen på toplukkenøglen. Da man vil have rimelig bund i lukningen, når riglen glider frem, så man ikke bruger den kile til at tvinge løbet det sidste stykke ned, ved hjælp af den svagt koniske pasflade.
Dog skal man ikke smække piberne for hårdt i, da det vil påføre bunden af lukkekroge og hovedbolt unødvendig, og ikke tiltænkt belastning og slitage.
Der er forskel på slitage som kun forekommer ved bevægelse, og materiale kompression ved belastning. Hvis et gevær bliver sløret på grund af selve skuddet, er det et skodgevær. det som slider, er bevægelser i forbindelse med åbning og lukning af geværet. Her findes et kraftigt undervurderet middel kaldet olie, som kan begrænse denne bevægelses slitage.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#26
Boryx,

Jeg skyder Cogswell & Harrison cal 16, fra 4 aug. 1908, leveret til en oberstløjtnants kone - Det har taget flere omgange at bøje skæftet så nogenlunde (hun må have været meget dejlig kvinde).
W.J Jeffery cal 12 fra 1914.
Browning A1 cal 12 fra 1962, automat sikring efter installeret hos Korsholm.
Og Blaser F3 cal 12 fra igår[Smile]

Og de bliver alle behandlet meget nænsomt.

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#27
Hvis man har en Purdey, er det på sin plads at lukke med et fast greb.

Jeg er den lykkelige ejer af en Miroku MK 10 sporting. Den bliver aldrig smækket i, men lukkes stille roligt- har efter mange æsker patroner en lækker gang når den lukkes.

mvh
mvh
Svar
#28
Citat:quote:

Jeg lader selv den smække i og sidste sæson åd min Browning ca 30K skud og den lever i bedste velgående endnu ;-)



Ahhh .. er det ikke "Blaser- regning" det der ... [Wink]

Du skød altså lidt mere end 80 skud om dagen ... i sidste sæson ..

Jaaa, det KAN vel godt lade sig gøre....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Jeg skyder Cogswell & Harrison cal 16, fra 4 aug. 1908, leveret til en oberstløjtnants kone - Det har taget flere omgange at bøje skæftet så nogenlunde (hun må have været meget dejlig kvinde).
halløj THORLAK
du har vel ikke lyst til at supplere med én mere i cal 12 ?
( 5000,- )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
STROM,

Desværre, skabet er til 7 våben og det tal er overskredet, der er end ikke plads til en Diana 16[:I]

Men du kan jo købe min: Fundet i Danmark i "makers leather case" med rensestok, skruetrækkere, børster og Turkis head mm. Bøssen har sideplader, assistant opener. Meget..meget nænsomt "restoreret"/efterset hos N.P. Nielsen. Det er en ægte 16'ner dvs. balance og vægte som en 20'ver og fordeler 26 gram hagl perfekt som en 12'er. Eneste ulempe, man kan ikke låne patroner lige så let som hvis det var en 12'er[Big Grin]
Her er vidunderet:
[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../cal16.jpg [/IMG]

Med venlig hilsen Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#31
Din græsplæne er meget ujævn. Køb en cylinderklipper med bio-klip og slå den først på langs og så på tværs.
Spørg evt. Greenkeeperen i din golfklub om du må låne hans grej. Han har det bedste der kan købes for (mange) penge.

Din kat vil elske dig for den fine plæne du får [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK
Jeg var ude for en skydeinstruktør på Kalveboderne der absolut ville have at jeg skulle holde venstre hånd nærmest på hælen af skæftet for at holde den på skulderen under indskydning af riffel, jeg har lært at holde godt fat på forskæftet med venstre både under indskydning og jagt. Han blev ved så længe at jeg pakkede sammen og gik. Der er ingen grund til at smide 10-20 skud væk a 12 kr. stykke pga manglende ro på standpladsen, fordi sådan velmenende herre skal føre sig frem. Bevares, hvis man kun skyder ved fast bænk, men det gør jeg ikke.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Uanset skydestilling har du ret i, at det er en god idé at holde fast på forskæftet. Se. f.eks. her: http://www.ballisticstudies.com/Knowledg...orend.html

Jeg synes selv det er meget behageligt at skyde med venstre hånd på bagskæftet og bipod på forskæftet, men jeg kan godt fornemme, at det måske ikke er den skydestilling der giver de helt små skudgrupper.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
smukt sæt !!!

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)