Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken .223 til råvildt
#21
Hej Jamo

Miiltær ammunition med stål kerne, vil så vidt jeg ved, kun have en stålkerne i spidsen, men bly i bag. De bliver derfor lidt længere. Tror de er lavet for bedre at kunne gå gennem kevlarveste og husmurer.
De er ikke panserbrydende, der tror jeg manville bruge Wolfram istedet.
Har dog set hvad en 5,56 mm gør ved en 10mm jernplade på 100m afstand. Ville nødig stå bagved. Hullet var søm svejset ud. Kappen fra projektilet lå på indgangssiden

Michael
Svar
#22
Jeg har circa samme erfaring som i andre. Flugt og blod afhænger af skudpladsering og skudafstand.
Bruger Sakos Gamehead 55gr i min Vixen. Jeg syntes generelt at de holder meget godt sammen. Der er dog undtagelser, som senest med et fangstskud på halsen på ca 10m. Der var ca det halve af halsen væk. Erfaringsgrundlaget er vel 10-15 dyr.
Ud over 223-eren bruger jeg 6,5 til det samme. Tror at den står for gennemsnitligt længere flugtstrækninger end andre gængse kalibre - alt andet lige. Min mening er at det er fordi det er en rimelig mild patron. Dermed siger jeg ikke at den er dårlig, jeg er selv meget glad for 6,5-eren.
Uanset kaliber, bestemmer vi jo selv, hvor vi sætter skuddet[Wink]. Det er DET, der tæller.

jes
Svar
#23
prøv barens 53 g. tsx. det virkelig en god kugle

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

med fare for at komme lidt af sporet - MEN:

jeg tænker seriøst på at købe en remington 700 LTR med en stigning på 1:9... spørgsmålet er så: kan den skyde med AMA ammonition? jeg er tilfreds med en gruppe som kan dækkes af Ø5 cm.



Jeg har lige været ude og indskyde min egen LTR i .223. Det blev gjort oppe hos Skov i deres underjordiske tunnel. På trods af det lidt underlige billede det giver dernede og at det hele foregik med en 1,5-6x42, så kunne jeg uden større besvær lave 5 skudsgrupper på knap 4 cm med AMA 62 grain (Ruag) Udendørs, med en anden kikkert og lidt mere tilvænning til aftræk osv vil den helt sikkert kunne bringes længere ned.

Til jagt har jeg fået fingre i netop 64 grain Winchester som er købt i Hunters Universe til 150 kr. pr kasse. De gav lige omkring 29 mm i egenspredning under samme forhold som jeg prøveskød AMA'en med.

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#25
Idag har jeg indviet min Sako Vixen kaliber 223 Rem på råvildt. På en lille trykjagt skød jeg to stykker råvildt med 55 grains Sako Gamehead. Flugtafstand 2 meter hhv. 20 meter. Der var gennemskud på begge. Udgangshuller på 3 cm hhv 2 cm.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#26
Hej Lars

Et stort tillykke herfra- det glæder mig[Wink]
Har du fået den til at skyde tilfredsstillende (Med 2 dyr må det jo være ret tilfredsstillende[^])

K&B

Michael
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Hej Lars

Har du fået den til at skyde tilfredsstillende (Med 2 dyr må det jo være ret tilfredsstillende[^])

K&B

Michael


Hej Michael!
Den har skudt fint hele tiden med Sako Gamehead. Mht. hjemmeladet ammunition er jeg ikke kommet videre, men Norma Oryx virker lovende [Wink]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#28
Hej VTF'ere
Genoplivning af gammel tråd - er vi blevet klogere de seneste fem år? Smile
Anskaffede mig en dejlig lille Remington Seven .223 da jeg ville have en lille let pyrschjagt riffel og syntes at min .308 win var unødigt voldsom til råvildt. Prøvede Sako Gamehead på bane, men kunne ikke lide den bløde spids der let fik et tryk i låsen. En forhandler i det nordsjællandske anbefalede mig Remington Accutip 55gr. som riflen også skyder fint med, men jeg er usikker på dens egnethed til råvildt, da den beskrives som en Varmintkugle, der fragmenter "violently"...
Svar
#29
Jeg endte med Nosler BT, 55 grains til min 223. De skyder præcist og har - med en enkelt undtagelse - givet gennemskud på råvildt.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#30
Findes den i en fabriksladet version eller er det til hjemmerullede ?
Svar
#31
i min research faldt jeg over denne norske test af .223 rem kugler:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=&t=410&p=

- ingen tvivl om at kuglevalg er af stor betydning for brugen er denne kaliber til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)