Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan en 9,3x72R rives op til en 9,3x74R
#21
Citat:quote:

Originally posted by Lars

jeg må indrømme, at jo mere jeg læser om dette kaliber, des mere forvirret bliver jeg.

Nu så læst at nogle lader deres patroner op med projektiler i størrelsen .358 og ikke .366.

Hvad faen skal man lige tro??

Det kunne jo godt blive et spændende projekt[Big Grin]

Hvis man lader op med denne kugle -

http://www.korsholm.dk/dk/hornady-bullet...rlock.html

kan man jo få hastigheden op - eller hur?

Hilsen en meget forvirret mand ang. 9,3x72r



Hej Lars.

Jeg har lige googlet lidt i Gartridges of the World, som i sikkert kender.
9,3x72R dateres tilbage til perioden omkring 1890. I samme familie findes også 9,3x48R, 9,3x57R, 9,3x70R, 9,3x80R og 9,3x82 R.
Aller er oprindeligt ladet med sortkrudt, og en blykugle af forskellig vægt.
For at få nogle detaljer, har jeg lige talt med Paul Due i telefonen. Han er stor fan af 9,3x72R hvilken han stadig bruger til jagt, samt lader med sortkrudt.
Han siger, at 9,3x72R bruger .364 i kuglediameter. Dette svarer vel ok til, at en RWS 193 grains måler 9,2 mm for den del der stikker ned i hylsterhalsen, og umiddelbart foran denne del er der en kant på et par mm som måler 9,28 mm.
Poul oplyser også, at 9,3x72R er speciel på den måde, at riffelgangen er dybere end normalt. Riflingsmålet er 9,25 mm og bommålet er 8,75 mm.
I øvrigt oplyser han, at kugler til 9 mm Makarov kan bruges til genladning.

For min egen regning står, at omkamring til 9,3x74R er en rigtig dårlig ide.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#22
Tjaa.. Lars de sidste par linier i din henvisning siger vel det hele.[B)]
Svar
#23
Fantastisk service herinde - tusinde tak til alle :-)
Svar
#24
Har makarov 9 mm. kuglen ikke dimensionen .358?
Svar
#25
Har makarov 9 mm. kuglen ikke dimensionen .358?
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Har makarov 9 mm. kuglen ikke dimensionen .358?



Google er min ven.

The key reason for the increase in calibre when compared with the West 9mm rounds is unknown (the 9x18 Soviet has bullet diameter of 9.2mm, while most Western 9mm rounds have a bullet diameter of 9.02mm; Note that use of 9x18 Ultra / Police ammunition in any Makarov pistol is unsafe!).

VH

JCK
Svar
#27
Jeg har fået nogle billeder af stemplerne som er hugget i bøssen. Nogle som kan hjælpe med at tyde dem? Jeg kan evt. Sende billederne med MMS til en som derefter kan lægge dem herind. Kan nemlig ikke selv :-(
Svar
#28
På Lars' anmodning indsættes billeder

[Image: 9_3_72R%201.jpg]

[Image: 9_3_72R%202.jpg]

[Image: 9_3_72R%203.jpg]

[Image: 9_3_72R%204.jpg]

[Image: 9_3_72R%205.jpg]

Mvh Pete
Svar
#29
Tusinde tak til Pete1234

Nogle som byder ind på tydning af stemplerne[Smile]

Mvh.

Lars
Svar
#30
Hej igen. Projektet spøger stadig[Smile]

Jeg har studeret diverse forums på amerikanske sider, og erfaret at en del bruger .358 kugler til deres 9,3x72r.

Hornady laver en 180 grain kugle, som burde kunne anvendes. På forsøgsbasis har en god buddy kørt en ladning igennem quickload - og det ser ud til at man kan sende kuglen afsted, hvor den holder de magiske 2000 joule på hundrede meter og hvor trykket ligger på 23000 psi - altså et godt stykke under max trykket for denne kaliber, som er 29000 psi. Lyder det helt ude i hampen?

Mvh. Lars stædig[Smile]
Svar
#31
Det er jo et frit land med frit valg på alle hylder, så hvis det er noget du gerne vil eksperimentere med så er det bare at klø på.[Wink]
Svar
#32
Jo jo[Smile] men jeg lytter gerne til gode råd. Det skal jo også være forsvarligt og hvis I synes det lyder skørt så vil jeg næppe fortsætte.[Smile]
Svar
#33
Lidt googling skriver at 9.3x72R benytter .364 kugler, og kugler til 9.3x 62,64 og 74R i .366 er for tykke.

http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads...s/766320/1

Der er også lidt Load Data, og der kommer den op på 660 m/s, det giver lige 400 joule mere ved mundingen, så den nok lige klarer de 2000 joule, på 100 meter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#34
Forskellen i kugledia gør også, at det er for farligt at lave den om, til 9.3x74R

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#35
Tillykke med nyanskaffelsen[Smile]. I og med at det er en gammel svend kunne du overveje at få målt de faktiske dimensioner i piben før du lægger dig an på en kuglediameter. Måske også få lavet en kammerafstøbning. God fornøjelse[8D]

9,3*57
9,3*57
Svar
#36
Ja, hvis den ryger i skabet er måling af piben det første jeg vil gøre. Støber nogle bløde blykugler og driver dem igennem. Så får jeg vel det reelle billede af piben.

Er der en venlig sjæl som ved hvor et sæt brugte dies ligger til salg? Det er jo ikke just hyldevare
#9786;#9786;#9786;
Svar
#37
Hej Lars.

Jeg forstår godt dit ønske om at anskaffe en Tysk Drilling, det er godt gedient håndværk.
Men hvorfor ikke bare forholde dig til at det "kun" er en Råvildt kaliber på kugle løbet... ??
Jeg synes ikke det er en god ide at begynde og modificere et gammelt våben til et andet våben, mange ting kan gå galt på et senere tidspunkt.
Hvis du så gerne vil have en Drilling med et kraftigere kugle løb, så lad den her stå og tjek E-Gun, der kan du få en Drilling i alle afstøbninger.

Jeg sammenligner det du har gang i lidt som at montere en Ford Mustang motor i en Ford A...
Men som en skriver tidligere: Det er endnu et frit land vi lever i...

Mvh. Bjarne
Svar
#38
Hej Bjarne.

Jeg har skam ikke tænkt mig at modificere våbnet. Det blev fint beskrevet tidligere i tråden, at det var en rigtig dårlig ide.

De gamle drillinger med riffelkaliberen 9,3x72r kom med små variationer i diameteren - hvilket jo lyder helt tosset - som jeg ihvertfald forstår det.

Det jeg tænker er jo så, hvis den aktuelle pibe så faktisk har diameteren, så den passer til .358 så åbner det jo andre muligheder angående en ladning som ligger inde for sikkerhedszonen. Altså gå ned i kuglevægt og få mere fart på - stadig indenfor det sikre.

Hvis diameteren er til .366 ( tænker på den kugle som er udviklet til 9,3x72 af f.eks s&b og IKKE dem som er beregnet til 9,3x62-74 etc - no go grundet for stor hårdhed og bæreflade) så fået de kun i så høj en vægt, at hastigheden ved sikker ladning bliver for lav til at overholde kravene på 100 meter til storvildt.

ER dette tilfældet vil sikkerheden blive respekteret og ladningerne vil ikke blive presset op.

Lyder det risikabelt og skørt?

Mvh. Lars
Svar
#39
Hmm...
Om det lyder risikabelt og skørt ved jeg såmænd ikke.., men det virker lidt teoretisk.
Hvis det nu er så nemt, så undre det mig at eksempelvis RWS ikke har lavet en patron som kan gøre 9,3x72R til en klasse 1 kaliber, der er jo trods alt et par stykker af denne kaliber i de Tyske jægerhjem.

Under alle omstændigheder er det godt at have et par projekter at hygge sig med.., nogle bliver til noget og andre bliver bare et godt forsøg ;-)

Pøj-pøj med dit projekt :-)

Mvh. Bjarne
Svar
#40
Tjaaa..... det kan skam godt være det lyder teoretisk, men det bliver gjort og brugt.

Hvorfor RWS ikke har gjort noget desangående ved jeg ikke. Måske marked er for spredt grundet forskellige diametre i piberne og de ikke gider bøvlet -

En anden tanke er jo, at den patron RWS og S&B stadig laver sagtens kan vælte storvildt men må bare ikke grundet nye regler, og at efterspørgslen efter denne kaliber har været for nedadgående, så det dermed ikke har været rentabelt af lave bolcher med ny smag [Smile]. Som sagt - blot en tanke[Smile]

OG det lyder vel egentlig også helt helt skørt, at der kan være sådan en forskel på piberne- men det er der altså.

Jeg har mailet med en gut fra et amerikansk forum ved navn http://www.germanguns.com

Han har tre af slagsen - og alle med forskellige diameter i piberne. Han anvender dermed forskellige kugler i dem og det med røgsvagt (Det er sortkrudtvåben) - ígen inden for sikkerhedsmargen. I de ladninger han bruger ser han ingen tegn på overtryk - SÅ jo - teoretisk - men praktisk muligt ifølge gutten [Smile]

men jeg får nu en bøssemager til at "fluekneppe " vidunderet og hvis han siger "good to go" så springer jeg på projektet [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)