Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skævt monteret kikkert
#21
Spekulerer paa om det nu ogsaa er en korrekt konklusion vi er naaet frem til i ovenstaaende?

Hvis vi antager at riflen er indskudt med en 5 gr. skaev kikkert paa 100 m er der naturligvis allerede kompenseret for vinkelfejlen. Hvis man nu vil justeret traefpunktet til 600m, hvilket med en 6.5x55 DL svarer til et kuglefald paa 2784 mm paa 600m skal man jo justere traedkorset nedad for at kompensere for denne ordinat. Men! man justerer jo i en 5 gr. vinkel saa man flytter altsaa ogsaa retningspunktet til siden - altsaa med TAN(5) x 2784 = 243 mm - vil jeg mene or stand corrected.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#22
Jeg er helt enig med hjemmeladeren - klikværdien vil ikke være "ægte" hvis kikkerten ikke er monteret i lod.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Spekulerer paa om det nu ogsaa er en korrekt konklusion vi er naaet frem til i ovenstaaende?

Hvis vi antager at riflen er indskudt med en 5 gr. skaev kikkert paa 100 m er der naturligvis allerede kompenseret for vinkelfejlen. Hvis man nu vil justeret traefpunktet til 600m, hvilket med en 6.5x55 DL svarer til et kuglefald paa 2784 mm paa 600m skal man jo justere traedkorset nedad for at kompensere for denne ordinat. Men! man justerer jo i en 5 gr. vinkel saa man flytter altsaa ogsaa retningspunktet til siden - altsaa med TAN(5) x 2784 = 243 mm - vil jeg mene or stand corrected.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Jeg tror at Sako har tænkt sig at holde trådkorset i vatter og lade riflen hælde 5 grader til siden. Det er i hvert fald sådan jeg læser Max og n/a forklaringer.

--
FKF

ANNA
Svar
#24
@ANNA,

Det giver altsaa det samme resultat, da det svarer til, at man flytter riffelpiben opad - med i en straa vinkel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#25
@ANNA,

Det giver altsaa det samme resultat, da det svarer til, at man flytter riffelpiben opad - men stadig i en straa vinkel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@ANNA,

Det giver altsaa det samme resultat, da det svarer til, at man flytter riffelpiben opad - med i en straa vinkel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Vrøvl. Det er korset i kikkerten man flytter [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@ANNA,

Det giver altsaa det samme resultat, da det svarer til, at man flytter riffelpiben opad - men stadig i en straa vinkel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Vrøvl. Det er korset i kikkerten man flytter [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)