Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskyd dit våben for ”Maximum point blank range”.
#21
@Rasmussen45, prøv lige at holde tonen lidt pæn. Du er kommet hjem fra job...
Svar
#22
Undskyld Hr. Hogmeister jeg vil gerne gentage.
den brede jæger kan ikke skyde på de afstande, så ja 5cm over på ca 100m er en god ide så kommer den uerfaren jæger ikke galt af sted. Der er ikke mange der magter og kommer til at skyde på 300m , der er heller ikke alle der kan skyde på 200m, og man skal huske når der kommer et oplæg af denne karakter er det en god rettesnor, så burde du at tænke tilbage på den gang du var ny skytte
Svar
#23
@Rasmussen45

At den brede jæger ikke kan ligger nok i at stort set alle indskydningsbaner er på 100 meter, vi har hos os muligheden for at skyde på 200 meter max, men den brede jæger vil kun på 100 meter[xx(] desværre, måske man skulle rykke mærkeskydningen ud til 150 meter, det ville måske få folk til at træne noget mere.[8D]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#24
Vi kan ikke blive uenige om at man skal træne mere end der bliver. Jeg har også givet udtryk for at der skal være skydeprøve hvert år med de våben/piber man skulle bruge så man kan bevise at man er kendt med sidt våben.
Om man indskyder på 50m eller 200m det har ikke den store betydning for den brede jæger hvis man vil følge nogle få regler. Men vi skal også være enig om at der ikke skal opforteres til at skyde på lange hold det kan de fleste ikke klare. hvis man tager en almindelig trængnings aften inden bukkejagten, så er det utroligt hvad folk vil mener der godt nok til at skyde med, det er med en egen spredninger så kan man IKKE skyde længer end 200m på et stykke kronvildt.
Svar
#25
Rasmussen45, vi kan hurtigt blive enige om at der er nogle elendige skytter derude, og naa jeg hører om de mange dumpe %'er ved riffelprøven, bekræftes det jo ogsaa, og jeg er da ogsaa den sidste til at prøve at overtale nogen som helt til at prøve at se hvad der sker hvis de skyder over evne.
Jeg ved blot hvad jeg er i stand til at gøre paa de afstande. For mig er det netop sporten, størst mulig afstand, igen forudsat rette riffle, caliber og kuglekombination.
Blot et spørgsmaal: Naar du nu siger holde 5cm over, hvad baserer du det paa? Jeg tænker paa F.eks en buk 375 m ude. 5 cm over hvad?? Hvad holder du 5 cm over med mindre der staar en skydeskive paa 100 m du lige kan tjekke den af paa, men det giver dig stadig ikke noget referat paa 375m
Saa tilbage til mit eget system.
Riflen er indskudt paa 100 m og kikkerten justeret til '0' (Riflen er custom lavet)
Ladningen er chronograferet, og iøvrigt hjemmeladet.
Et ballistic program fortæller mig resten (min 'snydeseddel' rækker ud til 729m)
Min Leica afstandsmaaler giver mig afstanden.
Resten er efter min mening en smal sag.
Du skulle prøve det en gang. Det er utrolig tilfredsstillende at ramme paa de store afstande, og jeg kender personligt mindst to medlemmer herinde der har prøvet det same paa prærien i USA, en enddog taget et special kursus i den slags skydning, men de kan selv bidrage hvis de har lyst.
H
Hogmeister
Svar
#26
Jeg er så småt begyndt at komme ud på 500m men det kræver meget træning, tid og viden jeg ved godt at har du en kurve så er det ren matematik. lader også selv
Jeg prøver bare ikke at få det til at se for nemt ud over for de unge jæger de skal kravle før de kan løber.
Svar
#27
For mig er det netop sporten, størst mulig afstand

der er så netop her at forskellen er mellem varmint over there og riffeljagten herhjemme i lille DK: I DK tilstræber vi en "et skud - et drab" politik, hvor man på sletterne accepterer et vist antal missere ( ikke at jeg tror at mine to venner der har været på prærien kan misse [Big Grin] ) .

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Var der nogen der sagde mis????????

Hvad, hvor????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Jeg var faktisk en gang hos min kammerat Ulf i Tyskland kommet afsted uden ballistiktabel.......
Bukken stod pænt langt væk og jeg havde ikke mulighed for hverken at komme tættere på eller længere væk. Så jeg ringede til Ulf og forelagde ham situationen.
Han kikkede i min bil og i min oppakning, men ingen tabel, SHIT.....
På den afstand var "holdover" ikke en mulighed da jeg heller ikke kunne huske mine dot´s i hovedet....

Så kommer Ulf med en genial idé..... Strelok:-)

Så på med dataroaming installere Strelok, ind på Noslers hjemmeside og finde BC på pågeldende kugle. Hastigheden kunne jeg da heldigvis huske:-)
Endelig kom svaret.... 29 klik op....
Anlæg, roligt åndedræt og klemme.... BANG......ventetid.....anslag.
Perfekt kugle i en perfekt situation.

Resultat, en rigtig fin buk.

Det var en perfekt morgen i samarbejde med min tyske makker[Big Grin]

Så moralen må være; husk dine klik og din "hold-over"

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
øh, GT nu blander du vist tingene lidt sammen med din moral udtalelse.
Hvis din klik tabel passer, saa er der ingen hold over. Du maaler afstanden, og justerer din kikkert med de klik din tabel siger og sigter lige paa. Og der rammer kuglen!
Saa det eneste du skal kende er dine klikværdier, resten kommer af sig selv.
h
Hogmeister
Svar
#31
Citat:quote:

Saa det eneste du skal kende er dine klikværdier, resten kommer af sig selv.

.

GT skyder også en hel del og kender sit våben, så ingen problemer der - bortset fra lidt prale støj en gang imellem[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Men vi er nogle stykker der har problemet, at der er ikke mulighed for at kontrol skyde på de afstand 29 klik giver ( omkring 390 meter[:I]) og der er heller ikke ikke muligheder for regelmæsig træning - det skal der til for at kunne afgive et 29 klik skud forsvarligt.

Generelt, danske riffel jægere træner ikke nok, Max Muldjord har måske en 6,5x55 eller 308Kedelig med tilhørende 2 eller 3 halv tomme kasser Norma patroner i forskellig Lot nummer, alder, vægt og type, alt efter hvad krejleren har prakket ham på hvert 3 år. Patroner er jo bekendet frygtelig dyre, så vi indskyder lige med spidsskarp og her efter går man så på jagt. Og så er et overslag på 4-5 cm, kliktabel eller det der står med små bogstaver på pakken ikke nok, men en rigtig god hund fra registeret.

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#32
Helt enig med dig Thorlak. ( @ GT 29 klik hos mig er træfpunkt paa 552m) Det er nok de færreste revirer i Danmark der giver mulighed for den slags skydning, for saa er man jo ovre i næste kommune. Og din analyse med et par halvtomme æsker NORMA passer sikkert ganske godt og et gevær der ikke har set en rensestok i maaneder.
Hogmeister.
Hogmeister
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Helt enig med dig Thorlak. ( @ GT 29 klik hos mig er træfpunkt paa 552m) Det er nok de færreste revirer i Danmark der giver mulighed for den slags skydning, for saa er man jo ovre i næste kommune. Og din analyse med et par halvtomme æsker NORMA passer sikkert ganske godt og et gevær der ikke har set en rensestok i maaneder.
Hogmeister.


Hvad er nu det for noget nymodens pjat. Skal man nu også til at bruge rensestok.
Sidste kontrolskydning jeg lavede med en gammel riffel der i sit lange liv 7.000+ skud hvor den kun havde set olie og stok 1 gang. Da klattede den da kun 2stk 5 skudsgrupper indenfor et enkelt hul på 8-9mm


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#34
Jørgen, påmind mig lige igen aldrig at købe en brugt riffel i Danmark!
H
Hogmeister
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jørgen, påmind mig lige igen aldrig at købe en brugt riffel i Danmark!
H


Nej du har ret. Ofte har de skudt 3-5 gange så mange skud, som der normalt bruges til at slå en velpudset og udskudt Hardly Ableson riffel ihjel [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#36
Fuck hvor er i nemme, ha ha ha ha

Til Hogmeister, jeg skrev at holdover ikke var en option da jeg ikke kunne huske mine dots[Wink]
Så der tager du fejl. Jeg blander skam ikke noget sammen.
Da jeg opdager at jeg havde glemt kliktabellen troede jeg at jeg i stedet kunne bruge holdover men det gik heller ikke da jeg ikke kunne huske mine dots.
Derfor var eneste mulighed at downloade Strelok og klikke i stedet[Wink]

Og nu var det en 308win så Thorlaks afstand var korrekt gættet[Wink]

Og når jeg nu ikke gider smadre mine piber med overdreven/unødvendig rengøring så er det faktisk af og til stadig lykkedes at ramme et eller andet[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Smadre mine piber med rensning??? Gad nok høre beviset for en pibe er blevet smadre (slidt op) ved rensning med mindre man har brugt en staalbørste.
H
Hogmeister
Svar
#38
Et skud gennem en helt ren pibe, medføre maksimal slitage, da der ikke er nogen beskyttende/smørende tombakbelægning.
Hele filosofien og effekten af "Break In" er netop at man rengør piben fuldstændig mellem hver skud. Denne rengøring medføre maksimal slitage, og derfor vil den hurtigere få fjernet grater og øvrige bearbejdningsspor i en ny pibe.

Og min bondelogik siger mig, at hvis en fuldstændig rengøring, øger slitagen på en ny pibe, ja så gør den det nok også hver gang man renser sin pibe helt i bund.

Jeg har set flere tilfælde med piber som var speglblanke indvendigt, som var fuldstændig fri for riffelgange efter et antal skud, som var under 1/3 del af hvad andre tilsvarende piber normalt klarede.
Fælles for disse piber med ekstremt kort levetid, var at de var rengjorte med meget korte intervaller.

En rensestok med olie, har dog næppe nogen negativ virkning på levetid.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#39
Nej, men olie renser heller ikke en skid. Det smører bare.
Jeg burger altid Shooters Choice. Så as matter of fact, jeg har en 5 liter dunk staaende af det, og har brugt det i mange aar. Renser piben grundigt efter hvergang den har været i brug, og det er efterhaanden omkring 10.000 skud, og den skyder stadigvæk upaaklageligt. Det er en Schneider pibe i stainless. .243 AI
H
Hogmeister
Svar
#40
Rensning af riffelpiber er en form for "meditativ religion" .. [:I]

Nogle sværger til bare at lade stå til .. og for nogle piber går det godt, endda i lang tid .. Manglende GRUNDIG rensning SKADER næppe piben, men totalt manglende rensning kan helt sikkert skade den..
(fugt, syre, agressive krudt-aflejringer, hårde støvkorn der "indlejres" i piben af projektilets passage o.s.v)

Min personlige overbevisning er at "mådehold" er godt! Rens piben en gang imellem, det skader næppe ... men overdreven "poleren" indvendigt er nok ikke godt ..

Jeg ved med sikkerhed at en "Slut med Larsen" pibe af de lidt nyere KAN "dø" præcisionsmæssigt efter nogle få 1000 skud i 7 mm Rem, når ejeren er mere eller mindre ligeglad med rensning..
Om sådan en S&L pibe så reelt holder længere i 7 mm RM selvom den bliver "religiøst" renset .... tja...

Hvis man gad lave statistik på det ville man nok nærmere se en større "statistisk signifikant korrelation" mellem kalibre, end mellem forskellige "rense-niveau'er"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)