Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskyd dit våben for ”Maximum point blank range”.
#41
Nu har jeg tidligere skudt en del og har set overdreven rensning og selv prøvet at dødsrense en pibe fordi jeg vidste bedre[xx(][xx(]

Efterfølgende kører jeg en broncebørste igennem et par gange umiddelbart efter skydning og til slut en ordentlig gang break free.
Inden brug igen tørlægger jeg piben.

Der fungerer fint og har den ønskede effekt, som Dravis skriver "mådehold". I denne metode har jeg endnu ikke ødelagt nogen piber som jeg prøvede ved overdreven rengøring.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nu har jeg tidligere skudt en del og har set overdreven rensning og selv prøvet at dødsrense en pibe fordi jeg vidste bedre[xx(][xx(]

Efterfølgende kører jeg en broncebørste igennem et par gange umiddelbart efter skydning og til slut en ordentlig gang break free.
Inden brug igen tørlægger jeg piben.

Der fungerer fint og har den ønskede effekt, som Dravis skriver "mådehold". I denne metode har jeg endnu ikke ødelagt nogen piber som jeg prøvede ved overdreven rengøring.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]



Det er da det bedste jeg har hørt længe, har tænkt meget over om jeg renser for meget og hvad rensning egentlig er ?

Jeg gør nogenlunde det samme, og gør det konsekvent og konsistent.
Jeg er glad ved at have fundet en rutine og ikke vakle imellem flere metoder.

Efter skydning, uanset om det er få eller mange skud, får den en tur med broncebærsten vædet i breakfree.
Derefter en klud for lige at fjerne det løsnede snask.
Nyt breakfree påføres som den står med indtil næste gang den skal bruges, tørlægges med klude inden brug.
En gang om året får den en lidt større tur med kemi og kogende vand.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#43
Min naturlige dovenskab har hidtil forhindret mig i at rense piber ihjel. Det er da dejligt at se, at det ikke har været helt tosset[:p][Big Grin][:p][Big Grin].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#44
Maaske jeg er dum, men hvordan renser man en pibe ihjel??
Jeg ser ikke andet end god vedligeholdelse og lang levetid af at rense piben hvergang man har brugt den. Det fjerner krudtslam, kobber/bly aflejringer og ætsende stoffer fundet i krudt og fænghætter. Hvad er der i vejen med en kærlig hand om sit gevær? Der er vel heller ingen herinde der kører 100.000 km og aldrig skifter olie>
H
Hogmeister
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Maaske jeg er dum, men hvordan renser man en pibe ihjel??
Jeg ser ikke andet end god vedligeholdelse og lang levetid af at rense piben hvergang man har brugt den. Det fjerner krudtslam, kobber/bly aflejringer og ætsende stoffer fundet i krudt og fænghætter. Hvad er der i vejen med en kærlig hand om sit gevær? Der er vel heller ingen herinde der kører 100.000 km og aldrig skifter olie>
H


Nu er det faktisk sådan, at kobber er et effektivt højtemperatur, og højtryks smøremiddel, så hver gang du fjerner det tynde lag af kobber som aflejres i piben, så efterlader du rent og ubeskyttet stål, med alle porer åbne. Det kan medføre at der er en maksimal slitage de næste par skud (lidt som at starte din motor uden olie)


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#46
Jeg har været en gris mod min trofaste Tikka Continental.

Den har tit stået i skabet, tør og irret i piben, når den skulle bruges igen.

Så rensede jeg den med en tør børste og pustede støvet ud.
Den skyder stadig små grupper, her 21 år gammel.
Med den skyder jeg mindre grupper stående fra skydestok på 500 m. hold, end mange kan på hjortebanen på 100 meter.
Men skyde til en buk på 400 meters hold, det gør jeg ikke.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#47
Maaske jeg er dum, men hvordan renser man en pibe ihjel??
Jeg ser ikke andet end god vedligeholdelse og lang levetid af at rense piben hvergang man har brugt den. Det fjerner krudtslam, kobber/bly aflejringer og ætsende stoffer fundet i krudt og fænghætter. Hvad er der i vejen med en kærlig hand om sit gevær? Der er vel heller ingen herinde der kører 100.000 km og aldrig skifter olie>
H

Din iq kan jeg ikke komme ind på efter som jeg ikke kender dig.
pibepleje er religion jeg har haft en gammel 3006 når jeg ikke kunde få gruppen lille så fig den, den store tur ellers ikke og der var ca 750 til 1000 skud imellem det virket for mig denne gang nu er det noget som andet jeg ved ikke hvorfor men det er ca som cp
Svar
#48
@Rasmussen45
Ja, det er ikke nemt at bedømme andres IQ, men når jeg læser henholdsvis dine og Hogmeisters indlæg, så har jeg en klar fornemmelse af hvem der scorer højest.....[Smile]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#49
Det er en spændende og informativ tråd - så det vil være ærgerligt at spolere den med unødvendig personlig fnidder!
Svar
#50
Nu mener jeg at jeg ikke er dum så tak [B)][B)][B)][Smile]
Svar
#51
Måske, skulle man tænke lidt over det man skriver, inden man trykker på ENTER.[?]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#52
Rasmussen45 Du har i det mindset overbevist mig om at jeg ikke kunne drømme om at købe en af dine rifler!
Udrer mig ogsaa over hvorfor verdensmestre i Benchrest skydning renser deres piber i bund efter ca 25 skud og starter igen med et 'fowling' shot? Men hva` faen hva` forstand har bønder paa agurkesalat?
H
Hogmeister
Svar
#53
@H vedligehold jeg skriver også at der er sket en ændring på den måde jeg plejer mine piber [Smile]
og jeg gemmer mine rifler [B)][B)]
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Rasmussen45 Du har i det mindset overbevist mig om at jeg ikke kunne drømme om at købe en af dine rifler!
Udrer mig ogsaa over hvorfor verdensmestre i Benchrest skydning renser deres piber i bund efter ca 25 skud og starter igen med et 'fowling' shot? Men hva` faen hva` forstand har bønder paa agurkesalat?
H



Tja, en formel 1 motor holder heller ikke mange timer. Men den kører godt når den kører[Smile]
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Rasmussen45 Du har i det mindset overbevist mig om at jeg ikke kunne drømme om at købe en af dine rifler!
Udrer mig ogsaa over hvorfor verdensmestre i Benchrest skydning renser deres piber i bund efter ca 25 skud og starter igen med et 'fowling' shot? Men hva` faen hva` forstand har bønder paa agurkesalat?
H


Det kan være et produkt af hvilke piber de køber [Wink]
Hvis nu du samtidigt tænker over at de samme Benchrest skytter forventer at skifte pibe ca for hver 1.000 skud. Ja så viser det sig nok at man hverken behøver at være bonde eller vegetar, for at se en vis sammenhæng.
H
Der er vel ingen modsætninger i de fremlagte informationer.
Nogle ønsker den ypperste præcision på en enkel 5 skudsgruppe. Og forventer samtidig at piben har en, efter min mening, ekstrem kort levetid.
Andre prioritere en 5-10 gangere længere levetid, med en kapacitet til at levere masser af skud med en god (mindre end 15 mm/100m grupper)


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#56
Det var lige præcis det jeg mente da jeg skrev: "en slags meditativ religion" [Big Grin][Wink]

Ting vi har fået fortalt "som små" - sidder fast og kan være meget svære at rokke ved, selv i videnskabens nogen gange meget skarpe lys..

Hvis man som "Hogmeister" og "Rasmussen45" er vokset op med en "viden" om at "det eneste rigtige" er en "grunding rensning i bund" hver gang man har skudt med sin riffel, så er det "det rigtige" .. sådan ER det bare! og der er Kun Allah, og hans profet ER Muhammed ... [^]

At der så kommer sådan nogle "empirister" og "ignoranter" som n/a og påstår at al den rensning ikke nødvendigvis er det bedste for din riffel, det må jo være en slags blasfemi .. Det der med at nogle personligt har slidt en del riffelpiber op .. ved faktisk at skyde med dem, og ikke "rense religiøst" og at nogen af disse "ignoranter" har poleret og skruet i flere rifler end alle os andre til sammen, det bider simpelthen ikke på "dem der er rettroende"...
De VED nemlig bedre [^][^][^]

Nogle af dem kan faktisk slet ikke engang "forestille sig" hvordan man kunne "rense en pibe ihjel" Men det kan selvfølgelig skyldes at de renser efter hver 20 skud, og dermed når op på at have renset deres riffel svimlende 100 gange i den tid de ejer riflen.

Her er min metode: (Religion kan det næppe kaldes...[:I])

1. Jeg skal ud at skyde (jagt eller bane eller baghaven... det er et fedt) så jeg trækker mine piber grundigt tørre med tørre klude og filtpropper.. Det er ikke en "rensning" det er en "aftørring" for at mindske effekten af "cold bore træfpunkts-afvigelse"
Når jeg går på en bane, er det første jeg gør at lave et "cold bore shot" (For det er det der skal ramme på jagten!!) og noterer træfpunktets "afvigelse" fra mit sigtepunkt

Når jeg kommer hjem fra jagt, trækker jeg piben igennem med en bore-snake med et par dråber breakfree på enden .. Done! uanset om jeg har skudt 0 eller 5 skud .. (Kan ikke huske en jagt hvor jeg har skudt mere på 1 dag, bortset fra regulering af råger og skarver.

Har jeg været på banen, eller til stævner .. så er der røget mindst 50 - 100 skud gennem hver riffel.. men proceduren er den samme .. Boresnake med breakfree ..
Jeg checkker dog lige de rifler der har skudt flest skud, og ser om jeg synes de skal have en lidt mere grunding rensning.. Hvis jeg synes de "trænger" får de en tur med lidt solvent på filtpropper, kogende vand, og en tur med "Gold Medallion" ... til slut en filtprop med breakfree ...

Min 6,5 x 55 er langt over 4000 skud, og skyder stadig præcist, selvom den har en af de "snotbløde rust-træge amerikanerpiber"
Den er måske blevet "grundigt renset" 20 gange .. max ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#57
AMEN

Sådan Dravis, det er godt beskrevet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#58
Ikke for at forlænge traaden unødvendigt, saa giver jeg dig ret i meget Dravis. Jeg synes blot du er lidt haard ved de amerikanske riffelpiber............... Snotbløde!
Jeg selv skyder med en Schneider pibe (amerikansk) ogsaa brugt af mange Benchrest skytter og USMC i deres M40sniper rifles netop for deres haardhed.
Angaaende rensning gør jeg nok lidt mere ud af det end du beskriver, Bla. paa grundlag af oplysninger givet af Schneider om vedligeholdelsen af deres piber for optimal præcision. Jeg bliver ved med at rense med solvent til kluden kommer ud snehvid i den anden ende. Jeg trækker aldrig kluden frem og tilbage. Den skubbes ud gennem en boreguide, og falder paa gulvet ved mundingen.
Jeg kan da ogsaa fortælle at Walt Berger (Berger Bullets) KUN renser sine piber med JB borepaste.
H
Hogmeister
Svar
#59
@ hogmeister...

Det med de "snotbløde rusttræge amerikanerpiber" er ikke mit udtryk .. du kan eventuelt selv gætte hvem der kunne finde på den slags udtalelser... [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#60
Jok ike i spinaten............ Spis den!
Nej, det tør jeg ikke, men jeg tror jeg har mødt ham da jeg var i DK sidste aar.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)