Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sigtekikkert til salonriffel.?
#21
Det er en Ruger 10/22 .22 lr...

En lækker basse..[Wink]
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Det er en Ruger 10/22 .22 lr...

En lækker basse..[Wink]



mmmmmmm! Nemlig ja![Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#23
Ran:

Jeg har kigget lidt på prislisten fra gunsandpowder.dk men jeg kan ikke rigtig se at prisen for 6-24X40 er omkring 700,-..?[B)]

Hos mig ser det ud som om den kster 1400,-..?

Er det bare mig eller er prisen steget..? ellers kan det jo bedre betale sig at købe den fra USA..[Smile]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Ran:

Jeg har kigget lidt på prislisten fra gunsandpowder.dk men jeg kan ikke rigtig se at prisen for 6-24X40 er omkring 700,-..?[B)]

Hos mig ser det ud som om den kster 1400,-..?

Er det bare mig eller er prisen steget..? ellers kan det jo bedre betale sig at købe den fra USA..[Smile]



Du skal ringe til Rex.
Jeg har lige fundet en faktura frem fra sidste gang jeg købte kikkerter af ham.
Jeg sender en PM med detaljer.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hvad er det egentlig for en salonbasse du vil have kikkerten til?



nu forstår jeg bedre... [:0]

du anbefaler kikkert uden at kende våbnet...

måske du er forstørrelsesfikseret[?] [Big Grin]

når man anbefaler, så skal man gøre det med tanke på, at det er en anden der betaler og skal kunne have udbytte af det...

det hjælper ikke noget at du kan se om skovduen har grå stær, hvis riflens potentiale ikke kan levere et hovedskud...

og med den store forstørrelse forsvinder målet hurtigt, hvis man flytter sigtet bare den mindste smule...

og, ja, jeg har også haft en 10/22... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by ran

Hvad er det egentlig for en salonbasse du vil have kikkerten til?



nu forstår jeg bedre... [:0]

du anbefaler kikkert uden at kende våbnet...

måske du er forstørrelsesfikseret[?] [Big Grin]

når man anbefaler, så skal man gøre det med tanke på, at det er en anden der betaler og skal kunne have udbytte af det...

det hjælper ikke noget at du kan se om skovduen har grå stær, hvis riflens potentiale ikke kan levere et hovedskud...

og med den store forstørrelse forsvinder målet hurtigt, hvis man flytter sigtet bare den mindste smule...

og, ja, jeg har også haft en 10/22... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Hej Doc

Næh, jeg er ikke forstørrelsesfikseret (det overlader jeg til kæresten[Wink][Big Grin]) og med hensyn til kikkerten synes jeg faktisk jeg svarer "ballanceret" på spørgsmålet ved at skrive at jeg ikke selv bruger de store forstørrelser af samme årsag som du selv nævner, men holder mig i området 8-12 x forstørrelse, og nævner samtidig at 3-9*40 eller evt. 3-9*50 også er en mulighed (fås med alm. duplex sigte) hvis kikkerten virker for stor. De er kortere/mindre, har lavere forstørrelser og burde ikke med et standard duplex sigte "vække opsigt" på en lille riffel[Smile] Jeg har købt begge typer selv og som lavpriskikkert kan begge med garanti bruges til formålet - nemlig rågeregulering, som typisk finder sted på kort afstand. (Og nu blev der jo spurgt på en lavpriskikkert - max 1500,-)

Skulle man nu komme til at skrue den op på 24 x forstørrelse, så rågen kom ud af sigtet, ville der nok ikke ske den store skade ved det - der afgives jo kun skud, når krydset hviler på målet.[:I]

Når jeg foreslår 6-24*42 er det fordi den har det belyste mildot sigte, hvilket jeg selv synes er en stor fordel, når du står i skyggen under træerne og kigger op under løvhænget med flimrende sollys mellem bladene. Jeg synes det hjælper mig til et bedre hold på målet. De små prikker, virker for mig som en forsikring mod ikke at holde alt for højt. Det er trods alt lidt lettere at måle et højere/lavere træfpunkt ud på målet, når man har en "lineal" i sigtet - end med det blotte øjemål i en ren duplex - hvis ellers man kan holde riflen stille så længe.[Smile]

Under alle omstændigheder vil en given kikkert/forstørrelse jo ikke få riflen til at skyde dårligere (hvis ellers ikke krydset rasler rundt inde i den). En ringere kikkert vil formentlig til gengæld ikke forbedre den samlede præstation, hvis riflen også er dårlig.

Jeg må gå ud fra at Thomasms selv kender sin riffels præcision - og går selvfølgelig ud fra at han også kan skyde med den.[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#27
for at en skiveskydnings kikkert skal have en berettigelse på en 10/22, så skal riflen have trimmet/skiftet nogle dele...

men hurtighedsmomentet er stadig væk med den store forstørrelse, og riflen er en lille letvægter...

her er noget der kan få rugeren til at levere varen...

http://www.volquartsen.com/

[8D]

og mht sigte med lysende stjerner, måner, punkter og dotter...

så må det være bedre at gå lidt op i kvalitets optik... så kan man kikke ind i mørket... og man løber aldrig tør for batterier... (man hører jo at det er sket) [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

for at en skiveskydnings kikkert skal have en berettigelse på en 10/22, så skal riflen have trimmet/skiftet nogle dele...

men hurtighedsmomentet er stadig væk med den store forstørrelse, og riflen er en lille letvægter...

her er noget der kan få rugeren til at levere varen...

http://www.volquartsen.com/

[8D]

og mht sigte med lysende stjerner, måner, punkter og dotter...

så må det være bedre at gå lidt op i kvalitets optik... så kan man kikke ind i mørket... og man løber aldrig tør for batterier... (man hører jo at det er sket) [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Det der med hurtighedsmomentet bruger jeg ikke - jeg har enkeltskudsriffel.[Wink]

I øvrigt er det lidt ucharmerende, når en med en 10-skuds halvautomat går amok på en stribe råger på en gren...

Jo - du har da ret - en kvalitetsoptik er da vigtigere end "bimmelbammel". MEn en ny Zeiss ligger jo lidt udenfor 1000 kronersklassen - eller kender du en leverandør, som vi andre burde kend til??[Smile]

Men hvis du kan finde en ny kikkert med bedre optik til under 1500,- kr. med livsvarig unconditional garanti og parallaxejustering, så bliver du nødt til at fortælle mig hvor, for så er jeg potentiel aftager...[:p]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by ran

Det der med hurtighedsmomentet bruger jeg ikke - jeg har enkeltskudsriffel.[Wink]

I dette tilfælde søges der råd til en auto... [Wink]

I øvrigt er det lidt ucharmerende, når en med en 10-skuds halvautomat går amok på en stribe råger på en gren...

det er lovligt og har sin egen charme, hvis man kan mestre det... hvorfor ellers bruge en auto?

Jo - du har da ret - en kvalitetsoptik er da vigtigere end "bimmelbammel". MEn en ny Zeiss ligger jo lidt udenfor 1000 kronersklassen - eller kender du en leverandør, som vi andre burde kend til??[Smile]

jeg kan ikke mindes at ha' nævnt noget om nye zeiss'er... en brugt kan også gøre det... men ud over det, så findes der andre gode (brugte) mærker end zeiss...


Men hvis du kan finde en ny kikkert med bedre optik til under 1500,- kr. med livsvarig unconditional garanti og parallaxejustering, så bliver du nødt til at fortælle mig hvor, for så er jeg potentiel aftager...[:p]

jeg bliver ikke nødt til noget...

men du kan få en kraftig ledetråd...

en brugt leupold... så har du det du søger... bortset fra parallaxejustering, som du ikke får til de penge, men som absolut heller ikke er nødvendigt...

og jo, Jeg har mine forbindelser... som har kostet tid og ærgelser...

men det hører med til det at have erfaring...





[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by ran

Det der med hurtighedsmomentet bruger jeg ikke - jeg har enkeltskudsriffel.[Wink]

I dette tilfælde søges der råd til en auto... [Wink]
Derfor kan man jo godt skyde et skud af gangen og ikke knalde 10 skud af i hurtig rækkefølge efter hinanden. I tilfælde af det sidste kan man jo skrue ned for forstørrelsen - den kan jo komme helt ned på 6 * eller man kan købe kikkerten i en 4-16 x forstørrelse, hvilket nok er lidt mere ideelt, da man sjældent kommer til at bruge den store forstørrelse alligevel...

I øvrigt er det lidt ucharmerende, når en med en 10-skuds halvautomat går amok på en stribe råger på en gren...

det er lovligt og har sin egen charme, hvis man kan mestre det... hvorfor ellers bruge en auto?

Lovligt ja - men smag og behag - men hvorfor bruge en auto? Jeg synes at "salon-riffel-næsten-maskingeværs-salver" i skoven en majdag med andre folk på skovtur er ucharmerende - men nu er det jo selvfølgelig ikke sikkert, at der er andre, der går skovtur der, hvor du regulerer råger. Der hvor jeg regulerer råger er skoven omgivet af et stort stadion, boligblokke, en hovedfærdselsåre og et villakvarter ... masser af kondiløbere og småbørnsfamilier... ikke særligt velegnet til terræn til "skyttegravskrig" - vi har jo et omdømme at pleje som jægere[xx(]

Jo - du har da ret - en kvalitetsoptik er da vigtigere end "bimmelbammel". MEn en ny Zeiss ligger jo lidt udenfor 1000 kronersklassen - eller kender du en leverandør, som vi andre burde kend til??[Smile]

jeg kan ikke mindes at ha' nævnt noget om nye zeiss'er... en brugt kan også gøre det... men ud over det, så findes der andre gode (brugte) mærker end zeiss...


I de fleste tilfælde, når der omtales kvalitetsoptik her på siderne nævnes der da på Zeiss, Swarowski og visse hundedyre "special-kikkerter" ....og så selvfølgelig Leupold, som du også nævner.... hvor vi jo har "vores egen forhandler"...[Wink]

Men hvis du kan finde en ny kikkert med bedre optik til under 1500,- kr. med livsvarig unconditional garanti og parallaxejustering, så bliver du nødt til at fortælle mig hvor, for så er jeg potentiel aftager...[:p]

jeg bliver ikke nødt til noget...men du kan få en kraftig ledetråd...

Næ selvfølgelig er du ikke nødt til noget - beklager hvis du blev irriteret over den sproglige vending jeg brugte... [:o)]

en brugt leupold... så har du det du søger... bortset fra parallaxejustering, som du ikke får til de penge, men som absolut heller ikke er nødvendigt...

En brugt Leupold er da også et udemærket alternativ - på det punkt modsiger jeg dig ikke. (I det hele taget synes jeg ikke jeg modsiger dig - synes faktisk mest det har karakter er forsvar, men korriger mig endelig, hvis jeg er forkert på den). Det er muligt parallaxejustering ikke er nødvendigt til rågeregulering, men du får det med i prisen, og kikkerten kan jo på et senere tidspunkt monteres på f.eks. en 222rem eller 223 ditto, som skyder lidt længere, og dermed gør det mere relevant at have med - det kunne jo tænkes at halvautomaten en dag blev skiftet ud - hvem ved?. Dem i min omgangskreds der har købt kikkerten er meget glade for den. Nogle har endda købt flere af dem efter at have prøvet dem...

og jo, Jeg har mine forbindelser... som har kostet tid og ærgelser...

Selvfølgelig - og dine forretningsforbindelser sætter selvfølgelig pris på, at du holder deres eksistens hemmelig [Wink]

men det hører med til det at have erfaring...

Jo, det har du da ret i - erfaring er en god ting. Men har du egentlig haft en af de pågældende kikkerter mellem fingrene?
Til prisen er det en aldeles udemærket kikkert....[Smile]






[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)