Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blyfri
#21
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Måske der er nogen, der bruger 308W med 40cm pibe med henblik på >200m skud. Jeg synes nu ofte, at folk stopper afkortningen ved ca 50cm, for allround brug? Man skal vel have lidt "Sonic-Raum" ift forskæftets afslutning.

Selvom man korter ned til 40cm, så kan selv en 180grs kugle komme afsted med 747m/s i kaliber 308W. Skulle en 150grs TTSX/TSX ikke komme af gårde fortere end dette ?

[Image: Pibe_Kaliber.png]

Men det er måske lidt sølle at man sammenligner en DK-bullet med en Barnes TTSX/TSX brugt i en sammenhæng hvor man ved at V0 er lav, og især at V"impact" <600m/s til ekspansion. Så du, Hatting, sammenligner DK bullets med Barnes brugt i forkert situation ?

Det står klart, at en DK-bullet aldrig får en gennemgående sårkanal, der overstiger den originale kaliber grundet det sprøde materiale.

En 3006 med 49 cm pibe kan let skabe en ca. dobbelt så stor gennemgående sårkanal med 168grs TSX ift DK-Bullet ud til 275m (http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=34970)

Det er ikke altid let, at få god præcision med Barnes, men forblødning er åbenbart en funktion af areal af sårkanalens areal jvf Rathcoombe m.fl. (http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=24707), og det taler ikke for brug af sprøde materialer som projektil.

Så det koger ned til, som jeg ser det:

Vil du nøjes med en garanteret kaliberbegrænset sårkanal plus 3 tilfældige lodder i en "flig-rammer-arterie-tombola" eller noget andet fx traditionel (bly, tombak), Barnes, som garanteret åbner til dobbelt-kaliber-diameter HVIS BRUGT KORREKT !!

Var der ikke et lignende sprødt, projektil der fik en halv-lunken anmeldelse i "Mit Jagtblad" for nogen tid siden ? Eller svigter hukommelsen ?

Mvh Pete


Ganske rigtigt Peter Dk-Bullet generation 1 blev tester af Jens Ulrik Høgh og den havde samme skavank som Barnes at den ikke virkede under 600 m/s
der er der for at kuglen fra DK.Bullets ser ud som den gør idag og det er derfor at DK-bullets har valgt at sætte som krav at der skal være sikker expansion ved 400 m/s
og det med sammenligning mellem barnes og Dk-Bullet er gjort fordi mange af dem som jeg har snakket med i værkstedet har spurgt hvor dan DK-bullets er i forehold til barnes
der for den sammenligning
og med hensyn til hastigheder så ja man kan sagtens lade så man kan få de forskellige kugler til at gå hurtiger end 700 m i en 40 cm pibe
fekscal:308 win 41,4 grs norma 203B Barnes 180 TTsx giver en hastighen med en 40 cm pibe på 731 m/s i følge quickload og da kuglen ikke expandere under 600 m/s vil det sige at kuglen teoretisk flyver 619 m/s på 200 m i følge quicktaget
til samligning en kugle fra DK-Bullets 185 grs med 42,6 grs norma 203b i en 308 win giver en hastighed på 731 m/s i en 40 cm pibe kan "man skyde ud til 300m = 409 m/s i følge quicktaget

en anden lille fordel ved DK-Bullets har testet hvor mange skud der skal til inden det er nødvendigt at rense
test riffel: S&L victory cal 300 win mag er nu oppe på 750 skud uden rengøring og den samler stadig skudende

Ps: har du prøvet DK-Bullet ?

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#22
Barnes TSX 300 grain expanderer perfekt ved 580m/s i 45/70(egen test)
[Image: Barnes6_zpsrxeeazhg.jpg]
Svar
#23
@ "2duer"

Lige præcis den .458 Barnes 300 grains er lavet til at expandere ved lave anslagshastigheder, den er lavet til 45-70 og til brug med sortkrudt/forladere samt som Sabot-kugle til "Sabot-slugs" i "hagl-kaliber rifler"

DE "normale" Barnes TSX og TTSX expanderer IKKE pålideligt ved lave anslags-hastigheder ..

spendér lidt tid på den her hjemmeside ...

http://www.ballisticstudies.com/ballisticstudies/index

[^][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by 2duer

.... Men der er vel en mulighed for at splinterne ændrer retning hvis de rammer knogle, og med 1200 m/s vil der være en betydelig energi i en flig på størrelse med et .22 projektil.



Fragmenterende kugler har været studeret og afprøvet i flere generationer (af kugler) mener Hr Müller er oppe på hans 6generation nu.

Det er IKKE granat virking som nogen nævnte (dvs stumber går i alle retninger)..stumper går fremad i en smal kegle omkring den retning hovedstumpen går (se Hr Müllers side mht fotos fra vildt kroppe hvor man kan se fordeling af hovedstump og fragmenter).

Har selv brugt Hr Müller fragmenterende kugler og terminal virkning var virkelig fint = god død effekt uden for meget kødødelæggelse..han halter derimod på hans beregnede BC værdier der er for optimistiske og vægte der er for lave til vores skandinaviske regler (og også skotske regler mht højlandshjort og 6 - 6,5mm kugler)

Så DK bullest grundprincip er afprøvet..der er forskellige design muligheder mht laveste åbningshastighed.. hvor rent 'snittet' er ved hovedstumpen efter fragmentering ( der er noget Müller gør noget ud af) og energien i stumperne (der typisk for stor del afsættes i vildtet hvor hoved stumpen penetrerer helt ud og væk). For meget energi i stumperne kan give noget mere kød ødelæggelse, men sikrere død effekt

Så mht DK bullest.. grund princippet er afprøvet af andre i flere år..DK-bullest valg af trade offs .. hastig vs fragmentering etc er jo op til det brug de anser for vigtigst (for Hr Müller er det bare fladest kuglebane = topfart = meget lav vægt og tilstrækkelig terminal virking i topfarts området. DK bullets har nok valg det anderledes)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#25
Hej Hatting.

Jeg har ikke prøvet DK-Bullets, men det vil jeg glæde mig til, når jeg er kommet igennem de TSX/TSX'ere der står på hylden.

For det er selvfølgelig et stort plus med fragmentering ved lav hastighed [Smile] Og det er jo en stor fordel med den mindre afsætning i piben.

Min pointe var blot, at jeg bruger Barnes ved passende hastigheder >600m/s.

Mvh Pete
Svar
#26
Her er en måske en løsning til skud på korte hold.

http://www.alloutdoor.com/2016/01/14/oat...ing-slugs/

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@ "2duer"

Lige præcis den .458 Barnes 300 grains er lavet til at expandere ved lave anslagshastigheder, den er lavet til 45-70 og til brug med sortkrudt/forladere samt som Sabot-kugle til "Sabot-slugs" i "hagl-kaliber rifler"

DE "normale" Barnes TSX og TTSX expanderer IKKE pålideligt ved lave anslags-hastigheder ..

spendér lidt tid på den her hjemmeside ...

http://www.ballisticstudies.com/ballisticstudies/index

[^][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Men dog imponerende at man anbefaler projektilet til game på 600 kg.
Men så er det nok ikke hverken til forlader eller med sortkrudt. Hvorvidt petalerne ryger af ved større hastighed ved jeg ikke. Men Barnes 180 grain TTSX desintegrerer ved hastigheder over 1000 m/s i cal .300
Svar
#28
@"2duer"

458 Barnes 300 kuglen er ikke meget forskellig fra de andre Barnes kugler, bortset fra at "fligene" er meget tyndere i toppen end de er i "standard TSX" kuglerne -- og at den har en meget stor "hollow point"

selv hvis den rammer med høj hastighed og mister "fligene" helt eller delvist, vil den have en god dybdevirkning på stort/tungt vildt, det er der ikke noget mystisk i..

(Den vil sikkert stadig veje mere end 200 grains, selv hvis den mister alle "fligene" og jeg ved af erfaring med masser af skud i våde telefonbøger at NÅR fligene ryger af en Barnes kugle med høj hastighed, så fungerer de på samme måde som ved "DK-kuglen"

Idéen om "100% restvægt" er netop det... en "idé" -- Der er mig bekendt ikke noget statistisk velfunderet grundlag for at mene at 100% restvægt hverken dræber bedre eller giver flere "knald+fald" nedlægninger af vildt ude i den virkelige verden .. [:I]
Eller for den sags skyld færre eftersøgninger efter anskudt vildt ..

Præcis det samme gælder "opbrydnings-projektiler" som f.eks. DK-bullets eller Hr. Müllers "impala" typer --

Det er muligt at kraftigt expanderende kugletyper ("blyfri" eller ej) giver lidt mere "råderum" m.h.t. hvor godt og hurtigt virkende et skud er, i forhold til skud-placeringen, men det vil altid være på bekostning af ødelagt kød ..

Et "meget bagligt" lungeskud (læs "vom-skud" med f.eks. ødelagt mellemgulv vil med en kraftigt expanderende kugle give maveindhold "frit tilgængeligt" i dyret, men dyret vil forende ret hurtigt .

Det samme vil IKKE nødvendigvis være tilfældet med en trægt expanderende kugle der holder 100% restvægt --

(Been there, done that .. [V][:I][B)])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)