Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1. eller 2. Billedplan?
#21
Hvis man gætter 50-100 meter forkert med et medforstørrende sigt, så er det jo noget skidt med ca.40 cm galt på ca. 600 meter...tror ikke jeg kan vurdere inden for 50 m på noget longe range... Er vi ikke vokset fra den måde at skyde på... afstandsmåleren er opfundet.
Men selvfølgelig kan man blive udsat for en skydning hvor afstanden ikke kendes..

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#22
Den vtf 600m skydningen cp omtaler bliver den ikke lagt op i longrange skydning tråden. Med mulighed for tilmelding eller er det en lukket skydning for de udvalgte? Undskyld jeg hacker tråden.
Hilsen trier.
Svar
#23
@trier: de 'udvalgte' er dem der selv har valgt at være de 'indvalgte' via medlemskab af Asgaard JF (på/ved dette forum). Når pladser ikke kan fyldes op derfra bliver der ofte derefter annonceret åbent .. men nogen af de mere 'intensive' kan sikkert sige mere

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hvis man gætter 50-100 meter forkert med et medforstørrende sigt, så er det jo noget skidt med ca.40 cm galt på ca. 600 meter...tror ikke jeg kan vurdere inden for 50 m på noget longe range... Er vi ikke vokset fra den måde at skyde på... afstandsmåleren er opfundet.
Men selvfølgelig kan man blive udsat for en skydning hvor afstanden ikke kendes..

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


Det er nu heller ikke for at bruge sigtet til afstandsbedømmelse jeg foretrækker medforstørrende (FFP) og Mil/mil Sigte/kliktårne på banen. Men fordi du med den kombination kan se direkte på skiven hvor mange klik du skal korrigere for at ramme korrekt med andet skud. Det er det samme ved alle afstande og ved alle forstørrelser.

Sidder skuddet f.eks. midt mellem krydset og første streg til venstre, skal du klikke 5 klik til højre. Du behøver ikke omregne fra mil til Moa eller stå på en bestemt forstørrelse eller afstand. Det er det samme hver gang. Det er en stor fordel ved f.eks. jagtfeltskydning, hvor der er nok andet at holde rede på.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Klikker ikke for sidevinden holder bare ved siden af målet.
Det tager for lang tid at klikke....:-)

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Klikker ikke for sidevinden holder bare ved siden af målet.
Det tager for lang tid at klikke....:-)

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


Enig. Klikker kun for højde og så holder til siden

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Jeg skal vist have læst indlæggene, grundigt igennem igen!

Skal ikke skyde om natten med den, den skal have lys og skal stort set kun bruges på bane. Cal 338.
Svar
#28
Det var bare for at tydeliggøre princippet. Jeg kan også sige: hvis din træfning sidder midt mellem krydset og første streg derunder i dit sigte, skal du klikke 5 klik op.

Hvis derimod dit sigte er i mil og dine klik i 1/4 eller 1/8 Moa skal du omregne, og hvis sigtemidlet sidder i andet billedplan (SFP) skal du yderligere bruge forskellig omregningsfaktor ved forskellige forstørrelser. Alt dette er ligegyldigt på jagt, der laver du bare en kliktabel til afstandene, men på banen og til jagtfeltskydning er det mest praktisk med FFP og Mil./Mil.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det var bare for at tydeliggøre princippet. Jeg kan også sige: hvis din træfning sidder midt mellem krydset og første streg derunder i dit sigte, skal du klikke 5 klik op.

Hvis derimod dit sigte er i mil og dine klik i 1/4 eller 1/8 Moa skal du omregne, og hvis sigtemidlet sidder i andet billedplan (SFP) skal du yderligere bruge forskellig omregningsfaktor ved forskellige forstørrelser. Alt dette er ligegyldigt på jagt, der laver du bare en kliktabel til afstandene, men på banen og til jagtfeltskydning er det mest praktisk med FFP og Mil./Mil.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Jeg er også enig med Lasse. FFP og Mil, det virker. Med hensyn til det grove sigte, så er det slet ikke noget problem. Man skal blot vælge et fint sigte. P4L Fine er rigtig godt[8D]

Hilsen Kim

SLING18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#30
Jeg har en S&B PMII 4-16x50 FFP med P4L Fine sigte. På 350 meter dækker den lodrette sigtestolpe under 1/4 af en almindelig gadelygtepæl.

Hilsen Kim

SLING18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#31
Jeg har også en S&B PM II med P4 Fine - sigte i FFP (medforstørrende)
Jeg har andre kikkerter (bla Swaro) med IKKE medforstørrende sigte.
Jeg skyder en del Long Range, og skal til at skyde endnu mere/længere - er ved at få bygget en .338LM
Min PM II bliver enten bygget om til IKKE medforstørrende eller byttet.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#32
Det er da sjovt så forskelligt vi ser på, og i det.

Jeg havde præcist samme kikkert som CP, dog med det grovere P4 sigte ( ikke P4 Fine). Jeg oplevede aldrig nogensinde at det sigte var generende stort. Og i grunden heller ikke generende småt. Jeg skød bl.a. en råbuk på under 30 m afstand med den sigtekikkert monteret og jeg skød på skiver på 600 m.

Grunden til jeg skiftede var, at jeg trods alt er mere jæger end skytteforeningsmand, så S&B blev byttet til en Swarovski 3-18x50 med sigtet i SFP og både dag- og natlysindstilling. S&B´eren havde kun natlys.

Men jeg savner den S&B hver gang jeg er på banen. Ville ønske jeg havde taget mig råd til begge [:p].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout
Men jeg savner den S&B hver gang jeg er på banen. Ville ønske jeg havde taget mig råd til begge [:p].



Det kan vel nåes endnu [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#34
Er ganske enig med Lasse her.

Har selv S&B PMII 4-16x50, og PMII 5-25x56 - begge med belyst P4Fine-sigtemiddel, og begge "medforstørrende".
Skyder på korte og lange afstande uden problemer, både jagt og skiveskydning.

Er endda på udkig efter en PMII 3-12x50, ligeledes P4Fine, medforstørrende - til et mindre projekt jeg har gang i.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#35
Har begge varianter i PM2 5-25x56 så jeg ved hvad jeg taler om. Forsøger at bytte min medforstørrende til en ikke medforstørrende.
Kender en godt :-) som også lige har sat hans fine... til salg
Er vi ikke enig om at vi bruger kikkerten mest til jagtfeltskydning...
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Har begge varianter i PM2 5-25x56 så jeg ved hvad jeg taler om. Forsøger at bytte min medforstørrende til en ikke medforstørrende.
Kender en godt :-) som også lige har sat hans fine... til salg
Er vi ikke enig om at vi bruger kikkerten mest til jagtfeltskydning...


Så kan du jo give Jens en rigtig god pris på den
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Har begge varianter i PM2 5-25x56 så jeg ved hvad jeg taler om. Forsøger at bytte min medforstørrende til en ikke medforstørrende.
Kender en godt :-) som også lige har sat hans fine... til salg
Er vi ikke enig om at vi bruger kikkerten mest til jagtfeltskydning...


Har du forhørt dig hos S&B, hvad det koster at få den ombygget ?
Jeg har spurgt, men ikke fået svar endnu

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#38
Næe..
Største problem er vel næsten at få den forsikret når den skal sendes til Bibertal...
Synes at der forsvinder for meget post!
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Næe..
Største problem er vel næsten at få den forsikret når den skal sendes til Bibertal...
Synes at der forsvinder for meget post!


Ok, den skal jeg da huske at have med

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by littlebear

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Har begge varianter i PM2 5-25x56 så jeg ved hvad jeg taler om. Forsøger at bytte min medforstørrende til en ikke medforstørrende.
Kender en godt :-) som også lige har sat hans fine... til salg
Er vi ikke enig om at vi bruger kikkerten mest til jagtfeltskydning...


Så kan du jo give Jens en rigtig god pris på den



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

To vestjyder der bor i samme by og skal handle............ Det må slå gnister!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)