Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.17 HMR - .17 Mach 2
#21
Nå Michael, hænger vi i fødderne igen[Big Grin]...Det er da fordi ethvert våben må betragtes som ladt, hvis bundstykket er i....Og Jens er bare en forsigtig herre, der bare vil sikre sig og sine omgivelser....Men jo, det er nok for dybt for dig.

(ej hvor er jeg streng[:o)])
Great Dane

Svar
#22
Åhhh - javelll javelll - jeg tror lige at jeg går op og hiver bundstykket ud af mit haglgevær (just i case). Det kan godt være det tar´ et (bund)stykke tid før jeg er tilbage [Big Grin]

Og husk så: Et våben er ikke farligt....det er den klaphat der holder fast i den anden ende der er farlig........(Michael Intile[Wink])
Svar
#23
Jo men, og her kommer så det dybe:

Mon ikke salig Twain netop tænkte på de klaphatte, du omtaler, som dem, der er uforsigtige nok til at håndtere et (formodenligt) uladt våben, som om det (med sikkerhed) er ufarligt?

På hans tid var der nok oftere bønner i bøssen end i vore dage - selv når den hang på knagerækken...

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
Tja, det var ikke meget fakta i kunne give manden[:0]

Alle større fabrikanter har en eller flere .17 HMR modeller på banen.

Min Marlin 17V går ca. 775m/s på mundingen, og er som i kan se også ganske nøjagtig.
[Image: The%20Dane191847.jpg]

5 skud på 200m, og jo den sidste var en smutter.

Ud til 100m holder den ganske pænt sammen også når det blæser, men på de lange afstande blæser de små bæster væk!

Kuglediameteren er i øvrigt .172" og ikke .177"
Patroner leveres nu af:
Hornady
Remington
Federal
og Winchester skal vist også være på vognen.
Der er tale om den samme patron med 17grain kugle og plastspids. Alle fremstillet af CCI. Disse laver også en HP i 20grain i eget navn der også sælges under Federal's mærke.

Hornady kommer med en 20 grain HP af eget fabrikat i løbet af kort tid.

Patronen/kuglen har mere energi på 100m end en 22WMR, men lovgiverne har ikke taget den til nåde endnu. De definerer stadig både anslagsenergi og kuglevægt, som værende afgørende faktorer.

Hvis det ikke har skræmt nogen væk endnu så kan prisen måske?
2,50 kr/stk[xx(][xx(][xx(]

Henrik
Svar
#25
The Dane

Er der mulighed for at jeg må prøveskyde den?? Jeg overvejer kraftigt om ikke en sådan lille djævel skulle indgå i min samling. Men da jeg endnu ikke har set en brugt til salg, har jeg ikke hos min lokale våbenpusher kunnet prøve den.

G.D.
Great Dane

Svar
#26
G D we got a date![:o)]
Svar
#27
DATE....Med en mand [Image: anim_puke.gif]
Great Dane

Svar
#28
Kammertonen unge mand! Det er mig der har bøssen og dig der har driften![Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Henrik
Svar
#29
Og sikken en bøsse (altså ikke di.....[Big Grin])

The Dane og jeg prøveskød hans Marlin i kaliber 17HMR, på mine forældres landejendom. Jeg har ikke så møj at sige andet end den riffel har et større præcisions-potentiale, end de to båtnakker bag. Vi krograferede den til 763ms, og det må da siges at være pænt. Jeg vil nu undersøge om ikke jeg kan få en til en (Naturligvis) latterlig lav pris. The Dane havde selfølgeligt udstyret den med et ordentligt nedløbsrør af en kikkert, og det kræver en meget meget stabil støtte. Derfor vil jeg ofre lidt mere og få sat et par støttefusser på. Alt i alt en sjov kaliber at skyde golfbolde med.

G.D.
Great Dane

Svar
#30
Har lige set, at Hornady (i samarbejde med Eley) følger stærkt op på .17 HMR successen. Det sker med introduktionen af endnu et nyt rimfirekaliber i kaliber .17: Hornady .17 Mach 2. En .17ér baseret på en standard .22 lr.
Og hvad er så det smarte i det? Ballistikken er kun en anelse dårligere end .17 HMR - skyder man ind på 100 meter sidder kuglen dog mindre end 20 mm højt på 50, så der er også i dette tilfælde tale om en sand "skadedræber". Det smarte ved den nye kaliber ligger i økonomien - patroner skulle være MEGET billigere end .17 HMR, der vist nok koster omkring 2,5 kroner stykket. De store våbenproducenter er allerede klar med skyderne...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#31
Hvorfor skulle den blive (meget) billigere?
Samme kugle, stort set samme mængde krudt og et hylster der er af Stinger længde (.1" længere end standard 22LR)!

Nu hænger priserne her hjemme desværre ikke sammen med priserne i USA, hvor 17HMR er nede på ca. $7 for 50 stk. Det er knapt 1 kr/stk i modsætning til den grove åger der hersker hos den danske importør. Det sidste jeg købte kostede 125kr/50stk.
Nu hvor Hornady, Federal, Remington, CCI og Winchester alle "fremstiler" 17HMR skulle det vel være muligt at finde en alternativ leverandør.

Nå ja, tilbage til priserne. Der er foreløbigt lovet priser på 17MK2 der ligger knapt $1,5 under 17HMR, og det er vist mere psykologisk at en mindre patron også skal koste mindre.
Er der nogen der har prøvet at købe bor under 3mm i "håndkøb"? De er dyrere end bor over 3mm, fordi de bliver sværere at fremstille.

Life's GREAT if you're a loony.

Henrik
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ruger 10/22mag kan der jo sættes en vekselpibe på i 17hmr...Bare et billigt alternativ...Var det noget Jens[?]

G.D.



Har lige gennemlæst denne tråd....

En ruger 10/22 eller 10/17 kunne jeg rigtig godt tænke mig at eje.[:p] Men kan jeg som bosiddende i KBH, ikke skyde en hvid pind efter at få tilladelse til sådan en?
Jer der ejer halvautomater, hvordan har i båret jer ad?

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Anders

Jer der ejer halvautomater, hvordan har i båret jer ad?


Jeg vil tro at de fleste af os havde riflerne inden det tåbelige forbud trådte i kraft. [Big Grin]

Vi har sandsynligvis også et problem når tilladelserne skal fornyes. [Sad]

Hilsen
Anders T.[8D]
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Anders

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ruger 10/22mag kan der jo sættes en vekselpibe på i 17hmr...Bare et billigt alternativ...Var det noget Jens[?]

G.D.



Har lige gennemlæst denne tråd....

En ruger 10/22 eller 10/17 kunne jeg rigtig godt tænke mig at eje.[:p] Men kan jeg som bosiddende i KBH, ikke skyde en hvid pind efter at få tilladelse til sådan en?
Jer der ejer halvautomater, hvordan har i båret jer ad?

-------------
Guns don't kill, bullets do.



Michael Intile....Det er vist til dig, det lille spørgsmål!
Great Dane

Svar
#35
På G.D.'s opfordring!
Hej Anders, kig i den tidligere tråd:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...OPIC_ID=28
Og bemærk venligst sidste afsnit i mit indlæg den 29. januar.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#36
Hmmm. Det virker som om det er svært at give noget konkret svar mht. tilladelser til halvautomater.
Jeg tror jeg vælger at følge min egen plan:
1) Søge om tilladelse til en 10/22
2) Hvis jeg får afslag vil jeg henvende mig personligt på våbenkontoret, lægge mig på gulvet, tude og skrige "JEG VIL, JEG VIL, JEG VIL etc." Jeg har set det virke for børn i supermarkedet adskillige gange.
3) Hvis jeg stadig ikke får lov, vil jeg ærgre mig over jeg ikke er amerikaner, nordmand e.l.

Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Jeg synes personligt at vi har en OK våbenlov (bare den ikke gjalt mig [Sad]).


-Ku' ikke være mere enig[Big Grin]

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Anders

2) Hvis jeg får afslag vil jeg henvende mig personligt på våbenkontoret, lægge mig på gulvet, tude og skrige "JEG VIL, JEG VIL, JEG VIL etc." Jeg har set det virke for børn i supermarkedet adskillige gange.


Den plan kan umuligt slå fejl. [:o)]

Hilsen
Anders T.[8D]
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#38
Så er den ged barberet [8D]

Bestilt og betalt, og ansøgningen indsendes mandag. Og så måske i næste weekend, skal der flækkes øldåser med 17 horny.

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com

17 Horny...Mikro speed-Barbie [}Smile]
Great Dane

Svar
#39
lidt fluekne**eri, men...

kal 17 bruger .172 diam. = 4,35...

jeg ved det er hysterisk, meeen... det er nok til at man ikke kan bruge rensegrejet fra luftbøssen...

håber ikke jeg har lavet rav i debatten...[Big Grin]

Skader Skydes bedst med 17 remington

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#40
Hejsa!

Man kan også "veksle pibe" på en Ruger 77/22 til 17 Mach 2

På en Ruger 77/22 Magnum kan man "veksle" til 17 HMR (17 Horny)

Til GD: Definitionen på en Speed-Barbie er: NON - fodgænger V(nul) altså over 1200 M/s DET kan du nok ikke få en 17HMR op på ???

Vi omdefinerer hermed: Mini-speed-barbie = 17HMR
Mikro-speed-barbie = 17 Mach 2
.17 speed Barbie = .17 Remington
Er det Ok med dig?[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)