Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uheld - sprængt riffel
#21
Den ser godt nok slidt ud [B)]

mvh
mvh
Svar
#22
Rusfri... igen...?!
Svar
#23
Hvorfor ser man tre bundstykker i først billed??
H
Hogmeister
Svar
#24
@Hogm. det ene bundstykke ser ud til at passe i en .22 riflen enten CZ eller Anchutz? det andet kan JEG ikke forklare.
Svar
#25
Hej
Jeg har en god ven som også har en Sako 75, i 300 WM samme model som den der sprang, der har bundstykket slidt meget i låsestolen, den har trukket spåner, eller metal granulat af i låsestolen, bundstykket køre meget træg og det er som om bundstykket tager metal med af for hver ladning. Jeg må nok hellere vise ham de her billedere, inden der sker det samme for ham. Min vens riffel har skudt mange skud, men den skyder godt.

PS ved godt at den som sprang er en 7mm Rem Mag.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor ser man tre bundstykker i først billed??
H



Fra tråden på nordisk:

"Igår var jeg på KSC for at skyde med et par af mine rifler og alt forløb vel.
Den sidste opgave på listen var at indskyde min Sako 75 Finnlight i 7mm rem mag med et Vortex Sparc II som just var blevet monteret
"
Mvh

Niels.
Svar
#27
Hej
På det billede med det lyseblå håndklæde, der ligger der en metal del, der hvor gevindet flækkede, hvor piben skrues fast, men hvad er det for en metal del og til hvad ????

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#28
Den lille metal del på tværs mellem det flækkede gevind er rekylklodsen i skæftet.

Det lyse felt oven over den højre gevinddel er en sprække i det flækkede skæfte.

--
FKF

ANNA
Svar
#29
Hej
Det kan jeg se når jeg får det at vide. Så det på en lille iPad og der var billede ikke klar.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#30
Ole, jeg har set flere Sako rustfri der tager spåner. Det er en kendt sag at rustfri mod rustfri uden smørelse, river /trækker spåner.
Hvis det er på låseknasterne, som jeg har set, vil jeg påstå at riflen er ødelagt og ikke kan repareres.
Hvis det er på bolten kan det poleres.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvis det er på låseknasterne, som jeg har set, vil jeg påstå at riflen er ødelagt og ikke kan repareres.



Vrøvl [Wink]

Man skruer piben ud - drejer 0,1mm af modholdet i låsestolen. Drejer 0,1mm af brystet på piben. Samler skidtet og kontrollerer lukkeafstand, aftræk og sikring [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#32
Har selv haft et par stykker og det er i "raceway´en" der slides lidt materiale af da bundstykket er hærdet.

Den sidste rustfrie jeg havde havde jeg slidt 3 piper op på og solgte den med en sprit ny pibe på.
Eneste trælse ting var at den fra fabrikken kørte træls i låsen da jeg nok var lidt hård ved den...... jeg måtte derfor polere raceway´en op i låsestolen og herefter kørte den fint.
Jeg har dog aldrig set nogen hvor låseknasterne var slidt af, selv efter 3-4 ompibninger. Har igennem tiden haft en del af dem inde for montering af nye løb.

@CP, det er aldrig bolten der slides på de rustfri Sako rifler, det er låsestolen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Nu er der snakket meget hvis det var en Blaser.
Jeg har derfor en lille tanke.

Hvordan vil en riffel der låser i piben, reagere i forhold til Sakoen?
Den kan jo ikke smide piben og vel heller ikke rette trykket opad.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvis det er på låseknasterne, som jeg har set, vil jeg påstå at riflen er ødelagt og ikke kan repareres.



Vrøvl [Wink]

Man skruer piben ud - drejer 0,1mm af modholdet i låsestolen. Drejer 0,1mm af brystet på piben. Samler skidtet og kontrollerer lukkeafstand, aftræk og sikring [Smile]

--
FKF

ANNA



Total vrøvl. Den låser jo ikke i piben. Hvis den ene låseknast og " modholdsknasten er total revet , hvordan vil du så rette/ slibe det op så den igen kommer til at bære ens på alle knaster ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by GT

Har selv haft et par stykker og det er i "raceway´en" der slides lidt materiale af da bundstykket er hærdet.

Den sidste rustfrie jeg havde havde jeg slidt 3 piper op på og solgte den med en sprit ny pibe på.
Eneste trælse ting var at den fra fabrikken kørte træls i låsen da jeg nok var lidt hård ved den...... jeg måtte derfor polere raceway´en op i låsestolen og herefter kørte den fint.
Jeg har dog aldrig set nogen hvor låseknasterne var slidt af, selv efter 3-4 ompibninger. Har igennem tiden haft en del af dem inde for montering af nye løb.

@CP, det er aldrig bolten der slides på de rustfri Sako rifler, det er låsestolen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]


Drej stolen en halv omgang, så kan du se både nuværende og tidligere ejer af en rustfri Sako 75, hvor den ene knast er revet RIGTIG meget, også så meget jeg vil påstå riflen er ødelagt

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvis det er på låseknasterne, som jeg har set, vil jeg påstå at riflen er ødelagt og ikke kan repareres.



Vrøvl [Wink]

Man skruer piben ud - drejer 0,1mm af modholdet i låsestolen. Drejer 0,1mm af brystet på piben. Samler skidtet og kontrollerer lukkeafstand, aftræk og sikring [Smile]

--
FKF

ANNA



Total vrøvl. Den låser jo ikke i piben. Hvis den ene låseknast og " modholdsknasten er total revet , hvordan vil du så rette/ slibe det op så den igen kommer til at bære ens på alle knaster ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Du fatter jo ikke en meter.

Læs mit indlæg igen og en gang til. Selvfølgelig er det modholdet i låsestolen der skal drejes ca. 0,1mm af.
Jeg er sgu da ikke født igår og jeg har lavet denne proces på min egen Sako 75 [^] så jeg ved da godt at Sako låser ikke i piben. At din forestillingsevne er under middel er da ikke mit problem [Wink][Big Grin]
Kom igen [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#37
Når jeg sådan lige tænker "materialemæssigt" og "konstruktionsmæssigt" over det, så er der næppe nogen forskel på om en given låse-konstruktion "låser i piben" eller i en låsestol hvor piben er skruet i. .

Flere af de våben jeg har set der angiveligt "låser i piben" låser rent faktisk i en "bøsning" der er skruet på piben, og som er mindre i dimensioner end en normal "låsestol".

Materialemæssigt må man lave et kompromis hvis låseknasterne skal udfræses direkte i pibens materiale, så skal piben fremstilles af hærdbart stål, og dermed ståltyper der er vanskeligere/dyrere at bearbejde.. Og "låsedelen" af piben skal hærdes.

"rivning" eller på engelsk "Galling" er et kendt problem ved mange rustfrie/rustfaste ståltyper, men har ingen indflydelse på styrken af det givne emne, medmindre rivningen forårsager "brud-anvisere" på uheldige steder i designet af konstruktionen.

Så "rivningen" kan ikke "ødelægge" låsestolen, på anden måde end at der opstår dårlig låsegang, Det er næppe muligt/hensigtsmæssigt at konstruere den/det hærdede bolt/bundstykke med så skarpe kanter at den vil forårsage "brudanvisere" på grund af rivning i låsestolen.

At få alle låseknaster på bundstykke og i låsestol til at "bære" er en klassisk "accurizing" procedure hvor man med slibe-pasta og modtryk i form at et "oversavet" hylster med en stram fjeder indeni, sørger for modhold mod bundstykket medens man løfter bolthåndtaget op og ned i låst/lukket tilstand. Det giver en ensartet "bæring" på lukkeknasterne og derme mere symmetri omkring våbnets centerlinje = bedre præcision ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
Er der nogen herinde der kender den uheldige skytte - send PB

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#39
@CP,
tror nu ikke riflen er ødelagt.
Der skal væsentligt mere til.

PS: ingen af dem sidder samme sted.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by GT

@CP,
tror nu ikke riflen er ødelagt.
Der skal væsentligt mere til.

PS: ingen af dem sidder samme sted.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]


Det var også bare "synonymt" så du vidste hvem [Wink]
Har du set riflen, den er godt helt vildt revet ?
Men en polering må være påbegyndt, for rivningen er stoppet ( føles det til)
Det skal godt nok mere end en negerdreng til at polere færdig.
Hvad med sidste spørgsmål - har du eller kan du danne noget ??
Ja ja, altså inden for rimeligheden [Big Grin]
PS er lige ved at afslutte dit projekt på E

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)