Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor svær skal en feldtskydning være
#41
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Pølser er uden for kategori. Dem æder man mens man venter på at bøfferne bliver klar.
Og kun pølser fremstillet efter tyske slagtertraditioner er velkomne. De røde fra Gøl er bortvisningsgrund.
Grillen tænder man ved at trække projektilet ud af en patron og hælde krudtet over på kullene. Så anvender man grillen i Peters ovn til at antænde et stykke køkkenrulle. Når papiret blusser op er det med at få det hen til krudtet inden ilden går ud.
Se det er sådan rigtige skytter får gang i grillen [Big Grin]

mvh M@X 2.0



He He [Big Grin]

Det var nu noget af et projekt at få tændt den grill..... 5 ikke rygere, der havde glemt tændstikkerne [:o)]

PS. vi havde ALDRIG nogen som skød fuld hus, uanset at skiverne havde noget større træfområder, end "I" er vant til i dag. Vi havde heller ikke nogen der faldt helt igennem (bortset fra den gang, hvor vi gav -3 point for en anskydning......det gjorde nas, ved dem der ikke kunne ryste skuddene ind i træfområdet [Sad] så det ændrede vi hurtigt.

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#42
Ja, det var kun første år vi kørte med -3 ved anskydninger. Der var nogen der kom i mål med negativ pointscore [B)]
Siden ændrede vi det til -1 og sådan blev det [^]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#43
Blev pointsystemet ikke brugt til NSK Safariskydningen for pr tilbage ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Blev pointsystemet ikke brugt til NSK Safariskydningen for pr tilbage ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Jo, og det skrev jeg jo osse for ca. 40 indlæg siden [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#45
Argh så var det sgu da derfor jeg blev safarimester dengang
:-) he he

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#46
Afholder Nordisk Safariklub stadig feltskydninger?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Argh så var det sgu da derfor jeg blev safarimester dengang
:-) he he

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Ikke i de 10 år jeg var i skydeudvalget [Wink]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#48
Årstal? Det må det næsten ha været.
Når du nu kalder min fine parkafretter for svejsekatastrofen, hvad kalder du så egentlig NSK's vandrepokal som mit navn står på ? He he

Jeg gætte på 2009

Opdatering : For pokker alt det pølsesnak i denne tråd, M@X kan du levere de omtalte pølser til Krikandedysten, så vil formanden lade dem indgå i hans normale salg
Hvis de altså må langtids stege på hans pande hvor der har været stegt alm pølser ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#49
Hej.
Nu er jeg jo nede hvor vi alm jægere skyder, det jeg forsøgte at sige, der skal kun skulle være en sværhedsgrad ved hver standplads. Jeg er ligeglad med hvordan i tæller point sammen, det skal bare svare til virkeligheden, og den måde som Max beskriver det på lyder meget fornuftig, om der skal være minus point ved jeg ikke.
Jeg siger ikke de skydemål i Hoven var for svære, men skydetiden var presset, nogle mål var små i forhold til den tid vi havde til at rette ind på det og der skulle skiftes til tre forskellige afstande, så vil jeg indrømme man bliver presset.
Jeg mener hvis vi skal presses på tiden så skal målene ikke være svære. Skal målene være svære så skal vi have tiden til at afgive skudene.

Jeg kunne se der var gode skytter som var presset under de første skydninger og så jappede de skudene af ved de næste mål.

Man kan godt finde de 10 bedste skytter og gøre det svært for dem, men der er 390 andre som møder op og prøver, man kunne godt gøre så Mester klasse skytterne har 90 sek. Og Jæger klassen har 30 sek. mere, så ville os fra jægerklassen ikke altid føle os presset af tiden og det kunne hjælpe os meget, når vi så bliver dygtige skytter, så flytter vi op til i andre.
Jeg skriver det ikke for at nedgøre skydningen, syntes det er dejlig der er nogle som vil bruge Deres tid på at lave frivillig arbejde, giver kun min mening til kende, så vil i vide hvad der bliver snakket om blandt de skytter der ikke skyder så godt, de syntes nemlig ikke det er så sjovt at være presset på alle punkter ved hver standplads, man kunne måske lytte til det brede publikum og få alle faktore med ind under skydningen.

Jeg syntes selv jeg har godt styr på jagtskydning ude i den virkelige verden, for der har jeg tiden til det og hvis den ikke er der, så lader jeg være med at skyde. Derfor syntes jeg man skal være påpasselig med at bruge tiden i store træk, hvis man vil overføre feltskydning til jagtskydning.

Knæk og bræk der ude.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#50
Det med klasse inddeling fungere fint under jægerforbundet selv om jeg kiggede misundeligt på jægerklassen måtte benytte Viper-flex hvor mester måtte stå helt frit på 200meter :-)
så fik jeg lige genbekræfter at jeg ikke skal skyde fritstående på jagt :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#51
Jeg gider ikke deltage i svære feltskydninger, feks Asgårds og DJ' s udtagelses skydninger.
Netop DJ's burde vel om nogen være jagt relevant ???
Det mener jeg ( og mange andre, ved jeg) ikke den er, ved at der i mesterklasse skal skydes frit uden hjælpemidler. Meget forkert synes jeg, der kunne skydes på mindre mål / længere afstande/enklere hjælpemidler. Men helt uden, det er ikke jagtrelevant.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#52
Hmm jeg syntes jo netop fritstående er med til at give bredde
Her betyder 5cm egenspredning på udstyret ikke noget, men stiller derimod krav til skyttens evner.

I min verden drejer det sig om at lave en skydning med bredde på. Ellers ender det med at det bliver benchrest.

Ang fritstående skydestilling så kender jeg flere som afholder sig for at konkurrere i den disciplin, men de tøver ikke med at skyde efter et rådyr i på en efterårsjagt endda i fuld firspring fritstående.

Så den skal da være obligatorisk så alle lære deres begrænsninger at kende på papir og mindske effekten at topudstyr kontra jagtudstyr.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#53
Jeg finder det - som regel - berigende at opleve forskellige holdninger og løsninger ikke mindst når det kommer til feltskydninger.

Lidt generelt om frustration og udvikling af evner.
Optimal frustrations er et almindeligt udbredt begreb i psykologiens verden og ganske anvendeligt i denne sammenhæng. Også for jægere og skytter er den optimale frustration den mellemvej, som må findes mellem total succes og total skuffelse, som hjælper til udvikling af de evner, der sætter jægeren / skytten i stand til at stille op mod verden og komme igen, når man møder modstand. Vi kan også kalde det den nærmeste udviklingszone… når man kan kravle – er det at kunne gå tæt på… men det at løbe et maraton ligger endnu fjernt.

Ovenstående er dybest set omdrejningspunktet i de fleste diskussioner omkring også feltskydningernes sværhedsgrad. Man kan så vælge forskellige løsningsmodeller – f.eks. at niveaudele (kender vi fra jæger- og mesterklassen) eller tage afsæt i den enkelte skytte og differentiere eksempelvis afstand/mål og eksempelvis skydestilling samt hjælpemidler.
Afviklingen af skydningen ville blive mere udfordrende – men flere af disse tiltag benyttes allerede til nogle skydninger.

At udfordre samtlige deltagere i et arrangement optimalt er nok utopisk – men det skal naturligvis ikke afholde arrangørerne fra at prøve.[Wink]
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Hmm jeg syntes jo netop fritstående er med til at give bredde
Her betyder 5cm egenspredning på udstyret ikke noget, men stiller derimod krav til skyttens evner.

I min verden drejer det sig om at lave en skydning med bredde på. Ellers ender det med at det bliver benchrest.

Ang fritstående skydestilling så kender jeg flere som afholder sig for at konkurrere i den disciplin, men de tøver ikke med at skyde efter et rådyr i på en efterårsjagt endda i fuld firspring fritstående.

Så den skal da være obligatorisk så alle lære deres begrænsninger at kende på papir og mindske effekten at topudstyr kontra jagtudstyr.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Gerne, meget gerne fritstående på en enkelt station.
Men når alle stationer er urealistisk svære/ ikke jagtlige, så melder jeg fra

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#55
IMHO
Grundlæggende er det af mindre betydning om målene er små eller store og lavet som silhuetter eller fotobaserede osv. Det afgørende er, at jeg i løbet af skydningen bliver udfordret og derved udvikler mig som skytte. Men i forhold til jagtrelevant træning er der naturligvis fordele ved naturligt udformede vildtskiver.

Set fra et skytte synspunkt er det paradoksalt, at et træf langt væk fra det ønskede træfpunkt straffes mindre end en træffer tæt på (eksempelvis anskydning = -1 point forbi = 0 point). Den ”opdragende” effekt ved det pointsystem bliver naturligvis en uendelig diskussion.

Kan man skyde ”fuld-hus” og så alligevel have været udfordret?
Ja, for at opnå ”fuld hus” er der jo ikke plads til en eneste banal fejl… jeg husker tydelig NSK feltskydning i 2012, det år var der faktisk hele 2 skytter med de maksimale 150 point.

Jeg mener i øvrigt, at der blev udleveret en del (guld)mærker ved årets Lapua / Hoven feltskydning, hvilket indikerer at niveauet var passende. I forbindelse med denne skydning er der aldrig lavet "fuld hus", men et år manglede der kun 1 point.
Der er ved dette arrangement blevet eksperimenteret med forskellige måder at honorere præstationerne på. Jeg er sikker på at konstruktive tilbagemeldinger i den sammenhæng er meget velkomne.[Smile]
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by Hurricane

Set fra et skytte synspunkt er det paradoksalt, at et træf langt væk fra det ønskede træfpunkt straffes mindre end en træffer tæt på (eksempelvis anskydning = -1 point forbi = 0 point). Den ”opdragende” effekt ved det pointsystem bliver naturligvis en uendelig diskussion.



Der fik dig rigtig godt formuleret på en måde som jeg ikke kunne.
Nemlig, set ud fra et skyttesynspunkt.

Jeg har hele tiden argumenteret for at vi lavede jagtligt relevante skydninger for jægere.
Og i den sammenhæng er en anskydning mere alvorlig end et forbiskud. Men jeg har ikke været i stand til at formidle forskellen til prikskytterne, der kun regner i mm afstand fra centrum.
Det er åbenbart for svært at tænke ud af boksen. At undgå anskydninger var formålet. Ramte du dyret i det anatomisk formede dræbende område på skiven uden streger, så fik du 3 point = kød med hjem. Skød du helt forbi fik du ingenting = ingen point = ingen kød.
Lavede du en anskydning, kostede det -1 point at tilkalde schweisshunden. Jeg synes det svarer meget til situationen for de fleste der går på jagt.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#57
Det er altså lidt pinligt at skulle inddele os i 2 kasser: skytter og jægere
1.skytter : målet er at ramme så tæt på sigtepunktet, som muligt
2. jæger : Sigtepunktet betyder intet, bare træfområdet på den aktuelle skive kan optage fejlskuddet

Jeg er total overfølsom over for dette og mener selvbedraget hos for mange er med til at give et negativt resultat på rigtig jagt efterfølgende.

Jamen jeg klarede mig da udemærket til feltskydning med 3-2-1-0-(-1) og dræbende træfområde defineret, så kan jeg da ikke forstå at jeg anskyder alle de dyr i virkelighed.
Selv om de godt nok kigger den anden vej og har hovedet ned i græsset når jeg sigter i maven.

Sigt på et punkt og rammer du i nærheden er du på rette vej.
Men sigter du i maven og ramme bag øret er du på afveje og skal rettet ind vha pointsystem så det er målbart.

Men jeg deltager gerne i disse skydninger alligevel pga jeg godt kan lide at skyde:-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#58
Bessie, you don't get it.

Jagtfeltskydning er for jægere.
DDS og DDSGI skydninger er for skytter.

Hvis skytter vil deltage i feltskydninger (jagtrelevante) så må de indordne sig. Ligesom jægere må indordne sig hvis de møder op til en Skytteforeningsdiciplin.

Jeg mener ikke at det er særlig jagtrelevant at forsøge at samle en skudgruppe mindst muligt, tættest på centrum af en rund cirkel på en bukkeskive. I den diciplin er bukken irrelevant og der kunne lige så godt have været skudt på en ringskive.
Moderne kikkerter gør at, jeg kalder ham skytten, kan se cirklen på skiven.
Vi undlod cirkler og streger på vore skiver i sin tid, netop for at det ikke skulle blive bare endnu en skyttefornings skydning bare på en brun skive.
Hvis du ikke kan se forskellen i de to måder at tolke begrebet, jagtrelevant, så rækker mine pædagogiske evner ikke længere [Wink]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#59
M@X du skal bare holde fast, det giver balance at der er to systemer.
Så kan de pointoverfølsomme brokke sig over F.eks Hoven og "skytterne" over den anden model med et lille fejl giver minus og en stor nul :-)

Jeg vil prøve at lade emnet ligge selv om det trigger mig grænseløst :-)

Hit nu med en dato så jeg kan prøve igen

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#60
I dag lader jeg mig ikke provokere..........jeg har været ude og testkøre den nye Africa Twin XRV 1000.
Tæskede den i en time på små grusveje. Først var det en flad fornemmelse, men så fandt jeg knappen til at slukke for elektronisk kontrol af hjulspin og ABS.
Så blev den sjov [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin] selvom den KTM 950R jeg prøvede i sidste uge havde mere bundtræk.

Tror jeg holder op med at skyde og øger motorcykelkørslen [Wink][Smile][:p]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)