Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger - er denne riffel ok?
#21
Jeg prøvede at forstørre billedet med serie og modelnummer.

Der står L581 357801
Serienummeret passer med, at det er en L581 fra 1982-83

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Lagavulin

Tjo, den kunne vel godt være et godt bud - skal lige læse lidt om kaliberen.

Er det et bedre våben end det andet?

Formoder sigte og montage så er det eneste jeg mangler? Vel ca. 4 K eller hvordan?


Kaliberet er det samme, den hedder 0.308 w ( winchester) i daglig tale .308

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#23
Hej Lagavulin

[Smile] Jeg tror at du gør bedst i at læse det der står mellem linjerne om den omtalte SAKO L581

Der er rigtig mange fine brugte cal. .308 win rifler til salg, både privat og i butik omkring det prisleje du arbejder i, evt. plus lidt ekstra.
Du kan jo sammenligne en brugt riffel og en brugt kikkert hos en våbenhandler og se hvad du kan få der...

Blot et godt råd [Wink]

Mvh Bjarne.
Svar
#24
Så er annoncen rettet. Nu er den hverken 75 eller skuffende, gad vide om han har fået et par nye hints [Wink][Big Grin][Big Grin].
Han bekræfter desuden at det er polsk husflid der er udført, en gave fra hans kone[B)] i 2003.
Han har haft riflen fra ny -1986, så den har stået på sælgers hylde 3-4 år.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#25
Når vi nu diskuterer prisen, hvad mener I andre kikkerten er værd ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#26
Claus... I denne verden er der altid nogle spørgsmål som skal forblive ubesvaret... [Wink]

Bjarne
Svar
#27
Hm, kender du sælger/ riffel ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#28
Hej CP.

Overhovedet ikke [Smile]
Aner ikke hvem manden er eller hvordan riflen er generelt.

Jeg tænker blot: En riffel med et "skamferet skæfte" og en gammel lås med større åbne vinkel er ikke det bedste at starte en ompibning på hvis det viser sig at piben, grundet hvad det nu må være, ikke kan skyde.
Kikkerten er en 1,5-6x42, dog af et kvalitets produkt, men kikkerten er så gammel at den sikkert er med et groft sigte 4, dvs. at der næsten er mere stolper i sigtebilledet end der er "natur".
Bevares en 1,5x6-42 kikkert kan være en fremragende drivjagtskikkert.

Tilbage til prissætningen af dette sæt, både som samlet og som i dele.
Det vil jeg være ked af at skulle gøre på offentligt skrift, derfor min kommentar om at nogle ting i denne verden forbliver usagt... [Wink]

Riflen har helt klart en større affektionsværdi end en salgsværdi...

Ha' en god dag.
Bjarne
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Fedder

Hej CP.

Overhovedet ikke [Smile]
Aner ikke hvem manden er eller hvordan riflen er generelt.

Jeg tænker blot: En riffel med et "skamferet skæfte" og en gammel lås med større åbne vinkel er ikke det bedste at starte en ompibning på hvis det viser sig at piben, grundet hvad det nu må være, ikke kan skyde.
Kikkerten er en 1,5-6x42, dog af et kvalitets produkt, men kikkerten er så gammel at den sikkert er med et groft sigte 4, dvs. at der næsten er mere stolper i sigtebilledet end der er "natur".
Bevares en 1,5x6-42 kikkert kan være en fremragende drivjagtskikkert.

Tilbage til prissætningen af dette sæt, både som samlet og som i dele.
Det vil jeg være ked af at skulle gøre på offentligt skrift, derfor min kommentar om at nogle ting i denne verden forbliver usagt... [Wink]

Riflen har helt klart en større affektionsværdi end en salgsværdi...

Ha' en god dag.
Bjarne



Jeg er stort set enig.
Ved nærmere eftertanke må man dog sige at både riffel og kikkert jo er kvalitets mærker.
Hvis man kan leve med det skamferede skæfte og få sættet ned i en anstændig pris (7-7,5 kilo, vil jeg mene det bliver svært at få tilsvarende kvalitet til tilsvarende pris. Selvfølgelig under forudsætning af at riflen skyder som den skal, men det kan jo prøves inden køb. Der bor jo en formand forholdsvis tæt på - ved han har egen skydebane.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#30
Der er mange muligheder, det her er en ok jagtriffel ikke dårlig kikkert det skulle man kunne handle 30% ned når det er ren handel ??? men man kan blive ved hvad er et godt system pibe mv. hvis du spørger her i dette forum, så får du mange meninger og der er ikke mange forkerte det kommer an på hvem der ser !!!

http://www.huntinglife.net/webshop/47-ri...l-kikkert/

http://www.huntinglife.net/webshop/67-si...ert-brugt/

http://www.huntinglife.net/webshop/47-ri...el-brugt-/

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#31
Hej,
Har lige været rejsende(arbejde) - så ikke haft så meget tid før nu - læser op, ser på links og svarer mere imorgen - skimmede blot ned over jeres kommentarer og værdsætter jeres tid i bruger på dette.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Lagavulin

Hej,
Har lige været rejsende(arbejde) - så ikke haft så meget tid før nu - læser op, ser på links og svarer mere imorgen - skimmede blot ned over jeres kommentarer og værdsætter jeres tid i bruger på dette.


Har du fået købt noget, ellers synes jeg der er et rigtig godt tilbud her på sitet lige nu.
MVK's 30.06

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#33
I snakker og røven går. Prøv lige at kikke nærmere på billederne.
Den viste riffel er en ret sjælden variant, som kun blev produceret i 1-2 år.
Det helt unikke ved den viste riffel, er at den faktisk er den eneste Sakomodel, med "fatbolt" og 6 lukkeknaster, som låser i en foringsring i forenden af låsestolen.
Jeg erinder denne model, som en Sako lancherede som "New Generation" og jeg havde faktisk forventet at den skulle blive basis for at Sako i fremtiden ville begynde at lave "ordentlige" rifler
Man kan se ret mange sjove detaljer, som viser at denne riffel er ophav til mange af de efterfølgender Sako/Tikka modeller.
Dealjer som måden de har fastgjort lukkegrebet (blev standard på tikka, da de begyndte med at producere rifler som kunne skyde Post 55/65.
Magasinet som var overgangen mellem Tikkas løse magasin, til det der blev normen for Sakos løse magasiner.
Såvidt jeg husker, er aftrækket på denne riffel også ophav til alle følgende og fungerende Sako/Tikka aftræk.

Rent våbenkonstruktionsmæssigt er den viste riffel et unika for Finsk Riffeldesign


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#34
I've never quite gotten a handle on why Sako brought out the L581, nor why they canceled it so quickly. For those who are not familiar, it is a "medium" length action using two rows of three small locking lugs and a 60-degree bolt lift. It has a detachable magazine, and most curiously, a receiver grooved for scope mounts, but not with the traditional Sako tapered dovetails. The L581 dovetails are parallel and wider than the regular Sako. They may be identical to either a Tikka or BRNO/CZ, but I haven't been able to check this out. The L581 was available in only .243 and .308 during its short manufacturing run, and all in the U.S. were imported by Stoeger (to my knowledge). an action of which there were only 1700 made world wide (at least according to the serial numbers)

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
Som nyjæger vil jeg starte med at købe den rigtige kikkert.
Mht. kaliber er 7x64 billig brugt fordi den ikke sælger så godt.
I min optik dog den mest undervurderede "normal" kaliber som er fra 1917 altså omkring 100 år gammel. Syd for Padborg en stor kaliber men ikke i Skandinavien.
Ulempen er dyr købe ammonition, men kan man sætte sig ud over det så får man en behagelig rekyl og en super ballistik som kan nedlægge alt op til 400 kg...
Svar
#36
Jeg slå lige din PB Funktion til eller ring 20308960

Mvh Preben

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#37
Kan det virkeligt passe at den kikkert ikke kan monteres lavere end den er
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Jan Tambo

Som nyjæger vil jeg starte med at købe den rigtige kikkert.
Mht. kaliber er 7x64 billig brugt fordi den ikke sælger så godt.
I min optik dog den mest undervurderede "normal" kaliber som er fra 1917 altså omkring 100 år gammel. Syd for Padborg en stor kaliber men ikke i Skandinavien.
Ulempen er dyr købe ammonition, men kan man sætte sig ud over det så får man en behagelig rekyl og en super ballistik som kan nedlægge alt op til 400 kg...


Hvis du er nyjæger, hvordan kan du så vide hvad der er den rigtige kikkert.
Den der religion med at købe en dyr kikkert, er noget som grejpushere har fundet på. For at de kan tjene masser af penge.
Statistisk set, vil de fleste nyjægere skifte kikkert indenfor de første par år.
Primært fordi de begynder at finde ud af hvilken form for jagt/skydning de synes bedst om.
Hvis de køber en relativ billig kikkert af en enkel model, Ja så kan de maksimalt tabe 1000-1500kr på kikkerten.
Har de derimod købt en ny og dyr kikkert, ja så løber tabet ved en udbytning let op i 5000-10.000.
Det er selvfølgeligt fedt for ham der sælger den slags, men træls for offeret.
Så skriver mange, at man skal købe en brugt af anerkendt fabrikat,. Her er problemet jævnligt, at denne kikkert netop er blevet solgt fordi der var lidt der hang i bremsen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Jan Tambo

Som nyjæger vil jeg starte med at købe den rigtige kikkert.
Mht. kaliber er 7x64 billig brugt fordi den ikke sælger så godt.
I min optik dog den mest undervurderede "normal" kaliber som er fra 1917 altså omkring 100 år gammel. Syd for Padborg en stor kaliber men ikke i Skandinavien.
Ulempen er dyr købe ammonition, men kan man sætte sig ud over det så får man en behagelig rekyl og en super ballistik som kan nedlægge alt op til 400 kg...


Hvis du er nyjæger, hvordan kan du så vide hvad der er den rigtige kikkert.
Den der religion med at købe en dyr kikkert, er noget som grejpushere har fundet på. For at de kan tjene masser af penge.
Statistisk set, vil de fleste nyjægere skifte kikkert indenfor de første par år.
Primært fordi de begynder at finde ud af hvilken form for jagt/skydning de synes bedst om.
Hvis de køber en relativ billig kikkert af en enkel model, Ja så kan de maksimalt tabe 1000-1500kr på kikkerten.
Har de derimod købt en ny og dyr kikkert, ja så løber tabet ved en udbytning let op i 5000-10.000.
Det er selvfølgeligt fedt for ham der sælger den slags, men træls for offeret.
Så skriver mange, at man skal købe en brugt af anerkendt fabrikat,. Her er problemet jævnligt, at denne kikkert netop er blevet solgt fordi der var lidt der hang i bremsen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed


Hvis du skifter " vil" ud med " ville" , giver det en hel anden mening

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#40
CP teks det lige for tungnemme, den forstod jeg ikke [:I]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)