Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelombygningsprojekt!
#21
Citat:quote:

Originally posted by Wonka

Swift, hvilke værktøjer bruger du til nætskæring ?



Jeg bruger et ”Gunline Camp Perry Checkering Set”, som jeg i sin tid købte hos ”Nilsson Import AB. Samme vare kan i dag købes hos Midway. [Wink]

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=309615

Swift
Svar
#22
Ja, verden er nu underlig: havde jeg købt en riffel med træskæfte ville jeg nu sidde og kikke forelsket på kataloger med syntetskæfter
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Ja, verden er nu underlig: havde jeg købt en riffel med træskæfte ville jeg nu sidde og kikke forelsket på kataloger med syntetskæfter
mvh

Strom



Ja vel er verden underlig!

Man kunne vel også sammenligne det med at nogle mænd foretrækker en ”Lolita-dukke” af plastic. [xx(]

Jeg personligt foretrækker nu den ”ægte vare”. [Big Grin]

Swift
Svar
#24
Det Swift mener at hvis man er en træmand....så skal ens lolita dukke også være af træ [Wink]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#25
Citat:quote:

Ja, verden er nu underlig: havde jeg købt en riffel med træskæfte ville jeg nu sidde og kikke forelsket på kataloger med syntetskæfter
mvh
STROM



HØRT....!!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Dog ikke et eneste ondt ord om et smukt træskæfte!!!

Jeg er finder det bare mere praktisk med et kulfiberskæfte til det jeg byder en riffel.....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Wonka

Øh, Swift .... vil det sige at man kan få lolita-dukker af træ ? [:I][Wink][Big Grin][8D]


Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det Swift mener at hvis man er en træmand....så skal ens lolita dukke også være af træ [Wink]



Okay – Okay! Den bad jeg vist selv om.[B)]

Jeg skal ellers love for at i er hurtige ude af starthullerne. [Big Grin]

Jeg vil foreslå at yderligere diskussion om Lolita-dukker henvises til Off topic.

Swift
Svar
#27
Hej Swift

Jeg må tilstå at jeg har savlet mig vej gennem dit arbejde.
Jeg er MEGET spændt på at se det færdige resultat.
Det er da lige før at du kunne overveje en "custom" produktion til svimlende summer. Jeg garanterer at der er folk der vil betale KASSEN for sådan noget håndværk.
Men så ryger hyggen ved at lave skæfterne jo desværre[V].

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#28
Hold`da`kæft`mand! Det var en ordentlig omgang. [Big Grin]

Jeg er stadigvæk lidt følelsesløs i den pegefinger jeg trykker på ”Netskærejernet” med. Det er samtidig min aftrækkerfinger, så jeg håber på at det er noget forbigående.

Før jeg gik i gang, konstruerede jeg en JIG til at opspænde skæftet i. Jeg har tidligere haft lidt problemer med at få drejet skæftet, således at jeg altid skar vinkelret ned på overfladen med Netskærejernene. Jeg havde set billeder af Jiggen i diverse kataloger, men man er vel Jyde, så jeg tænkte at her kunne der spares lidt ved at selv fremstille en. Det tog ca. ½ time, og den fungerede udmærket.

[Image: JIG.jpg]
Efter at konturerne på Netskæringsmønstret er skåret skæres 2 linier, som danner en vinkel på 60 grader. Disse linier er udgangspunktet for de efterfølgende skæringer.

Jeg er selv nogenlunde tilfreds med resultatet, selv om der er et par enkelte linier der er overtrukket.
Det er nok lidt selvforskyldt. Jeg kunne havde valgt et enklere mønster.

[Image: forskaefte.jpg]

[Image: pistolgreb.jpg]

Swift
Svar
#29
Hold da op hvor er det flot[:p][:p]
Jeg ville omgående tage min hat af, hvis jeg havde sådan en på[8D]
Hvor kan jeg lære sådan noget håndværk. Jeg kan godt lide at arbejde i træ, og har også lavet et par syntes jeg selv pæne knive, men jeg kommer ikke i nærheden af det kunst du har lavet her, det er virkeligt smukt[:p][Big Grin]
Hvor har du lært det du må jo være startet et eller andet sted[Big Grin]

Mvh.
Lars Nielsen

Rigtige Jægere har en Ruhåret Hønsehund
Mvh
Sneppen
Svar
#30
Ja Swift

Det ser godt ud!

Lange Bo
Svar
#31
ja, jeg er sq også imponeret..

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#32
Den mand er dygtig [Smile]
Dem som mener "livet" handler om plastic bundlet med stål kommer lidt i skyggen efter at se et sådant håndværk...
Træ og stål giver nu et helt andet udtryk..
Swift - du burde starte noget aftenskolekursus for interesserede [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#33
Hej swift,jeg kan godt forstå at du er NOGENLUNDE tilfreds med resultatat-det tror jeg sgu også jeg ville være..[B)][:p][:p] Misundelse er jo en grim ting-så jeg vil nøjes med at sige,"bare det var mig"der der havde de evner.....(ok jeg er MISUNDELIG)[:I][:I]
Hilsen Ulrik
Svar
#34
Tak for alle de rosende ord. [:I],
men svært er det nu heller ikke.

Jeg ved ikke om skæftearbejde er noget man kan få uddannelse i her i Danmark. For mit vedkommende startede jeg med et billedskærerkursus på aftenskolen. Egentlig var det ikke så meget billedskæring der interesserede mig. Det var netop for at lære at skære et riffelskæfte, med de værktøjer som også billedskærere bruger. Resten har jeg lært ved at læse om emnet, og ved ”learning by doing” metoden.

De første par skæfter jeg lavede, fik jeg en professionel skæftemager til at lave netskæringen på. Det ærgrede mig lidt at jeg ikke selv havde lavet det hele 100%. I ved selv….. osv. Efter at jeg havde øvet mig et par gange på et stykke prøvetræ, kom det faktisk hurtigt til at se ret hæderligt ud.

Jeg bruger imellem 50, og 100 timer på et skæfte, men for mit vedkommende er det en fritidsbeskæftigelse, som jeg hygger mig med.

Så for jer der syntes at det kunne være interessant, er det bare om at komme i gang. [Wink]

Det vigtigste, man skal være i besiddelse af er en stor tålmodighed, og hvis man en dag er irriteret eller ukoncentreret, skal man kunne lægge arbejdet fra sig, og vente til en anden dag.

Swift
Svar
#35
Også dybe buk herfra, det er sg'* flot håndværk [:p][:p]

Hvem har brug for en lolitadukke, hvis man har en så flot skyder [?][?][8D]

Sorry [:I]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#36
[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]
Hov jeg gik vist i selvsving[Wink]

At være imponeret.

HSH
Svar
#37
Hej Swift, hvordan går det med projektet ?? har du fået monteret bagkappen ?? og lakeret skæftet ??

Vi vil se billeder....

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#38
Hej igen!

Ja, Projektet er gået lidt i stå, ikke mindst pga.: se > GRRRRR*# ¤” ? – BRUMME, - ØV!!![xx(]

Jeg satser på at der sker lidt i den kommende uge.

Jeg har i mellemtiden lavet lidt ”Metalarbejde”. Bundstykket som oprindelig var Helbruneret, har jeg poleret på den cylindriske del, hvorefter jeg har lavet en Jeweled patterns overflade – Hvad kaldes det på Dansk?

Bundstykket er opspændt i et Delehoved, og klar til bearbejdning.
[Image: jeweledpatterns010.jpg]
Det færdige Bundstykke.
[Image: jeweledpatterns014.jpg]

Swift
Svar
#39
Hej Swift

Det hedder "mejerimaskine stålbørste polering" [:o)] ha ha ha

Nej jeg ved ikke hvad det hedder rigtigt, jeg ved bare at jeg har brugt uger af mit liv på at lave tilsvarende polering med en boremaskine og en roterende stålbørste på mejrerimaskiner, da jeg i sin tid stod i lære som Rustfast kleinsmed...

Hvad har du brugt som polerehoved ??

Flot arbejde iøvrigt.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#40
I Sverige hedder det "facettslipning" hvis det kan hjälpe.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)