Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelombygningsprojekt!
#61
Jeg kan godt følge dig HSH.

Et spritnyt våben har ikke den samme ”sjæl” som en årg. 1938.

Swift
Svar
#62
Fantastisk flot arbejde!

Hvis nu dit nye vidunder skulle sætte din 220swift i skyggen så sig endelig til, der er masser af plads i mit skab!

Knæk og bræk d.16 maj.
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#63
Citat:quote:

Træfpunktet for Scirocco kuglen var omtrent den samme på den valgte afstand. Årsag til at jeg ikke opnåede samme lille egenspredning med Sciroccoen, var nok at jeg ikke forsøgte så mange serier med denne.



Hej swift
hvad er en riffels egenspredning.[?]

1:er det den bedste udaf 20 3skudsgrupper
2:er det den dårligste udaf 20 3skudsgrupper
3:eller er det et gennemsnit

jbn
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

[quote]

Hej swift
hvad er en riffels egenspredning.[?]

1:er det den bedste udaf 20 3skudsgrupper
2:er det den dårligste udaf 20 3skudsgrupper
3:eller er det et gennemsnit

jbn



Hej ignorant

Der er sikkert nok en eller anden definition på begrebet ”egenspredning”. For mig (og ret mig hvis det er forkert) er egenspredning den maksimale centerafstand i en skudgruppe, som jeg kan opnå med bænkstøtte og korrekt sigte + kontrolleret aftræk.

I dette tilfælde var det en lidt hurtig afprøvning af riflen, som jeg aldrig tidligere havde skudt med.

Man kan jo selvfølgelig sige det er et lidt spinkelt grundlag at udtale sig på, men det gav mig et omtrentlig billede af riflens præcision.

De viste billeder er de bedste ud af:
2 serier af 3 skud med ”sciroccoen”, og 10 serier af 3 skud med V-Max.

Swift
Svar
#65
Hej Swift
Først lige, det er et flot projekt du har lavet.
Dernæst har jeg en klar formodning om at du ved når du har gjort din del i en skudserie.

Ikke for på nogen måde at nedgøre et flot skyderesultat, men mit spørgsmål var mere teoretisk, og jeg tror helt klart at du er så sikker at du ikke tager det negativt.
Men når du skyder 10 grupper uden skydefejl, er riflens egenspredning egentligt ikke hvis du lagde samtlige grupper ovenpå hinanden, og målte center center på de dårligste.

Ingen tvivl om at vi alle husker de bedste serier, men er det noget vi kan forvente at gøre igen og igen, hvis det er tilfældet, så er det vel egenspredningen, men hvis vi godt er klar over at det kun er hver tiende gruppe der bliver sådan, så er det vel en tilfældighed, og hvis man lægger alle 10 serier ovenpå hinanden, så vil man vel hvis der er frit valg mellem alle hullerne ofte kunne finde gode 3 skudsserier.
Men endnu engang flot arbejde[:p]

jbn
Svar
#66
Nemlig ignorant [Smile] - hvis det kun er een 3-skudsgruppe ud af 10 3-skudsgrupper der er "ok", kan den der er "ok" i princippet lige så godt være "dårlig" (man har bare været heldig).
Dette på ingen måde for at kritisere din skydning Swift, men hvis ikke man kan lave den samme gruppering stort set hver gang, kan man ikke bruge den grupperingen som indikator for hvad riflen kan.

Et forslag: Da jeg ikke gider skyde grupperinger i ”spandevis”, gør jeg det, at jeg sætter flere skiver op på samme afstand og skyder ét skud på den skive hvor jeg vil kontrollere egenspredningen. Så skyder jeg lidt på noget andet og vender derefter tilbage til ”kontrolskiven”………..ialt 3 gange. Denne metode, mener jeg, giver et retvisende billede af riflen/ammunitionen.

Billedet viser en sådan "test". Skudene er skudt i forbindelse med en firkanttest (100 meter/Lapua Scenar 168 grain fabriksammu./AI AWP 7,62x51 Nato).
[Image: G100.jpg]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#67
OK, det var nok ikke helt korrekt (ifm. mit indlæg den 7.- 4. ) at kunne vurdere riflens egenspredning, [B)] men for at undgå alt for meget ”Flueknepperi” om det, lad mig så omformulere teksten til:

"Den bedste 3 skuds serie ud af i alt 10 med en 58 gr. V-Max, kugle, som det lykkedes mig at ryste ind til et skudbillede på 6 mm."

"Den bedste 3 skuds serie ud af i alt 2 med en 90 gr. Scirocco kugle."


Jeg anser ikke mig selv som topskytte, og jeg ved at jeg ofte begår både sigte, og aftræksfejl. Således at en hvis grad af variationen i mine skudbilleder skyldes disse to faktorer. Det essentielle i dette lille forsøg er imidlertid at jeg fik konstateret to ting.

1. At variationen af de to ammunitionstyper ikke varierer nævneværdigt på 80 meters afstand.

2. At præcisionen i riflen, ”et´er hel ve sien a”.

Det som i en hvis grad forringede mit forsøg var imidlertid det efter min mening forholdsvis store aftrækstryk ( 1500 gram) som riflen var justeret med.

Standardaftrækket på en Remington 700 er efter min mening langt fra tilfredsstillende.

På min Mauser 98 i .220 Swift har jeg med et ”Timney” aftræk justeret aftræksvægten ned til 300 gram, hvilket passer til mit temperament.

Jeg ville selvfølgelig gerne ha´ min Remington ned på samme niveau. Jeg har fået den ned på 800 gram ved at udskifte ”aftræks retur fjederen”. Det er bedre men, endnu ikke helt nok.
Så nu går jeg og overvejer om jeg skal investere i et andet aftræk, med mulighed for at reducere aftræksvægten yderligere.

Jeg har følgende med i overvejelserne:

sakset fra:
http://www.midwayusa.com/ebrowse.exe/bro...43***11370***

Jard Model V Trigger Remington 700 11 oz Complete with Safety Blue…………….$ 123.99

Rifle Basix Trigger Remington 700, 7, 40X 8 oz to 1-1/2 lb…………………………......$ 89.99

Jewell Trigger Remington 700, 40X with Safety 1-1/2 oz to 4 lb……………….......$ 229.99.

Umiddelbart er der “Jard” én som tiltrækker mig mest, men er der andre af jer ”Våbenfreaks” som kan give et råd med [Smile] [?]

Swift
Svar
#68
Hej Swift, prøv at tale med bøssemageren nede i Michaels Jagt og Fiskeri i Svendborg. Han er remington mand om en hals, og de justere og polere remington aftræk på alle de remingtons som de sælger.

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#69
Forhåbentligt er der ingen bøssemager der vil påtage sig opgaven med at justere et remmington (eller for den sags skyld et Timney på en m98) ned på ca 300 gram, da det i bedste fald både er næsten umuligt, og hvis det lykkes desværre direkte livsfarligt.

jbn
Svar
#70
Som jeg skrev tidligere i tråden, var jeg ikke helt tilfreds med aftrækket, som jeg ikke kunne få længere ned end 700 gram. Jeg er blevet forvendt med en aftræksvægt på 300 gram, som jeg har på min ”Rævebasker”.

Derudover var det originale Remington aftræk en smule ”slæbende”.

Altså for mit vedkommende – ikke tilfredsstillende! [xx(]

Jeg ville allerhelst kunne montere et ”Jewel” aftræk på riflen, jeg kviede mig bare for at skulle op med ca. 3300 kr. som den Danske leverandør forlangte.

Jewel aftrækket er justerbart fra 42 til 1800 gram.
[Image: Jeweltrigger.jpg]

Med udgangspunkt i at man i USA kunne købe Jewel aftrækket for 195$, [:p] tog jeg kontakt til en bekendt ”over there”.

Aftrækket blev bestilt direkte hos ”Jewel” fabrikken i San Marcos i Texas, hvor det, (uden ekstra beregning) blev justeret til mit ”sære” ønske om en aftræksvægt på 10,5 oz (300 gram).

Det tog lidt tid at få aftrækket til Danmark, da jeg var ubekendt med proceduren ang. import af våbendele.

Første gang blev aftrækket returneret til min bekendte, med det svar at der manglede en importtilladelse. Anden gang hvor tilladelsen forelå , kom den igennem.

Efter at have monteret aftrækket, og afprøvet riflen, der nu fuldt ud lever op til mine forventninger, er mit ”Riffelombytningsprojekt” endelig færdig. [Big Grin]

Swift

[Image: egern.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)