Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Fjumreskuddet"
#12
(08-04-2021, 08:36 PM)Marion Morrison Skrev:
(08-04-2021, 11:00 AM)CP Skrev: Enig i at prøven er let - om den er for let er jeg i tvivl om (Læs Tagergaards glimrende indlæg)
Det ville være langt bedre med krav om ny prøve hver 5. eller 10. år. 
Signalværdien i at stramme prøven tvivler jeg på har den store værdi, jeg tror derimod at den/en offentlig debat på Facebook har stor NEGATIV værdi for os jægere. 
Den udstiller i langt højere grad at vi aldrig kan enes.
Vil man prøve at ændre/stramme kravene tror jeg det var langt “ klogere” at gøre det internt i vores organisation, end at få FB til at gøre det  Cool

Måske skulle man lave det til en form for "mærkeskydning" hvor Bronze er godkendt, måske med de 5 gode + et dårligt skud med valgfri skydestilling og så gøre det sværere for sølv og guld så der er noget at stræbe efter eller helt enkelt indføre de forskellige riffelmærker som krav så har skytterne noget at vise frem og de nye ville måske komme ud for at forsøge at erhverve guld med egeløv, bare en tanke, så kan de forskellige konsortier sige at at for at gå på jegt her stiller du du med min det man fastsætter Bronce, sølv eller ???

Heller ikke her kan jeg sætte en finger på de gode ideer. Dog vil jeg stadig holde fast i at signalværdien i at tillade forbiskuddet ikke er fordrende for jagtsagen. Der er forskellige tilgange man kan vælge. Den ene er at gøre træfområdet mindre og tillade et skud udenfor max-point-cirklen. (Dog må forbiskuddet ikke sidde udenfor det alm. 20-cm træfområde). Derudover er der den "lette" løsning at man skal sætte alle sine skud indenfor det vanlige træfområde. OG JA det er begge stramninger af hvad man indtil nu kræver. Der er formentligt utallige løsninger og som der også er forslået overfor, så kan man se i retning af de "gamle" mærkeskydninger for ligesom at kunne have et fælles referencepunkt, hvor de enkelte skytters evner kan vurderes. Man skiller populært sagt fårene fra bukkene. 
Jeg har ikke den gyldne opskrift på problematikken, men som jeg læser de utallige opslag på facebook, så er der altså behov for en generel opstramning både i forhold til indstilling samt i forhold til de enkelte skytters færdigheder. (Se bare på dumpeprocenten til riffelprøven. der lå på den forkerte side af 30%) Derudover ser jeg også på skydebanen faktisk ret grelle eksempler, hvor der er behov for både træning og holdningsforbedrende samtaler. 

Med hensyn til kommentaren om at "kriges" på Facebook. Så har du faktisk ret CP desværre er det lige nu derinde tingene sker og ikke på foraer som vores. Om slaget er tabt i forhold til brugen af Facebook fremfor Bl.a. VTF skal jeg ikke kunne sige og det må blive drøftet i en anden tråd end denne, men ikke desto mindre mener jeg ikke vi skal holde os tilbage på Facebook. Bevares. Man skal holde den gode tone, men skal optræde ordentligt, selvom det kan være vanskeligt når der for alvor bliver gået til den derinde, men jeg syntes ikke vi skal tillade disse storskrydende tastaturninjaer så meget taletid uden at blive modsagt. Især ikke når det er emner af en så vigtig karakter som dette her. 

Kan man så vende stemningen på Facebook... Nej det kan man nok ikke. Det er på skydebanen og ude i jagtforeningerne slaget skal stå. For vores vedkommende ser vi heldigvis en stigning i riffelskytter på banen. Vi ser en stigende (lille, men sikker) tendens til at skytterne træner jagtrelaterede skydestillinger. Der er jeg ikke bange for at give især mine kollegers ihærdige indsats på banen, hvor de går i forvejen og selv træner diverse jagtrelevante stillinger. Vi benytter enhver lejlighed til at tilkendegive vores begejstring når folk træner andet end den liggende skydning. Ja kodeordet er vel træning. 
Når jeg så alligevel vælger at råbe op på Facebook så er det fordi Facebook til dels er vores ansigt udadtil. Det er sgu desværre derinde at rigtig mange meninger bliver tilkendegivet ud i offentligheden og pludselig bliver disse ytringer til en sandhed. 
Et godt eksempel på den tendens fra Facebook kunne være da der blev talt om vildtparader og hvorfor man da for pokker skal spilde sin tid på den slags. Efter en del råberi på Face kunne vi opleve en stigende tendens til at indlæggene fik karakter af at Jamen det giver da god mening i at det er spild at tid at "ære" vildtet med parader og hornblæseri. 

Jeg syntes vi skylder os selv som jægere og skytter at tage til genmæle. Så længe vi husker at optræde lødigt og sagligt vil jeg opfordre til man tilkendegiver sin mening på en ordentlig måde også på Facebook.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Beskeder i denne tråd
"Fjumreskuddet" - af klokker - 05-04-2021, 11:29 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af STROM - 05-04-2021, 11:38 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af hatting - 05-04-2021, 04:58 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af tagergaard - 05-04-2021, 09:39 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af ckn - 06-04-2021, 10:37 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af STROM - 06-04-2021, 11:01 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af klokker - 07-04-2021, 12:18 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af Ffr - 07-04-2021, 08:53 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af klokker - 08-04-2021, 10:04 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af CP - 08-04-2021, 11:00 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af Marion Morrison - 08-04-2021, 08:36 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af klokker - 09-04-2021, 11:35 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af JCK - 09-04-2021, 04:29 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af Santo - 09-04-2021, 08:55 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af tagergaard - 09-04-2021, 10:28 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af Santo - 11-04-2021, 02:50 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af hogmeister - 11-04-2021, 04:32 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af halvautomat - 17-04-2021, 12:08 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af hatting - 18-04-2021, 10:08 AM
RE: "Fjumreskuddet" - af lunderskov - 18-04-2021, 10:15 PM
RE: "Fjumreskuddet" - af JCK - 19-04-2021, 10:31 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)