Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fustration nu med billeder
#41
Hej Lani

Når jeg lige har renset min riffel helt i bund med solvent. (hvilket jeg ikke gør mere) så skal jeg skyde ca. 50 skud før den laver perfekte grupper igen. Måske det er det samme med din riffel.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#42
Måske har du ret, hvad er perfekte grupper for dig ?? og med hvad ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#43
Hmmm Ja hvad er perfekte grupper??

Jeg er tilfreds hvis min Kongsberg sporter 6.5x55 kan holde 20 mm på 100 meter. Godt nok ikke skudt i bænk men liggende med anlæg på sandsæk eller lignende. Min egenspredning er betydeligt større i en jagtsituation. Nu ved jeg ikke hvilken kikkert du har på din riffel men hvis det er med "tykt" trådkors mener jeg det er svært at lave grupper bedre en tykkelsen på korset hvis man ikke bruger skiver som Ignorantens

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#44
ja, lad os høre hvad der skal til for at i er tilfredse med jeres grupper ???

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#45
aaaargh raasgu!!

Der ER altså noget der hedder "tilfældigheder OG sandsynligheder"
OG noget der hedder "Statistisk signifikans"

Hvis du kan skyde 5 stks 5 skudsgrupper og gennemsnittet for disse 5 grupper er f.eks 9,5 mm OG du så på et senere tidspunkt skyder en eller to grupper på 14,5 mm så er det IKKE "Statistisk signifikant" at din riffel skyder dårligere!!

Skød du oprindeligt en eller 2 grupper på 9,5 mm, så kan du SLET ikke konkludere noget.[xx(]

Skød du derimod 5 x 5 skud der i gennemsnit var 14,5 mm ,SÅ kan du MÅSKE begynde at konkludere at der er et minimalt problem med din riffel.
I realiteten er heller ikke 5 grupper af 5 skud nok til et korrekt "Statistisk signifikant" resultat..

Konklusionen må derfor være: din riffel fejler vist ikke noget![^]
Alene det faktum at dine gruppe er pæne og runde og ikke "opdelte" eller langstrakte i nogen bestemt retning viser at fejlen ikke er "systematisk"

Ignoranten har helt ret i det med de sorte skiver! Ingen BR-skytte med respekt for sig selv ville bruge den slags skiver til at teste grupper. Der SKAL bruges en type skive der muliggør en PRÆCIS placering af trådkorset på skiven, Jeg er dog ikke sikker på at den "røde" er meget bedre..
Min erfaring er at den oprindelige BR-skive med en 2" Sort firkant lavet med ca. 1/2" tykke streger er noget af det bedste.
Gerne suppleret med nogle tydelige vandrette og lodrette streger til at sikre at mean ikke "Canter" riffel og kikkert uens for hvert skud.

Parallakse fejlen på min S&B 8x56 udgør ca 5 -7 mm på 70 m så den er altså bestemt af betydning for resultatet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#46
aaaargh raasgu [?][?][?][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#47
Kender du ikke "Vakse Viggo" og hans Chef [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej Lani

Når jeg lige har renset min riffel helt i bund med solvent. (hvilket jeg ikke gør mere) så skal jeg skyde ca. 50 skud før den laver perfekte grupper igen. Måske det er det samme med din riffel.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!


Den skal da ikke skyde mindre præcist fordi du renser den med Solvent???? Er du sikker på at du har renset den ordenligt bagefter? Den mest effektive måde at fjerne Solventen på er Ignorants metode (det ska' han dog krediteres for [Big Grin])...kogende vand.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#49
Citat:quote:

Den skal da ikke skyde mindre præcist fordi du renser den med Solvent???? Er du sikker på at du har renset den ordenligt bagefter? Den mest effektive måde at fjerne Solventen på er Ignorants metode (det ska' han dog krediteres for )...kogende vand


Hej ID
jeg har da en meget mere effektiv måde at fjerne solvent på.
Hæld skidtet langsomt ud i afløbet, samtidigt med at du skyller godt efter med kogende vand[8D][Wink]

jbn
Svar
#50
Touche [Wink]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by ID

Den skal da ikke skyde mindre præcist fordi du renser den med Solvent???? Er du sikker på at du har renset den ordenligt bagefter? Den mest effektive måde at fjerne Solventen på er Ignorants metode (det ska' han dog krediteres for [Big Grin])...kogende vand.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]



jeg er ikke 100% sikker på at riflen var helt ren og den blev skyllet med kogende vand efter rensning.. fakta er at den ikke lavede så gode skudgrupper som inden rensning det blev først godt efter 50-100 skud. det skal siges at den pibe der sidder på riflen har skudt rigtig mange skud.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Citat:quote:

Originally posted by ID

Den skal da ikke skyde mindre præcist fordi du renser den med Solvent???? Er du sikker på at du har renset den ordenligt bagefter? Den mest effektive måde at fjerne Solventen på er Ignorants metode (det ska' han dog krediteres for [Big Grin])...kogende vand.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]



jeg er ikke 100% sikker på at riflen var helt ren og den blev skyllet med kogende vand efter rensning.. fakta er at den ikke lavede så gode skudgrupper som inden rensning det blev først godt efter 50-100 skud. det skal siges at den pibe der sidder på riflen har skudt rigtig mange skud.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!



Du vil næsten altid opdage et "vandrende" træfpunkt enfter en grundig rensning af løbet, indtil der har sat sig en lille smule belægning igen...
Sidste gang min fik turen med solvent og kogende vand, kunne jeg skud for skud se træfpunktet flytte sig 1-2 cm opad, indtil det igen passede efter ca. 10 skud....[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#53
Ja jeg må sige at jeg er kommet i menneskehænder her - i må virkelig være skrappe hvis i med sikkerhed kan tilskrive, en flytning af POI på 10 mm, en rensning af løbet med Solvent - jeg har vist ikke noget at gøre ved de kommende DRALF-arangementer [xx(]

Jeg kan ikke la' vær' med at tænke på, at det er de færreste rifler der er konstrueret/garanteret "finere" end 1 MOA@100 meter (29 mm) og skal vi så dertil lægge ammunitionens egenspredning, så.................


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#54
Hmmmmmm,

nu har jeg snart temmelig mange gange renset piber så de var RENE.
Jeg har endnu til gode at se træfpunktsændringer efter en rensning.
Også selv om det en gang imellem har drejet sig om de der fæle hamrede piber.......

Mit kriterie for rensning er en kombination af at man med det blotte øje kan se aflejringer på bommene (ikke bare farve) og når egenspredningen bliver for stor, for det gør den når riflen bliver for beskidt! Selv skårne piber!

Nu skal det lige siges at jeg sidste 2 år kun har anvendt deciderede jagtrifler og ikke banerifler.
Den sidste Tikka jeg fik mine fingre i udviste eksemplarisk præcision fra ny af, for ca. 7000 skud siden.
Jeg har altid kunnet lave meget små grupper på 200 og 300m.
(altid med Lapua Scenar kugler)

Nu efter alle de skud spreder den temmeligt meget (over 15mm på 200m)......[}Smile][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Derfor må der snart en ny pibe på.......[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Livet er for kort til upræcise jagtrifler.......LANI....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hmmmmmm,

Nu efter alle de skud spreder den temmeligt meget (over 15mm på 200m)......[}Smile][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Derfor må der snart en ny pibe på.......[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Livet er for kort til upræcise jagtrifler.......LANI....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Så kunne Lani jo købe den aflagte pibe, den skyder faktisk ikke så ringe ...

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#56
ja, den synes jeg bare Gammelpot skal kaste i nakken på mig....i overført forstand forstås [Wink]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#57
Citat:quote:

Ja jeg må sige at jeg er kommet i menneskehænder her - i må virkelig være skrappe hvis i med sikkerhed kan tilskrive, en flytning af POI på 10 mm, en rensning af løbet med Solvent - jeg har vist ikke noget at gøre ved de kommende DRALF-arangementer



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Med sådan en ny AWér er der ingen af os herinde der har nogen jordisk chance!!!
Drop nu bare al den falske beskedenhed[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin],
og vis os den prøveskydningsskive[Wink][Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Nu efter alle de skud spreder den temmeligt meget (over 15mm på 200m)......[}Smile][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Derfor må der snart en ny pibe på.......[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Livet er for kort til upræcise jagtrifler.......LANI....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]



Er det egentlig ikke farligt, at købe ny pibe for tidligt? Jeg kender en der fik skiftet sin pibe, for blot at finde ud af, at den gamle var mere præcis ...[xx(]

Så hvor går dine kriterier, gammeltoft [?]

/Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#59
Hej Clax,

piben er på lager[Wink]
Så er skiftetiden afkortet betragteligt......

Erfaringsmæssigt kan du når du runder 7000 skud godt begynde at lede efter en ny pibe, så er der ikke mange måneder igen.
Ihvertfald ikke en hel sæson........[B)]

Jeg ved egentlig ikke hvordan man skulle stille noget "videnskabeligt" op, men en antagelse kunne måske være at tage et gennemsnit af de første par tusinde skud, og så holde øje med spredningen herefter???

Eller man kunne holde det op imod de "mål" man beskyder. Hvis man eksempelvis vil skyde jagtfeltskydning og der kommer ud for mål på maksimalt 400m hvor centrum (max point) er f.eks. 20cm, så kunne man måske uden de helt store forkromede forventninger "kræve" at riflens samlede egenspredning ikke er over 1/3del af 20cm på 400m.
Eller hvad man nu selv ville finde acceptabelt.

Personligt mener jeg at min jagtriffel samlet set skal kunne holde maximum halvdelen af "max point området" for den skivetype på den længste afstand vi ligger og skyder på og helst mindre.

Det er jo altid en anden sag under "Dogme skydning" aka håndholdt.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Eller man kunne holde det op imod de "mål" man beskyder. Hvis man eksempelvis vil skyde jagtfeltskydning og der kommer ud for mål på maksimalt 400m hvor centrum (max point) er f.eks. 20cm, så kunne man måske uden de helt store forkromede forventninger "kræve" at riflens samlede egenspredning ikke er over 1/3del af 20cm på 400m.
Eller hvad man nu selv ville finde acceptabelt.

Personligt mener jeg at min jagtriffel samlet set skal kunne holde maximum halvdelen af "max point området" for den skivetype på den længste afstand vi ligger og skyder på og helst mindre.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005




Bingo Gammeltoft...[Smile]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)