Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GRRRRR*# ¤” ? – BRUMME, - ØV!!!
#21
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Et mærke man dog kan undre sig over er Bl**** - her koster det en bondegård - men det betyder åbenbart ikke så meget, da der af en eller anden uforklarlig grund er, ja lad os kalde det snobberi/uvidenhed involveret. Det er lidt ala B&O - man kan købe lang bedre udstyr til mindre penge - men navnet har en betydelig snobbeværdi...


Det samme kan i en eller anden udsträkning siges om alle rifler der koster mere end en CZ550! Bedre markedsföring = höjere priser og Blasers markedsföring har i den grad väret SUVERÄNT DYGTIG og har (indirekte) udstillet deres konkurrenter som nogle gammeldaws bonderöve. Tag et par lidt (ned-)slående eksempler, det förste fra et firma der trods alt normalt yder en indsats på området:

SAKO har lige under store armbevägelser präsenteret den nye model 85 - men de har åbenbart ikke haft tid til at opdatere deres hjemmeside, hvor modellen fortsat ikke eksisterer....professionelt?

I Danmark har vi en dygtig riffelproducent, der i de senere år er kommet med flere nye modeller. Men på trods af utallige opfordringer og tilbud om bistand, ligner deres hjemmeside stadig ikke noget videre....[B)]....selv siger de, at det er fordi, de alligevel ikke kan håndtere flere ordrer [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
Citat:quote:

Det samme kan i en eller anden udsträkning siges om alle rifler der koster mere end en CZ550!


Må vi så be om kammertonen Hr Høgh[Wink]

Du kan da ikke seriøst mene at denne riffel er lavet færdig. Et bundstykke der er fuld af grater og med en overflade fra en mellemgrov båndpudser, og et aftræk, der i bedste fald er ynkeligt.[Wink]

Citat:quote:

Tag et par lidt (ned-)slående eksempler,


Du har vel aldrig overvejet om det ikke er dybt seriøst og meget bevidst[?]

I denne globaliseringstid handler det vel netop om at man fokusere på det man er bedst til[8D]

Nogle satser på at fylde sider med anprisninger af et "tvivlsomt" produkt, for ved at vildlede kunderne, at opnå en kunstig højere pris.

Andre koncentrere sig om det de er bedst til: AT LAVE RIFLER, hvor der er indbygget en høj kvalitet i forhold til prisen, og mængden af producerede enheder.[8D][Big Grin].

Halvautomat skrev;
Citat:quote:

Det som bør være det afgørende for en forretning er, at der er tilknyttet en dygtig våbensmed - ellers kan de lige så godt lukke...


Det er vel tværtimod kendetegnende at de forretninger der tager størst markedsandel for tiden, netop ikke er plaget af at have tilknyttet dygtige våbensmede (eks Skov som ingen har, og Østjydsk som ikke kan holde på dem, og vel ikke har haft en rigtig dygtig siden Bjarne)

Vedr det oprindelige indlæg var min humle, at man som kunde på et tidspunkt må erkende at man får den slags forretninger man selv er med til at prioritere, så stop hyleriet over butikkernes forretningskoncept.
Handel på nettet hvis det er mere interesant.
Men for fairnæs skyld lad være med at bruge de seriøses og kvalificeredes tid på rådgivning, for derefter at tage pi* på dem ved, straks bagefter at bruge den erhvervede viden til at beslutte et køb et andet sted, udelukkende pga prisen. Hvis ovennævnte måde bliver fremherskende ender man med at alle diskenspringere i våbenforretninger er uvidende og ukvalificerede, og kun i stand til at stange det over disken, som markedsføringen og ledelsen siger.

jbn
Svar
#23
Det er ikke mange år siden, at enhver jägers behov var löst med en halvrusten Husqvarna Rolling Block kaliber 8x58R. I dag kunne man - rent jagtmässigt - udmärket klare sig igennem et aktivt jägerliv med en CZ550 - at man mener at have brug for bedre finish er et behov skabt af markedsföring...

[center][Big Grin][/center]

Selvfölgelig skal en riffel, der er gjort mere färdig, også koste mere, men merprisen kan kun opnås i den udsträkning kunderne vil betale den, hvilket i höj grad hänger sammen med den värdi kunderne forbinder med produktet - en värdi der udspringer af markedsföring. At sige, at man bevidst markedsförer sig suboptimalt ([Big Grin]) er for mig det samme som at sige, at man bevidst välger at få mindre end maksimalt udbytte af sine anstrengelser.

Det er absolut ikke mit bord at blande mig i, hvordan andre körer deres forretning, men jeg må blot konstatere, at Blaser har håndteret deres markedsföring suveränt, hvilket betyder, at de får en ualmindelig flot pris for deres produkter. På et marked hvor fabrikkerne de sidste mange år er bukket under på stribe som fölge af svigtende lönsomhed, har Blaser fra et ydmygt lokalt udgangspunkt formået at blive meget store på meget kort tid. Flot!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
Citat:quote:


Selvfölgelig skal en riffel, der er gjort mere färdig, også koste mere, men merprisen kan kun opnås i den udsträkning kunderne vil betale den, hvilket i höj grad hänger sammen med den värdi kunderne forbinder med produktet - en värdi der udspringer af markedsföring. At sige, at man bevidst markedsförer sig suboptimalt ([Big Grin]) er for mig det samme som at sige, at man bevidst välger at få mindre end maksimalt udbytte af sine anstrengelser.



Markedsføringsmæssigt kan man sige, at man basalt set kan have 2 strategier:

MAn kan være bedst
og
man kan være billigst.

Dette kan man så være på enten totalmarkedet (f.eks. hele Danmark, EU eller måske verden, afhængig af hvordan man definerer totalmarkedet) eller man kan være det på en mindre del af markedet - et segment...)

Alle, der ikke er enten bedst eller billigst, er "Stuck in the middle" uden effektiv strategisk styring.

Hvis man har en fokuseret differentieringsstrategi (BEdst til et eller andet - og på en mindre del af markedet - sådan som Ignoranten formentlig opfatter sin strategi) skal man ikke markedsføre sit produkt, før end det lever fuldt op til de kriterier, der sat for at være bedst i sin "kategori"....

Hvis man diskuterer handel på lidt større plan, er det ikke anderledes for detail-handel/våbenhandlere end Niels Jørgen i sin påpegede i sine "vakum-teorier".... Forretninger fødes med smalt sortiment i et hul (vakum) i et marked/handelsområde. Etablerer sig og udvider sortimentet, bliver dyrere og vokser sig store, og på et tidspunkt er der igen hul til en lille billig udbyder. Konkurrencen eliminerer den ene på et tidspunkt - en never ending proces....
(Antallet af våbenhandlere kan jo ikke vokse i det uendelige, og geværer er langvarige gode...på et eller andet tidspunkt har selv en autist geværer nok [:I])

Som forbruger søger man altid den billigste pris - det er en del af den frie konkurrence, som er med til at maksimere samfundets nytte af den tjente indkomst - og som sådan et ønsket fænomen - på præcist samme måde som forretningerne tilrettelægger deres sortiment efter hvilke vare de har det højeste dækningsbidrag på - hvilket også er ønskeligt, for det kontinuerlige prispres øger effektiviteten på samfundsniveau - hvad enten det er forretningen der presser producenten, eller kunden der presser forretningen.

Hvis ikke den ene forretning vil tjene 500 kr. vil konkurrenten nok.... Så er det bare lidt surt for den forretning, der må se 500 kronesedlerne vappe ud af forretningen i de træsko som kunderne har på... havde de behandlet kunden ordentligt, havde en del af lapperne den være deres![}Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Posted - 24/03/2006 : 15:21:05
--------------------------------------------------------------------------------

GRRRRR*# ¤” ? – BRUMME, - ØV!!!

Jeg var nede ved den lokale ”våbenhandler” forleden. Jeg stod og skulle bruge en gummikolbekappe til mit Riffelprojekt.

Pröv at se på Kolvmakare Bobergs side- han har flere bagkapper- der plejer jeg at köbe
Svar
#26
At yde god service koster ikke noget - det gør det til gengæld at lade være !
Jeg er dobbeltmoralsk så det batter i forbindelse med mit indkøb af ny riffel + kiggert.Hos den lokale våbenhandler fik jeg en kanon betjening,vi kunne bare ikke bllive enige om prisen.Jeg surfede en del på nettet og fandt et sæt til en sammenlagt pris på ca 13.000,-
Den lokale ville gå med til 20.500,-
Nu kan han lige understå sig i ikke at have krudt og kugler liggende parat til den dag jeg skal bruge det !
Jeg stod mig selv nærmest og valgte besparelsen på de 7.500,-
Er det ikke de fleste der ville gøre det ?
Svar
#27
SAMMENLIGNER VI ÆBLER MED ÆBLER[?][?]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#28
Kald det bare sammenligning !
Hvis de forskellige våbenhandlere ikke skulle sørge for at skaffe penge til deres "marmorpaladser" med glasmontre og mahogni - ja så ville priserne finde et leje hvor servicen ville blive honoreret !
Det må kunne lade sig gøre at starte en indkøbsforening gennem VTF feks gældende for amu - hvordan det skal gribes an rent praktisk er der flere muligheder for.I stedet for at skyde ideen ned så kom med muligheder frem for begrænsninger
VTF har efterhånden en pæn del medlemmer.Der kunne feks laves et medlemskort der ved forevisning i de butikker der er med udløser rabat.Hvis der laves en forhandlerliste på maks 10 fordelt over hele landet - dem der er med på listen er dem der giver den bedste rabat - skulle det være muligt at tilfredsstille de fleste ?
Svar
#29
Så er vi tilbage til det der jydepis igen [xx(] - i saver den gren over i selv sidder på!
PRISEN PÅ EN VARE ER DEN DER STÅR PÅ PRISSEDLEN - DET KAN SGU' DA IKKE VÆRE SÅ SVÆRT AT FORSTÅ!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#30
Dit indslag ID vil jeg betragte som den største indrømmelse jeg har set til dato ! Jyde eller ikke jyde - den kloge narer den mindre kloge ! I øvrigt vil jeg mene det er våbenhandlerne med de bevisligt høje priser der saver i den gren de selv sidder på - fat det !
Svar
#31
Det er præcis der i tar' fejl - en handel drejer sig ikke om at "nare" nogen eller for den sag skyld at ta' røven på nogen - begge parter i en handel skal være tilfredse. Kunden skal være tilfreds med det produkt han har købt og sælgeren skal ha' fået sin avance (levebrød).
Se på jeres priser derovre. De ligger generalt en del over priserne på Sjælland (fordi der skal være plads til at handle!!!! - god dag mand økseskaft).
Eksempel:
Jeg var med en jysk bekendt (ja, jeg har faktisk sådan nogle) inde i en forretning der hedder Korsholm. I medens min bekendte købte det han var kommet for, gik jeg rundt og kiggede - mit blik faldt på en Beretta FS 92 til kr. 7.400,-, jeg undrede mig lidt, da jeg netop havde købt sådan en på Sjælland til kr. 6.100,-(sælgeren på Sjælland satte ikke penge til på den handel). En sælger henvendte sig til mig med spørgsmålet "om det var noget" og jeg fortalte ham at jeg netop havde købt en til kr. 6.100,-, hvorpå han svarede "ja, ja, men vi har jo ikke handlet færdig endnu"!!!!!!!!!!!!!!!! I min begrebsverden, betyder det på rigsdansk, at han var villig til at sælge mig den for kr. 6.100,-, d.v.s. gå kr. 1.300,- ned i pris!

Og så kan jeg ikke la' være med at tænke just........lever i af at ta' røven på hinanden derovre i Jylland?

Selvfølgelig handler jeg også om priser hvis jeg f.eks. skal købe store mængder af en vare - det er dog som regel ud fra devisen, at hvis sælgeren skal bestille en mængde vare hjem, så er en telefonbestilling en telefonbestilling, hvilket i praksis betyder at det (teoretisk)er lige så godt for en sælger, at sælge mig 100 stk. med en avance på kr. 2,- pr. stk. som det er at sælge 1 stk. med en avance på kr. 200,- .....sælgerens arbejde er det samme.

Jeg har engang imellem på fornemmelsen, at den tid i jyder bruger på at "kagle", for at få forhandlet en vare ned i pris, kunne være brugt meget mere fornuftigt (og indbringende).

Jeg har i et stykke tid haft en dyr riffel til salg og jeg har fået en del henvendelser fra Jylland - deres første spørgsmål er om prisen kan forhandles........der er ikke en, der først har spurgt til riflens konditioner eller lign.............jeg undrer mig!

Hvis ikke en forhandler/sælger kan tjene til sit daglige underhold ved at sælge, så er der jo ingen grund til at han skal ha' sin forretning - derfor mener jeg at i saver den gren over i sidder på - fat DET!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#32
For god ordens skyld vil jeg oplyse dig om jeg bor på Sjælland !
Det gør ikke min lyst mindre til at undersøge priserne på det produkt jeg ønsker at købe - det være sig service eller som her en riffel med kiggert.
Efter jeg har handlet på nettet er den lokale forhandler "pludselig" villig til at trylle et nyt bud frem,et bud der ligger noget tættere på det beløb jeg har givet! Det er særdeles useriøst og i høj grad at save i egen gren ! Jeg er klar over han risikofrit kan afgive budet til mig da han er sikker på jeg ikke skal handle - tilbudet er sendt videre til min kammerat der vil aflægge den pågældende forretning et besøg senere i dag -så må vi se om det holder ?
Forhandlerne kan ikke blive ved med at sidde med tudefjæs og lade som om internettet ikke eksisterer og tro på jægerne fortsat vil betale overpriser - de frie markedeskræfter vil til sidst bestemme prisen uanset om du bor i Jylland eller på Sjælland - right ?
Svar
#33
Uden at sætte Sjællændere og Jyders måde at handle på op imod hinanden, har en handel altid foregået på den måde at køber og sælger bliver enige om en pris. Når dette er i orden, kan handelen afsluttes.

Det er muligt at mange Sjællandske forretningsdrivende sætter en pris, som de mener er endegyldig.

Jyske forretningsdrivende sætter måske en pris som er 10% over den endelige pris, fordi der skal være plads til at ”fire” lidt.

Hvis man kommer til et sydeuropæisk land er den pris som forlanges måske 50 – 60 % over den færdigpruttede pris.

Men hvordan ved man som kunde hvad den reelle pris er, hvis man ikke sammenligner med andre priser (er prisbevidst), og hvem siger at den sjællandske måde at ”handle” på er den rigtige?

Det kan da godt være at nogle handlende syntes at det er irriterende, og tidskrævende altid at skulle bruge tid på at diskutere prisen, men sådan har det nu altid været, og hvis man ikke kan acceptere det, skal man nok finde på noget andet at beskæftige sig med.

Og som jeg også skriver i mit indlæg fra den 29. marts:

Jeg har netop læst en artikel hvor det påstås at man snyder sig selv, hvis man ikke forsøger at opnå en billigere pris en den, der står på varen.
I samme artikel har man beregnet at en gennemsnitlig familie kan spare ca. 40.000 kr. om året, ved til enhver tid at prutte om prisen.


40.000 kr. om året, det er da også en slags penge. Man kunne jo f.eks. bruge dem til et par nye rifler, eller en jagtrejse eller to til Skotland eller Polen.

Fat DET!!!

Swift
Svar
#34
Selvfølgelig skal man finde varen til den fornuftigste pris (det har jeg ikke skrevet at man ikke skulle) - jeg syntes bare efterhånden at rigtig mange indlæg handler om priser, priser og priser.........."hvor får jeg en kikkert i Zeiss-kvalitet til kr. 8,95 o.s.v.".........det virker efterhånden lidt patetisk! - Hvis man vil ha' noget kvalitet, må man til lommerne - sådan er det bare og det må man leve med også hvis man engang imellem må betale lidt for "kvalitetsnavnet"! Det handler simpelthen om anstændighed.

Og så vil jeg forbeholde mig ret til at hævde, at den sjællandske måde er den "rigtige", hvis det at handle i Jylland er det samme som at man forsøger at ta' røven på hinanden!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ID

hvis det at handle i Jylland er det samme som at man forsøger at ta' røven på hinanden!



Det er det ikke, men hvis man er naiv og tror at en pris er en pris, så bliver man taget i røven.[xx(]

Swift
Svar
#36
I Jylland?
Personligt ville jeg aldrig nogen sinde handle med een som jeg kunne "prutte" væsentligt ned i pris - det ville jo være et endegyldigt bevis på, at han havde forsøgt at ta' røven på mig og mit liv er for kort til at ha' med uærlige og uvederhæftige mennesker at gøre.

At du mener, at jeg er naiv kan jeg i sagens natur ikke ha' nogen kommentarer til - dog kan jeg oplyse dig, at der i mit daglige virke bl.a. indgår køb og salg af varer for et sted imellem 4 og 5 millioner om året og på disse handler holder jeg en dækningsgrad på ca. 16, hvilket for mig er fuldt tilfredsstillende - men det kan da godt være at jeg bliver taget i røven, det må jeg så lære at leve med...........og se mig selv i spejlet hver aften inden jeg går i seng.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#37
[quote]Originally posted by ID

Så er vi tilbage til det der jydepis igen [xx(] - i saver den gren over i selv sidder på!
PRISEN PÅ EN VARE ER DEN DER STÅR PÅ PRISSEDLEN - DET KAN SGU' DA IKKE VÆRE SÅ SVÆRT AT FORSTÅ!

Hvis du skulle have glemt hvad du skrev tidligere så kan du lige læse det igen !
Jeg er aldrig villig til ubetinget at betale det der står på sedlen uden at kende priserne på markedet uanset hos hvem det er !
Jeg kom til at tænke på Elgigantens slogan :
Det er dumt at betale for meget !
Svar
#38
Det kolliderer da ikke med noget jeg senere har skrevet - som udgangspunkt er varens pris den der står på prissedlen. Der er ikke noget der taler for at en privatperson, ved et enkeltkøb, skulle kunne opnå rabat...........hvorfor skulle han det?
Selvfølgelig er det dumt at betale X kroner for en vare, hvis man kan gå ind i en forretning ved siden af og købe den samme vare for det halve - det er heller ikke the issue her!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#39
[quote]Originally posted by ID

Det kolliderer da ikke med noget jeg senere har skrevet - som udgangspunkt er varens pris den der står på prissedlen. Der er ikke noget der taler for at en privatperson, ved et enkeltkøb, skulle kunne opnå rabat...........hvorfor skulle han det?

Hej ID

Så er der vel heller ingen erhvervsdrivende der skal opnå større rabatter end den mindre administration pr. endhed kan berettige.

Jeg diskuterede med en tømrer om lægning af gulv.
hans timepris var fair nok, men da jeg vidste at hans avance/rabat fra trælasten var procentuelt den samme for et dyrere gulv ville jeg have noget af den rabat. Hans arbejde var jo ikke større eller længere varende bare fordi brædderne var dyrere. Vi havde en lang diskussion om sammensætning af timepris og fandt en løsning.
Men hvorfor fanden skal jeg betale mere for at få lagt selv gulvet
end naboen bare fordi brædderne er dyrere ?
Tømreren skal jo i pricippet kun tjene på sit eget arbejde og ikke på at være forhandler, da han ikke er forhandler.
Da mange håndværkere har en tilsyneladende for lav pris for en svende time bliver de nød til at hente ind over materialerne. Så har han i stil med detail forretningen med høje prisskilte selv startet prutteriet.

Jeg springer måske lidt udenfor emnet, men er på trods af min jyske herkomst enig at det ville være rart med en mere fair prismærkning.

Et eksempel Jeg ved hvad Rex giver for en Butler creek linsebeskytter og at de andre på det danske marked ikke giver mere.
Alligevel er deres avance 6 gange højere end REX, som også tjener penge på handlen. Personligt gider jeg ikke prutte for få hundrede
kroner og betaler oftest det udspil den handlende giver.
Skal jeg købe noget dyrere spørger jeg sådan her"hvad skal jeg give for den" så kan han selv bestemme hvad prisen skal være. Jeg prutter ikke yderligere, men ingen får lov at byde 2 gange. Dem jeg handler med ved godt at det er betingelserne. Jeg har intet imod, at forretningerne tjener på deres varer ellers var de der ikke. Det er den enkelte forretning der suverænt bestemmer hvad deres pris skal være jeg bestemmer så om vi skal handle. Det er så mit indtryk, at
den generelle jagtforretning skal være glad for at der udklækkes nye uerfarne jægerer/indkøberer hvert år. Men blandt disse er der desværre
flere med internet adgang.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Tømreren skal jo i pricippet kun tjene på sit eget arbejde og ikke på at være forhandler, da han ikke er forhandler.


Hvem fanden har skrevet den bog - selvfølgelig skal tømren ha' sin materialeavance. Tingene hænger sammen, du kan ikke bare dele timeløn og materialeavance i 2 bunker.
Trøst dig med at din tømrer var til at tale med - havde det været i vores firma, du havde disket op med den argumentation, havde du fået besked på at du kunne lægge dit gulv selv.

Det er nedfældet i AB92 med senere ændringer, at såfremt der sker bygherreleverancer kan entreprenøren kræve 10% af summen af disse leverancer.

Det kommer overhovedet ikke dig ved som kunde, hvordan tømrens indtægter fordeler sig - når du får et tilbud kan du jo bare sige ja- eller nej-tak.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)