Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matchkugler og vildt
#21
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Hej
I årevis har jeg hørt og troet på at man ikke skal skyde dyr med
matchkugler.



Det skal man heller ikke - jeg har ved en fejltagelse skudt en buk med Lapua Scenar 168 grains.
Den blev skudt på ca. 80 meters afstand; den tegnede ikke for skuddet, der var ikke noget sweiss, jeg fandt den forendt ca. 300 meter fra skudstedet. Skuddet sad perfekt, der var et blyantstykt hul hele vejen igennem dyret men der var ingen synlig blødning. Heller ikke ved opbrækningen fandtes væsentlige skader.
Dette uagtet at jeg har oplevet samme projektil deformere/splintre på skiver af pap.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#22
Jagtkugler der designet til at fungere på jagt.
Matchkugler er designet til at fungere på skiver:
Det vil sige ensartethed der giver god præcision.

Ingen fabrikant af Matchprojektiler desginer disse efter at de skal have ensartet ekspansion. Derfor er det heller ikke så uforståeligt at ID har oplevet forskellig opførsel fra Scenaren.

Jeg har citeret Boddington tidligere og jeg gør det gerne igen:
"There is a great difference between what could be done and what should be done".

Der er ingen etisk forsvarlig grund til at bruge Matchkugler til jagt. Hvis den nævnte .223 ikke kan levere brugbare skudgrupper med jagtegnede kugler, så glæd dig over at du har en god baneriffel.

D93
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by D93

Hvis den nævnte .223 ikke kan levere brugbare skudgrupper med jagtegnede kugler, så glæd dig over at du har en god baneriffel.

D93



Nu er tråden jo næsten 3 år gammel så riflen er forlængst solgt.

Jeg skød faktisk en buk med 167 grains scenar fra en 308 win den lukkede kun marginalt op og så blev den droppet.
Dette var så ikke tilfældet da samme projektils storebror 185 grains blev brugt i 300 rum.

Men uanset at jeg ikke har mistet nogen dyr på matchkuglekontoen så er det et overstået kapitel. Jeg har fundet jagtegnede projektiler, som kan levere den ønskede præcision.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by dansken

Over 1000 elefanter siger at det gör.
Dog kommer det an på hvem som holder i den.
Og de fleste var med .275 Rigby (7X57)



Jeg er ikke helt enig. Det er jo aldrig kommet frem hvor mange elefanter Bell i sin tid anskød og mistede.. Nok ikke helt få, men det er jo ikke sikkert, at han var så ærlig med dette antal...
Yderligere så brugte Bell ofte en kraftigere riffel i tæt bush / jesse..
Svar
#25
Jeg har i en overgang brugt 190 grain match patroner fra Norma (kuglen er fra Sierra) til vildsvin og ræv. Jeg skød kun en buk med den, men den var simpelthen for voldsom i ekspansionen da den fragmenterer meget voldsomt.
de 5 svin jeg har skudt med dem er alle gået ned i knaldet - og har haft gennemskud.
Ræve - de er bare døde.
Jeg har do nu fået ladet en Norma Vulcan kugle jeg kan bruge til det hele, uden de store skader på rådyr.
Jeg fandt faktisk et skema i et Frankonia katalog, og der kan man se at denne kugle faktisk har en højere E100 en Sako Superhammerhead i 180 grain (ok - udgangshullet er bestemt pænere med sidstnævnte)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)