Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300 win. mag.
#1
Hej,
jeg vil gerne hører lidt om jeres erfaringer med 300 win. mag. til praktisk jagt, hvilke kugler I har brugt, og hvilket resultat. Jeg var i afrika sidste år, og der brugte jeg nogle helt almindelige Hornady Interlok 190 grains. De fungere rigtig godt. Jeg skød bushbuck, impala, steenbuck, vortesvin, duiker. Det er jo ikke på nogen måder nogen store dyr. Jeg skød i alt elleve, kun en af dem løb et stykke. Det var den mindste en steenbuck, som ikke vejede mere en 10 kg. Alle de andre faldt i knaldet. Da jeg kom hjem blev jeg inviteret på Elgjagt i Norge, hvor jeg skød to Elg-tyre (helt gratis[Big Grin][Big Grin]) Der virkede kuglen også helt fint. En af mine kammerater lånte min riffel til en tur til Sydafrika, hvor kan skød Eland og Blue Wildebeest. Her havde jeg ladet en 220 grain Hornady Roundnose. Det lader til at den ikke virkede særlig godt. Jeg tænkte, at den kunne med den rundenæse og høj tværsnitsbelastning ville være en god kugle, og så hastigheden heller ikke meget over 830 m/s. Den viste ikke særlig god virkning. Det lader til at den spidsnæsede 190 grain Hornady virkede væsentlig bedre end 220 grains rundnæset Horndy´.

Hvad siger I?

mvh. Johannes
Svar
#2
Jeg har ikke selv personlige erfaringer med 300Wm til jagt, men en bekendt har skudt vildsvin og buk i Polen med 300Wm, med ammunition som jeg har ladet op.

I første omgang havde jeg ladet med Hornadys 190 grains Interlock, men erfaringen fra et par polske bukke gjorde at vi brugte resten af de interlock's på skydebanen. Selv da jeg testede HDY's Interlock i 8 mm (8x57Js) var expansionen overdreven og ret tilfældig, hvilket kostede en del godt kød på et par bukke[Sad!]
På lidt længere skudhold er det mit indtryk at "interlock" kuglerne holder rimeligt sammen, det skyldes nok de noget lavere anslags-hastigheder. Præcisionen kan jeg ikke klage på.

Belært at de ret "eksplosive tendenser" på bukkene, ladede jeg de næste 300Wm med SPeer's Grand Slam i 200 grains, og det var en ubetinget success... meget effektivt på halvstore polske svinebasser[Smile] uden overdrevne udgangshuller og ødelagt kød.

Nu da jeg har checkket mine "bøger" kan jeg se at de "interlock" jeg brugte i 8X57 netop var 170 grains Roundnose, ladet til ca 820M/s
interessant at "fejlerne" er ca. samme hastighed og type[?]
Min teori er at "roundnoserne" expanderer lettere end de spidse?

Jeg vil lige checkke Hornadys tabel over hastigheder og expansion[^]

Jeg har kendskab til flere der har prøvet HDY's interlock i 308, og som heller ikke var ovenud begejstrede.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jeg har selv nogle Woodleigh 180 grains kugler, en kugle som er særlig fremstillet til 300 win mag. Den har jeg ikke prøvet endnu. Den er en fusionsbundet kugle, og den skulle efter skribenter være rigtig god. Den er så også til en helt anden pris. For tre år siden var jeg i Polen, hvor jeg skød 6 bukke, en keiler og en ræv med nosler partition 180 grain. Det virkede perfekt, men nogen råvildtkaliber bliver den aldrig. Jeg har skudt et bukkelam med en 220 grains Winchester Silvertip (fabrikladet), der var ødelæggelserne helt minimale. Jeg har også skudt en buk med Winchester Powerpoint 150 grain, det var ikke nogen succes, hvis man helst undgår hakkekød.

JEg burde måske selv til efteråret skyde et lam eller en rå med en 220 Hornady Roundnose, for at se om den fungere ligeså godt på råvildt som Winchester Silvertip 220 grains.
mvh. JOhannes
Svar
#4
Min erfaring stammer fra storebroderen 300 Weatherby magnum
og her har jeg gode erfaringer med 180 grains Nosler partition Gold
og Lapua Mega i 200 grain, dem kan jeg varmt anbefale, der er både skudt Bukke og Elge med disse kugler.

Claus the Dane
Svar
#5
Hej Henrik,
har du prøvet den anden kugle fra Speer, Mag Tip.

mvh. Johannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)