Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BUKKEJAGTEN 2006
#21
Skød gaffelbukken kl. 21.05 på 115 m afstand - den rejste sig faktisk efter nogle sekunder og løb 20 m - underligt den burde være død - men det vidst det åbenbart ikke
Skudt med 9,3-62 Lapua Mega 18,5 gram
Bovene var kun til at kassere da der massive blodudtrædninger - så det er vigtigt lige at gå fri af bovene med dette kaliber/ammu...
[Image: konfirmationbukkejagt2006009.jpg]

Min makker skød den her sjove knækstyrede version - sikkert en trafikskade...
[Image: konfirmationbukkejagt2006017.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#22
Så blev det første hak skåret i min nye Hochstand. Et kvarter over otte (her til aften) kom han ud fra Enebærbevoksningen, ca. 100 meter fra Hochstanden.

[Image: Sdring17.jpg]

Swift
Svar
#23
Et stort tillykke til alle de heldige nimrødder [8D]
Min start på bukkejagten 2006, må vist siges at være en rigtig træls affære.. Har lige fundet ud af, at dem jeg har jagten hos skal skilles og de sælger gården - altså ryger min bukkejagt [Sad!]
Den 16. står jeg så nede på terrænet og spejder efter en pæn seksender (eller bajonet-bukken, som også er set der) og hvad opdager jeg så i kikkerten... Gårdens kone's far kommer travende op af markvejen med sin riffel over skulderen [:0] Da vi mødes spørger jeg med en vis vantro i stemmen "Hvad hel.... laver du her" (Det skal lige siges, at manden har noget af Fyns bedste bukkejagt fordelt på 3 andre terræner !!!) Hans svar var: "Jamen jeg havde set en god seksender hernede og den tænkte jeg, at jeg lige kunne snuppe" [:0][}Smile][Sad!]
Gennem de sidste 5 år har jeg + 1 mere gået og pusset og plejet jagten og har aldrig skudt mere end 1 buk i foråret og så måske 1-2 dyr om efteråret. Familien på stedet har i alle tilfælde fået ryg eller køller som tak for "ulejligheden".
Her må man så sande det gamle ordsprog: "Dem der har, vil mere have!!"
Undskyld mit sørgelige indlæg, men måtte lige ha' lidt luft [:I]

I ønskes alle en fortsat god bukkejagt med mange gode og spændende oplevelser i den dejlige danske natur..[Smile] KNÆK & BRÆK

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#24
[Image: Buk17052006.gif]

Husk altid at skyde de store bukke selv.[Big Grin]
De små kan man altid gemme til formænd fra vestjylland[Wink]

17/5 kl. 21.26
Afstand 126 m (skudt fra træet, så er der i hvert fald én som ved hvor det er[8D])
308Win med 165 GRS Hornady (håndrullet - naturligvis)
Træf i det venstre skulderblad, gennem begge lunger og lige hen over hjertet. Udganghul på ca 3 cm bag højre bov.
100% knald og fald effekt[Smile]

[Image: Buk170520062.jpg]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#25
Så kan man måske få sine fyrretræer i fred!
[Image: Buk.jpg]
Fik øje på ham ca 10 min. før lukketid i aftes. Han gik 110 meter med en høj bladkugle, .308/180 gr.Lapua Mega og med en motorvej af schweiss efter sig.
Svar
#26
Min 16 maj var en blandet fornøjelse, lidt fortvivlelse[:I], lettelse[Big Grin] og god jægermoral[^]

Om morgenen var jeg på et revir lidt længere inde i landet, så en ræv og en hare.

Om aftenen skulle jeg på det hjemlige revir, 2 af de andre fra konsortiet havde været der om morgenen, den ene havde set 9 dyr på nabostykket, jeg og det fjerde medlem skulle så følges, da han ikke før har været på riffeljagt.
Flere gange har vi ved 20 tiden set alle bukkes fader komme ud et bestemt sted og det passede fint med hochsitzen, jeg fulgte makkeren ned til hochzsitsen og viste ham yderbegrænsningerne samt de forskellige afstande og hvor bukken sandsynligvis ville dukke op, jeg satte mig et par hundrede meter væk for at dække en blind vinkel.
Efter ca en halv time dukker bukken op sammen med en rå, men der sker ikke rigtig noget så jeg kigger hen på makkeren og ser at han har lagt an, men efter 10 min har han ikke skudt(nej, hvor jeg svedte) nå, men hvis han ikke vil, så vil jeg, så jeg bevæger mig ned mod ham og da jeg står nedenfor hochsitzen hvæser jeg til ham, så skyd sgu da ellers gør jeg, nu forsvinder råen og bukken går over mod nogle rør og forsvinder af syne, vi bliver enige om at jeg går ud mod et par buske for ligesom at gøre et eller andet og aftalen bliver at den af os der kan komme til at skyde, skyder.
Da jeg kommer ud til enden af noget bevoksning kan jeg se at han har lagt sig, jeg kigger tilbage på makkeren, peger på bukken og gør tegn til ham om at jeg går frem mod ham, jeg går direkte ind mod ham og kommer ind på ca. 70 m. stopper op og opdager at skydestokken står ovre ved makkeren, jeg bliver stående og der sker ikke rigtig noget, så jeg begynder at lave smålyde og kan se at han reagerer, efter små 10 min. rejser han sig og kigger direkte hen mod mig, lidt efter drejer han rundt og står stille med bladet til, jeg får riflen op, finder ham i sigtet og skyder.
Så skal jeg sgu love for at han ville væk, han strøg ind mellem rørene og var væk, jeg får fat i makkeren, vi afmærker hvor jeg stod og går ned mod hvor han stod, nul schweiss og ingen buk i syne, fat i schweisshund og eftersøgning, må konstantere en sandsynlig forbier[:I],det kostede en søvnløs nat.
Da jeg spurgte hvorfor makkeren ikke skød, lød svaret at han ikke var helt sikker på at han kunne ramme og at han osse rystede lidt, det er hvad jeg kalder god moral[Big Grin],men han gjorde mig 10 år ældre på de minutter,han havde fået en kanon oplevelse og erklærede at en ny riffeljæger var født.
Dagen efter var schveissmanden og jeg atter nede at kigge og nåede frem til at der var tale om en forbier, det var dejligt[^]
Så nu venter jeg bare på at den dukker op igen og så skyder jeg først, men jeg husker skydestokken.
Igår blev riflen kontrolskudt, der var en afvigelse på ca. 3cm/100m så det var affutagefejl[:I][xx(]
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.

Citat:quote:

Og hvor er resten af historien?? Det lyder da lidt spaendende..

Mvh Jonas

Den kommer nu, det ringede på døren
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by kima
Den kommer nu, det ringede på døren

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Mange tak. Og undkyld at jeg ikke kunne vente [:I]

Mvh Jonas
Svar
#28
Hej Taklebarry!

Kan desværre godt nikke genkendende til det du skriver, om at snuppe bukken for næsen af andre... vil ikke komme med injurer, men vil nøjes med at sige: FØJ FOR FANDEN[Sad!][Sad!][Sad!] Håber, at det lykkedes for dig alligevel?! Mvh Erik
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

[Image: Buk17052006.gif]

Husk altid at skyde de store bukke selv.[Big Grin]
De små kan man altid gemme til formænd fra vestjylland[Wink]

17/5 kl. 21.26
Afstand 126 m (skudt fra træet, så er der i hvert fald én som ved hvor det er[8D])
308Win med 165 GRS Hornady (håndrullet - naturligvis)
Træf i det venstre skulderblad, gennem begge lunger og lige hen over hjertet. Udganghul på ca 3 cm bag højre bov.
100% knald og fald effekt[Smile]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!



Hej Olifant.

Jo, jeg ved godt hvor træet står, og jeg vil da gerne ønske dig rigtig tillykke med den store buk.

Når jeg tænker tilbage på "telefonbukken", vil jeg da lige nævne, at det er langt sværrere at skyde en lille buk som en stor.[}Smile][}Smile]

Det var en god tur som jeg husker tilbage på med glæde.

Med venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#30
Hej,

Tillykke til alle jer der har været heldige indtil videre i denne sæson.
Så lykkedes det at få ham med hjem. Jeg så ham den 17. om morgen, men på 220-230 mtr. hvilket jeg vurderede var for langt siddende op ad en hegnspæl, så han fik lov at passere. Den 19. om aftenen skiftede jeg plads grundet vinden, hvilket resulterede i at han kom ud efter en regnbyge kl. 20.38.
Han faldt for en 140 gr. Hornady Spire Point ladet med 59 gr. MRP i kal. 6,5-284.

Knæk & Bræk i den resterende sæson

Sandersen
[Image: HPIM3774.jpg]
Svar
#31
I aftes da det øsregnede, kunne jeg ikke dy mig. Jeg var til fødselsdagsfest hos min søster og smuttede ud på hendes terræn, mellem hovedretten og desserten.

En af de andre gæster stod ude ved laden. han havde set tre dyr på marken, lige før jeg kom ud, og det ene må være en buk, påstod han. Den var større end de andre.

Jeg formodede at han havde set syner, for der var ca. 175 meter ned til der hvor han pegede.

Vinden var skarp og skrå, så jeg valgte at gå ned og søge over i læsiden af marken.

Jeg havde kun gået ned til der hvor de skulle have været før, da en rå sprang skråt over hjørnet, fra skoven og ind på nabostykket til højre for mig.

Men lige efter hende kom en herre med anselige øjenbryn. Han jagtede hende rundt på stykket, hvorefter de stod ca. 15 meter fra mig, lige inde på den anden side af det levende hegn. Jeg havde afsikret, gjort skydestokken klar og åbnet Butler creek'en

Der var et hul i skellet,lige ud for mig og pludselig strejfede tanken mig, at de måske kom lige ud i favnen på mig. Men i det samme kom råen fræsende ind på marken 10 meter foran mig, med selve den behornede i hælene. Jeg prøvede at finde bukken i kikkerten, men da jeg fandt bringen, var de drejet skråt væk fra mig og på vej tilbage mod skoven.

Skydestokken var slået ud, så jeg vippede riflen op i den, samtidig med at jeg gav et skarpt pift. Dyrene fortsatte mod skovbrynet for fuld speed, men så var det som om de begge pludselig kom til at tænke -hvad var mon det? Et tredie dyr kom i det samme ind på marken og stoppede også op.

Der er en "bule" på marken, så råen var kun lige til at skimte, medens bukken havde hoved og 20 cm hals over afgrøden.

Og så er det man har 3-5 sekunder til at tænke sig om i ...

Er det en rimelig chance? Står du ordentligt, ryster du for meget, har du bukkefeber og er der kuglefang ...

Nogle dage er feberen så voldsom, at jeg end ikke ville kunne ramme en ko i r**** med en kontrabas, men her var korset roligt.

-Har jeg feber, tænkte jeg, ryster jeg for meget og kan jeg nå det.

Med to hurtigere nej'er og et samtidigt ja, klemte jeg skuddet af.

Bukken var ude på 65-70 meter og det sidste jeg så, var korset på halsen, samtidig med at rekylen ødelagde billedet ...

[Image: buk06.jpg]

Jeg fik indviet min 7 mm remington, med en 120 grains Hornady og bukken hørte aldrig knaldet.

Herefter var det blot at ringe til Fruen, som straks kom ned og hjalp med at bære og fotografere.

-Nogen gange tager bukkejagt kun 5 minutter, andre gange går det vildt stærkt ...[Big Grin]


K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#32
der var ingen buk til mig i denne weekend, men min far skød en meget lillegafel buk 12,5 kg.

mik the boss
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#33
Tirsdag morgen: regn. Jeg så et par ænder, hvilket passede fint med vejret.
Tirsdag aften: overskyet, en enkelt hare kikkede forbi.
Onsdag aften: overskyet. Så både ænder og gæs og skyggen af et dyr. Sikkert en rå.
Fredag morgen: ganske lidt sol, ænder og gæs men ingen dyr.
Lørdag morgen: overskyet, men så til gengæld 3 råer.
Søndag: Ingen jagt - kun sport. Næstved slaskede Værløse 7-0 i 2.div øst. Ugens vendepunkt! Nu kan mandag morgen kun give en buk!
Mandag morgen 05.00. Kikker læææænge på denne buk med trådkorset på bladet. Den skraber, fejer, esser og står helt blank på skovvejen kun 20 m væk. Skal den spares?
Jeg tænker på det usle vejr, vækkeuret der kalder til jagt 3.30, de sene aftenjagter, chancevurdering, hvornår byder den næste buk sig til?
Jeg klemmer...
Mandag aften: regn. Jeg sidder foran brændeovnen med rensestokken og smiler. [Big Grin]

[Image: Buk22Maj.jpg]

Blume
Svar
#34
Torsdag aften sad jeg i hochzitsen og ventede på bukken ,så 8 forskellige dyr der imellem 4 bukke af forskellig størrelse men ingen af dem på skudhold,da klokken blev 21,05 trådte han ud ovre fra skoven ca 350 meter ude med direkte retning mod mig,pludselig slog han over i trav og skiftede retning mod naboens revir,stoppede i kanten og stod og sikrede,sprang derefter ind til ham og ca 30 sek efter faldt han for 2 skud [V][Sad!] en stor seksender surt sjov.Søndag aften da vi færdige med konfirmationen var vejret klaret op så det var bare med at komme afsted,fik mig placeret oppe på bakke kammen så nu kunne han bare komme. kl 21,10 trådte han ud på naboens med kurs direkte over mod mit men forsvandt ind i skovkanten efter ca 2 min kom han dog ud igen og sprang over bækken fandt ham i korset og bang,det var en pæn stor ulige gaffel 24 cm højde og en diameter på 5cm på rosenkransene,[Smile]Så Søndagen var redet[Big Grin][Big Grin]

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#35
Billeder følger når jeg finder ud af hvordan da jeg ikke kan komme på photobuket eller hvad det nu hedder.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#36
"det var en pæn stor ulige gaffel 24 cm højde og en diameter på 5cm på rosenkransene"
tillykke!
Det er sådanne bukke der er værd at vente på. Den er da kønnere på væggen end en etårs buk der godtnok er sekser men klein og kun i godt ørehøjde.
Lad de unge bukke få et par år mere og nyd synet af dem når de leger voksne og splitter en busk eller to.
Hvis jeg husker ret var der en undersøgelse der viste at snitalderen på en skudt dansk buk er 1,5 år. Lad os få den op.
(og den med at ellers skyder naboen ungbukken burde vi kunne ændre på gennem naboaftaler og lign)
ps. Så I billedet fra Samsø`s bukkeparade
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#37
Så vil jeg da også lige bidrage med resultatet af Søndagens morgentur.

Det skal nævnes at bukkene er skudt på 2 forskellige områder.

[Image: Kopiaf01010036.jpg]

[Image: Kopiaf01010040.jpg]

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#38
[Image: PICT0123.jpg]

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#39
Så lykkedes det langt om længe med billedet[8D][8D][8D].Bukken er omtalt overfor.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#40
Denne buk blev skudt i aftes (imellem regnbygerne) af skytten på ”Gjessinggård”.

Ulige 10`ender!

[Image: Dansbilleder021.jpg]
[Image: Dansbilleder124.jpg]

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)