Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træfpunktsændring
#21
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
Den typiske årsag til forskel i træf fra indskydning til jagt er at
trykket på skæftet og dermed måske også på piben har været forskelligt.
...
Han konstaterede væsentlige ændringer afhængig af den valgte skydestilling da hans træk i remmen ved brug af remstøtte var forskelligt.


Personligt skyder jeg ind fra en rimelig hård støtte (på Kalvebod) og det er klart at man tager rekylen forskelligt hvis man står op eller ligger/sidder ned. Min personlige teori er at det drejer sig om det moment man får (vægtstangsprincippet) hvis man tager rekylen vandret (nul moment) eller lodret dvs 'løfter' ved stående skud (maks moment).

Jeg tror at det kan udbedres med øvelse, men vil lige sige at jeg aldrig har lært at skyde ordentligt med rem da mit træk i remmen svinger lige så meget som mit humør under serien [Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
Men har man så store træfpunktsændringer , 10 cm, som du skriver
må man jo ændre indskydningen til den passer med den mest sandsynlige skydestilling.


Jeps, jeg var for nyligt i Namibia og skød lige i korset fra skydevognen, men når jeg så kom ned på skydestokken var det +10cm/100 meter. Andre jeg talte med sagde at de havde samme problem, så jeg tror faktisk at problemet er mere udbredt end vi aner.

osterwald
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald
Andre jeg talte med sagde at de havde samme problem, så jeg tror faktisk at problemet er mere udbredt end vi aner.

osterwald



Det er meget udbredt bare spørg en schweiss hundefører.

Kombinationen af 10 cm ukendt overslag, vegetation til midt i målet(ubevidst holden for højt), lidt forkert afstandsbedømmelse, manglende kendskab til kuglebanen andre steder end på 100 m og et lille skvæt bukkefeber så har vi en cocktail der gør træfpunkt svært beregneligt.

Og jeg skal ikke være hellig har skudt helt rent under en buk på 40 meter da jeg holdt under(kuglen måtte jo gå højt inden den skulle ned til indskydningstræf på 200 m). Det startede min interesse for ballistik.

VH Søren

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ud over at bruge et skud hvad bruger I så til at gøre en pibe helt ren for olie - de færreste tager ud på jagten, og brænder et skud af i luften inden man går på eks. bukkejagt [Big Grin]
Min Sako har det med at lave en flyver (skyder ca 10 cm for højt på 200 m) i første skud og jaja jeg kan så bare holde lavere ... men hvis nu det bare skal VIRKE...
Er det ovre i benzin kategorien vi skal - husk ikke noget piben tager skade af [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]


Du bruger vel ikke et skud til at rense din riffel for olie?????? Det kan godt være at der kommer lidt olie ud af piben, men resten bliver trykket ind i stålet - det er en meget dårlig idé at "skyde" sin riffel ren!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#24
nej nej..

Problemet er, at det min klare erfaring, at uanset om jeg har tørret piben igennem flere gange så skyder den stadigvæk for højt i første skud.. Derfor var mit spørgsmål om eks renset benzin ville kunne gøre den helt tør, og dermed undgå disse flyvere...
For det må jo være sådan at uanset rengøring - så er der lidt oliefilm tilbage pipen.

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#25
OK - så er jeg mere rolig [Smile]........prøv med Acetone.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)