Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
modig mand
#21
Det er et meget følsomt emne, det her.

Jeg forstår godt den jæger der lader bukkelammet gå om efteråret og skyder bukken næste forår, hvor der er et trofæ til væggen.

En af de mest frustrerede situationer jeg mindes, var da jeg en gang havde en gaffelbuk i bast, gående foran mig hele morgenen.

Om aftenen lød der et skrald inde fra naboen, og dér lå han.

Vores meninger om bukkejagt passede ikke sammen, men det må man bare lære at acceptere, that's life [Wink]

Vi er alle forskellige, og det skal man huske og dermed også respektere[:I]

Jeg har skudt små bukke, hvor der har været betydeligt mere jagtlig spænding, i forhold til flere af de ældre/modne bukke i min samling.

Til sammenligning kan jeg nævne, at det ene sted hvor jeg jagter buk, gælder det for ejeren, at der kommer kød i fryseren. Så her kan en fejet buk aldrig føle sig helt sikker.

Det andet sted er det helt utopisk, at skyde en ung buk.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#22
Hej Clax,

det er helt rigtigt at du skriver at det er et ømtåleligt emne!
Éen af de ting der ikke sådan lige burde finde den "brede" accept er det forkastelige i at hamre bukkelam ned lige så snart de stikker snotten ud fra skoven, og så gøre det hver eneste gang det sker.

Éen ting er helt sikkert og det er at problemet er så tydeligt at selv en blind næsten ville kunne se det!
Det ses mange steder på f.eks fyn, at der i et spring i det tidlige forår, på f.eks. 20 dyr, kun ses en enkelt moden buk og et enkelt "barn".
Og come on, et bukkelam er så uerfarent at man knap kan kalde det jagt[B)], har mange gange stødt bukkelam der hver gang efter ca 100m spurt stopper med hele bredsiden til og tigger om at blive dræbt.
Det har jeg godt nok aldrig oplevet med en såkaldt "moden" buk.

Men faktum er nok desværre at der ikke sker noget der kan rette op på problemet før der bliver lovgivet om det. Vi vil åbentbart ikke erkende at der er et problem????

Hvordan kan der ellers i et spring kun være 1 eller måske 2 bukke ud af 20 dyr???

Der hvor jeg jagter i tyskland og england er der 50/50 kønsmæssigt!!!!
Og der får man absolut ikke lov til at knalde ynglen ned.
Man har igennem mange år kunnet dyrke en spændende jagt på modne erfarne bukke[:p]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
http://netnatur.dk/Danner_forening.1958.0.html

“Foreningen til varetagelse af råvildtets tarv”,

Hvad fanden bilder Carl Grønbjerg sig ind, med at starte sådan et tiltag. For mig at se er de et forsøg på fra hans side at gennemtvinge sine egne personlige synspunkter, nu i en tid hvor Danmarks jægerforbund er i knæ. [Sad!]

Carl Grønbjerg skriver i følge ”Netjægeren” at Danmarks Jægerforbund i øjeblikket er ”anskudt” og at han derfor mener at han personligt bør tage affære. Meget smart, og godt forsøgt!

Det er jo selvfølgelig meget forventelig for jagtmodstanderne at benytte sig af sådan et tidspunkt, men at det skulle komme fra en jæger, mener jeg er dybt beklageligt.

Derfor opfordrer jeg til ikke at tilmelde, og dermed støtte Carl Grønbjergs forsøg på at starte en ”Forening til varetagelse af råvildtets tarv”.

Hvis man syntes at noget skal justeres mht. råvildtjagt, må det være noget vi tager op når jagtorganisationerne atter har fået pusten, og således at det ikke kun er en enkelt (Carl Grønbjergs) synspunkter det sætter dagsordenen.[xx(][xx(][xx(]

Swift
Svar
#24
Citat:quote:

Hvad fanden bilder Carl Grønbjerg sig ind, med at starte sådan et tiltag. For mig at se er de et forsøg på fra hans side at gennemtvinge sine egne personlige synspunkter, nu i en tid hvor Danmarks jægerforbund er i knæ.



Ja det er vel bare blevet offentliggjort at de har skidt i bukserne og er blevet siddende indtil "lorten" er størknet.
Nå nok om det....[:o)]

Jeg vil nu ikke kende mig som direkte modstander af alle mandens synspunkter men nøjes med at konstatere at vi selv ikke magter at gøre noget ved det manden beskriver.
Han vil vel egentlig bare gøre op med den patetiske holdning at
"jeg er i min gode ret til at hamre al yngel ned med horn der krydser mine 2 hektar, derfor vil jeg skide på om det er forkasteligt".

Jeg mener det er helt ok at manden bringer problemet til offentlig beskuelse også om det sker gennem dannelsen af en forening.
Men på den anden side, hvor mange medlemmer tror i selv sådan et tiltag får??? Vi er sku for slatne her i danmark til at gå på barrikaderne for en sag!!

Derimod er jeg rørende enig i at vi ikke bør gøre alt for meget der kan give alle de violette tørklæder for meget vind i sejlene!!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Jamen små spidsbukke er også modne.
Køllerne er ok.
Opsatsen? er ikke til noget.

Hvad er det egentlig for noget fis, at jagte for trofæets skyld. Man kunne vel samle frimærker istedet.
Jeg har endda hørt om fiskere, der smider fisk ud de har fanget, efter vejningen og fotoet.

Jeg mener at ....folk må selvom deres formål med jagten. Trofæer... jamen de har jo kun den værdi man selv tillægger dem.

Og så synes jeg godtnok, det er mystisk, at de ikke skal være svære at få fat i.

Og... der skydes råvildt... incl seksendere og små lam, som aldrig før.
Hvad er problemet?

Har vi et misundelsesproblem, at naboen helst ikke må.... at man helst skal skyde større opsatser end de andre?

jamen jøsses.... i vore dage kan enhver jo prioritere sine penge så han kan skyde en eller anden rekord. Det giver ikke mening.
Svar
#26
Her har vi jo et rørende eksempel på mangel på forståelse for andres holdning til jagt.
Alene udtalelsen:Hvad er det egentlig for noget fis, at jagte for trofæets skyld. Man kunne vel samle frimærker istedet.

Derfor, kære venner - bliver vi aldrig enige om en skid [xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
aaargh raaasgu..[Big Grin][}Smile][Big Grin][}Smile]

Vel er det da dejligt at skyde en stor kraftig seksender, og det ER vel det "sommerbukken" helst skal være.. ( vi følger jo bare blindt og sanseløst endnu en tysk tradition her... endnu engang...)

Når jeg går efter sommerbukken så går jeg da efter en stor fin buk... seksender og godt op over ørerne... men det ER og bliver for prestigens skyld... og fordi det er sværere og kræver mere tålmodighed og flere ture ud!!

Råvildt skyder jeg egentligt helst om efteråret... ser jeg en Rå med to lam og jeg kan SE at det ene er et bukkelam... og det er stort nok, ja så ender det i fryseren... (hvis jeg da ellers gør min del rigtigt[Smile]

Såeee jeg gider altså ikke hidse mig op over at naboen skyder nogen små pindbukke i sommerjagten... der er jo ikke mangel på råvildt...

Foreninger til fremmelse af den slags er lidt ligesom dem der er med i Audi-klubben.... Der kan man så side og bekræfte hinanden i at man er ejer af tysk grundighed og kvalitet.... og hvad ER det lige man skal bruge det til...

Næææ tag da for hulen hellere en snak med dine jagtnaboer, over noget velstegt råvildt og få sat gang i en lokal interesssegruppe... det vil være 100 gange mere effektivt end en "feel-good-forening"
og sjovere... måske ER de slet ikke så tåbelige de naboer...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
[quote
Personligt tror jeg kødjagt med et godt træfæ som sidegevinst er langt mere acceptabelt i den brede befolkning end decideret trofæjagt, hvor det udelukkende går ud på at få et par pinde til væggen.

[/quote]
Det kan du have ret i....men hvis jeg ellers har forstået Gammeltoft og andre rigtigt, tales der jo ikke om "udelukkende trofæjagt" men nærmere om modne bukke. Et stort trofæ og en moden buk kan hænge sammen men gør det nødvendigvis ikke.

Personligt er jeg ikke den store tilhænger af begræsninger i alle ender og kanter, men den her gamle sang om "kødjægeren" som nærmest er tvunget til at skyde når chancen byder sig for at familien kan få mad på bordet, har jeg lidt svært ved at tro på.

Bukkejagt er for mig en hobby/fritidsbeskæftigelse som jeg synes giver mig nogle store oplevelser samt en god middag i ny og næ. Hvis jeg skulle gøre prisen til riffel, kikkert, træningskydning, jagtleje m.m. op i forhold til kødets værdi alene, ville det ubetinget være det dyreste måltid der er serveret her i huset, og det tror jeg gælder for langt de fleste.

Jeg kan ikke få ondt af at der skydes en ung buk i ny og næ. Men hvis den kun skydes ud fra det evige mantra "ellers skyder naboen den", ja men så er vi sgu da kørt så langt ud af sporet at vi selv beder om at blive reguleret i hoved og røv af "andre" end os selv.

Inden jeg bliver stemplet som "hovedrig herregårdsjæger" kan jeg fortælle at mit jagtareal er på sølle 40 hektar. Nogle år skyder jeg 1 buk andre 2 og ikke sjældent slet igen.

mvh.
Steen
Svar
#29
Citat:quote:

Hvad er det egentlig for noget fis, at jagte for trofæets skyld.

AAAARRRRRGGGHHHH

Netop den holdning ødelægger mere end den gavner.

Citat:quote:

....men hvis jeg ellers har forstået Gammeltoft og andre rigtigt, tales der jo ikke om "udelukkende trofæjagt" men nærmere om modne bukke. Et stort trofæ og en moden buk kan hænge sammen men gør det nødvendigvis ikke.


BINGO !!!!!! All the bells has rung!!!!

@Dravis,

Citat:quote:

... der er jo ikke mangel på råvildt...


Jo der, langt de fleste steder på fyn!!

Citat:quote:

( vi følger jo bare blindt og sanseløst endnu en tysk tradition her... endnu engang...)


NAAAAAJJJJJJJ
det eneste "jeg" har prøvet at forklare er at jeg jager "EN" buk og mit eneste kriterie er at det ikke skal være et "lam".
Jeg har adskillige bukke hængende på væggen som faktisk er hvad man ville kalde spidsbukke men som er 5,6 eller 7 år gamle.

Som M@X skriver så bliver vi nok aldrig enige.

Men det latterlige i at nogen sidder på deres frimærke og hamrer alle de årsbukke ned der krydser arealet det burde der faktisk ikke være nogen accept af. Det det jeg har prøvet at forklare med det er tilsyneladene accepteret eller hva´???[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Wonka
Man kan jo tolke derhen at såfremt man ikke er enig med dig, så bliver vi aldrig enige.........................


Du er sgu' ikke sådan at rende om hjørner med, hva' Wonka!
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Wonka

Citat:quote:

Originally posted by M@X

Derfor, kære venner - bliver vi aldrig enige om en skid [xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.



Hvem siger at vi SKAL være enige ? [Wink] og hvad mener du med "Derfor, kære venner - bliver vi aldrig enige om en skid" ?

Man kan jo tolke derhen at såfremt man ikke er enig med dig, så bliver vi aldrig enige, hvilket er ensbetydende med at din holdning er den rigtige og andres er forkert og det er jo et rørende eksempel på mangel på forståelse for andres holdning til jagt [Wink] [Big Grin].



@Wonka

Jeg har ikke udtrykt mig klart. Det er lige det modsatte jeg mener.

Jeg mener at der mangler forståelse for "de andres" måde at drive jagten på. Uanset om man er trofæ jæger eller kødjæger.

Vi skal jo alle være her og derfor er en udtalelse som den med at man burde samle frimærker, ødelæggende for sammenhold og forståelse blandt jægere. Det gør mig ked af det for så bliver vi aldrig enige om noget som helst.
Er det klart nok nu Wonka - ellers opgir jeg [V]

--
[size=1]mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Jeg har en smal strimmel jord mellem en skov på 300tdr land, og et mose og markområde, og på de her 2 tdr land kan jeg i fred og ro sidde og skyde mellem 5 og 10 unge og saftige bukke hver år, fordi de trækker frem og tilbage flere gange om dagen, især hvis den store buk er efter dem. Jeg foretrækker at skyde dem med en 22.250 Vmax kugle i hovedet, og foretrækker små spidsbukke, da deres hoveder ikke fylder så meget i skaldespanden.

jbn
Svar
#33
He he,
jeg vidste du ville indrømme det før eller siden[Wink]

Jeg har gjort det samme med dåvildt[Big Grin]

Det var derfor jeg forlængede mit magasin til tikka´en,
så nu kan jeg nå 6 stk ud af flokken[8D]

Jeg har spekuleret over om ikke vi skal danne foreningen til aflivning af alt klovbærende vildt på dansk jord???

Der burde være ansøgere nok[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Måske M@X´ie vil være med, hvis han får lov til at bruge sin mortér!
Så kan han sidde på ydersiden af skoven og smadre dem inde på engen på modsatte side.

Så kan de små sataner ikke komme væk[Wink][Wink][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
"Jeg har endda hørt om fiskere, der smider fisk ud de har fanget, efter vejningen og fotoet."
Lyskfiskere er så vakse at de for mange år siden indførte mindstemål så yngelen ikke blev spist af folk der mener at en havørred på 37 cm smager nøjagtig som en på 43.Underlig nok synes fiskere at det er sjovest at fange fisk der er modne/udvoksede.

"Hvad fanden bilder Carl Grønbjerg sig ind, med at starte sådan et tiltag."
Han gør da i det mindste noget ved en elendig situation

"Råvildt skyder jeg egentligt helst om efteråret... ser jeg en Rå med to lam og jeg kan SE at det ene er et bukkelam... og det er stort nok, ja så ender det i fryseren... "
Halløj Dravis, din model er også den jeg bruger, men i de sidste år har jeg vendt det om og skudt rålammet og sparet bukkelammet.Der skal jo være nogle etårs bukkelam til kødbukkejægeren.[Sad]

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#35
Citat:quote:

"Jeg har endda hørt om fiskere, der smider fisk ud de har fanget, efter vejningen og fotoet."
Lyskfiskere er så vakse at de for mange år siden indførte mindstemål så yngelen ikke blev spist af folk der mener at en havørred på 37 cm smager nøjagtig som en på 43.Underlig nok synes fiskere at det er sjovest at fange fisk der er modne/udvoksede.


Glem det STROM....

folk vil bare ikke fatte problemet!

Den tidligere udtalelse "Det er jo ikke noget problem" må sku´da tyde på total ligegyldighed.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Han gør det sgu[Sad!], så nu skal vi nok til at finde os i flere restriktioner[xx(]
Råvildtets tarv

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#37
Åh, hvor jeg hader formynderi.
Åh, hvor jeg elsker sund fornuft.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#38
Jeg glæder mig til de gule ærter, men jeg glæder mig meget mere over at der sker noget på råvildtfronten
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Foreningens formål og målsætning er:

at give intensiv information om og øge kendskabet til råvildt, dets biologi og bæredygtig jagt på dette, formidlet gennem alle relevante medier: Jagttidsskrifter, dagblade, elektroniske medier m.v. og evt. ved udgivelse af eget blad.
at søge indflydelse på uddannelsen af riffeljægere, bl.a. gennem forslag til /krav om et kursus forud for aflæggelse af riffelprøven og en stramning af denne(ved fjernelse af den hvide skive), evt. med krav også om mindste viden om råvildt og råvildtjagt med riffel.
at søge indflydelse på de dele af lovgivningen, som vedrører råvildt, bl.a. jagttider med henblik på: 1. fredning af råer i oktober. 2. afkortning/fjernelse af forårsjagten på råbuk.

På sigt endvidere:

: Igangsætning af en debat om, hvorvidt jagt på råvildt kun bør ske med riffel og opsamling af argumenter herfor.
: Igangsætning af en debat om problemer ved jagt på små arealer. (formidling af ordninger/naboaftaler, hvor problemet ”hvis jeg ikke skyder bukken, gør naboen det” verserer).
: Drøftelse af de sikkerhedsmæssige aspekter ved riffeljagt på små arealer.

Foreningen vil søge foretræde for miljøministeren med ønske om sæde i Vildtforvaltningsrådet - som minimum at blive høringsberettiget i forvaltningsspørgsmål vedr. råvildt, herunder fastsættelse af jagttider.

....krav om et kursus .....fredning af råer i oktober....fjernelse af forårsjagten på råbuk....jagt på råvildt kun bør ske med riffel....problemer ved jagt på små arealer....sikkerhedsmæssige aspekter ved riffeljagt på små arealer....

Man lägger da i det mindste ikke skjul på dagsordenen. For mig at se handler dette om at sikre jagtlejere på de store arealer råvildtjagten uden forstyrrelse fra naboarealerne, mere end det handler om "råvildtets tarv".
Jeg kan ikke se, hvordan de skitserede tiltag - hvis de gennemföres - sikrer en mere hensigtsmässig afskydning af råvildtstammen. Det er vel ikke givet at jägerne på de store arealer er bedre jägeren end deres mindre naboer????
Jeg er arg modstander af flere regler, men ville man for alvor göre noget for at modvirke skävvridningen i råvildtstammen, så kunne man jo frede alle et og to-årige bukke - på store som små arealer.... [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#40
Jeg syntes det er helt Ok at manden gerne vil have debat omkring råvildtet, og hvordan vi skal forvalte det.

Men sammen med Høgh vil jeg også sige at jeg er imod flere regler og inskrænkelser af jagten.

Det her må da på en eller anden måde kunne klares med sund fornuft, istedet for regler.
Selvfølgelig er der brodne kar der skyder alt hvad der rører sig og som er ligeglade med sund fornuft, men det er jo ikke dem der er flest af.

Og jeg tror at langt de fleste er til at snakke med og hvis man kan lave nogle naboaftaler er det fleste jo med på det hvis det er for at få en mere afbalanceret råvildtbestand, det kommer jo alle til gavn.

På dette område vælger jeg at tro på "det gode" i andre mennesker. jeg tror vi for langt mere ud af det på denne måde frem for regler og restriktioner.
Hvis en eller anden vil skyde alt hvad der rører sig på hans jord så gør han det jo alligevel, og hvis han ikke må skyde råer i Oktober venter han da bare til November[Wink]

Med hensyn til kursus om råvildt inden riffelprøven syntes jeg det er latterligt. pludselig står Foreningen for Krondyrs, Dådyrs og sikavilds tarv (som forhåbentlig aldrig opstår) også og skriger om kurser. og så skal alle riffeljægere lige pludseligt være vildtbiologer den holder altså ikke en meter.
Så må man hellere gøre lidt mere ud af undervisningen om disse arter på jagttegns kurset.

Jeg vil gerne have debat og jeg kan også godt se nogle af de problemer der bliver nævnt jeg tror bare ikke at regler og love gør alting godt.

Min ydmyge Holdning

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)