Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel med vekselpibe, hvorfor ??
#41
For nogle år siden lavede NP vekselløb til min 1900 links i 22-55, 6,5 matchløb, 6,5 jagtløb + 9,3.
På trods af godt arbejde fik jeg sat 22-55 piben på en anden låsestol i løbet af det næste år ( fast ).

Hvis lysten meldte sig til at plinke en krage var det altid den forkert cal der sad på dyret.
Jeg tog den heller ikke med på pürch når den tunge pibe og kikkerten på 6 - 24 var monteret
Godtnok har jeg en kikkert i EAW til hver cal men alligevel kan den jo svinge lidt ved af- og påmontering samt sætning efter et par skud.

Det føles også lisom rigtigere når riffeltype og jagtform passer sammen.

Endelig er der glæden ved at have lidt forskelligt at vælge imellem ( helst noget med kunststof og rustfrit )[Big Grin]

PS. Hvis man kan lide B.....´s frem og tilbage, kan jeg godt se fidusen med vekselløb med fastmonterede kikkerter
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#42
Hej en sjov gammel tråd får kunstigtåndedræt.

Jeg har læst tråden med interesse.

efter at have haft 2 sauer 202 med diverse vekselpiber(da jeg blev træt af at skifte pibe efter behov købte jeg en ekstra der stod fast med 6,5x55 match og så den anden til jagt) Så skulle der ske et eller andet og hele dynen blev transformeret til Sako 75´ere, som nu er blevet til Remingtons alle med syntetskæfter og på nær en er de også rusttræge. Men synet af en S&L 97 DL gjorde et eller andet ved mig
og jeg begyndte at tænke på om tiden var inde til en vekselbandit igen.

Der melder sig dog et par spørgsmål.

1. Når man taler om bæreflade på låse knaster, hvordan får man dem
til at passe i flere piber(de fleste vekselsystemer låser i piben)

2. da jeg har en 223 rem, en 308 win og en 300 rum, bør kaliberen vel
være et sted mellem 25-06 rem og 280 rem. Den behøver ikke være i
en oplagt banekaliber da jeg har 308 og gerne lader selv, men en
6,5x55 tunet til improved er heller ikke et skidt valg. Hvilken
stigning har 6,5 fra Rask Mølle(deres hjemmeside sagde ikke noget
om det) ? Jeg spørger fordi den evt. skal bruges med de lette
projektiler 100 til 130 grains.

3. Hvad skal der købes ekstra ud over pibe, hvis jeg vil have en 338
win ?

VH Søren

PS den kunne være køn med et HS-precision skæfte i tigerstripes

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#43
#1 Hvis præcisionen under fremstillingen er tilstrækkelig høj, kombineret med tilpas sejgt pibemateriale, så skal riflen nok bære på alle låseknaster. D.v.s. at den sidste forskel i modtryk på lukkefladerne bliver udlignet ved at bundstykket har mulighed for at præge et minimalt aftryk i den "højeste" knast.

#2 Hvis min ram ellers virker, så er stigningen i en seksfemmer 220mm. Ellers må Mølleren korrigere [8)][|)][:o)]

#3 Bundstykke, hvis bunddiameteren er forskellig og muligvis magasin, hvis de 2 kalibre ligner Gøg & Gokke[Wink]

PS: Jeg har selv en 97er med 2 piber i 6,5 X 55 og 35 Whelen og jeg bruger samme bundstykke og magasin uden problemer [8D]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by M@X

PS: Jeg har selv en 97er med 2 piber i 6,5 X 55 og 35 Whelen og jeg bruger samme bundstykke og magasin uden problemer [8D]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912

[/green][IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



Tak for svaret.

6,5 eller 25-06 og 35 Whelen er faktisk den kombination jeg vil overveje når der skal suppleres med en enkelt pibe.
Og da 25-06 og 35 whelen deler basis hylster skulle det jo kunne gå smertefrit med samme bundstykke og magasin.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)