Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S & L Vs. jensen pibe
#21
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

lige en kommentar om håndpolering. Hvis det ellers svarer til, hvad amerikanske producenter kalder handlapping, så er det altså noget alle kvalitetspibe-producenter reklamerer med, at de laver. Så det er nok en ok. metode.

Mvh Klaus


Ang lapping
Nu ved du jo godt at det ikke er alt som de siger i reklamerne der er helt korrekt[Wink], Så at alle kvalitets-pibeproducenter skulle håndlappe deres piber, er nok en tilsnigelse, eller et udtryk for ekstrem billig arbejdskraft[Wink]. Det skulle undre mig meget om ikke også amerikanerne var så dovne/kloge at de hvis de anvender lapping i nogen væsentlig udstrækning har mekaniseret processen.

Når vi polere/sliber vores piber indvendigt, starter vi med at støbe en individuel tindorn på ca 30cm længde i hver pibe, herefter monteres piberne 4 ad gangen i en plc styret hydraulisk maskine, piberne bliver sat op med kammerenden nedad og tindornens trækstang opad ud bennem mundingen, herefter startes maskinen, og udfører i første omgang 200 bevægelser op og ned, i fuld længde, hvor tindornen er næsten helt ude for at vende. Når den er ude gennem kammerenden, dypper den hvergang i en slibecompound, og tager gradvist flere og flere slibekorn med ind gennem piben.
Efter de første 200 slag afkortes slaglængden på poleringen, så dornen vender lidt før mundingen,her køres så yderligere 100 slag, herved opnår vi en lidt kraftigere slibning i kammerenden, og dermed en svag trangboringseffekt i mundingen.
Hvis en tilsvarende lapping skulle udføres pr håndkraft, ville vores medarbejdere komme til at ligne Skipper Skræk, da processen tager min 20 min for et sæt piber, og kræver en ikke uvæsentlig mængde kraft(motoren, der driver hydraulikstationen, har faktisk en 7,5KW motor, og det er ikke for meget)

Årsagen til at vi anvender hvad vi kalder en "Systematisk" lappingproces, er at vi dermed klart bedre kan forudsige resultatet, og opnå en meget mere ensartet resultat, der ikke er afhængig af om ham der "kulien" liger gider trække dornen de sidste 150 gange[Wink]

Resultatet af denne systematiske lapping, med den lange tindorn, er efter vores erfaringer, en fuldstændig opretning/udjævning i langsgående retning, af alle flader inde i piben, dvs riffelgangen, toppen af bommene tilligemed siderne af bommene. Samtidigt sikrer vi ganske sikkert at alle betydende tværgående bearbejdningsspor, er afløst af langsgående sliberidser, der reelt virker som en type "microrifling".

Trangboringseffekten har de fordele at den både forlænger pibens levetid, før mundingen bliver slidt større end et givent sted inde i piben. Samtidigt gør trangboringseffekten piben markant mindre følsom for mantelbelægninger

jbn
Svar
#22
tjah, det kan da godt være, at handlapping er blevet til en teknisk term for noget, der udføres maskinelt... Om den ene metode er bedre end den anden skal jeg til gengæld ikke gøre mig klog på. Men tak for to interessante poster om piber og præcision, blev ikke mindre glad for min S&L efter læsningen[Smile]

Klaus
Svar
#23
Citat:quote:

Trangboringseffekten har de fordele at den både forlænger pibens levetid, før mundingen bliver slidt større end et givent sted inde i piben. Samtidigt gør trangboringseffekten piben markant mindre følsom for mantelbelægninger

jbn



Hej jbn
Jeg blev lidt nysgerrig på det tekniske...
Hvad er forklaringen på, at piben bliver mindre følsom for mantelbelægninger ved denne meget svage "trangboring"?

vh ran

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Trangboringseffekten har de fordele at den både forlænger pibens levetid, før mundingen bliver slidt større end et givent sted inde i piben. Samtidigt gør trangboringseffekten piben markant mindre følsom for mantelbelægninger

jbn



Hej jbn
Jeg blev lidt nysgerrig på det tekniske...
Hvad er forklaringen på, at piben bliver mindre følsom for mantelbelægninger ved denne meget svage "trangboring"?

vh ran

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Mantling er generelt kraftigst i de første 2/3 af piben, hvor kuglens acceleration er størst. Dette medfører et gradvist mindre og mindre hul, der efterfølgende vil kalibrer de næste kugler lidt ned i diameter. Derfor vil en lille smule trangboring medfører at piben vil få fuld kontrol over den "for lille kugle" på det for precicionen vigtigste tidspunkt, netop når kuglen paserer mundingen

jbn
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Jeg ved godt nok ikke om dette har ret meget med emnet at gøre.

En af mine bekendte gik hen og købte sig en Blazer riffel. Da der kom en tilladelse fra det lokale våbenkontor, var det imidlertid blevet til en Schultz & Larsen. Da han så konfronterede politiassistenten med dette svarede denne tørt: Nåå - det er jeg s** bare blevet så vandt til at skrive-- [Wink]

JPL



Jeg kan oplyse at den er byttet væk igen. [B)]

JPL
JPL
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

[quote]Originally posted by Labrador

lige en kommentar om håndpolering. Resultatet af denne systematiske lapping, med den lange tindorn, er efter vores erfaringer, en fuldstændig opretning/udjævning i langsgående retning, af alle flader inde i piben, dvs riffelgangen, toppen af bommene tilligemed siderne af bommene. Samtidigt sikrer vi ganske sikkert at alle betydende tværgående bearbejdningsspor, er afløst af langsgående sliberidser, der reelt virker som en type "microrifling".

Trangboringseffekten har de fordele at den både forlænger pibens levetid, før mundingen bliver slidt større end et givent sted inde i piben. Samtidigt gør trangboringseffekten piben markant mindre følsom for mantelbelægninger

jbn



Til os fattigrøve der har måttet købe en billig færdiglavet riffel og endnu ikke har slidt piben op så vi kan retfærdiggøre et indkøb af en poleret S&L pibe kan du måske kort forklare hvordan man kan opnå bedre præcision med noget gold medallion slibemiddel / scotchbrite / vfg propper på sin rensestok [Smile]
Svar
#27
Hvad er prisen på en hel Jensen riffel.
Svar
#28
http://www.jensen-rifle.dk/default.asp?doc_id=1583

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#29
det er bare deres billigmodel M99..

Deres "rigtige" bygget på FN Mauser låse koster ca det dobbelte dvs startpris på kr 60.000,-
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)